Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på blomster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjekt å se at det ikke bare er jeg som stusser på prisen på blomster :) Bruker sikkert alt for mye.... :( Jeg pleier å ha en rosebukett i uken, men vil helst ha to, så da blir det ofte det... har også orkideer i mange av vinduene, men de har en tendens til å bli solbrente i vinduene etter en stund, så da må de også byttes ut med jevne mellomrom. Siden jeg har så mange orkideer rundt omkring i huset så da blir det vel en til to i måneden.... :( 

Ellers kjøper jeg mange blomster til terrassen og inngangspartiet som står i potter. I varmen og solsteiken i juni var det mange som døde så da måtte jeg kjøpe nye hele tiden, spesielt hortensiaene døde i solsteiken... Disse koster jo 250 kr stykk, i tillegg kjøpte jeg en del store roseplanter til svære potter som koster 300 stykk, så selv om dette ikke er for potter inne, så er det slike blomster/planter som jeg bytter siden jeg ikke får de til å vare så lenge... :( Jeg klarer meg ikke helt uten blomster... og har aldri likt plastikkblomster egentlig. Men det er veldig dyrt, spesielt har det blitt dyrere på hagesenterene det siste/to siste årene synes jeg... Men for å spare på spørsmålet: Ca 2000 i måneden nå i sommer (men da også med potteplanter til terrasse og inngangspartiet), og ellers kanskje rundt 600-700 i måneden? (Det verste er at jeg frem til i sommer har vært student - heldigvis med deltidsjobb, og mann med en litt større lønning da...). :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kjøper bare avskåret blomster til spesielle anledninger, som bursdager, jul og påske, pluss et par ganger ekstra, når tulipanene er på markedet. 

Bruker mye mer på hageplanter og terasseplanter, men de fleste av dem er flerårige og noen kan brukes til snitt. På terrassen og ved inngangen bruker jeg å plante potteroser til 49-59 kroner pr stk, som raskt blir mye større og flottere, når de får større potte.  

Synes ikke planter er så fryktelig dyre. Dvs bortsett fra at jeg ser at noen som er rimelige å produsere koster litt mer enn man ville beregnet ut fra produksjonskostnad og at noen som er dyrere ligger lavere i pris enn man ville gjort om man regnet ut fra kostnadene, men jeg tenker at det er for å holde prisene litt jevne. 

Endret av absinthia
Skrevet

Jeg synes ikke blomster er dyrt med tanke på hvor ressurskrevende det er å produsere dem, transport osv. (Mange av rosene vi kjøper blir for eksempel dyrket i Afrika).

Jeg har nesten alltid avskårne blomster i minst en vase og jeg vil tro at jeg bruker minst 500 kroner i måneden på blomster. Alt fra enkle rosebuketter til hverdags til mer forseggjorte buketter til høytider og bursdager. Nå om sommeren går det også en del til blomster i krukker og potter utendørs. Blomster er vakre og gir meg stor glede i hverdagen så hvorfor ikke tenker jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker vel i snitt 500 kr i mnd. Noen ganger er  det uteblomster det går i, andre ganger avskårne blomster inne. Hortensia har jeg forresten gitt opp, så sparer jo en del penger der ;) Ute prøver jeg å finne ut hvilke blomster som trives slik at det blir billigere, årets vinner er surfina. Bor rett ved flere gartnerier/planteutsalg, og siden jeg da alltid har gode tilbud syns jeg ikke det er spesielt dyrt.

Anonymkode: 11419...ef0

Skrevet
Den 27.7.2016 at 20.16, exictence skrev:

Kjøper sjelden blomster til meg selv. Har hørt om de som kjøper hver uke. Forstår ikke at det går an. Det må da bli veldig dyrt i lengden. Prioriterer pengene annerledes. Elsker ville blomster ute.

Det er ikke så dyrt - jeg kjøper hver mandag. Mestergrønn har alltid en "ukens bukett" til 50 kr. Det blir 200 kr i måneden, og da har jeg alltid en bukett blomster :-) Jeg synes ikke det er for mye penger, da verdien av å ha friske blomster inne er verdt det for meg. 

Skrevet (endret)
20 minutter siden, puffy123 skrev:

Det er ikke så dyrt - jeg kjøper hver mandag. Mestergrønn har alltid en "ukens bukett" til 50 kr. Det blir 200 kr i måneden, og da har jeg alltid en bukett blomster :-) Jeg synes ikke det er for mye penger, da verdien av å ha friske blomster inne er verdt det for meg. 

Da er det virkelig verdt det når det gir deg så mye. Det er flott. Det må du fortsette med.

Uansett har jeg den meningen at folk  må få bruke pengene på det som gir dem mye. Uansett hva andre folk måtte mene og sier. Det er opp til enhver :) 

Endret av exictence
  • Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, exictence skrev:

Da er det virkelig verdt det når det gir eg så mye. Det er flott. Det må du fortsette med.

Uansett har jeg den meningen at folk  må få bruke pengene på det som gir dem mye. Uansett hva andre folk måtte mene og sier. Det er opp til enhver :) 

Helt enig! :nigo: Uansett om det er blomster, sko, verktøy, mat, osv. så er det verdt det!
At verdi og kostnad er to ulike ting, er kanskje det viktigste jeg har lært meg, for det gir meg samvittighet til å kjøpe meg blomster - hehe :fnise:

• Liker 1
Skrevet

0 kr. Jeg har ikke blomster, de dør bare. Til og med blomstene ute dør! 

Skrevet (endret)
5 minutter siden, puffy123 skrev:

Helt enig! :nigo: Uansett om det er blomster, sko, verktøy, mat, osv. så er det verdt det!
At verdi og kostnad er to ulike ting, er kanskje det viktigste jeg har lært meg, for det gir meg samvittighet til å kjøpe meg blomster - hehe :fnise:

Så bra. Det er sånn det skal være.

Jeg er nok så sparsom på noen ting enda jeg har god råd. Enkelte ting gleder meg veldig og jeg har lyst til å kjøpe. Men får noen bemerkninger om at det er unødvendige kjøp. Synes det er trist at andre skal bry seg om det. 

Endret av exictence
  • Liker 1
Skrevet

Jeg bruker rundt en hundrelapp i uken på blomster. Pleier å kjøpe en rosebukett til meg selv på fredager, men jeg har en samboer som stadig skjemmer meg bort med blomster på en tilfeldig tirsdag også. :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker 5 kroner og 16 øre i året på blomster, det blir 43 øre i måneden. Synes slettes ikke det er dyrt. Blomsten dauet da, og jeg tror jeg ga blomsterpotten til eksen min. Alt i alt synes jeg det var en grei opplevelse. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, exictence skrev:

Så bra. Det er sånn det skal være.

Jeg er nok så sparsom på noen ting enda jeg har god råd. Enkelte ting gleder meg veldig og jeg har lyst til å kjøpe. Men får noen bemerkninger om at det er unødvendige kjøp. Synes det er trist at andre skal bry seg om det. 

Helt enig - hvis noe gleder deg veldig, og økonomien tillater det, burde det nesten være en plikt å kjøpe det :) Jeg får også endel kommentarer på at jeg kjøper blomster hele tiden, og jeg blir fornærmet.. Men blomstene er fortsatt verdt det. Kan jeg spørre om hvilke ting du har lyst til å kjøpe? Det er kanskje på siden av tråden - men ble så nysgjerrig! :fnise:

Skrevet
10 timer siden, puffy123 skrev:

Helt enig - hvis noe gleder deg veldig, og økonomien tillater det, burde det nesten være en plikt å kjøpe det :) Jeg får også endel kommentarer på at jeg kjøper blomster hele tiden, og jeg blir fornærmet.. Men blomstene er fortsatt verdt det. Kan jeg spørre om hvilke ting du har lyst til å kjøpe? Det er kanskje på siden av tråden - men ble så nysgjerrig! :fnise:

Klær. Elsker å gå med og merke på huden myke og gode kvalitets klær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...