AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #1 Skrevet 27. juli 2016 Alle sier det er så ekstremt dyrt med barn, men er det disse som kjøper nye ting hele tiden? Jeg ser for meg at ting koster penger, men iblant så virker det ut som alle skal ha det til at det koster uendelig mye. Jeg skjønner at dem koster mer når dem blir eldre, spesielt om dem skal ha EK osv. Men små unger kan da ikke koste ekstremt mye? Anonymkode: 80950...2f1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #2 Skrevet 27. juli 2016 Tja, det er jo mye hva man gjør det til selvsagt. Men bare barnehage er jo rundt 3000 kroner i måneden, inkludert matpenger. Og det sier jo at småbarnsperioden er ikke den dyreste, men det har jeg ikke personlig erfaringer med enda. Anonymkode: e85ba...137
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #3 Skrevet 27. juli 2016 Mye av det er hva en selv gjør det til. Men det er noen faste utgifter med å ha barn, som for eksempel barnehage, barnepass, barnebidrag o.l. Senere er det gjerne flere fritidsaktiviteter, det er ikke uvanlig at barn går på flere forskjellige løpet av uka. Men en kan begrense dette med å sette en grense på hvor mange aktiviteter barnet kan være med på, og la barnet velge selv hvilket de helst vil være med på. En kan spare mye på å velge secondhand når det kommer til leker, klær og fornøyelser. Anonymkode: 6269e...6c4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #4 Skrevet 27. juli 2016 Bleier koster enten du kjøper engans eller skal vaske i store ladinger. Ellers skal barn ha klær og utstyr. Senere barnehage... Anonymkode: 19768...e89
Forundret.. Skrevet 27. juli 2016 #5 Skrevet 27. juli 2016 Små barn vokser også fort! Titt fornyelse at sko, dresser som passer sesongens vær, regntøy og klær generelt.
makkapakka Skrevet 27. juli 2016 #6 Skrevet 27. juli 2016 Du må ha utstyr som vogn/bilstol/barnseng, som alt må byttes ut til noe større de vokser jo veldig fort de første årene. Klær må også skiftes ut mye pga. vekst, Så er det sykkel og ski og leker i fleng som de også vokser fra mye kjappere. Barnehage koster. Men så spørs det da om du må ha det dyreste og flotteste hele tiden, da kan det bli dyrt å ha barn.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #7 Skrevet 27. juli 2016 Det er hva man gjør det til. Jeg synes ikke det er dyrt, men jeg liker å handle og kjøpe nye ting. Jeg kunne sikkert fått tingene jeg handler inn til halvparten av prisen hvis jeg ikke hadde vært så nøye på at jeg vil ha skikkelige klær og utstyr av merker som har et godt rykte. Fritidsaktiviteter og pris er jo og veldig variabelt, nå går ikke min på noe som koster så voldsomt, en gang i uka (bortsett fra ferier og heøligdager) og så betaler jeg rundt 4000 i året. Det er billig i mitt hodet. Men dette er jo og noe som vil gå opp i pris når han blir eldre for jeg har en mistanke om at han kommer til å ville gå på fotball og ishockey og det vil gå ekstremt mye penger både i utstyr, kontinenter og dugnader. Anonymkode: a3293...315
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #8 Skrevet 27. juli 2016 Takk for masse svar. Men jeg ser jo endel på Finn.no. Jeg er jo veldig glad i og være sparsom, for kjøper jeg ikke nytt, så vil jeg heller putte inn pengene jeg spare inn på sparekontoen dems til dem blir eldre. Jeg bare sitter å tenker på om dem blir mest fornøyd med nye klær i ung alder, eller en pen sum på sparekontoen når dem blir voksene. Hmm. Men masse utgifter er det. Hehe. Anonymkode: 80950...2f1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #9 Skrevet 27. juli 2016 Både og. Barnehage og sfo er ikke billig og man må beregne mat til et ekstra menneske. Jeg er veldig glad i å kjøpe brukt og kjøpte alt brukt uten om bilstol til mine små. Dress, regntøy ol. kan man også finne brukt om man følger med på finn og kjøp og salg grupper på Facebook. Alt i alt kan man få det meste av klær og utstyr billig frem til en viss alder. Eldste som nå er 8år finner jeg ikke mye brukte klær til lenger. Anonymkode: 1217f...56a
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #10 Skrevet 28. juli 2016 I følge SIFO referansebudsett koster et barn ca 5.500 mer enn om det bare hadde vært deg. Det er inkl. barnehage/AKS. Hva tenker du om det TS, er det mye, eller lite i forhold til det du hadde sett for deg? Anonymkode: 01c8a...157
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #11 Skrevet 28. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: I følge SIFO referansebudsett koster et barn ca 5.500 mer enn om det bare hadde vært deg. Det er inkl. barnehage/AKS. Hva tenker du om det TS, er det mye, eller lite i forhold til det du hadde sett for deg? Anonymkode: 01c8a...157 De eldste barna opp til kr 6.000 mer. Anonymkode: 01c8a...157
asterix Skrevet 29. juli 2016 #12 Skrevet 29. juli 2016 Det kommer absolutt an på hva du gjør det til selv.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juli 2016 #13 Skrevet 30. juli 2016 Så er det en del usynlige kostnader som plutselig dukker opp: Voksne uten barn kan ta ferie utenfor skoleferiene og spare titusenvis av kroner. Voksne med skolebarn må forholde seg til skoleferiene.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #14 Skrevet 1. august 2016 Tja, jeg har vært å handlet høst / vintertøy i dag. På salg. Har kun brukt 4000,- kr, skulle jeg ha betalt fullpris på alt så hadde det kommet på ca 9500,- Fremdeles har jeg ikke kjøpt ordentlig vinterdress og vinterjakke, så der har du vel et par tusen til. I tillegg har jeg nok brukt 1500-2000 kr allerede på klær som ligger å venter Da snakker vi om 13-14000 kr til en 3 åring for et halvt år hvis du ikke er flink til å planlegge😆 Skal legge til at hun går i en barnehage hvor de er mye ute, så hun trenger ordentlig tøy. Små barn er nesten dyrere enn de større, de større klarer seg i det minste med 1 sett av ting... Anonymkode: 263a9...aa5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #15 Skrevet 1. august 2016 Dette er hva vi anslår at vi betaler for å ha unger. Beløpene er hvor mye mer vi bruker enn vi ville gjort om vi bare var 2 voksne. 1. Større bolig, som gir høyere rentekostnader, vedlikeholdskostnader, strømutgifter, kommunale avgifter, osv. (15,000/mnd). Folk flest undervurderer grovt hvor mye bolig koster å drifte. 2. SFO/barnehage. (5000kr/mnd) 3. Ønsker å støtte ungene under studietiden (4000kr/mnd) 4. Hjelpe dem inn på boligmarkedet (engangsbetaling på 500,000 kr) 5. Mat og 1000 småting i daglivlivet (8000kr/mnd) Anonymkode: f8488...37f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå