Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ut å reise sammen med en gruppe, men reiser fra et annet sted med fly før jeg møter dem. Det høres sikkert litt teit ut, men jeg har aldri reist alene med fly før, og lurer på hva man må huske på og sånn. 

Det er jo sikkert ikke noe vanskelig å verken finne frem eller få gjort det man skal, men jeg liker å bekymre meg over ting som kan komme til å skje og overtenke, så derfor spør jeg her om hva man må huske på, hva er lurt å gjøre, osv. 

Anonymkode: f09d3...906

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare å møte opp på riktig sted i tide for innsjekk og ikke ha noe ulovlig i håndbagasjen, så går det nok greit. Hva som er i tide og ulovlig i håndbagasjen kan du finne på nettet. Gå inn på nettsiden til flyselskapet du skal reise med, så finner du info der. Kanskje lurt å beregne litt ekstra tid hvis du er usikker. Ellers er det som oftest servicepersonell du kan spørre hvis du lurer på noe eller trenger hjelp. Du kan kanskje også ha en bok eller et blad å lese i i tilfelle det blir forsinkelser. Kanskje noe å spise og drikke også. Det går nok bra!:)

Anonymkode: f073a...180

Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Husk å ikke ha væske over 100 ml i håndbagasjen. Du kan kjøpe reisesett med flasker og fylle på om du vil, de er som regel på 100 ml. 

Pass, reisedokumenter, reiseforsikring. Ta gjerne kopi av disse og ha i håndbagasjen bare sånn i tilfelle noe skulle skje. Ekstra kredittkort. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Husk å ikke ha væske over 100 ml i håndbagasjen. Du kan kjøpe reisesett med flasker og fylle på om du vil, de er som regel på 100 ml. 

Pass, reisedokumenter, reiseforsikring. Ta gjerne kopi av disse og ha i håndbagasjen bare sånn i tilfelle noe skulle skje. Ekstra kredittkort. 

Men er det noe poeng med ekstra visakort? For dersom jeg mister det så må jeg jo sperre det, og da virker vel ikke det andre heller?

Gjest MadameDeRosa
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det noe poeng med ekstra visakort? For dersom jeg mister det så må jeg jo sperre det, og da virker vel ikke det andre heller?

Et helt annet kredittkort. Det anbefales å bruke kredittkort på reiser istedenfor visa, pga skimming og de kan da gå inn på kontoene og tappe, ikke bare brukskonto men også sparekonto (i følge en jeg snakket med i banken i forbindelse med reise)

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Et helt annet kredittkort. Det anbefales å bruke kredittkort på reiser istedenfor visa, pga skimming og de kan da gå inn på kontoene og tappe, ikke bare brukskonto men også sparekonto (i følge en jeg snakket med i banken i forbindelse med reise)

Jeg vil gjerne ha en kilde på dette, det er noe jeg aldri har hørt.

Anonymkode: 6db59...40c

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Jeg har ikke andre kort da. Vet ikke hvordan man får tak i det heller. 

Gjest MadameDeRosa
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gjerne ha en kilde på dette, det er noe jeg aldri har hørt.

Anonymkode: 6db59...40c

Vel, kilden er personen jeg snakket med i banken. De fortalte at det stadig ringer inn folk som har blitt skimmet  (kortet) og plutselig er alle pengene tappet, altså også sparekontoer. Gir deg bare et godt tips i beste mening.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke andre kort da. Vet ikke hvordan man får tak i det heller. 

Du kan bestille ekstra kort i nettbanken:) vil absolutt legge til viktigheten av ekstra kort som madamderosa nevte, har redda meg å ha et ekstra kort låst med passet mitt når kortet blei stjålet:)

Dessuten sjekk om du trenger noe ekstra visum om du skal mellomlande i et spesielt land.

Og god tur! Å reise aleine er noe jeg tenker alle har godt av ;) du kommer sikkert til å klare deg helt fint:)

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Midnanne skrev:

Du kan bestille ekstra kort i nettbanken:) vil absolutt legge til viktigheten av ekstra kort som madamderosa nevte, har redda meg å ha et ekstra kort låst med passet mitt når kortet blei stjålet:)

Dessuten sjekk om du trenger noe ekstra visum om du skal mellomlande i et spesielt land.

Og god tur! Å reise aleine er noe jeg tenker alle har godt av ;) du kommer sikkert til å klare deg helt fint:)

Ok, men har uansett ikke tid til det nå da. 

Har sjekket, og trenger ikke visum.

Takk, tror nok det skal bli bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...