Gå til innhold

Treåring som tisser i senga.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Treåringen vår er en krevende fyr som stadig setter oss på nye prøvelser. Han har nylig hatt et par store overganger i livet sitt. Vi er ofte i tvil om hvordan vi skal hanskes med han, og nå er det nok en situasjon...

Han er såvidt i gang med å interessere seg for å gå på do, og han har bra kontroll på tissing og bæsjing tror jeg. Har ganske dårlig språk, så kommunikasjonen kan være litt vanskelig, men det kommer seg stadig. 

I det siste har han begynt å ta av seg bleia etter at han har lagt seg. Noen ganger tisser han bevisst i senga, andre ganger roper han at han har ødelagt bleia. Da kan den bleia være enten tørr eller våt. Først trodde jeg at han bare hadde tisset og ville ha på ny, tørr bleie, det var jo bra. Neste kveld rev han av seg bleia og sto og tisset i senga...

Hvordan reagerer vi på dette..??

Anonymkode: 9f2d6...90e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta på pysj bak/fram så han ikke får den av. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Glitnir skrev:

Ta på pysj bak/fram så han ikke får den av. 

Det gjorde vi en periode tidligere. Nå er det veldig varmt, men det skal vi gjøre igjen. 

Men er løsningen bare å gjøre det umulig for han? Hva skal vi si /gjøre når det skjer?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Dette er situasjoner du kan ta enten med helsesøster på helsestasjonen eller be om en samtale med helsestasjonspsykologen om. Helsestasjonspsykologene skal være et lavterskeltilbud og de skal i all hovedsak jobbe forebyggende. Så oppfintsomt barn som dette har jeg faktisk aldri hørt om før, det skal han ha! Gytter er ofte senere enn jenter med å blir pleietørr om natta. 

Anonymkode: fc32e...69c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han er vanvittig oppfinnsom, og jeg er i ferd med å få grå hår... :P

Takk for tips! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker det som han synes det er morsomt? Ønsker han at dere kommer inn? Protesterer han mot å legge seg? Mest sannsynlig har han oppdaget noe han selv synes er lysende festlig og hvis han ikke oppnår noe med det, fader det sikkert ut av seg selv. Tror jeg ville tatt på tisselaken, og når han starter igjen, ville jeg gått inn uten å si så mye. Bare ta på ny bleie, skifte laken, si natta og gå ut. Ingen ekstra oppmerksomhet eller spørsmål om hvorfor han gjorde det etc. ...når det er sagt, forstår jeg at du river deg i håret altså!

Anonymkode: 17b22...860

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker det som han synes det er morsomt? Ønsker han at dere kommer inn? Protesterer han mot å legge seg? Mest sannsynlig har han oppdaget noe han selv synes er lysende festlig og hvis han ikke oppnår noe med det, fader det sikkert ut av seg selv. Tror jeg ville tatt på tisselaken, og når han starter igjen, ville jeg gått inn uten å si så mye. Bare ta på ny bleie, skifte laken, si natta og gå ut. Ingen ekstra oppmerksomhet eller spørsmål om hvorfor han gjorde det etc. ...når det er sagt, forstår jeg at du river deg i håret altså!

Anonymkode: 17b22...860

Det er nok et forsøk på å få oppmerksomhet og utsette legginga tror jeg. Det er særlig om han f.eks har sovnet i bilen og dermed ikke er veldig trøtt ved legging at det skjer.

Vi har gjort som du skriver, bare vært rolige og tatt på ny bleie. Mens vi teller til hundre og har mest lyst til å filleriste han...

Ts

AnonymBruker
Skrevet

River av bleia og står og tisser i senga? Straff... Ta fra ham goder. F.eks sett ham i skammekroken. Det må være nulltoleranse for slikt!!!

Anonymkode: ce3cb...9b9

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

River av bleia og står og tisser i senga? Straff... Ta fra ham goder. F.eks sett ham i skammekroken. Det må være nulltoleranse for slikt!!!

Vi har heldigvis hus uten skammekrok. :)

• Liker 11
Skrevet

Ignorer han. sett på ny bleie og ta på pysjen bak fram. Han vil nok fort gå lei.

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok et forsøk på å få oppmerksomhet og utsette legginga tror jeg. Det er særlig om han f.eks har sovnet i bilen og dermed ikke er veldig trøtt ved legging at det skjer.

Vi har gjort som du skriver, bare vært rolige og tatt på ny bleie. Mens vi teller til hundre og har mest lyst til å filleriste han...

Ts

1) Gutten er bare 3 år så det er godt innenfor normalen

2) Prøv å unngå at han sovner i bilen når det ødelegger for leggingen

3) Uannsett hvor lang tid det går før barnet er nattørt så ikke lag en stor sak av det, tisselaken finnes i mange størrelser så bare skift og legg ham igjen.

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glad jeg ikke hadde deg som forelder 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Hvis han sovner i bilen kan dere jo ikke legge han til vanlig tid og forvente at det skal gå greit. Da er han jo ikke trøtt, og dere ber om bråk. Så jeg vil si det finnes en svært enkel løsning på dette.... 

Anonymkode: afb77...d30

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han sovner i bilen kan dere jo ikke legge han til vanlig tid og forvente at det skal gå greit. Da er han jo ikke trøtt, og dere ber om bråk. Så jeg vil si det finnes en svært enkel løsning på dette.... 

Anonymkode: afb77...d30

Han legges ikke til vanlig tid, men senere. Om han legges for seint kan det tippe over slik at han "aldri" sovner, da holder han ihvertfall litt av et show... Vanskelig å beregne hva som er riktig leggetid. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

1) Gutten er bare 3 år så det er godt innenfor normalen

2) Prøv å unngå at han sovner i bilen når det ødelegger for leggingen

3) Uannsett hvor lang tid det går før barnet er nattørt så ikke lag en stor sak av det, tisselaken finnes i mange størrelser så bare skift og legg ham igjen.

Lurer på om det kan være et ledd i det å slutte med bleie? Han kom frem igjen i kveld og sa han hadde tisset i bleia, ville ha på ny.

Vi prøver å unngå at han sover i bilen, men det er nærmest umulig. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vår er 2,5 år og har hatt noen kvelder hvor han har plukket av seg bleien. Her holder det faktisk å bare dra en truse over beien. Så lenge vi husker det får den være ifred.

Anonymkode: 9c476...d9c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vår er 2,5 år og har hatt noen kvelder hvor han har plukket av seg bleien. Her holder det faktisk å bare dra en truse over beien. Så lenge vi husker det får den være ifred.

Aha, bra tips!! Takk, det skal prøves :)

Ts

Skrevet

Ryddet for personangrep.

Raven Emerald, mod.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 28. juli 2016 at 21.16, AnonymBruker skrev:

Vi kan vel alle være enige om at T-bleia var et upraktisk makkverk. T-bleietrusene, derimot... Av en eller annen grunn ble disse pakket ned sammen med annet barnetøy, og da sønnen min opplevde at hans arving tok av seg bleia på natta (er nok vanligere enn du tror), kom T-bleietrusene frem igjen.

Anonymkode: 8972a...c21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...