Gå til innhold

"Konseptet tapas"

Anbefalte innlegg

Gjest *Micki*
Skrevet

Åkei.. hva er greia med tapas egentlig? Det smaker godt, det er flere forskjellige retter i små versjoner på en gang, så langt er jeg med. Jeg har ikke smakt tapar noe sted annet enn en gang jeg og ei venninne prøvde å hive sammen noe greier. Er ikke helt sikker på hvor vellykket det egentlig ble.

Problemet for meg blir når jeg skal prøve å forstå hvordan og hvorfor alt dette med tapas. Det blir liksom så svevende. Er tapas bare masse spanske ingredienser man slenger sammen i rare/fantasifulle kombinasjoner i lite format eller er det noen regler man skal følge/faste kombinasjoner hvis man skal lage det? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man sitter på bar i Spania og drikker rødvin og får servert småretter som spekeskinke, ost, oliven osv. I norge har man tatt det til seg litt slik som du lagde det. Så ikke rart du ble skuffet.

• Liker 1
Gjest *Micki*
Skrevet
1 minutt siden, Turbofaen skrev:

Man sitter på bar i Spania og drikker rødvin og får servert småretter som spekeskinke, ost, oliven osv. I norge har man tatt det til seg litt slik som du lagde det. Så ikke rart du ble skuffet.

Tror jeg må ta min første tur til Spania snart ser det ut til :)

Skrevet

Tapas er jo bare fingermat; små forretter x)
Men er bra digg da :D

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer av at man bestilte drikke ute, og for at insektene ikke skulle gå i drikken satt de et lite fat på. Da kunne man like godt legge litt snacks oppå fatet. Dermed fikk man mange småretter på en kveld.

Anonymkode: 41c86...b45

AnonymBruker
Skrevet

En klassisk tapaskveld i Norge er jo gjerne kjøttboller i tomatsaus, fylte sopp, bacondadler, laks rullet i lefse med salat og kremost, salat, skinke, ost, stekte potetbåter osv. Hvor likt dette er spansk tapas har jeg ingen formening om.

Anonymkode: 91ecb...b00

Skrevet

Jeg er veldig glad i tapas, men spiser det oftest i Spania. Da det ofte er så smaksløst, det man får her i Norge.

Ellers så er det ofte tapas i spleiselag, for det er veldig enkelt, at alle har med hver sin rett. Mine favoritter er kanariske poteter med mojosaus. blåskjell, dadler med bacon, asparges med spekeskinke.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, *Micki* skrev:

Åkei.. hva er greia med tapas egentlig? Det smaker godt, det er flere forskjellige retter i små versjoner på en gang, så langt er jeg med. Jeg har ikke smakt tapar noe sted annet enn en gang jeg og ei venninne prøvde å hive sammen noe greier. Er ikke helt sikker på hvor vellykket det egentlig ble.

Problemet for meg blir når jeg skal prøve å forstå hvordan og hvorfor alt dette med tapas. Det blir liksom så svevende. Er tapas bare masse spanske ingredienser man slenger sammen i rare/fantasifulle kombinasjoner i lite format eller er det noen regler man skal følge/faste kombinasjoner hvis man skal lage det? 

Jeg synes egentlig dette er en ganske god beskrivelse. :) For meg er det viktigste egentlig at det serveres flere småretter som utfyller hverandre, og at de har et visst spansk preg. Lefseruller med kremost og røkelaks kan dermed aldri bli tapas for meg, enda så godt det er. 

Anonymkode: bb2ab...333

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...