AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #1 Skrevet 26. juli 2016 Hei. Lurer på om noen vet noe om aap og det å være hjemme med barn? Jeg har snart hvert sykemeldt 1 år og må gå på aap en stund før jeg kan begynne å jobbe desverre. Går det ann å da ha barnet hjemme fra barnehage? Tenker om jeg blir frisk nok til det. Synes barnet er forliten for barnehagestart alt ved 10 mnd. Så klarer jeg å bli bra nok til den tid kan vi ta igjen litt tapt tid før barnet begynner. Hva tenker dere? Ikke nødvendig å kommentere om jeg er frisk nok til å ta meg av ett barn kan jeg og jobbe. Har sine grunner at jeg må vente litt. Anonymkode: 03383...782
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #2 Skrevet 26. juli 2016 Vel, jeg tenker nå det likevel. Om du er frisk nok til å ta deg av et lite barn på heltid så kan du jobbe. Om ikke med det du jobber med nå, så noe annet. Uansett, om du får AAP, så må du vel følge et eget opplegg og kan ikke regne med å ha betalt fri. Anonymkode: 37b6e...3ce 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #3 Skrevet 26. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg tenker nå det likevel. Om du er frisk nok til å ta deg av et lite barn på heltid så kan du jobbe. Om ikke med det du jobber med nå, så noe annet. Uansett, om du får AAP, så må du vel følge et eget opplegg og kan ikke regne med å ha betalt fri. Anonymkode: 37b6e...3ce Dette. Og husk at du går ikke på AAP når du er hjemme i fødselspermisjon, men du må søke om gjenopptas av AAP når du nærmer deg fullgått permisjonstid. For å kvalifisere til gjenopptak av AAP, må du fortsatt være for syk til å jobbe, dvs være under aktiv behandling. Siden du da har vært "utenfor systemet" i permisjonstiden, må du regne med at du må ut i arbeidsutprøving slk at NAV kan vurdere arbeidsevnen din på nytt. Med mindre din behandlende lege gir beskjed om at du er for syk til å testes i arbeidslivet. Noe hen neppe vil kunne gjøre dersom du har vært i stand til å ta deg av en baby i permisjonstiden. Så nei, du kan ikke regne med å kunne få utbetalt AAP for å ha lillen hjemme lenger enn permisjonstid. Dersom du ønsker å få gjenopptatt AAP, må du ha søkt om barnehageplass, slik at barnet kan begynne i barnehage ved første ordinære opptak. Anonymkode: 5da42...15c 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #4 Skrevet 26. juli 2016 Jeg gikk hjemme med lille samtidig som jeg fikk AAP. Gikk rett fra foreldrepermisjon til AAP.. Anonymkode: ec2a0...a96 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #5 Skrevet 26. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk hjemme med lille samtidig som jeg fikk AAP. Gikk rett fra foreldrepermisjon til AAP.. Anonymkode: ec2a0...a96 Bra. Da er det håp😊 Takk Anonymkode: 03383...782
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #6 Skrevet 26. juli 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg tenker nå det likevel. Om du er frisk nok til å ta deg av et lite barn på heltid så kan du jobbe. Om ikke med det du jobber med nå, så noe annet. Uansett, om du får AAP, så må du vel følge et eget opplegg og kan ikke regne med å ha betalt fri. Anonymkode: 37b6e...3ce Forstår du vil tenke det og mange andre derfor jeg skrev det. Kan svare på det uten å si for mye. Helse er jo privat. Jeg har en fast jobb å gå tilbake til men har en kronisk sykdom som har vært aktiv å nå under bedring men ikke nok til å jobbe. Vi er heldig å ha besteforeldre som kan steppe inn de gangene jeg skal til behandling. Tenker da heller å starte i åpen barnehage. Det vil bygge opp min styrke og tid sammen istedet for å plasere hun med fremmede når hun er så liten min mening om de minste i barnehage. Anonymkode: 03383...782 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #7 Skrevet 26. juli 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette. Og husk at du går ikke på AAP når du er hjemme i fødselspermisjon, men du må søke om gjenopptas av AAP når du nærmer deg fullgått permisjonstid. For å kvalifisere til gjenopptak av AAP, må du fortsatt være for syk til å jobbe, dvs være under aktiv behandling. Siden du da har vært "utenfor systemet" i permisjonstiden, må du regne med at du må ut i arbeidsutprøving slk at NAV kan vurdere arbeidsevnen din på nytt. Med mindre din behandlende lege gir beskjed om at du er for syk til å testes i arbeidslivet. Noe hen neppe vil kunne gjøre dersom du har vært i stand til å ta deg av en baby i permisjonstiden. Så nei, du kan ikke regne med å kunne få utbetalt AAP for å ha lillen hjemme lenger enn permisjonstid. Dersom du ønsker å få gjenopptatt AAP, må du ha søkt om barnehageplass, slik at barnet kan begynne i barnehage ved første ordinære opptak. Anonymkode: 5da42...15c Jeg har fått godkjent aap det ligger å venter til jeg har brukt opp ferien min. Spørsmålet var om det var mulig. Fikk svar fra en her at det kunne en. Anonymkode: 03383...782
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #8 Skrevet 26. juli 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forstår du vil tenke det og mange andre derfor jeg skrev det. Kan svare på det uten å si for mye. Helse er jo privat. Jeg har en fast jobb å gå tilbake til men har en kronisk sykdom som har vært aktiv å nå under bedring men ikke nok til å jobbe. Vi er heldig å ha besteforeldre som kan steppe inn de gangene jeg skal til behandling. Tenker da heller å starte i åpen barnehage. Det vil bygge opp min styrke og tid sammen istedet for å plasere hun med fremmede når hun er så liten min mening om de minste i barnehage. Anonymkode: 03383...782 Høres veldig fornuftig ut. De fleste hadde gjort det samme i din situasjon, men noen er rett og slett så snertne fordi de ikke har den muligheten. Tenk å få slippe å jobbe fordi du er syk, Lucky you. Anonymkode: 9dad0...acc 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #9 Skrevet 26. juli 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres veldig fornuftig ut. De fleste hadde gjort det samme i din situasjon, men noen er rett og slett så snertne fordi de ikke har den muligheten. Tenk å få slippe å jobbe fordi du er syk, Lucky you. Anonymkode: 9dad0...acc Ja tror ikke folk vet helt hva det vil si å ikke kunne jobbe. Jeg har høyere utdanning så går betraktelig ned i lønn. Har vært mye syk i barnets første leveår og derfor ønsker så sterkt å knytte sterkere bånd ved at vi kan benytte åpen barnehage videre synes jo jeg før jeg ble gravid at man kunne vente til barnet var nermere 2. Kunne gå og gjøre seg forstått og gjerne ha sluttet med bleier. Så tanken var ulønnet. Men no har jeg fått innvilget aap. Og lufte på om det gikk an. Tenker det er positivt for oss begge istedet for å være med flere forskjellige fremmede før barnet har knyttet seg godt nok til meg i friskere tilstand. Hva mente du med snertne i denne sammenheng? Anonymkode: 03383...782
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #10 Skrevet 26. juli 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja tror ikke folk vet helt hva det vil si å ikke kunne jobbe. Jeg har høyere utdanning så går betraktelig ned i lønn. Har vært mye syk i barnets første leveår og derfor ønsker så sterkt å knytte sterkere bånd ved at vi kan benytte åpen barnehage videre synes jo jeg før jeg ble gravid at man kunne vente til barnet var nermere 2. Kunne gå og gjøre seg forstått og gjerne ha sluttet med bleier. Så tanken var ulønnet. Men no har jeg fått innvilget aap. Og lufte på om det gikk an. Tenker det er positivt for oss begge istedet for å være med flere forskjellige fremmede før barnet har knyttet seg godt nok til meg i friskere tilstand. Hva mente du med snertne i denne sammenheng? Anonymkode: 03383...782 Skulle være snurtne, eller sure da. Uansett, alt er mulig når man er på aap så stå på ditt så blir det som du vil. Anonymkode: 9dad0...acc
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #11 Skrevet 2. august 2016 Ja, det er fullt mulig. Bare husk at Nav plutselig kan bestemme seg for å sende deg på kurs/praksis/avklaring, og da må du ha barnepass klart. Tror de kan gi varsel på så lite som to uker på forhånd. Kan du ikke delta på det de ønsker så vil du kunne miste AAP, siden det ikke er helse som er grunnen, men manglende barnepass. Anonymkode: e1ec8...49e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå