Gå til innhold

Ensom student trenger tips

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg har det siste året studert sykepleie ved universitetet i stavanger. Helt fra starten skjedde det enormt mye inkludert fadderuke og en rekke sosiale arrangementer,og jeg vil si at jeg er ganske sosial,men etterhvert dabbet det ut og det ble mer og mer tid alene i den lille leiligheten på Bjergsted. Jeg fikk meg et par  venner,men de ble ikke med på så mye som jeg hadde håpet på og jeg ble værende mye alene. Jeg vurderer nå å starte på en ny utdannelse i en annen by på grunn av dette. Men jeg vet ikke om jeg heller skal prøve å gjøre det bedre her i Stavanger. Hva kan jeg gjøre? er det noen som har opplevd en lignende situasjon? 

Anonymkode: 2bca3...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har opplevd noe lignende, for meg ble det ikke bedre så har ikke noen gode råd sånn sett :/

Men om du skal bytte studiested kan du jo bli sykepleier likevel, og søke om godkjenning på de fagene du har tatt. Synes det blir dumt om du skal måtte studere noe helt annet pga dette... 

Anonymkode: 00c10...96a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor tror du at det går bedre å skaffe seg venner / venninner ett helt annet sted, hvis dette ikke fungerte der du er nå?

Anonymkode: d558d...aa1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veeel, fordi mange i klassen min er herfra,altså fra Stavanger.. Så de har sine venner fra før av.. Vurderer å flytte til et sted hvor jeg kjenner noen..eller få en ny start..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen studentsamfunn du kan bli med i da? Tappetårnet f.eks?

Jeg er/blir student i Bergen og jobber frivillig på et studentutested. Det er fantastisk, og man blir kjent med så mange kule mennesker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veeel, fordi mange i klassen min er herfra,altså fra Stavanger.. Så de har sine venner fra før av.. Vurderer å flytte til et sted hvor jeg kjenner noen..eller få en ny start..

Men hvis du begynner ved ett helt annet sted, så risikerer du vel at de studentene også har sine egne venner / venninner fra tidligere? Dermed bytter du kanskje, til ingen nytte?

Anonymkode: d558d...aa1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær fadder på sykepleiestudiet om det fortsatt går an å melde seg. Så blir du bedre kjent med de andre fadderne som begynner i 2. og 3. klasse i tillegg til førsteklassingene.  Går sikkert an å gjøre plass til deg som fadder selv om søknadsfristen har gått ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, er det jeg har tenkt en del på.. har prøvd å ta mye initiativ,men folk kan liksom aldri bli med.. Kanskje lettere å bli kjent med folk som frivillig ,der flere er nye...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

men da burde jeg vel egentlig bare fortsette i Stavanger å prøve å bedre situasjonen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal studere i Stavanger til høsten og trenger sårt venner der! :fnise: Riktignok ikke sykepleierutdanning, men ta gjerne kontakt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

men hva hvis det ikke blir bedre..har aldri hatt et så kjipt år som dette.. er det ikke bedre å starte fra scratch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hvordan du har det, selvom jeg starter på uis nå i august å ser fram til det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gobbledigook skrev:

Det er ikke noen studentsamfunn du kan bli med i da? Tappetårnet f.eks?

Jeg er/blir student i Bergen og jobber frivillig på et studentutested. Det er fantastisk, og man blir kjent med så mange kule mennesker! 

Ja, å delta i foreninger eller jobbe i studentkafeen eller studentpuben er en veldig fin måte å få seg venner på!

Jeg gjorde jo lignende som deg. Var student ved HiOA i fjor og trivdes ikke noe særlig sosialt der. Så endte jeg opp med å lese til en eksamen ved studentkafeen ved IFI på UiO. Hang der mer og mer for å lese for jeg elsket stemninga der, så begynte folk å snakke med meg og jeg meldte meg frivillig i kafeen. Nå er plutselig store deler av nettverket mitt der, og jeg har fått mange venner der på under et halvt år. Så jeg kan virkelig anbefale å prøve å melde seg frivillig og by litt på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei! Er selv fra Stavanger og dette er en problematikk jeg selv husker fra da jeg studerte ved UiS. Det er et relativt nytt universitet så det er veldig mange fra Stavanger som studerer der, derfor blir det ofte til, som du sier at folk går tilbake til de vennene de har fra før i stedet for å bli kjent med nye - MEN universitetet er veldig klar over dette og de gjorde en del tiltak for å bedre denne situasjonen, det er nettopp derfor jeg vet at dette har vært/er et problem, fordi universitetet tok kontakt med studenter angående dette.

Det jeg kan anbefale deg er å være frivillig på uis eller folken. Har du mulighet til å ta deg en jobb, gjør det, der får du nettverk og blir kjent med noen med en gang. Vet ikke om dere har seminarer, men det er en ypperlig plass å bli kjent med andre på og til syvende og sist - ta kontakt med universitetet! De er interessert i slik tilbakemelding som du kommer med nå.

Anonymkode: 4b8e2...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ha sluttet i Stavanger. Stavanger er veldig spesielt. Som du sier, mange av de som studerer der er fra Stavanger, og bryr seg ikke om å få nye venner. Så de går å tråkker i samme vennekrets som de alltid har gjort.

TS burde flyttet og fortsatt sykepleien i Oslo, Bergen, Trondheim eller Tromsø. Da er du ihvertfall garantert masse nye venner og en flott sosial studietid. Tiden som student skal ikke bare være forbeholdt studier. Det er også en fase i livet hvor du skal ha det mye morsomt sosialt sett. Og knytte mange nye venner.

TS har vel ikke lyst å fortsette resten av studietiden som Viggo Venneløs??

Anonymkode: d08b0...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...