Gå til innhold

Hjeeeeelp meg med bleieavvenning x 2!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har to jenter på snart to og snart tre år. Nå er mamma LEI av å ha to bleieunger og nå SKAL bleiene bort. Ergo: hvis du står på barrikadene for at barna skal få gjøre det i sitt eget tempo kan du lukke denne tråden. Jeg trenger råd fra de som kan fortelle meg hvordan jeg gjør det i mitt tempo!

Har bare do-ring, ikke potter, og det blir MYE tissing og det er vanskelig når begge to skal gjøre alt samtidig.

De løper rundt i bare truse, og det blir veldig mye tissing på gulvet. Hva er nøkkelen? Hvordan i alle dager gjorde de det før i tiden da ungene var tørre når de var halvannet år??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Jeg tror faktisk ikke barna var tørre, når de var 1 1/2 år før i tiden. Det er nok bare de "eldre" som har glemt hvordan det var.

Ellers syns jeg det blir temmelig tåpelig å skulle tvinge en 2 åring til å bli tørr, fordi du ikke gidder mer.

Men 3 åringen kan du gjerne jobbe med, for det er også mye enklere å ta en om gangen. Bruk tid på den eldste, for det kan hende den minste da ønsker å gjøre som den store gjør.

Tisser barnet på gulvet, ta barnet med på toaletten, go forklar at det er her vi tisser. Etter mat, sett barnet på toalettet. Etter lek, sett barnet på toalettet. Dest oftere du gjør det, jo større sannsynlighet er det for at barnet tisser på toalettet.

Men jeg ville holdt 2 åringen utenfor, til 3 åringen er tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte ikke hva du mener om alderen. Jeg spurte hvordan jeg kan venne av begge. NÅ!

Morsomt å gi råd til deg når du ikke er mottagelig, da...

Mme Felle sa det jo; sett de på do hele dagen helt til de forstår at det er der de skal tisse... Det er det eneste du kan gjøre om du ikke skal kjefte eller slå, og det skal du vel ikke vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

http://www.mammanettet.com/design.php?side...ng/pottetrening

Ikke start for tidlig!

Pottetrening er først aktuelt når barnet er i 2-3 års alderen og selv viser tegn til å være klar for det. Jenter blir vanligvis tidligere enn guttene tørre. Tidligst rundt 18 mnd. alder er barnet i stand til å beherske endetarmens lukkemuskel og blæren. Det går ikke an å fremskynde barnets renslighet ved å trene.

Før dette er pottetrening nytteløst. Selvsagt kan du sette barnet på potte, og kanskje er du heldig og treffer akkurat på det tidspunktet barnet tilfeldigvis tisser, men det har ingen hensikt. Barnet må først utviklingsmessig bli i stand til å holde seg og kjenne at det skal på toalettet. Det er nerveceller i ryggmargen som gir disse signalene. Disse nervecellene blir altså først ferdig utviklet en gang mellom 1 1/2 år og 3 år.

Det kan være frustrerende at barnet fortsatt bruker bleie når andre på samme alder har sluttet. Dette betyr ikke at du har gjort noe galt, bare at barnet ikke fysisk er klar for det enda!

Pottertrening er derfor i grunn et misvisende ord, da det ikke har så mye med trening å gjøre, men en utvikling av nervesystemet. Vi bruker allikevel ordet i denne artikkelen da det er dette ordet foreldre flest bruker om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Noen som kan svare på det jeg lurer på også, kanskje? Er mottakelig for råd men nei, jeg er ikke mottakelig for meninger om hvor gamle barna skal være når de vennes av nei, det nevner jeg vel i grunnen helt spesifikt i hovedinnlegget, for den som kan lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser innlegget over ditt eget så ser du at det ikke anbefales å prøve å slutte med bleier på ungene dine før de er gamle nok til å gi signaler om det selv, for det hjelper bare ikke. Og grunnen er ikke fordi vi er vanskelige, men det er fordi kroppen selv er bygd opp slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine sluttet da de var tyve mnd. Og det helt av seg selv.

Nå har jeg nummer tre på fanget og han skal få slutte når han er klar.

Et råd til deg må være og gjøre pottetrening til noe kjempespennende, les en bok eller noe ungene syns er morsomt, men at det kun blir gjort mens dere trener på potte eller do.

Gjør det til noe positivt, ikke stress og styr, da blir det negativt for dem. Belønn dem.....

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan svare på det jeg lurer på også' date=' kanskje? Er mottakelig for råd men nei, jeg er ikke mottakelig for meninger om hvor gamle barna skal være når de vennes av nei, det nevner jeg vel i grunnen helt spesifikt i hovedinnlegget, for den som kan lese.[/quote']Hvis du ikke forstår at fysisk modenhet er en forutsetning for å kunne klare å slutte med bleier, ja så har du et problem. Du kan holde på med pottetrening hele døgnet om du vil, uten å få noe resultat. Hvorfor? Jo fordi barnet/barna kanskje ikke er i stand til å gi dem det du ønsker, unsett hvor hardt de prøver å tilfredsstille mamma. Tenkt deg selv hvordan det ville ha vært om noen stilte et krav til deg som du overhodet ikke hadde noen forutsetning for å klare å utføre? Og personen som stilte deg dette kravet rett og slett ikke ville godta at du sa at du ikke klarte dette.

Det er helt spinnvilt å skulle forlange at 2 åringen også skal bli tørr bare fordi mamma er lei av å skifte bleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hildegunn
Jeg trenger råd fra de som kan fortelle meg hvordan jeg gjør det i mitt tempo!
Ditt tempo??? Det er da ikke du som skal slutte med bleier her vel? Beklager, men bleieavvenning må skje i barnas tempo. Hvis du tror at du kan bestemme at barna er modne og dette ikke stemmer, så kommer du til å slite med tissing i truser og på gulvet i lang tid fremover. Da tror jeg nok du etterhvert vil se det som en befrielse å sette på ungene bleier igjen og skifte på de noen ganger om dagen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gubben til dagmamman til lillegutt ble pisket ( :o :-x ) ren da han var 1,5 år for 40 år siden... :-( :evil:

Hvis de fysiologisk ikke er rede for det er vel neste løsning noe som skremmer vettet av dem... :roll: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn som slutter med bleier for tidlig (altså før de er klare for det) får veldig ofte tilbakefall, dvs. at de begynner å tisse på seg igjen en lang stund etter at de sluttet med bleier. Dessuten kan for tidlig bleieslutt medføre forstoppelse dersom ungen ikke takler dette å gå på do, og tro meg, det vil du unngå for da får du langt større problemer å slite med enn å skifte noen bleier daglig. Jeg ville ha tenkt meg om en gang til om jeg var deg, i hvert fall når det gjelder 2 åringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vi gjorde med vår sønn var å plante en ide i hode hans om at han skulle slutte. Dette da han var 2 år og 3 mnd. etter ca en mnd. begynnte han å spørre om å få slutte og etter å ha sagt at han skulle få slutte til sommeren i mange mnd (han er født i des), ble han så og si helt tørr med en gang. I begynnelsen lokket vi med at han fikk godteri (en lbamsemums) når han husket å gå på do, men det var bare nødvendig de første 3 gangene, så husket han det helt selv. Vi har selvfølgelig små uhell fortsatt, men det går stortsett veldig bra! Tror det er lurt å motivere fremfor å tvinge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du får bare la de løpe rundt uten bleie, vaske klær eller tørke opp tiss når det trengs, og håpe at de skjønner hintet før du går lei og tar på de bleier igjen. Annet kan du ikke gjøre er jeg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest på Dr.Phil sine sider på nettet om pottetrening?

Det virker visst veldig bra. Litt lang oppskrift (så du får finne det og lese selv), men hovedprinsppet er å bruke en tissedukke som eksempel. Dukken tisser på potten, noe som resulterer i en stor fest for dukken med ballonger og moro og alt som hører til.

Så når barnet selv går på potten, så får det lov til å ringe til sin superhelt (F.eks. Toget Thomas, en teletubby eller hvem det nå måtte være) og fortelle om det. Da må du alliere deg med en voksen som kan lage rett stemme...

Ikke vet jeg om det virker, men det er morsomt å lese om i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det en periode at hun ikke ville ha på bleie når hun kom fra barnehagen. Men ville ikke sitte på doring eller potte heller. Råd fra min søster som hun brukte på sin tre år gamle sønn:

Si til ditt barn at h*n skal få en penge for hver gang h* tisser/ bæsjer på potta. Pengene legges på en sparebøsse også får barnet kjøpe seg noe etter en tid.

Min nevø sparte til spiderman......

Vi fortalte jenta vår på 2,5 år at hun får en penge for hver gang hun tisser bæsjer på potta. Hun gikk rett på potta og tisset, fikk en penge, satt seg og bæsjet, etter enda en penge ville hun bæsje enda en gang........ ( vi gir enten en krone eller en femmer) Nå har hun vært uten bleier ett par dager, og sov uten bleie i natt.....

lykke til.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...