AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #1 Skrevet 26. juli 2016 Jeg har masse busker med forskjellige bær i Hagen, og vil gjerne bruke de til noe i år. Jeg har rips, solbær, bringebær. Men jeg vet ikke når de skal brukes? Tenkte å lage ripsgele og solbærsaft ihvertfall, men finner bare at man må ta de før de blir for modne. Men jeg vet ikke når det er kan noen hjelpe meg? Anonymkode: eb51f...316
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #2 Skrevet 26. juli 2016 De er modne nå. Og du ser når de er modne Anonymkode: a1038...9a9
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #3 Skrevet 28. juli 2016 Om de er modne nå eller ikke kommer jo an på hvor ts bor. De er modne sør i landet og nord til kanskje forbi Bergen. Her er de ikke modne enda, men sure. ts: umodne bær er ikke giftige. Metoden er rett og slett å smake på noen av dem daglig eller med få dagers mellomrom. Smaker de godt så plukker du dem og gjør deg nytte av dem. Smaker de surt så er de enten umodne eller så er det et dårlig år (sånt skjer). Når det gjelder å lage gelé så er svaret dette: dersom du plukker bær tidlig så er de sure og har mindre smakssiden. Da må du sukre geleen din mer enn dersom du plukker dem godt modne og søtere og med mer smak. Ikke ulikt slik vi foretrekker solmodne tomater over de vi får i butikken vinterstid. Valget er selvsagt ditt, men den eneste grunnen til at gamle oppskrifter sier at du skal plukke dem umodne er pektininnhold. Og pektin (pektin er stoffet som gjør geleen stiv) selger de på butikken, så det er ikke et problem. Derfor er mitt råd: plukk og sylt bærene når de smaker godt. Anonymkode: a99cd...164
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå