AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #1 Skrevet 26. juli 2016 Noen her som har fine løsninger på dette som er det beste for små barn? Tenker litt jeg vil prøve å ha ett så godt sammarbeid at vi kan være raus og fleksibel med hverandre. Ikke fly i flint fordi den ene bruker litt mer eller mindre tid for levering. Kan ringe hverandre istedet for andre når det trengs barnevakt. Noen som har ett godt sammarbeid og vil dele tips? Anonymkode: 74f4f...034
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #2 Skrevet 26. juli 2016 Forslag? Hva med å flytte ut og inn av huset selv som foreldre og barnet alltid bor fast? Har hørt om det noen som gjør det her? Anonymkode: 74f4f...034
Teriyaki Skrevet 26. juli 2016 #3 Skrevet 26. juli 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forslag? Hva med å flytte ut og inn av huset selv som foreldre og barnet alltid bor fast? Har hørt om det noen som gjør det her? Anonymkode: 74f4f...034 Som oftest fungerer dette dårlig i lengden.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #4 Skrevet 26. juli 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forslag? Hva med å flytte ut og inn av huset selv som foreldre og barnet alltid bor fast? Har hørt om det noen som gjør det her? Anonymkode: 74f4f...034 Det funker ikke i lenden ser man ofte. Da er vanlig samvær bedre med mulighet for mye fleksibilitet. Anonymkode: 21ed2...8b1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #5 Skrevet 26. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det funker ikke i lenden ser man ofte. Da er vanlig samvær bedre med mulighet for mye fleksibilitet. Anonymkode: 21ed2...8b1 Det er nok rett. Noen som får til god fleksibilitet? Synes det virker så fælt å måtte ha en uke her og en der. Tror det ville vært bedre for alle om vi fikk en kveld eller noe i den andre sin uke? Fælt å skulle ha dønn en uke her og en der. Hjerte mitt blør med tanken. Ville ikke vokst opp slik. Anonymkode: 74f4f...034 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #6 Skrevet 26. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er nok rett. Noen som får til god fleksibilitet? Synes det virker så fælt å måtte ha en uke her og en der. Tror det ville vært bedre for alle om vi fikk en kveld eller noe i den andre sin uke? Fælt å skulle ha dønn en uke her og en der. Hjerte mitt blør med tanken. Ville ikke vokst opp slik. Anonymkode: 74f4f...034 Alle liker et fast sted å bo. Å kunne flytte frem og tilbake er i det fleste tilfeller et tegn på liten tilknytning. Fleksibilitet vil jo feks si om samværsforelder sier h*n skal slik og sånn i ettermiddag, passer det om barna blir med? Anonymkode: 21ed2...8b1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #7 Skrevet 27. juli 2016 Kjenner noen som har delt omsorg med ei uke hver, men de har alltid en ettermiddag sammen alle sammen hver uke, og de samarbeider dersom den som har samværsuke må reise bort (henter for hverandre etc). De eier hytte sammen, og den som har barna, har fortrinnsrett på å bruke den. De deler feriene, men om sommeren, legger de det opp sånn at den ene ikke reiser bort tre uker i strekk, men sørger for at barna får treffe den andre forelderen i løpet av de tre ukene også. Beundringsverdig samarbeid og meget harmoniske barn. Anonymkode: 838e5...c8e 3
Peter007 Skrevet 27. juli 2016 #8 Skrevet 27. juli 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Forslag? Hva med å flytte ut og inn av huset selv som foreldre og barnet alltid bor fast? Har hørt om det noen som gjør det her? Anonymkode: 74f4f...034 Ja det har vært prøvd. Det fungerer I begynnelsen for noen . Men så kommer ny partner. Vedlikehold og renhold.Eierforhold til huset. Ny bolig og lånevne til denne med felles huset. Mislighold av lån, felles ansvar. Der er utfordringer. 2
Peter007 Skrevet 27. juli 2016 #9 Skrevet 27. juli 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen her som har fine løsninger på dette som er det beste for små barn? Tenker litt jeg vil prøve å ha ett så godt sammarbeid at vi kan være raus og fleksibel med hverandre. Ikke fly i flint fordi den ene bruker litt mer eller mindre tid for levering. Kan ringe hverandre istedet for andre når det trengs barnevakt. Noen som har ett godt sammarbeid og vil dele tips? Anonymkode: 74f4f...034 Hva du legger I dine utrykk foreldeansvar og delt omsorg er vel litt slik en kan lure. Med referanse Barnelova er det ikke delt omsorg noe som eksisterer. Tenker resultater på delt bosted er like plikter rettigheter ovenfor felles barn. Foreldreansvar betyr at en har anvar for det som skjer I felles barns liv. Den andre forelder plikter informerer om viktige hendelser I barnas liv. Delt bosted trenger ikke være 50% bosted men f.eks.at den ene forelder ikke kan ta med barna og flytte, noe en bosteds-forelder kan gjøre. For mange - flere og flere fungerer delt bosted 50% utmerket. Dette er også et av forskjellige forslag til endringer I Barnelova til normal samvær. De fleste foreldre med foreldren kan få foreldreansvar rettslig om den andre nekter. Små barn - spedbarn eller 5 år. Her er det forskjellige behov. Det er vel greit å ha en skriftlig avtale som regulerer det meste. Uenighet vil oppstå uansett hvor fleksible dere tenker være. Dette både med samvær, avgjørelser for barna og økonomisk.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #10 Skrevet 27. juli 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Finn den avtalen som passer best for dere. Som lærer har jeg sett ungdommer med 14-14, der det har fungert veldig bra. Hos oss ser vi også at litt lengre perioder er bra om man skal falle til ro, men vi har ikke hatt noen fast avtale. Nå er barna så store at de får velge litt selv. Nummer 1. Jobb for å holde på et godt samarbeid, ser mange barn lide fordi foreldrene ikke klarer å snakke med hverandre. Og mange gutter som ønsker mer samvær hos far, der mor tviholder på at de har det bedre hos henne. Anonymkode: 406c5...8b0 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #11 Skrevet 27. juli 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner noen som har delt omsorg med ei uke hver, men de har alltid en ettermiddag sammen alle sammen hver uke, og de samarbeider dersom den som har samværsuke må reise bort (henter for hverandre etc). De eier hytte sammen, og den som har barna, har fortrinnsrett på å bruke den. De deler feriene, men om sommeren, legger de det opp sånn at den ene ikke reiser bort tre uker i strekk, men sørger for at barna får treffe den andre forelderen i løpet av de tre ukene også. Beundringsverdig samarbeid og meget harmoniske barn. Anonymkode: 838e5...c8e Så utrolig fin løsning. Tror virkelig det er den beste jeg har hørt. Takk for at du delte😊 Anonymkode: 74f4f...034
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #12 Skrevet 27. juli 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: e7af9...20c
Peter007 Skrevet 27. juli 2016 #13 Skrevet 27. juli 2016 Det foreligger forslag til nytt regelverk. Det et ikke vesentlige endringer bare små justeringer vil jeg si. Når det gjelder flytting der det er samvær vil det bli krav om mekling der flyttingen får betydning for samvær. En skal merke seg at det ikke alltid er avstanden, men muligheten til gjennomføring. Her kommer også reise der det nyttes offentlig rutetransport. Ved delt bosted skal begge foreldrene være enige om at det kan flyttes. Ved fødsel uten samme folkeregistrerte bopel vil mannen få foreldreansvar automatisk. Ønsker ikke mor dette må hun varsle folkeregistrer innen 1 år. Så skal far varsles. Han kan reise kan om dette.Ønsker mor at foreldreansvaret opphører etter at det er gått et år må nor reise sak som I dag. Far kan si fra seg forelder ansvar. Det skal bli større sanksjonsmuligheter ved brudd på samvær og sabotasje. Først mekling før gjennomføring av tvanngsbot gjennom innkrevingssentralen. Men dette er som sagt ikke gjennomført enda. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #14 Skrevet 27. juli 2016 Viser ikke forskning at 2 foreldre som samarbeider etter samlivsbrudd, har de barna som greier seg best? Bedre enn barn hvor foreldrene bor i lag? Forskningen viser vel videre at de som har kun en forelder greier seg dårligst. Så jeg mener det er feilinformasjon når man kommer med generelle uttalelser om hvordan barn takler samlivsbrudd. Anonymkode: 850fb...c4d 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #15 Skrevet 27. juli 2016 41 minutter siden, Peter007 skrev: Ja det har vært prøvd. Det fungerer I begynnelsen for noen . Men så kommer ny partner. Vedlikehold og renhold.Eierforhold til huset. Ny bolig og lånevne til denne med felles huset. Mislighold av lån, felles ansvar. Der er utfordringer. Ser den. Takk for innspill ny på dette her😣 Anonymkode: 74f4f...034
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #16 Skrevet 27. juli 2016 43 minutter siden, Peter007 skrev: Ja det har vært prøvd. Det fungerer I begynnelsen for noen . Men så kommer ny partner. Vedlikehold og renhold.Eierforhold til huset. Ny bolig og lånevne til denne med felles huset. Mislighold av lån, felles ansvar. Der er utfordringer. I tillegg er det jo ikke så sjelden at en forelder har flere barn med forskjellige forelder. Sier seg selv at en person i en slik situasjon må bygge et eget hjem for å få til omsorg for alle sine barn. Anonymkode: 850fb...c4d 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #17 Skrevet 27. juli 2016 23 minutter siden, Peter007 skrev: Hva du legger I dine utrykk foreldeansvar og delt omsorg er vel litt slik en kan lure. Med referanse Barnelova er det ikke delt omsorg noe som eksisterer. Tenker resultater på delt bosted er like plikter rettigheter ovenfor felles barn. Foreldreansvar betyr at en har anvar for det som skjer I felles barns liv. Den andre forelder plikter informerer om viktige hendelser I barnas liv. Delt bosted trenger ikke være 50% bosted men f.eks.at den ene forelder ikke kan ta med barna og flytte, noe en bosteds-forelder kan gjøre. For mange - flere og flere fungerer delt bosted 50% utmerket. Dette er også et av forskjellige forslag til endringer I Barnelova til normal samvær. De fleste foreldre med foreldren kan få foreldreansvar rettslig om den andre nekter. Små barn - spedbarn eller 5 år. Her er det forskjellige behov. Det er vel greit å ha en skriftlig avtale som regulerer det meste. Uenighet vil oppstå uansett hvor fleksible dere tenker være. Dette både med samvær, avgjørelser for barna og økonomisk. Takker for innlegg. Jeg er helt ny på dette, var overhode ikke dette jeg såg for meg. Men jeg kan ikke velge for andre parten. Men jeg kan prøve å velge rett for vårt barn. Er under skole alder enda bare for å si noe om alder. Vi har hele tiden snakket om delt omsorg og foreldreansvar kommer jo da automatisk med enn slik ordning vel? Trodde delt omsorg var mulig. Anonymkode: 74f4f...034
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #18 Skrevet 27. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er under skole alder enda bare for å si noe om alder. Vi har hele tiden snakket om delt omsorg og foreldreansvar kommer jo da automatisk med enn slik ordning vel? Trodde delt omsorg var mulig En vanlig misforståelse er at delt omsorg må bety 50-50, det trenger ikke være slik. Delt omsorg sikrer foreldrene like rettigheter, om fordelingen er 50-50 eller noe annet kan man avtale ut fra det beste for barna. Har dere barn under 3 år, så er det andre råd fra eksperter enn de over 3. De under 3 er mer sårbar for forandringer, og bør derfor ha ett hjem. Over 3 år er det ikke noe som tilsier at man ikke kan fordele 50-50 om det er ønskelig. Anonymkode: 850fb...c4d 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #19 Skrevet 27. juli 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: e7af9...20c
Zienna Skrevet 27. juli 2016 #20 Skrevet 27. juli 2016 Foreldrene til mitt barnebarn har nå hatt 50/50 i 10 år, og barnebarnet mitt sier at hun aldri kunne tenkt seg det annerledes (når nå bruddet mellom foreldrene ble). Det var ikke uproblematisk i starten, hvor mor var veldig usikker på om far ville klare den daglige praktiske oppfølgingen slik hun ønsket det. Far var noe skeptisk til om mors nye kjæreste tok hensyn nok til datteren i og med at han ikke kjente henne. Slike problemstillinger tror jeg er klassiske. Etter hvert gikk ting seg til. Som farmor har jeg vært på sidelinjen, men såpass har jeg fått med meg, at evnen til "å svelge kameler" er god å ha. Pluss evnene til å være direkte når det er noe som virkelig gjelder. Et annet råd, og kanskje det viktigste, er å aldri la barnet bestemme (hvor være i jula, om ny sykkel osv.). Stabilitet er viktig, og barnebarnet mitt vet alltid at det er annen hver uke hos mamma/pappa, og like så med jul, nyttår og påske. Bare spesielle begivenheter som bursdager o.l. rikker ved ordningen. Er det mammauke, kan hun likevel komme til pappa etter skoletid, men hun drar hjem til mamma når det er kveld. Og omvendt. Og alltid etter at de voksne er enige. Min ex svigerdatter kunne helt sikkert fått full omsorg og vanlig besøksordning for barnebarnet mitt om hun hadde ønsket det. Som farmor er jeg henne evig takknemlig for at jeg har fått være en stor del av mitt barnebarns liv. Og jeg vet at barnebarnet mitt mener det samme. Så tenk helhet! Det er så viktig for barn å bli kjent med familiene sine på begge sider. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå