AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #1 Skrevet 26. juli 2016 Jeg har et barn på 2 år, som i grunnen siden han var baby har hatt lett for å kaste opp (sprutgulpet da han var baby). Han har vært mye forkjøla, og har i den forbindelse kastet opp, men da antakelig fordi han har hatt mye slim som har utløst brekningsrefleksen. I tillegg har han hatt omgangssyke en rekke ganger, hvor vi har vært ganske sikre på at det har vært omgangssyke, siden andre i familien også har blitt syke. Men i sommer har han kastet opp en rekke ganger, men hvor ingen andre i familien har kastet opp og hvor han heller ikke har vært forkjøla/hatt slim. En dag kastet han opp kanskje ti ganger i løpet av en morgen, og så var det over. Det har ikke alltid kommet veldig mye, men det har vært tydelig oppkast. Etter å ha tenkt at det kanskje var pga. omgangssyke eller bilsyke, begynner jeg nå å lure på det kan være noe annet. Er det noen som har erfaringer med barn som kaster opp med jevne mellomrom? Jeg kan nevne at barnet har god appetitt og legger godt på seg, ligger i øvre del av kurven både mtp. vekt og høyde og har fulgt sin kurve hele veien. Vekt og høyde har et passe forhold iflg. helsesøster, og han oppfattes av oss som heller litt rund enn tynn. Han virker også blid og fornøyd, trives i barnehagen og det er ingen belastninger i familien. Har helt normal avføring hver dag. Men det bør nevnes at en av oss foreldre har cøliaki og den andre har irritabel tarm (med flere tilfeller av Ulcerøs colitt og Crohns i familien). Jeg har selv kastet opp en del i mine yngre dager før jeg oppdaget hva jeg ikke kunne spise, men jeg opplevde lite støtte fra leger vedr. dette. Det er vel dette som gjør at jeg vegrer meg mot å uten videre løpe til lege, av frykt for å bli oppfattet som hysterisk... Men hvor vanlig er det egentlig at små barn driver og kaster opp nå og da? Anonymkode: a54d5...c09
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #2 Skrevet 26. juli 2016 Ja, han har vel muligens cøliaki da? Ta en blodprøve hos legen. Anonymkode: 4e5ce...fd2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #3 Skrevet 26. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, han har vel muligens cøliaki da? Ta en blodprøve hos legen. Anonymkode: 4e5ce...fd2 Ja, det er jo mulig, men han har ikke de typiske cøliaki-symptomene, egentlig. Så jeg lurte på om noen har erfaringer med oppkast som ikke går over, altså hvilke ulike forklaringer det kan være. Når jeg søker på nett selv, får jeg bare opp masse linker om omgangssyke. Anonymkode: a54d5...c09
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #4 Skrevet 26. juli 2016 Kan være reflux. Men jeg syns det er merkelig at du heller vil rådføre deg med kg enn lege. Anonymkode: eb3e3...6ed 1
Gjest noe tilfeldig Skrevet 26. juli 2016 #5 Skrevet 26. juli 2016 Kontakt lege og evnt spør om å få sjekke barnet for reflux. God bedring til den lille😊💛
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #6 Skrevet 26. juli 2016 Dette høres akkurat ut som sønnen min da han var på samme alder. Ekstremt mye gulp som baby og med periodisk mye oppkast. Han gikk gjennom det meste av undersøkelser og det ble ikke funnet ut annet enn reflux. Han fulgte alle vekst og vektkurver og var generelt i fin form, men vi måtte regulere mat (for mye mat ga oppkast) slik at det ble mindre og hyppigere måltid. Rådfør deg med lege og noter ned når han kaster opp og om det har sammenheng med omgangssyke eller om det bare kommer. Vi måtte også notere ned i perioder hva han spise og mengde. Det ble aldri funnet ut noen form for allergi, men legene nevnte at enkelte ting kunne han likevel reagere på (som i en form for intolleranse) Sønnen min vokste dette av seg, men det holdt på til han var over 3 år. I dag er han 17 år og har vært siden da frisk som en fisk. God bedring Anonymkode: 03b7d...99d
Riiba Skrevet 26. juli 2016 #7 Skrevet 26. juli 2016 Sønnen min kastet også opp ofte. Hadde ingen spesielle allergi-symptomer. Legen gav oss resept på reflux-medisin for å se om det var årsaken -og det hjalp!
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #8 Skrevet 26. juli 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jo mulig, men han har ikke de typiske cøliaki-symptomene, egentlig. Så jeg lurte på om noen har erfaringer med oppkast som ikke går over, altså hvilke ulike forklaringer det kan være. Når jeg søker på nett selv, får jeg bare opp masse linker om omgangssyke. Anonymkode: a54d5...c09 Jeg hadde heller ikke typiske cøliaki-symptomer da jeg fant ut av det (jeg var 15-16 da), er flere måter å reagere på Anonymkode: 4e5ce...fd2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå