AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #1 Skrevet 26. juli 2016 At man av og til kommer i knipa, kan skje alle innimellom av ulike årsaker. Det som er mer interessant er folk som kronisk er bitt av denne basillen. Da snakker vi om folk som har et enkelt og ganske egoistisk forhold til penger, som sjelden tenker på langtidskonsekvensene av handlingene de foretar seg. Går de på en smell ett sted, virker det ikke som det bryr dem nevneverdig, hvorav pengebruken fortsetter som før eller i enda større grad. De er på grensen til gjeldsslaver i overskuelig fremtid, eller så klarer de så vidt å holde hodet over vann med minimal margin. Hva tror du er medvirkende faktorer til dette? Anonymkode: 63249...013 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #2 Skrevet 26. juli 2016 Det er vel ganske åpenbart for de fleste hvilke faktorer som medvirker til dette. Det meste man finner på sosialt koster penger - og i Norge attpåtil ganske mye. Det er mye konkurranse mht. stil og utseende (spesielt for kvinner), og der får man som regel det man betaler for. I tillegg er det en slags oppfatning om at livet skal være ultimat i tyveårene, da ironisk nok folk flest ikke har god råd. Så man lever heller over evne for å nyte denne tiden som aldri kommer tilbake, og betaler det hele senere. Jeg har et ansvarlig forhold til penger nå, men da jeg var 21-22 levde jeg over evne og det virket verdt det da. Jeg vokste opp i et ressurssterkt miljø rundt andre pene jenter som brukte mye penger på frisør, klær, reise m.m. Mine foreldre hadde god råd, men brukte lite. Deres hensikt var selvsagt å lære oss opp til å ha et nøkternt og fornuftig forhold til penger, men resultatet ble det motsatte. Da jeg og min søster endelig flyttet ut ble det om å gjøre å leve ut alt vi aldri hadde hatt muligheten til. Det er ikke mer "uforståelig" enn hvorfor folk som vil gå ned i vekt ikke klarer å holde seg til dietten, hvorfor noen drikker for mye eller hvorfor noen blir kompulsive på noen annen måte. Vi har bare ulike utløp. Anonymkode: 8ca28...f66 8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #3 Skrevet 26. juli 2016 jeg brukte dessverre penger over evne da jeg var dypt deprimert. Når jeg nettshandlet fikk jeg tankene over på noe annet, og slapp å deale med følesene mine, og jeg ble mer eller mindre avhengig. Hadde en deltidsjobb, tjente ikke så veldig mye, men like vel fikk jeg både mastercard og forbrukslån i hytt og gevær. Har litt gjeld nå, for å si det sånn. Anonymkode: 372b1...253 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #4 Skrevet 27. juli 2016 Mulige årsaker til det: *At man sliter psykisk. Mat/digg/drikke kan være en vei til en kortvarig lykkefølelse. *Ensomhet. Litt samme som over. Digg mat/alkohol etc kan nok også hjelpe kortvarig på her. Eller så får man i alle fall følelsen av at det i det minste er noe godt i denne verden. *Hvis man er avhengig av røyk/alkohol/andre ting så er det ikke vanskelig å forestille seg at det går ut over økonomien hvis man har flere familiemedlemmer man også skal ha ansvaret for økonomisk. Anonymkode: 11baf...a35
Kara W Skrevet 27. juli 2016 #6 Skrevet 27. juli 2016 De fleste jeg har vært borti med et slike pengebruk har en holdning om at de fortjener det, eller at verden skylder dem noe. Hvis de får en ekstra sum penger, så er ikke det første de gjør å nedbetale gjelden, men å kjøpe ny sofa. De bør jo også få lov til å ha ny sofa når alle andre har det, og nå har de råd. Neste måned kommer de jo ikke til å ha råd lenger. Eller de drar til frisøren og kjøper seg ny veske. De fortjener også å føle seg fine, og det er så lenge siden sist. Det er nok mange faktorer som spiller inn. Man kan jo se noen episoder av luksusfellen og se hva slags mennesker man finner der. 8
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #7 Skrevet 27. juli 2016 Jeg kjenner ikke til så mange som lever sånn over evne, men vet om et tilfelle der mor handler på kredittkort for å gi datteren det meste; nye pupper, utenlandsreiser, dyre designvesker/klær osv. Moren har absolutt ikke dårlig råd, men velger altså å gi datteren alt hun peker på, og betaler da med kredittkort. Datteren har ikke så mange venner som får alt dette, så det er i alle fall ikke grunn at det er press blant venner. Anonymkode: bfe71...2fd
BlendaSensitive Skrevet 27. juli 2016 #8 Skrevet 27. juli 2016 Tror @Kara W er inne på noe, når det gjelder ellers normalfungerende mennesker. Denne holdningen om at "alle andre får, da skal jeg også" og "fordi jeg fortjener det". Ikke fordi man har tjent opp penger og spart de, men fordi man akkurat der og da "vil ha". Litt som små barn, egentlig. Trist. Og om en hel vennegjeng gjør dette, så er det sikkert enda vanskeligere å bryte sirkelen og si dette har vi ikke råd til. Med sosiale medier så øker jo presset. Ser jo på min egen instagram-konto. Ikke så mange som legger ut akkurat at de er hjemme og sparer penger, for da er det stille. Men straks folk gjør noe ekstragavant så postes det på FB og Insta. Gjelder jo meg også. De gangene jeg er hjemme fordi jeg sparer penger/ikke har råd, kantes med et drinkglass på balkongen, blomster etc. Jeg er også veldig dårlig på å spare, men bruker aldri kreditkort som jeg ikke har dekning for. Men sparepengene....de flyr fortere enn vinden.
Cookiemonster Skrevet 27. juli 2016 #9 Skrevet 27. juli 2016 2 timer siden, Kara W skrev: De fleste jeg har vært borti med et slike pengebruk har en holdning om at de fortjener det, eller at verden skylder dem noe. Hvis de får en ekstra sum penger, så er ikke det første de gjør å nedbetale gjelden, men å kjøpe ny sofa. De bør jo også få lov til å ha ny sofa når alle andre har det, og nå har de råd. Neste måned kommer de jo ikke til å ha råd lenger. Eller de drar til frisøren og kjøper seg ny veske. De fortjener også å føle seg fine, og det er så lenge siden sist. Det er nok mange faktorer som spiller inn. Man kan jo se noen episoder av luksusfellen og se hva slags mennesker man finner der. Jeg har ett vennepar som lever slik... Tipper luksusfellen ikke er så langt unna. De holder akkurat hodet over vannet. Det legges ut bilder på insta og face over nye kjøp, oppussing, og over dere veldig "vellykkede" tilværelse. De mener selv de jobber så hardt, så de fortjener det. Ikke så mange rundt som faktisk vet sannheten... 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #10 Skrevet 27. juli 2016 Minstelønn og fasteutgifter. Anonymkode: d779f...ee1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #11 Skrevet 27. juli 2016 Jeg har levd litt sånn. Det har takk og pris ikke gått alt for langt. Men jeg har hatt dårlig råd, hele mitt voksne liv. Først i dårlig betalte jobber, så på AAP laveste sats, så som student i noen år, så på AAP laveste sats igjen. Og jeg elsker å reise, virkelig elsker det. Det er min ultimate flukt fra virkeligheten. Nå er jeg og flink til å finne billige turer. Sånn 1000 kr pr. pers til syden, og vi lever billig der nede. Så det er ikke snakk om luksusturer. Men når man har maks. 1000 kr i måneden ekstra, så velter det fort lasset. Og jeg hadde en bil, og plutselig måtte den repareres for 10-20 000. Noe som og veltet lasset. Og økonomien gikk litt dårligere, og dårligere. Og unner Nav, så kan man bli lovet penger, man aldri får. Men man forventet å få. Men jeg har lært litt da, jeg kvittet meg med bilen, og andre unødvendige utgifter. Kan og legge til at i hverdagen så lever jeg veldig økonomisk. Så nå har jeg mer penger ekstra hver måned, og de pengene kommer til å gå til reiser. De burde helt klart gå til sparing og. Men det er ikke så lett, da man har veldig lite, og vil veldig mye. Og jeg er heldig, for her åpnet jeg opp øynene før det gikk alt for langt. Anonymkode: d14ae...a2c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #12 Skrevet 27. juli 2016 en arbeidskollega av meg drakk seg fra sans og samling stort sett hver dag og hver helg, jeg mistenkte hun var alkoholiker og kjøpte alt på kreditt kort uten å betale og regningene ... til slutt fant hun seg en rik mann og uansett hvor mye hun likte han eller ikke, så hadde hun rett og slett ikke noe annet valg enn å bli hos han. Så jeg regner med alt ordnet seg til slutt. Anonymkode: ed10b...7ff 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #13 Skrevet 27. juli 2016 Er nå de som må selge både hus og bil når gjelden blir for stor. De kan ikke slippe unna kreditorene. Det dumme er reklame for forbrukslån. Man skulle aldri hatt de lånene der. 14% rente. Folk er sprø som tar opp slike lån. Anonymkode: f620f...749 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #14 Skrevet 28. juli 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: en arbeidskollega av meg drakk seg fra sans og samling stort sett hver dag og hver helg, jeg mistenkte hun var alkoholiker og kjøpte alt på kreditt kort uten å betale og regningene ... til slutt fant hun seg en rik mann og uansett hvor mye hun likte han eller ikke, så hadde hun rett og slett ikke noe annet valg enn å bli hos han. Så jeg regner med alt ordnet seg til slutt. Anonymkode: ed10b...7ff Altså prostitusjon. Dere kvinner har så mange flere muligheter å redde dere økonomisk enn menn! Anonymkode: 8bd2a...293
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #15 Skrevet 28. juli 2016 Den 27.07.2016 at 17.58, AnonymBruker skrev: Er nå de som må selge både hus og bil når gjelden blir for stor. De kan ikke slippe unna kreditorene. Det dumme er reklame for forbrukslån. Man skulle aldri hatt de lånene der. 14% rente. Folk er sprø som tar opp slike lån. Anonymkode: f620f...749 Men samtidig har man som voksen forpliktelse til å passe på sin egen økonomi, hvis man tar opp forbrukslån så får man også ta konsekvensene hvis man ikke betaler tilbake når man skal. Anonymkode: 69d5d...c38
Ivy Skrevet 1. august 2016 #16 Skrevet 1. august 2016 Eksen min hadde ett usunt forhold til penger og forbruk og det skyldtes en enkel grunn. Familien hennes hadde gjennom hele oppveksten fikset alt og aldri satt noen grenser. Om hun ville noe, trengte noe, ønsket seg noe, så fikk hun det. Om hun fikk uforutsette regninger endte det opp med klaging til familie ordnet opp. Ett slikt respektløst forhold til penger og forbruk som jeg ser mange har i dag, tror jeg skyldes mye av at foreldre ikke tørr sette strenge nok krav samt påvirkninger fra samfunnet generelt. 4
Gjest ti10 Skrevet 1. august 2016 #17 Skrevet 1. august 2016 Manglende impulskontroll. Årsakene kan nok variere.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #18 Skrevet 1. august 2016 Personlig tror jeg det er det at jeg fikk nok av å aldri ha råd, jeg vokste ikke opp fattig men foreldrene mine hadde ikke ressurser til å gi oss mye sparepenger når vi var små. Det meste jeg har hatt på en sparekonto var 6000 kr men de røk 1 året på vgs da mitt kull måtte kjøpe nye bøker og jeg ikke fikk stipend. BSU? Ingenting der. Så ble jeg student og jobbet ved siden av, og etter en stund så ble jeg innmari lei av å aldri ha råd til noen verdens ting jeg ville og delta på aktiviteter med venner, gjøre morsomme ting. Og da begynte jeg rett og slett å bruke penger. Slik det er nå lever jeg over evne, men jeg klarer meg faktisk helt greit. Noen måneder er jeg veldig flink og sparer, men så sprekker det og jeg bruker penger på opplevelser med venner, middag, kino osv. Jeg prøver å skjerpe meg og stramme inn fordi jeg tjener ikke all verdens og som nyutdannet uten jobb har jeg heller ingen god inntekt i min lille deltidsjobb. Det er ikke det at jeg mener at jeg fortjener det og at verden skylder meg noe, det er heller mer det at jeg også vil kunne delta på sosiale aktiviteter med venner som har fått fast jobb, egen leilighet og lever bra. Jeg er nyutdannet, sliter med å få meg jobb og har generelt lite penger. Så det blir jo til at jeg lever over evne, akkurat nå har jeg 199 kr igjen på konto. Jeg vet med meg selv at om jeg tar grepene og klarer å holde dem så vil jeg også til slutt klare å spare, men så er det noe i meg som gir opp og finner ut at det er like greit å bruke dem. Det positive er at jeg er blitt veldig flink til å få den lille lønnen min til å strekke seg slik at jeg kan være med på ting og tang, jeg ofrer gjerne skikkelig mat for å i alle fall føle at jeg også kan være med gjengen. Anonymkode: 75b36...40c 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #19 Skrevet 4. august 2016 Den 28. juli 2016 at 14.12, AnonymBruker skrev: Altså prostitusjon. Dere kvinner har så mange flere muligheter å redde dere økonomisk enn menn! Anonymkode: 8bd2a...293 Dersom man finner noen av kjærlighet, har ikke pengene betydning i den sammenhengen. Det har ingenting med prostitusjon å gjøre. Anonymkode: 78be3...0cf 1
Kara W Skrevet 5. august 2016 #20 Skrevet 5. august 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom man finner noen av kjærlighet, har ikke pengene betydning i den sammenhengen. Det har ingenting med prostitusjon å gjøre. Anonymkode: 78be3...0cf AB sa jo at hun mest sannsynlig giftet seg med ham på grunn av pengene, ikke på grunn av kjærlighet. Skjønner ikke helt hve du prøver å svare på her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå