Gå til innhold

Avlyse samvær med barn pga sykdom?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg husker en gang bare noen få måneder etter at pappa hadde fått samboer; Jeg fikk beskjed om at vi ikke kunne komme, fordi samboeren hans var syk. (Ikke noe alvorlig, men en kronisk lidelse, som sikkert er plagsom nok når den står på). Dette var ikke så lenge etter bruddet med mamma, jeg var 17 år og sikkert sårbar, så jeg blei dritforbanna. Jeg kjeftet pappa huden full og sa at dersom det skulle være sånn at jeg aldri kunne komme når samboeren hans var syk, ville jeg aldri fått vært der fordi hun "alltid" er syk. Jeg overdrev sikkert litt den gangen, men jeg synes fortsatt det burde vært en mye høyere terskel for å ikke kunne ta i mot besøk enn som så. Foreldre som har den daglige omsorgen for barna sine kan da ikke sende barna avgårde selv om de selv er syke, så hvorfor skal ikke barn kunne dra til den andre foreldren, selv om samboeren er syk? Min stemor var/er sengeliggende, men det gikk jo fint an for faren min og meg å finne på aktiviteter utenfor husets fire vegger, dessuten bråkte jeg ikke så fælt som 17-åring. :lol:

Avlyser du samvær med stebarn/besøksbarn pga sykdom?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fighter
Skrevet

Ikke med mindre vi er så syke at det er klin umulig for noen av oss å ta oss av barna. Men generelt, nei. Jeg har vært alvorlig syk mens ungene har vært her, men så lenge mannen var i stand til å ta seg av dem så var jo ikke det noe problem. De klarte seg også selv den timen jeg var på legevakta. Men er begge så syke at ikke kommer oss opp av sengen i det hele tatt, så har vel barna det best hos moren?

Skrevet

Så sant det ikke er noe skrekkelig smittsomt .. er det ikke noen grunn til det .. men hadde alternativet vært å sende barna til faren - og det eneste han gjorde var å ligge og spy .. ville jeg nok prøvd å utsette det .. til han ble friskere.

Når det gjelder om samboer/ny ektefelle er syk (så sant det ikke er veldig smittsomt eller skrekkelig alvorlig) er det ikke noen grunn til at barna ikke skal komme.

Skrevet

Med mindre vi ligger på sykehuset begge to, samtidig, så er det en selvfølge at ungene skal være her selvom jeg eller sambo er syke!

Skrevet

Er man dårlig, men noe lunde oppegående, syntes jeg det er absolutt ingen hindring i å ha samvær med den andre av foreldrene. Men derimot er det noen som er skikkelig syk, og trenger ro og at det er smittsomt, kan jeg forstå at man da bør holde seg unna.

Skrevet

For noen år siden, da gutten min var drøye året, fikk jeg mld fra faren som lurte på om jeg kunne hente ham, for hans nye kjæreste hadde migrene...

Den gangen ble jeg dritt forbanna. Delvis fordi han bare hadde ungen fredag til søndag annen hver uke, ikke betalte bidrag og i det hele tatt så ut til å prioritere dyrking av ny kjæreste fremfor å finne gode løsninger for den lille pjokken...

Selv har jeg aldri hatt hjelp når jeg har vært syk. Og hadde jeg hatt en sambo som var blitt syk, ville jeg aldri sendt ungen av gårde. Det er det dummeste jeg har hørt... Foreldre som bor sammen blir også syke/kronisk syke, hvorfor er det noe annerledes?

Nå skal det sies at de siste årene har ting endret seg litt. Han er verdens beste pappa, stiller opp og vi er gode venner som samarbeider bra. Så bra at jeg passer deres nye baby jevnlig :-) og jeg vil uten å blunke stille opp hvis noen av dem blir syke. Men så har jo han også forstått at det er han som taper hvis han "melder seg ut" og tar de letteste løsningene bare fordi han har ny dame. Tror mange menn gjør den feilen. Taperen er ungene, men også dem selv, noe de innser for sent.

Men generelt får da både mor og far forholde seg til virkeligheten, selv om de ikke bor sammen lenger. Av og til blir man syk. Unger har ikke vondt av å se det, og lære seg hensyn.

Skrevet

Jeg har tre stebarn, og så lenge en av oss er oppegående, så er ungene her som vanlig. Skulle det skje at både pappa'n og jeg er fullstendig sengeliggende og ikke orker tanken på å bevege seg en centimeter, så har vi byttet, ja - en helg i løpet av over 2 år er dette snakk om, midt i en influensasesong. Heldigvis er mamma'n helt enig i at det ikke er noen vits i å sende ungene utelukkende etter boka, og vi har også byttet helg med henne når HUN har vært "lenket" til senga...

Fleksibilitet er tingen!

Men som sagt, er en av oss oppegående, så kommer ungene som vanlig - det skulle da bare mangle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...