Peter007 Skrevet 27. juli 2016 #21 Skrevet 27. juli 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takker for innlegg. Jeg er helt ny på dette, var overhode ikke dette jeg såg for meg. Men jeg kan ikke velge for andre parten. Men jeg kan prøve å velge rett for vårt barn. Er under skole alder enda bare for å si noe om alder. Vi har hele tiden snakket om delt omsorg og foreldreansvar kommer jo da automatisk med enn slik ordning vel? Trodde delt omsorg var mulig. Anonymkode: 74f4f...034 Sender deg dette for å forklare. Glem også ordet omsorg her.Det finnes ikke lenger i Barnelova. Delt bosted I stedet for delt omsorg. Omsorg er definert annerledes, og er ute av Barnelova. Les spesielt kapittel nr. 5 og nr. 6 Barnelova. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7#KAPITTEL_6 Foreldreanvar må ikke blandes med kapittel nr.2 hvem som er foreldre (biologiske ). I et innlegg litt tidligere har jeg skrevet et innlegg om endringer I Barnelova som trolig kommer snart. Dette har vært til høringer og barneombudet. Det er vi hovedsak enighet. Barnepsykologer er ikke enige om hva som er best delt bosted eller samvær /bosted. Også alder for delt bosted. Delt bosted gir mer likhet juridisk. Delt bosted kan også være 60/40 deling . I forslag til nye endringer i Barnelova skal delt bosted bli førstevalget. Ikke som I dag da samvær bosted er som det står kapittel nr.6. Samfunnet har endret seg og dette gjenspeiler forslag til endringene I Barnelova. Fedre har langt mer samvær med små barn fra fødselen. Permisjon o.l. Jeg synes du har fine tanker om hvordan dere skal leve videre med barnet deres Ts. Les lenke TS Lovdata.no . Ellers er NAV.no lurt å lese rundt temaet samlivsbrudd. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #22 Skrevet 27. juli 2016 15 minutter siden, Zienna skrev: Et annet råd, og kanskje det viktigste, er å aldri la barnet bestemme (hvor være i jula, om ny sykkel osv.). Stabilitet er viktig, og barnebarnet mitt vet alltid at det er annen hver uke hos mamma/pappa, og like så med jul, nyttår og påske. Enig i denne, i alle fall når ungene er under 12. Blir alt for stort ansvar for de å skulle velge. En ting er hva de egentlig selv synes, verre er hva de føler de ''bør'' gjøre på mors eller fars vegne. Anonymkode: 850fb...c4d 3
Zienna Skrevet 27. juli 2016 #23 Skrevet 27. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig i denne, i alle fall når ungene er under 12. Blir alt for stort ansvar for de å skulle velge. En ting er hva de egentlig selv synes, verre er hva de føler de ''bør'' gjøre på mors eller fars vegne. Anonymkode: 850fb...c4d Nettopp. Den belastningen, og et slikt dilemma, må foreldre passe seg for å ikke la barnet sitt komme i. 1
Peter007 Skrevet 27. juli 2016 #24 Skrevet 27. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takker for innlegg. Jeg er helt ny på dette, var overhode ikke dette jeg såg for meg. Men jeg kan ikke velge for andre parten. Men jeg kan prøve å velge rett for vårt barn. Er under skole alder enda bare for å si noe om alder. Vi har hele tiden snakket om delt omsorg og foreldreansvar kommer jo da automatisk med enn slik ordning vel? Trodde delt omsorg var mulig. Anonymkode: 74f4f...034 Barnelova § 36.Kvar barnet skal bu fast Foreldra kan gjere avtale om at barnet skal bu fast hos anten ein av dei eller begge. Er foreldra usamde, må retten avgjere at barnet skal bu fast hos ein av dei. Dersom det ligg føre særlege grunnar, kan retten likevel avgjere at barnet skal bu fast hos begge. Bor barnet hos begge er det delt bosted. Nyttig lenke; http://www.skilsmisse.com/delt-bosted-barnefordeling-50-50/ Her er også avtaleforslag. Det et viktig med avtalE som dere sender Skatteetaten vedr.deling av skattefordel. Videre sende denim NAV om barnetrygden skal deles. Snart skole alder på barnet. Hvis dere bor I forskjellig skolekrets har dette innvirkning slik dere må være enige om skolested. Det er uten slik avtale den som har folkeregistrert adr.barnet som bestemmer skolen. Derfor viktig med avtalen. Det kan byttes folkeregistrert adresse annethvert år ved delt bosted. Men med skikkelig avtale er dette ikke nødvendig. 1
Peter007 Skrevet 27. juli 2016 #25 Skrevet 27. juli 2016 38 minutter siden, Zienna skrev: Foreldrene til mitt barnebarn har nå hatt 50/50 i 10 år, og barnebarnet mitt sier at hun aldri kunne tenkt seg det annerledes (når nå bruddet mellom foreldrene ble). Det var ikke uproblematisk i starten, hvor mor var veldig usikker på om far ville klare den daglige praktiske oppfølgingen slik hun ønsket det. Far var noe skeptisk til om mors nye kjæreste tok hensyn nok til datteren i og med at han ikke kjente henne. Slike problemstillinger tror jeg er klassiske. Etter hvert gikk ting seg til. Som farmor har jeg vært på sidelinjen, men såpass har jeg fått med meg, at evnen til "å svelge kameler" er god å ha. Pluss evnene til å være direkte når det er noe som virkelig gjelder. Et annet råd, og kanskje det viktigste, er å aldri la barnet bestemme (hvor være i jula, om ny sykkel osv.). Stabilitet er viktig, og barnebarnet mitt vet alltid at det er annen hver uke hos mamma/pappa, og like så med jul, nyttår og påske. Bare spesielle begivenheter som bursdager o.l. rikker ved ordningen. Er det mammauke, kan hun likevel komme til pappa etter skoletid, men hun drar hjem til mamma når det er kveld. Og omvendt. Og alltid etter at de voksne er enige. Min ex svigerdatter kunne helt sikkert fått full omsorg og vanlig besøksordning for barnebarnet mitt om hun hadde ønsket det. Som farmor er jeg henne evig takknemlig for at jeg har fått være en stor del av mitt barnebarns liv. Og jeg vet at barnebarnet mitt mener det samme. Så tenk helhet! Det er så viktig for barn å bli kjent med familiene sine på begge sider. Takk så flott innlegg. Helt supert 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #26 Skrevet 27. juli 2016 2 timer siden, Peter007 skrev: Sender deg dette for å forklare. Glem også ordet omsorg her.Det finnes ikke lenger i Barnelova. Delt bosted I stedet for delt omsorg. Omsorg er definert annerledes, og er ute av Barnelova. Les spesielt kapittel nr. 5 og nr. 6 Barnelova. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7#KAPITTEL_6 Foreldreanvar må ikke blandes med kapittel nr.2 hvem som er foreldre (biologiske ). I et innlegg litt tidligere har jeg skrevet et innlegg om endringer I Barnelova som trolig kommer snart. Dette har vært til høringer og barneombudet. Det er vi hovedsak enighet. Barnepsykologer er ikke enige om hva som er best delt bosted eller samvær /bosted. Også alder for delt bosted. Delt bosted gir mer likhet juridisk. Delt bosted kan også være 60/40 deling . I forslag til nye endringer i Barnelova skal delt bosted bli førstevalget. Ikke som I dag da samvær bosted er som det står kapittel nr.6. Samfunnet har endret seg og dette gjenspeiler forslag til endringene I Barnelova. Fedre har langt mer samvær med små barn fra fødselen. Permisjon o.l. Jeg synes du har fine tanker om hvordan dere skal leve videre med barnet deres Ts. Les lenke TS Lovdata.no . Ellers er NAV.no lurt å lese rundt temaet samlivsbrudd. Tusen takk for utrolig mange råd, rettigheter og opplevelser setter veldig pris på dette. Denne er til alle😄 Anonymkode: 74f4f...034
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå