Gå til innhold

Gode rutiner for å unngå tv som barnevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei datter på 2,5 år som er veldig glad i å se på TV. Hun går i barnehage og når hun kommer hjem og vi skal lage middag blir det ofte tv som barnevakt fordi ellers får jeg ikke laga middag spesielt hvis jeg er hjemme alene med henne. Hvis mannen min er hjemme kan en av oss være med henne men vi har ofte dager der den andre kommer hjem senere. Noen sjelden ganger vil hun leke for seg selv, men som regel vil hun henge på beinet mitt og vil ha selskap til å leke eller så spør hun etter TV. Etter bhgdagen er hun også ofte sliten og vil slappe av på sofa og se på TV. Da lager jeg middag i mens og så etter middag får hun ikke se mer på TV før hun legger seg. Men i ferietider føles det umulig å begrense tv titting nok. Å få gjennomført noen praktiske oppgaver i det hele tatt uten å av og til bruke tv er bare utrolig vanskelig. Vi har prøvd med masse forskjellige leker osv men noen ganger får jeg ikke gjort noe med mindre jeg tyr til tv som hjelp.

Noen gode forslag til rutiner som kunne erstatte tv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La barnet få hjelpe til! Jeg har en på samme alder som ser på når jeg lager middag. Mini får hjelpe med enkle oppgaver som å hive grønnsaker oppi gryten ol. Han får en fille til å "vaske" med når jeg gjør husarbeid. Hjelper med å ta inni og utav vaskemaskin og tørketrommel. Det er ofte stas for de små å få lov å hjelpe til. 

• Liker 4
Skrevet

Umulig? Det virker merkelig.. Hun er 2,5 år. Det er du/Dere som setter premissene, ikke datteren. Hun vil etterhvert finne alternativer selv. Dere trenger ikke "rutiner" for enhver sak i et barns liv, snarere tvert imot.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpe til litt ja.

Eller gjør som meg selv om jeg ikke har barn, jeg bare synes det er kjipt å daglig stå ved grytene: Lag mye middagsmat en dag som fryses ned.. Da er det bare å varme opp en annen dag. Fint å ha litt forskjellig i fryseren, så dere har litt å velge i.

Anonymkode: a136f...4c3

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Eventyr87 skrev:

Etter bhgdagen er hun også ofte sliten og vil slappe av på sofa og se på TV.

Hun kan jo slappe av på sofaen med en bok å se i. Virker jo som at tv har blitt en kjip vane for henne, som det kan bli for slitne voksne etter jobb? Eller hun kan sitte ved et bord, tegne litt f.eks.

Skrevet

Ja har prøvd både tegning, maling, plastelina, perler, bøker og annen lek samt det å hjelpe til med middagen. Hun liker alt dette men trenger mye hjelp fortsatt og orker det ikke så lenge om gangen. Skal helt klart forsøke å få til mer av dette. Problemet er kanskje det at hun er avhengig av tv'n og til slutt duger ingenting annet og det fører til raseri og da får jeg i hvert fall ikke laga maten. Vi gir helt klart ikke opp hver gang hun vil se på TV selv om det kan høres sånn ut. Jeg bare synes et er vanskelig å skulle være 100% tilstede hele tiden når det er en del ting som må gjennomføres i ganske kjapt tempo og føler at alle andre aktiviteter krever en viss hjelp av voksen allikevel. Når det er andre barn tilstede så er det jo ikke noe problem.

Kanskje veien er å bare tåle en periode med raserianfall og komme seg ut av avhengigheten.

AnonymBruker
Skrevet

Men er det nå et problem at du bruker det når du er alene og heller tar "kampen" om dere er to(med å leke istedet og hjelpe til)?

Mitt barn "klarer ikke" hjelpe til da han er et klistremerke på meg og alt som er farlig, og da får jeg faktisk ikke laget middag uten at masse ting skjærer seg fullstendig.

Hun er sliten, og ser jo ikke på tv dagen lang tenker jeg. 

Anonymkode: 36b1b...396

• Liker 3
Skrevet (endret)

Her vil jeg si at du lar henne få lov til å se tv alt for mye og alt for lett. Hun er stor nok til å forstå når du forklarer henne at tv ikke er greit. Jeg tror du må tvinge henne til å finne på noe annet. 

Jeg har som regel hatt med meg min jente når jeg lager mat siden hun var 1.5, men det er mulig at jeg er heldig at hun synes det er gøy. Hun sitter på benken og får smake, hjelpe og så prater/tuller vi. 

Hvis det ikke går så ville jeg sagt at hun fikk leke med noe alene og som ikke krever hjelp fra deg. Mulig det blir en del grining i begynnelsen, men for min del så synes jeg at det hørtes ut som veldig mye tv for hennes alder (vi er alle forskjellige, så jeg sier bare det jeg mener).

Hjemme hos oss oppfordrer jeg/vi til mest mulig leking som de kan lære/utvikle seg motorisk av, i stedet for tv; Duplo/Lego, puslespill, tegning/maling, bøker, spill, turn, gjemmeleken, lekekjøkken. I tillegg hjelper hun med å skjære grønnsaker (med smørkniv), dekke bordet, rydde leker +++

Endret av ablaze
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sa at tv var ødelagt. :D

Anonymkode: ff070...4db

Skrevet

La henne hjelpe til. Planlegg middagen dagen før slik så det er minst mulig styr, og la henne kutte en gulrot eller skjære agurk til salaten. 

Første tips er å slå av tv-en. Hun er ikke så gammel, og vil relativt kjapt komme på andre tanker. Mitt barn på 3 er også skikkelig TV-slave, og vi er beinharde med fjernkontrollen. Den er ikke tilgjengelig, og tv-en er plugga ut, for han klarer helt fint å slå på selv. Han var veldig frustrert over dette en stund, men vi sto på vårt , prøvde å ta han med på matlaging og aktivisere han litt. Det hjalp. Det er fremdeles litt sutring rundt middagstid, men TV blir ikke sutret etter fordi han vet at det ikke er et alternativ.

Skrevet
1 minutt siden, atropos skrev:

La henne hjelpe til. Planlegg middagen dagen før slik så det er minst mulig styr, og la henne kutte en gulrot eller skjære agurk til salaten. 

Første tips er å slå av tv-en. Hun er ikke så gammel, og vil relativt kjapt komme på andre tanker. Mitt barn på 3 er også skikkelig TV-slave, og vi er beinharde med fjernkontrollen. Den er ikke tilgjengelig, og tv-en er plugga ut, for han klarer helt fint å slå på selv. Han var veldig frustrert over dette en stund, men vi sto på vårt , prøvde å ta han med på matlaging og aktivisere han litt. Det hjalp. Det er fremdeles litt sutring rundt middagstid, men TV blir ikke sutret etter fordi han vet at det ikke er et alternativ.

Inspirerende å høre! :)

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, ablaze skrev:

Her vil jeg si at du lar henne få lov til å se tv alt for mye og alt for lett. Hun er stor nok til å forstå når du forklarer henne at tv ikke er greit. Jeg tror du må tvinge henne til å finne på noe annet. 

Jeg har som regel hatt med meg min jente når jeg lager mat siden hun var 1.5, men det er mulig at jeg er heldig at hun synes det er gøy. Hun sitter på benken og får smake, hjelpe og så prater/tuller vi. 

Hvis det ikke går så ville jeg sagt at hun fikk leke med noe alene og som ikke krever hjelp fra deg. Mulig det blir en del grining i begynnelsen, men for min del så synes jeg at det hørtes ut som veldig mye tv for hennes alder (vi er alle forskjellige, så jeg sier bare det jeg mener).

Ja, vel det er vel nettopp derfor jeg spør om råd, fordi jeg også mener at hun ser for mye på TV. Jeg starta jo ikke tråden for å spørre om det er greit, men hvordan unngå det. Og så har jeg jo ikke skrevet nøyaktig hvor lenge og hvor lett hun får se på TV.

Skal prøve å planlegge middagene bedre og la henne hjelpe til :)

Skrevet
Et øyeblikk siden, Eventyr87 skrev:

Skal prøve å planlegge middagene bedre og la henne hjelpe til :)

Det er kjempelurt å planlegge middagene. Når man vet hva man skal lage, og kanskje har fiksa noe kvelden før, går det så mye lettere å ha det lille overskuddet man trenger for å underholde vesla slik så hun kan hjelpe til. Det har hjulpet oss utrolig mye :) 

AnonymBruker
Skrevet

Kvitt dere med tv. Det er uansett bare en tidstyv. 

Anonymkode: a82dd...4e6

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi sa at tv var ødelagt. :D

Anonymkode: ff070...4db

Tenkte på det samme. Evt. frys kanalen på en kjip kanal barn ikke synes er gøy å se på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...