Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har et spørsmål, håper noen her inne kan hjelpe meg: Hvis man tar et årsstudium i grunnleggende medisin/grunnmedisin ved henholdsvis Kristiania høyskole, Bjøknes eller Atlantis medisinske høyskole for å sanke studiepoeng, vet noen om noen av fagene vil kunne godkjennes på sykepleierstudiet senere? Har noen noe erfaringer? Er hovedsakelig for å få poeng, men kom til å tenke på at noen av fagene er vel de samme...

Tusen takk for hjelp :)

Anonymkode: 6bfee...82c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen,

Kanskje noen av dere kan dele erfaring fra grunnfag medisin hos de 3 forskjellige skolene og skolene generelt?

Ja jeg vet de er private (og dyre!), det er ikke helt ideelt 

Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg også på! 😊

Anonymkode: 55b58...923

AnonymBruker
Skrevet

Ring dem og spør?

Anonymkode: 43710...fee

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ring dem og spør?

Anonymkode: 43710...fee

Har gjort det nå. Basically så må man søke også vil fagavdelingen ved hvert enkelt studiested vurdere det. De kunne ikke si noe mer, og det forstår jeg. Studieplaner gjøres jo om hele tiden, og selvom de har godtatt det en gang er det ikke sikkert det skjer igjen osv.

Men hadde likevel vært interessert i å høre deres erfaringer! :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke regne med at noe av dette gir deg fritak for fag på sykepleien, en kjapp titt på fagplan for medisin grunnfag på ulike skoler viser også at de utelater relevante organér og prosesser. Denne utdanningen har null kred i helseverden, det er et helt ubrukelig enkeltstående grunnfag som lopper deg for penger. Hvis du trenger poeng for å komme inn på sykepleien lønner det seg heller å ta opp fag. Evt er det flere universitet/høyskoler som tilbyr nettbasert utdanning uten at det koster flesk, men det gir deg også 2 poeng om du består 60 stp. 

Anonymkode: 66781...fda

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Denne utdanningen har null kred i helseverden, det er et helt ubrukelig enkeltstående grunnfag som lopper deg for penger. 

Anonymkode: 66781...fda

Dette! Ta opp fag, eller ta fag på universitetet i stedet.

Skrevet

Jeg tok en rask sjekk ang opplæring og emner i medisinsk grunnfag, og det jeg sitter igjen med er at den vil gjøre det lettere for deg å forstå anatomi / fysiologi / patologi faget, på sykepleien. Du vil ikke kunne hoppe over enkel elementer, bare dobbelt opp av enkelte ting. 

Men det er noe du egentlig ikke trenger, for å studere sykepleie. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk medisinsk grunnfag på Atlantis. Fikk fritak fra anatomi og sykdomslære eksamen på sykepleien grunnet dette. Men..hvis jeg skulle få fritak så ble det noe tull med Lånekassen, fikk ikke nok poeng eller noe sånt. Så jeg tok eksamen på nytt og fikk en oppfriskning:)

Anonymkode: ac015...9b9

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Spesielt til sistemann!

Det er ikke meningen at årsenheten skal gi noen "kred" i helsevernet, det er det jo en potensiell sykepleierutdanning skal gi. Grunnen til at det vurderes fremfor random fag på universitetet som ikke har noen relevans er jo nettopp det at man får en forsmak på hva som venter en etterpå. Noen baser. (Selvom det selvfølgelig ikke kan måle seg med sykepleiestudiet/medisin/osv) også får man 2 studiepoeng. Eneste "negative" er at ja det koster FLESK! 

AnonymBruker
Skrevet

Mye bedre å ta et år med studier som faktisk vil gi deg en fordel den dagen du skal ut og søke jobb som sykepleier! For eksempel psykologi, ledelse eller lignende. Medisin grunnfag vil arbeidsgiver være uinteressert i. 

Og som en annen sier, hvis du får fritak, vil du ikke få full studiestøtte, siden du får for få studiepoeng. 

Anonymkode: 3b031...76e

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Mye bedre å ta et år med studier som faktisk vil gi deg en fordel den dagen du skal ut og søke jobb som sykepleier! For eksempel psykologi, ledelse eller lignende. Medisin grunnfag vil arbeidsgiver være uinteressert i. 

Og som en annen sier, hvis du får fritak, vil du ikke få full studiestøtte, siden du får for få studiepoeng. 

Glemte å skrive at dette kan du gjøre på et offentlig og anerkjent universitet, i stedet for å betale en liten formue i skolepenger for et studium som ikke vil gi deg noen fordeler når du skal søke jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller valgt enkeltemner ved UiO og/eller HiOA. Å betale skolepenger for et årsstudium du ikke vil få noe bruk for er toskskap.

Anonymkode: bb83f...387

• 1 år senere...
Skrevet

Nå er dette en litt gammel tråd, men kan jeg spørre om hva du endte opp med å gjøre? Jeg er nemlig i samme tenkeboks nå, og vurderer medisin grunnfag på en av de tre skolene til høsten, om jeg ikke kommer inn på sykepleie i år. Har du gjort deg noen erfaringer hos en av de skolene du kan dele? :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...