Gå til innhold

Kirke eller rådhus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har blitt fridd til og nå starter planleggingsfasen.

Personlig har jeg alltid sett for meg et kirkebryllup, MEN..... Jeg er en ekstremt sjenert person. Jeg hater all oppmerksomhet rettet mot meg. Jeg rødmer lett, skjelver og klarer ikke snakke. Har alltid hatt store problemer med f.eks fremføringer på skolen o.l. I helgen var jeg fadder for min brors sønn som døptes i kirken, og jeg skalv som et aspeløv og tenkte der og da at jeg aldri vil gifte meg i kirken pga det.

Men så virker det jo litt trist med rådhuset. Og drømmen var alltid kirken, men jeg vil ikke la dagen bli ødelagt pga jeg føler det slik. 

Ja, jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, trengte bare å lufte tankene litt. Kanskje noen har liknende erfaringer og eventuelt noen råd? 

Anonymkode: 76da0...38a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordelen er jo at det ikke er mye du skal si i kirken i alle fall, om du velger å gifte deg der. Det er jo noen setninger man skal gjenta etter presten, men det går an å google dette frem vil jeg tro. Jeg aner ikke hvor mye man sier i Rådhuset når man vies der. Kanskje du skal prøve å ringe/sende en e-post om dette til de som jobber på det aktuelle Rådhuset ditt? De bør jo vite det. 

Jeg ser du skriver at du skalv som et aspeløv da du var fadder i kirken nå nylig. Da sier man jo ingenting. Der er det det med oppmerksomhet som spiller inn. I kirken kan alle komme, uansett om man er invitert i bryllupet eller ei. Så det blir jo uforutsigbart. Personlig fikk jeg ett lite sjokk inni meg da jeg gikk inn i kirka da jeg og min mann giftet oss. Min mor er av den typen som lett tar lederrollen i ulike samlinger, og bestemmer ofte at mannens slekt skal sitte på en side og brudens på en annen. Når min mor da har 9 søsken der de fleste av disse er gift, og pappa har 4 søsken der alle er gift sier det seg selv at det ble en utrolig skjev fordeling på disse sidene. Mannens slekt fylte bare opp 3 benkerader omtrent. De var jo tilreisende i tillegg. Jeg hadde ikke forberedt meg selv på dette over hodet før jeg gikk inn. Så det kan være noe å tenke over. Er det noen i deres nære familie som er slik som min mor på dette viset? Da kan det eventuelt være greit å kanskje snakke med dem om dette på forhånd. Kan hende du ikke er så nøye på akkurat dette, og heller vil ha det mer jevnt fordelt?

Jeg aner ikke hvordan det er på Rådhuset, om "Gud og hvermann" kan komme inn til alle vielser der uten å være invitert? Det hadde jeg sjekket ut hadde jeg vært deg.

Jeg kan samtidig forstå det med drømmen om kirkebryllup. Det er jo en spesiell type rom, en viss type musikk man kan forvente etc. Din far skal kanskje føre deg opp til alters hvis det blir i kirka, slik at du kan holde fast på han da? Du behøver jo ikke å gå fort heller. Så kan du kanskje holde i hånda til din bedre halvdel resten av tida ellers? Spørre presten om det er mulig uten å virke unaturlig? 

Anonymkode: 6fca8...735

Skrevet

Man skal ikke si annet enn "ja" uansett :) Vielse på tinghuset er absolutt ikke "trist", men det kommer jo an på hva ens eget livssyn. Kristne vil sikkert ha med Gud og Jesus "på laget" når de gifter seg, men for ikke-religiøse burde jo ikke det bety noe. I kirken kan alle som ønsker komme, for kirkelig vielse er som vanlig gudstjeneste på den måten; åpent for alle som vil. En vielse på tinghuset er det derimot bare deres gjester som har mulighet til å komme på. 

Tror for øvrig ikke angsten din kommer av at du er sjenert, men at du har en form for prestasjonsangst. Du burde velge den typen vielse du selv ønsker, og prøve å trosse denne angsten. Kanskje psykolog hadde hatt noe for seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke særlig sansynlig at tilfeldige folk kommer inn i kirka når det er vielse. 

Du kan gå opp til alteret med din far, mor, søster, venn, bror, alene, med din fremtidige mann(som faktisk er den egentlige norske tradisjonen). Under vielsen sitter du først sammen med forlover og etter ekteskapsinngåelsen sitter du sammen med din mann. Du behøver ikke å si noe annet enn "ja". Du vil nok dessverre få masse oppmerksomhet uansett hvor du holder vielsen, med mindre dere er veldig få. Dere kan jo f.eks. bare gifte dere med vitner(forlovere) og ha en fest hvor flere er invitert. 

Jeg kan tenke meg at så lenge du har en flott kjole, flott hår og sminke(eller ikke sminke), et par glass musserende, regner jeg med at du klarer deg helt fint! 

Anonymkode: c637f...c51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, lingua franca skrev:

Man skal ikke si annet enn "ja" uansett :) Vielse på tinghuset er absolutt ikke "trist", men det kommer jo an på hva ens eget livssyn. Kristne vil sikkert ha med Gud og Jesus "på laget" når de gifter seg, men for ikke-religiøse burde jo ikke det bety noe. I kirken kan alle som ønsker komme, for kirkelig vielse er som vanlig gudstjeneste på den måten; åpent for alle som vil. En vielse på tinghuset er det derimot bare deres gjester som har mulighet til å komme på. 

Tror for øvrig ikke angsten din kommer av at du er sjenert, men at du har en form for prestasjonsangst. Du burde velge den typen vielse du selv ønsker, og prøve å trosse denne angsten. Kanskje psykolog hadde hatt noe for seg.

Jo, det er faktisk hakket mer enn ja man sier i kirka. Det er ca. 4-5 setninger, er det vel. Man skal jo love noe slikt som å elske og ære kun den som er der i gode og onde dager. Når ts sier at hun skalv som et aspeløv bare ved å være fadder, så synes jeg du må være ærlig med henne når du svarer her. Det er absolutt mer enn kun ordet ja man sier. 

AnonymBruker
Skrevet

Slapp av ts. Når du skal gifte deg i Guds hus vil du ha Guds støtte, og du vil klare det helt glimrende.

Anonymkode: d702e...15d

Skrevet

Hadde jeg vært i dine sko ville jeg bedt om et møte med presten i kirken du ønsker og med noen på rådhuset. Da vil du få helt korrekt informasjon og du kan ta en avgjørelse ut i fra det. Skriv gjerne ned på forhånd hva som er problemene og kanskje noe om hvordan ting kan gjøres lettere for deg. Blir det bedre med mye øving f.eks?

Jeg tror faktisk du kan be om at kun dine gjester slipper inn i kirken og.

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er faktisk hakket mer enn ja man sier i kirka. Det er ca. 4-5 setninger, er det vel. Man skal jo love noe slikt som å elske og ære kun den som er der i gode og onde dager. Når ts sier at hun skalv som et aspeløv bare ved å være fadder, så synes jeg du må være ærlig med henne når du svarer her. Det er absolutt mer enn kun ordet ja man sier. 

Vi svarte bare ja, sa absolutt ikke noe mer - så det varierer nok litt fra sted til sted, eller kanskje fra prest til prest? 

Anonymkode: e2cc3...142

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjorde du det? Har vært i mange kirkevielser de siste årene og har aldri opplevd at brudepart har sagt mer enn "ja". Trodde faktisk det bare var på (amerikansk) film. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Bokdamen skrev:

Gjorde du det? Har vært i mange kirkevielser de siste årene og har aldri opplevd at brudepart har sagt mer enn "ja". Trodde faktisk det bare var på (amerikansk) film. 

Kan velge å si ja, men vi sa den lange versjonen 

Anonymkode: ee8e8...723

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, man sier ja to ganger.

Prest: "Så spør jeg deg, NN, vil du ha XX som står ved din side?" TS: ja

Prest: "Vil du elske og ære ham/henne og bli trofast hos ham/henne i gode og onde dager, til døden skiller dere?" TS: ja

Fritt etter hukommelsen. Man sier altså ja to ganger, men det er også det. Det er ikke noe mer snakking. Man kan selvsagt velge en versjon der man gjentar etter presten, men det er fullt mulig å velge varianten der man bare sier ja (og tror de fleste også gjør det).

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi svarte bare ja, sa absolutt ikke noe mer - så det varierer nok litt fra sted til sted, eller kanskje fra prest til prest? 

Anonymkode: e2cc3...142

5 timer siden, Bokdamen skrev:

Det er to ulike versjoner - man kan velge å bare si ja på to spørsmål (se mitt innlegg over), eller man kan velge å gjenta etter presten. Brudeparet bestemmer selv hvilken versjon de ønsker.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Bokdamen skrev:

Vi sa mer enn kun ordet ja, i alle fall. Husker ikke hele remsa utenat, men det var jo selvsagt det med å elske og ære kun NN, i gode og onde dager inntil døden skiller oss ad. Godt mulig at det finnes valgfrie varianter innen dette. Det er en del år siden jeg ble gift nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...