AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #1 Skrevet 27. juli 2016 Vi mennesker er avhengige av D-vitaminer for å overleve, og den klart beste og kilden til et godt inntak av vitamin D er solen. Men den har man derimot tjent store penger på å gjøre farlig, gjennom - du gjettet riktig - solkrem. Det er flere gode grunner til å kutte ut solkremen. Som nevnt blokkerer den for opptak av D-vitaminer, men inneholder dessuten mange kunstige kjemikaler. Kjemikaler som vi påfører huden, kroppens største største organ og som selvsagt absorberer disse. Jeg stiller meg generelt skeptisk til kunstige kjemikaler, men om ikke det er nok er det bare å ta en titt på forskningen. Nylig gjennomførte forbrukerrådet en test fra som viste at hele 30 av 41 solkremer virket allergifremkallende eller hormonforstyrrende. Hormonforstyrrende stoffer kan øke risikoen for kreft, diabetes og barnløshet. Det er heller ikke lenge siden det ble anbefalt å kutte ut spraysolkrem, både fordi det kunme være kreftfremkallende og fordibdet kunne blande seg i luftpartiklene vi puster inn. Sure, du kan jo bruke en av de 11 som var "godkjente", men det hadde ikke overasket meg om det snart blir bevist Det er også verdt å nevne at solkrem ikke er veldig heldig for fisk og andre planter under vann, som solkremen blander seg i når du bader. Den blir ikke bare borte, men har innvirkning med alt den kommer i kontakt med. Men hva med hudkreft da? Det er faktisk ikke bevist at solkrem alene beskytter mot hudkreft. Hvis man blir mye solbrent og mye emsponert for sol så ja, øker risikoen for hudkreft, men det er uansett om du bruker solkrem eller ikke. Men hvordan unngår man å bli solbrent uten solkrem? Skjønnhetsindustrien er en veldig skitten industri, og solkrem er mest sannsynlig på samme måte som fuktighetskrem - inneholder stoffer som gjør huden tørrere (eller i dette tilfelle mer utsatt for å bli solbrent) slik at man blir enda mer avhengig av solkremen/fuktigetskremen. Før brukte jeg solkrem av og til og ble solbrent støtt og stadig. Nå (og de siste årene) bruker jeg det aldri, og har på det meste blitt lett solbrent på nesa eller kinnene. Og kroppen vår er dessuten bygd for omgivelsene i steinalderen, og tror dere de drev og smørte seg inn i tykke lag med solkrem for det? Neppe. Kroppen vår er laget til å tåle sol. Javel, men vil jo ikke se ut som en sviske når en blir gammel heller da? Du får løsere hud av å sole deg og grille deg ekstremt mye ja, men det er uansett om du bruker solkrem eller ikke. Og for å nevne det før alle hatkommentarene kommer inn: I type syden og land med helt annet klima enn Norge er solkrem nødvendig for å unngå å bli solbrent. Også hvis man planlegger å ligge og grille seg hele dagen (men som nevnt er dette verken bra om du bruker solkrem eller ikke). Men jeg snakker om hverdagslige situasjoner, som å gå en tur o.l. Og det finnes helt sikkert folk med tørr hud som er mer utsatt for solbrenthet enn andre. Men jeg snakker på vegne av "normale mennesker", om jeg skal kalle det det Anonymkode: ade87...ca1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #2 Skrevet 27. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi mennesker er avhengige av D-vitaminer for å overleve, og den klart beste og kilden til et godt inntak av vitamin D er solen. Men den har man derimot tjent store penger på å gjøre farlig, gjennom - du gjettet riktig - solkrem. Det er flere gode grunner til å kutte ut solkremen. Som nevnt blokkerer den for opptak av D-vitaminer, men inneholder dessuten mange kunstige kjemikaler. Kjemikaler som vi påfører huden, kroppens største største organ og som selvsagt absorberer disse. Jeg stiller meg generelt skeptisk til kunstige kjemikaler, men om ikke det er nok er det bare å ta en titt på forskningen. Nylig gjennomførte forbrukerrådet en test fra som viste at hele 30 av 41 solkremer virket allergifremkallende eller hormonforstyrrende. Hormonforstyrrende stoffer kan øke risikoen for kreft, diabetes og barnløshet. Det er heller ikke lenge siden det ble anbefalt å kutte ut spraysolkrem, både fordi det kunme være kreftfremkallende og fordibdet kunne blande seg i luftpartiklene vi puster inn. Sure, du kan jo bruke en av de 11 som var "godkjente", men det