Gå til innhold

Trenger hjelp fra husmødre. ang klesvask

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å kutter der jeg kan, med tanke på økonomi.
For eksempel:
- Jeg kjøper ikke omo vaskepulver. Rema 1000 og coop extra sin er like bra, men billigere
- Vasketabletter til oppvaskmaskinen; Jeg har byttet til rema 1000 sin.

Jeg kjøper ikke tannkrem hvis det koster mer enn 10 kr. For de kommer på tilbud over alt til 10 kr hele tiden.
Det samme gjelder sjampo, balsam, håndsåpe, dusjsåpe, zalo og andre såper til oppvask. ++++

Nå er det skyllemiddelet som står for tur. 
Det er sjeldent på 10 kroners marked. Til vanlig pris så er de "billigste" like dyr som de dyreste. Altså literprisen eller per vask-prisen er identiske. 
Er skyllemiddel virkelig nødvendig? 
Kan det brukes på for eksempel klær som sitter inntil kroppen. T-skjorter, truser, BH og sokker... 
Men droppe det på sengklær, håndduker, gensere og bukser. Eller bør det være motsatt? Kan jeg droppe det helt? Er virkelig skyllemiddel nødvendig? 

Hvis det ikke er nødvendig. Da kan jeg kjøpe en litt dyrere som fjerner vondt lukt ganske bra. Slik at jeg kan bruke det på singletter/t-skjorter, sokker og hodepute. Ting som lukter og trenger litt dra-hjelp nå og da. Altså ikke vaske med det vær gang, men nå og da. 
Kan ha en skyllemiddel til nød, når det trengs. 
Alltid tenkt at vaskepulver og skyllemiddel er noe man må ha og bruke. 

Jeg er usikker på forskjellen på tøymykner og skyllemiddel. Jeg kjøper det som er på tilbud. Som oftest Softlan sine små flasker. 

Anonymkode: d6fd3...02c

Skrevet

Det finnes noen baller som erstatter tøymykner.

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

" Er skyllemiddel virkelig nødvendig?  "

Svar: Nei :)

Jeg bruker det aldri.

Skyllemiddel og tøymykner er ofte det samme ja.

I steden for å bruke skyllemidler for å fjerne vond lukt i tøy: Vask heller tøyet med Aktive sport (eller hva det heter), som tar svettelukt bedre fra treningstøy og andre klær.

Vask helst bomull på minimum 60 grader for å få det rent

Anonymkode: 98d66...9ca

• Liker 3
Skrevet

Hvis du virkelig sliter med økonomien, så er nok ikke skyllemiddel eller tøymykner nødvendig. Så vidt jeg vet er det enkelte ting som ikke bør vaskes med tøymykner, som f eks dongeri.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Lirael skrev:

Hvis du virkelig sliter med økonomien, så er nok ikke skyllemiddel eller tøymykner nødvendig. Så vidt jeg vet er det enkelte ting som ikke bør vaskes med tøymykner, som f eks dongeri.

Også de fleste ting som innholder elestan :)

Anonymkode: 6ffb5...f8a

• Liker 3
Gjest Lillemøy
Skrevet

Treningstøy skal IKKE vaskes med tøymykner uansett. Jeg har kutta det helt ut selv, ikke pga økonomi, men syns det er unødvendig, og så liker jeg ikke slike kunstige lukter i alt mulig av husholdningsting. 

Skrevet

Jeg sliter ikke med økonomien, men bruker allikevel ikke skyllemiddel.

En del plagg skal man ikke bruke det på (feks jeans) og jeg synes harde håndklær tørker best. 

• Liker 3
Skrevet

Skyllemiddel/ tøymyknere er ikke nødvendig. Det ødelegger faktisk en del klær. 

Det skal ikke brukes på klær en svetter i, spesielt idrettsklær da de vil stinke gammel svette når de " varmes opp" ved bruk etterpå. Klær med elastiske fibre er tøymyknere/ skyllemiddel fyfy da det mister egenskapen sin. 

• Liker 4
Gjest Lillemøy
Skrevet
2 minutter siden, Neket skrev:

Jeg sliter ikke med økonomien, men bruker allikevel ikke skyllemiddel.

En del plagg skal man ikke bruke det på (feks jeans) og jeg synes harde håndklær tørker best. 

Jeg og, følte ikkejeg ble tørr da jeg brukte tøymykner på håndkledene!

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Lillemøy skrev:

Jeg og, følte ikkejeg ble tørr da jeg brukte tøymykner på håndkledene!

Det er ikke så rart.

Det som skjer med tøy som er tilsatt skyllemiddel, er at skyllemiddelet legger seg som en hinne utenpå tøyet, men mellom tøyet og den hinna blir det liggende vann (og det er grunnen til at tøyet føles mykt etter å ha blitt skylt med skyllemiddel).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du ønsker å være såpass restriktiv økonomisk sett, så vil jeg anbefale deg å droppe både tøymykner og skyllemiddel. Sistnevnte tror jeg aldri at jeg har brukt. Klærne blir rene likevel. Klærne blir kanskje hakket mykere om du bruker tøymykner, men det viktigste er jo at de blir rene. Bruker så å si aldri tøymykner selv. 

Dette: 

"Er virkelig skyllemiddel nødvendig? 

Hvis det ikke er nødvendig. Da kan jeg kjøpe en litt dyrere som fjerner vondt lukt ganske bra. Slik at jeg kan bruke det på singletter/t-skjorter, sokker og hodepute. Ting som lukter og trenger litt dra-hjelp nå og da. Altså ikke vaske med det vær gang, men nå og da. 
Kan ha en skyllemiddel til nød, når det trengs. "

forstod jeg ikke helt. Vond lukt bør gå av i vaskemaskinen med vanlig vaskemiddel. Uten bruk av tøymykner etc. 

Det jeg derimot vil anbefale deg er at du kjøper rensetabletter til vaskemaskinen din, og vasker den på tomgang med disse en gang i måneden slik at selve maskinen blir ren innvendig. Disse kan være dyre å kjøpe i matbutikker, men Europris sine er rimeligere. Hvis du sliter med lukt på klær, så ville jeg i alle fall definitivt gjort dette så du er sikker på at vaskemaskinen er ok. 

Anonymkode: 30a61...c8b

AnonymBruker
Skrevet

En liten dæsj Zalo gjør klærne rene. Har brukt det i flere år. Går helt fint. Eddik som eventuelt skyllemiddel.

Eddik og Zalo fungerer til all vask omtrent, veldig besparende.

Anonymkode: 40f9c...404

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Diverse turklær (slike som "puster" (dvs slipper svettedamp ut og holder regnet ute)) skal heller ikke brukes skyllemiddel på, fordi skyllemiddel tetter disse porene i tøyet som skal sørge for den prosessen som beskrevet over.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En liten dæsj Zalo gjør klærne rene. Har brukt det i flere år. Går helt fint. Eddik som eventuelt skyllemiddel.

Eddik og Zalo fungerer til all vask omtrent, veldig besparende.

I vaskemaskina? På 60 grader? Går det også bra ved kokvask?

Skrevet

Forresten, denne uka er det tilbud på en del vaskemidler på europris. Har selv vært å handla biotex og ariel. Sjekk europris.no. Biotex lukter godt!

Ellers så er det beste å henge klær ut til tørk, da lukter det friskt og godt! De blir mykere og glattere av vinden, mindre lo og støv på dem og innendørs! 

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg bruler bare tøymykner på håndklær og sengetøy. Alt annet vaskes uten. Jeg merker ikke forskjell, annet enn at det ikke lukter så fort surt i vadkemaskinen :)

Som mange sier er det også bedre for mange typer klesplagg :)

Skrevet

Gud, jeg har da aldri kjøpt og brukt en eneste rensetablett til verken vaskemaskin eller oppvaskmaskin, og lever fremdeles i beste velgående. Jeg får besøk og de spiser med bestikket mitt og sitter ved siden av meg i sofaen, så jeg kan ikke lukte så ille. Ikke blir de matforgiftet heller :D

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kiwi sitt billigmerke-vaskepulver fungerer svært bra :)

Svært mye for pengene (stor pakke til rundt 25 kr)

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(...)

Det jeg derimot vil anbefale deg er at du kjøper rensetabletter til vaskemaskinen din, og vasker den på tomgang med disse en gang i måneden slik at selve maskinen blir ren innvendig. Disse kan være dyre å kjøpe i matbutikker, men Europris sine er rimeligere. Hvis du sliter med lukt på klær, så ville jeg i alle fall definitivt gjort dette så du er sikker på at vaskemaskinen er ok. 

Anonymkode: 30a61...c8b

Hvorfor kjøpte rensetabletter når du bare kan kjøre en kokevask? Dvs. 90/95 grader. Har aldri vært borti en maskin som ikke har det. Bruker det ikke ellers, men kjører en tom maskin innimellom med 95 gr, evt. sengetøy/håndklær/barnetruser. Dreper alt som er av bakterier, som er det som skaper lukt :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I vaskemaskina? På 60 grader? Går det også bra ved kokvask?

Ja da, bare ikke ta for mye for da skummer det veldig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...