hadde ikke overasket meg om det snart blir bevist Det er også verdt å nevne at solkrem ikke er veldig heldig for fisk og andre planter under vann, som solkremen blander seg i når du bader. Den blir ikke bare borte, men har innvirkning med alt den kommer i kontakt med. Men hva med hudkreft da? Det er faktisk ikke bevist at solkrem alene beskytter mot hudkreft. Hvis man blir mye solbrent og mye emsponert for sol så ja, øker risikoen for hudkreft, men det er uansett om du bruker solkrem eller ikke. Men hvordan unngår man å bli solbrent uten solkrem? Skjønnhetsindustrien er en veldig skitten industri, og solkrem er mest sannsynlig på samme måte som fuktighetskrem - inneholder stoffer som gjør huden tørrere (eller i dette tilfelle mer utsatt for å bli solbrent) slik at man blir enda mer avhengig av solkremen/fuktigetskremen. Før brukte jeg solkrem av og til og ble solbrent støtt og stadig. Nå (og de siste årene) bruker jeg det aldri, og har på det meste blitt lett solbrent på nesa eller kinnene. Og kroppen vår er dessuten bygd for omgivelsene i steinalderen, og tror dere de drev og smørte seg inn i tykke lag med solkrem for det? Neppe. Kroppen vår er laget til å tåle sol. Javel, men vil jo ikke se ut som en sviske når en blir gammel heller da? Du får løsere hud av å sole deg og grille deg ekstremt mye ja, men det er uansett om du bruker solkrem eller ikke. Og for å nevne det før alle hatkommentarene kommer inn: I type syden og land med helt annet klima enn Norge er solkrem nødvendig for å unngå å bli solbrent. Også hvis man planlegger å ligge og grille seg hele dagen (men som nevnt er dette verken bra om du bruker solkrem eller ikke). Men jeg snakker om hverdagslige situasjoner, som å gå en tur o.l. Og det finnes helt sikkert folk med tørr hud som er mer utsatt for solbrenthet enn andre. Men jeg snakker på vegne av "normale mennesker", om jeg skal kalle det det Anonymkode: ade87...ca1 For å få i seg D-vitaminer, er det tilstrekkelig å gå ut i 10-15 min. -uten solkrem. Resten av dagen, bør en kle seg med luftige, lyse klær. Anonymkode: ae627...aea 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #3 Skrevet 27. juli 2016 Ja, jeg fant utav dette for noen år siden, og har saumfart markedet for solkrem, deodorant og fuktighetskrem uten aluminium, allergifremkallende, hormonendrede og ellers andre greier vi ikke vil ha i. Samme med palmeolje i mat, som tetter blodårene dine, vi vil ikke ha det! Det har heldigvis blitt så mye greier om dette i media, at flere produsenter har hevet seg på bølgen og nå får en flere produkter hos apoteket som er uten parabener, som er hormonendrede stoff, det var vel et av de første som fikk stor oppmerksomhet i media, og produsentene var nødt å omstille seg. Samme med mattprodukter, flere og flere produseres uten palmeolje nå. Nå venter jeg på tannkrem produsentene, at de skal slutte med triklosan, dårlig nytt for vår helse,den kan føre til at antibiotika slutter å virke og påvirker også fisken i havets helse da tannkremen renner ut i grunnvannet. Uten havet dør menneskene, så vi er nødt til å ta vare på havet. Eneste tannkrem som er uten pr nå er en som heter Zendium som kjøpes på apoteket. http://www.forbrukerradet.no/test/2015/solkremtest-2015/ https://www.nrk.no/livsstil/farlig-stoff-i-tannkrem-og-deodoranter-1.907329 http://www.klikk.no/helse/velvare/tester/article852161.ece Anonymkode: 076bf...e1b
Jacuzzi Skrevet 27. juli 2016 #4 Skrevet 27. juli 2016 Jeg tenker at vi alle skal dø en eller annen dag uansett, så det er samme for meg hva dødsårsaken er. Alt er farlig. Alt kan drepe deg. Jeg bruker solkrem fordi jeg ALLTID blir solbrent uten, og jeg synes det er ubehagelig. Jeg har aldri hatt D-vitaminmangel. Hvorfor er dere så hysteriske? Dere vet at dere skal dø, sant? 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #5 Skrevet 27. juli 2016 Jeg bruker SPF 50 i ansiktet året rundt pga jeg får lett pigmentflekker. Bestiller fra iherb, den er økologisk og uten noe tull i. Ser ikke problemet med dette i det hele tatt Anonymkode: 0be60...75f
Persephone Skrevet 28. juli 2016 #6 Skrevet 28. juli 2016 Her ble det fryktelig mye synsing og lite som backet opp under argumentene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå