AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #1 Skrevet 26. juli 2016 Barnet har røyket hasj jevnlig de 2 siste årene og påstår at det er slutt på det( uten at det ble tatt urin prøver og sjekket) . I tillegg til det har det vært utrolig mange atferdsproblemer og utfordringer. Stor fravær, ingen standspukt til karakterene osv.Barnet ønsker lappen i bursdagsgave og foreldrene er villig til å betale det. Denne tråden skal vises til foreldrene. Hva hadde dere gjort som forelder ? Anonymkode: f8d04...80c
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #2 Skrevet 26. juli 2016 Hvorfor i alle dager skal de betale lappen for han/henne? 1. Svært sannsynlig rusmisbruker=bør ikke ha lappen 2. De kan indirekte bidra til å sette hans og andres liv i fare ved å så enkelt la han/henne få lappen, samt han/hun trenger ikke å ta ansvar for sitt eget liv og sine handlinger. Nei, ærligtalt. Hvorvidt han/hun tar lappen eller hvordan hadde jeg ikke lagt meg opp i, men jeg hadde nektet å bidra til det når det er ca 90% sjanse for at "barnet" røyker dop. Anonymkode: 06afd...604 14
Gjest NotNaomi Skrevet 26. juli 2016 #3 Skrevet 26. juli 2016 Det er vel en selvfølge at urinprøver er rene minimum i et år? Hvis det skjer noe med "barnet",så vil jo foreldrene kjenne på ansvaret,med god grunn.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #4 Skrevet 26. juli 2016 Hvorfor i allverden skal et barn som begår kriminalitet, har høyt fravær, ikke stå-karakterer og atferdsproblemer belønnes med førerkort? Hvorfor i hel... har barnet i det hele tatt mulighet til å komme med et bursdagsønske når det oppfører seg slik? Hvorfor belønnes slik oppførsel? Hva blir det neste? Får hun et hus hvis hun kjører ned noen i ruspåvirket tilstand? Anonymkode: bc2fb...a46 20
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #5 Skrevet 26. juli 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne tråden skal vises til foreldrene. Anonymkode: f8d04...80c Moralens vokter. Ikke bland deg i andre sine liv. Anonymkode: 38333...068 8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #6 Skrevet 26. juli 2016 Hvorfor røyker han hasj? Har han noen andre problemer som ligger til grunn? Han burde absolutt følges opp ifht prøver hvis han skal kjøre bil, men hvis han klarer dette burde det ikke være noe problem i mine øyne. En mulig løsning kan være at foreldrene betaler, men at barnet må betale tilbake hvis avtalen om å holde seg rusfri brytes. Nå vet ikke jeg hvor denne familien bor, men å ha førerkort kan hjelpe på å ha muligheten til å jobbe, være mer sosial osv. En gulrot kan jo være at hvis han får standpunkt i alle fag, så kan han få førerkort i belønning. Anonymkode: b31e4...268 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #7 Skrevet 26. juli 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i alle dager skal de betale lappen for han/henne? 1. Svært sannsynlig rusmisbruker=bør ikke ha lappen 2. De kan indirekte bidra til å sette hans og andres liv i fare ved å så enkelt la han/henne få lappen, samt han/hun trenger ikke å ta ansvar for sitt eget liv og sine handlinger. Nei, ærligtalt. Hvorvidt han/hun tar lappen eller hvordan hadde jeg ikke lagt meg opp i, men jeg hadde nektet å bidra til det når det er ca 90% sjanse for at "barnet" røyker dop. Anonymkode: 06afd...604 Signerer denne! Førerkort bør være en gulrot i dette tilfelle; ikke skulke skole og levere urinprøve. Foreldre har ofte skylapper dessverre og å tro blindt på at han ikke ruser seg lengre er dumt. Anonymkode: cf865...77d 9
Kjetil E Skrevet 26. juli 2016 #8 Skrevet 26. juli 2016 En annen ting er jo om vedkommende i det hele tatt vil kunne få lappen. Det at vedkommende har eller har hatt rusproblemer kan fort føre til at han faktisk nektes av myndighetene å få lappen. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #9 Skrevet 26. juli 2016 Barnet påstår at det er slutt på rus , men det har vi hørt mange ganger før. Som sagt barnet har også havnet i mange ubehagelige situasjoner pga alkohol og hasjrøyking og innrømmer jevnlig hasjbruk de to siste årene. Jeg er bekymret for bagatelisering av hele problemet og bekymret for barnets og andres sikkerhet. ts Anonymkode: f8d04...80c 6
Pinkee Skrevet 26. juli 2016 #10 Skrevet 26. juli 2016 Her bør absolutt foreldrene ta ansvar, å gi førerkort i gave til en person helt uten ansvarsfølelse? Her burde heller foreldrene ringt Biltilsynet og sagt at den der poden bør ikke få førerkort uansett. Gis det som gave, så har faktisk foreldrene et ansvar for hva poden foretar seg i trafikken. Først begynne å oppføre seg som en fornuftig og ansvarsfull voksen, bla skolegang ol, så kan man begynne å tenke tanken på å ferdes ute i trafikken. Foreldrene her har faktisk et ansvar overfor alle andre som også ferdes i trafikken. Å sende en rusmisbruker ut på veien i bil, er rett og slett uansvarlig. Jevnlige urinprøver som er rene i ett år, minimum, stå-karakterer på vgs, så kan saken tas opp til vurdering på nytt. 9
linsejesus Skrevet 26. juli 2016 #11 Skrevet 26. juli 2016 Er førerkortet en premie for å ikke ruse seg? I såfall må foreldrene sjekke det. Men hvis fyren har blitt forespeilet førerkort uten slike betingelser er det råttent gjort å ikke gi det, som en slag straff. Kjøring i rus er selvsagt forbudt, men som med alkohol kan man fint ruse seg på en mandag og kjøre bil på tirsdag. Det er litt forskjell på hvor lenge rusen sitter i, og som med alkohol avhenger det av mengde osv, men hasjrøyking i seg selv gjør deg ikke til en utrygg sjåfør, bare så det er klart. Det har vært saker der politiet har tatt lappen fra hasjrøykere selv om de ikke har blitt tatt for å kjøre i rus. Det endte med at de måtte gi lappen tilbake. Det kan være forskjellige argumenter for å ikke gi lappen i bursdagsgave, men trafikksikkerhet er ikke en av dem, med mindre man regner med at vedkommende er uvettig nok til å kjøre i rus. Folk er forskjellige, her i huset velger vi ikke bursdagsgaver ut fra hva vi synes ungene har gjort seg fortjent til, og vi prøver (selv om vi er like nervøse som alle andre foreldre) å vise dem mest mulig tillit og gi dem ansvar å vokse i. 1
linsejesus Skrevet 26. juli 2016 #12 Skrevet 26. juli 2016 3 minutter siden, Pinkee skrev: Her bør absolutt foreldrene ta ansvar, å gi førerkort i gave til en person helt uten ansvarsfølelse? Her burde heller foreldrene ringt Biltilsynet og sagt at den der poden bør ikke få førerkort uansett. Gis det som gave, så har faktisk foreldrene et ansvar for hva poden foretar seg i trafikken. Først begynne å oppføre seg som en fornuftig og ansvarsfull voksen, bla skolegang ol, så kan man begynne å tenke tanken på å ferdes ute i trafikken. Foreldrene her har faktisk et ansvar overfor alle andre som også ferdes i trafikken. Å sende en rusmisbruker ut på veien i bil, er rett og slett uansvarlig. Jevnlige urinprøver som er rene i ett år, minimum, stå-karakterer på vgs, så kan saken tas opp til vurdering på nytt. Det er kjøreskolen og biltilsynet (og evt. lege hvis man f.eks har epilepsi) som avgjør om folk er i stand til å kjøre bil. Det er heldigvis ikke foreldrene! De har heller ikke noe ansvar, hverken moralsk eller juridisk, for hvordan en myndig person kjører. Jeg ser poenget med å vise at man er voksen og ansvarlig, men min erfaring er at det sjelden er ungdommens dårlige holdning som er roten til problemet. Man blir ikke hektet på rus, f.eks, fordi man er dum. Det kan være selvmedisinering mot ADHD eller angst, det kan være en skilsmisse som har rotet til sjelslivet, det kan være at ingen har giddet å vise ham tillit og la ham ta ansvar før, så hvorfor skulle han gjøre det nå, etc etc. Å få dårlige karakterer og ruse seg jenvlig er ikke problemet, men symptomer på problemer. Kanskje det å klare å bestå førerprøven er akkurat det han trenger? Å ikke få til skolen kan knuse en ungdoms selvbilde, spesielt i dag. Å stadig bli overvåket av foreldre eller myndigheter gir ingen bedre holdninger, men skaper bare mer fiendskap. Vis ungen tillit og se hva som skjer. Trafikksikkerheten er myndighetenes oppgave å passe på. 2
Pinkee Skrevet 26. juli 2016 #13 Skrevet 26. juli 2016 40 minutter siden, linsejesus skrev: Det er kjøreskolen og biltilsynet (og evt. lege hvis man f.eks har epilepsi) som avgjør om folk er i stand til å kjøre bil. Det er heldigvis ikke foreldrene! De har heller ikke noe ansvar, hverken moralsk eller juridisk, for hvordan en myndig person kjører. Jeg ser poenget med å vise at man er voksen og ansvarlig, men min erfaring er at det sjelden er ungdommens dårlige holdning som er roten til problemet. Man blir ikke hektet på rus, f.eks, fordi man er dum. Det kan være selvmedisinering mot ADHD eller angst, det kan være en skilsmisse som har rotet til sjelslivet, det kan være at ingen har giddet å vise ham tillit og la ham ta ansvar før, så hvorfor skulle han gjøre det nå, etc etc. Å få dårlige karakterer og ruse seg jenvlig er ikke problemet, men symptomer på problemer. Kanskje det å klare å bestå førerprøven er akkurat det han trenger? Å ikke få til skolen kan knuse en ungdoms selvbilde, spesielt i dag. Å stadig bli overvåket av foreldre eller myndigheter gir ingen bedre holdninger, men skaper bare mer fiendskap. Vis ungen tillit og se hva som skjer. Trafikksikkerheten er myndighetenes oppgave å passe på. Så det du mener, er at når han ikke har giddet å vise ansvar tidligere i livet, så skal han få lov å prøve seg på noe nytt? Og, det ute i trafikken, der hans manglende ansvarsfølelse kan få katastrofale følger for andre mennesker? Jeg er ikke enig, jeg synes det er bedre at han går tilbake, og viser ansvar der han ikke har giddet tidligere, dvs skolegang og rus. Har man ikke klart level1, så skal man ikke få lov å jukse seg til level 2! Å komme med masse unnskyldninger for hvorfor ruse seg, er å frata personen ansvar for eget liv. Han startet selv med rus, han droppet selv skolegang, ingenting har tvunget han til det. Ungdommer må mange ganger tvinges til ansvar, hvis de ikke ønsker det selv. Å belønne en drittunge med førerkort, er "høl i haude" etter min mening. Still han til ansvar for eget liv, før man slipper han ut i trafikken, med ansvar for også andres liv. 10
LittleBabyBlue Skrevet 26. juli 2016 #14 Skrevet 26. juli 2016 Øh.... At man må komme fra en kjip bakgrunn for å prøve hasj er no tull. Veit om mange som kom fra stabile hjem med gode foreldre som begynte fordi det var moro, spennende eller fordi vennene drev med det. I visse miljøer (f.eks musikk) var det like vanlig som alkohol. Hvis guttungen har de samme vennene og vanker i de samme miljøene kan du banne på at han fortsatt røyker. Dårlige karakterer kan indikere at han sniker seg unna og røyker i skoletid. Foreldrene må ta et ansvar for guttungens fremtid og bruke lappen som gulerot. 8
linsejesus Skrevet 26. juli 2016 #15 Skrevet 26. juli 2016 1 minutt siden, Pinkee skrev: Så det du mener, er at når han ikke har giddet å vise ansvar tidligere i livet, så skal han få lov å prøve seg på noe nytt? Og, det ute i trafikken, der hans manglende ansvarsfølelse kan få katastrofale følger for andre mennesker? Jeg er ikke enig, jeg synes det er bedre at han går tilbake, og viser ansvar der han ikke har giddet tidligere, dvs skolegang og rus. Har man ikke klart level1, så skal man ikke få lov å jukse seg til level 2! Å komme med masse unnskyldninger for hvorfor ruse seg, er å frata personen ansvar for eget liv. Han startet selv med rus, han droppet selv skolegang, ingenting har tvunget han til det. Ungdommer må mange ganger tvinges til ansvar, hvis de ikke ønsker det selv. Å belønne en drittunge med førerkort, er "høl i haude" etter min mening. Still han til ansvar for eget liv, før man slipper han ut i trafikken, med ansvar for også andres liv. Det står ingenting i åpningsinlegget om HVORFOR han sliter på skolen eller HVORFOR han ruser seg. Min erfaring er at det så å si aldri er fordi personen er giddalaus, som du ser ut til å anta. Folk som blir hekta på rus blir det fordi de har et problem (f.eks angst) rusen lindrer. Ikke fordi de er dumme. Vi vet ingenting om hvor mye ansvar gutten har fått før eller hvordan han har taklet det. Jeg har selv vært med på å prøve å presse folk til å gå på skole, f.eks, og alle rundt mente fyren bare var lat fordi han skulket så mye. Så viser det seg at han har div. problemer som må jobbes med, og når han endelig får SLIPPE å prøve å passe inn i et klasserom, blomstrer han, tar ansvar, blir glad og omgjengelig og begynner å ta vare på seg selv - altså da vi SLUTTET å kreve masse teite ting. Vi vet heller ikke om lappen i dette tilfellet skulle være en belønning for "god livsførsel". Hvis man f.eks har sagt at noen skal få lappen hvis de ikke begynner å røyke, får man holde seg til det. Men hvis de i utgangspunktet skulle få hjelp til å ta lappen, er det utrolig dårlig gjort å ombestemme seg for å straffe vedkommende. Og idiotisk å tro at det kommer til å hjelpe på rus og skolegang. 1
linsejesus Skrevet 26. juli 2016 #16 Skrevet 26. juli 2016 5 minutter siden, LittleBabyBlue skrev: Øh.... At man må komme fra en kjip bakgrunn for å prøve hasj er no tull. Veit om mange som kom fra stabile hjem med gode foreldre som begynte fordi det var moro, spennende eller fordi vennene drev med det. I visse miljøer (f.eks musikk) var det like vanlig som alkohol. Hvis guttungen har de samme vennene og vanker i de samme miljøene kan du banne på at han fortsatt røyker. Dårlige karakterer kan indikere at han sniker seg unna og røyker i skoletid. Foreldrene må ta et ansvar for guttungens fremtid og bruke lappen som gulerot. Jeg sier ikke at man må ha det kjipt for å prøve hasj, men at om man får et rusproblem så er det alltid en grunn til det. "Dårlige karakterer kan indikere at han sniker seg unna og røyker i skoletid." Joda, men det som er det viktige spørsmålet her er hvorfor han i tilfelle sniker seg unna skolen. Hele skolesystemet er en unaturlig konstruksjon, der barn skal konse i 45 min om én ting, så pause, så en annen ting i 45 min, i kanskje seks timer daglig, for så å få karakterer etter hvor flinke de er til å gulpe det opp igjen. Det er ikke rart mange faller av lasset, og det har ingenting å gjøre med å være lat eller dum. Men folk tar det ofte for gitt at det er eleven det er noe galt med når han ikke klarer å presse seg inn i denne maskinen.
linsejesus Skrevet 26. juli 2016 #17 Skrevet 26. juli 2016 La fyren få slippe skole og prøve seg i jobb heller, det funker mye bedre for mange. 1
Mari Y Skrevet 26. juli 2016 #18 Skrevet 26. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnet har røyket hasj jevnlig de 2 siste årene og påstår at det er slutt på det( uten at det ble tatt urin prøver og sjekket) . I tillegg til det har det vært utrolig mange atferdsproblemer og utfordringer. Stor fravær, ingen standspukt til karakterene osv.Barnet ønsker lappen i bursdagsgave og foreldrene er villig til å betale det. Denne tråden skal vises til foreldrene. Hva hadde dere gjort som forelder ? Anonymkode: f8d04...80c Nei, takke seg til. Lappen hadde de aldri fått. Heller forsøkt å få dem på trening eller forsøkt å finne ut hva som gjør at de utagerer(for det kan gjerne være en grunn til det). hadde jeg hatt barn, ville jeg forsøkt å prate med barna mine, og lært dem at det ikke er galt å prate om ting som er vanskelig.
Mari Y Skrevet 26. juli 2016 #19 Skrevet 26. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Moralens vokter. Ikke bland deg i andre sine liv. Anonymkode: 38333...068 Nå liker ikke jeg å blande seg inn i andre sitt liv, men er da fullt lovlig å stille spørsmålstegn til hvordan foreldre oppdrar barna sine, når man ser hvor uansvarlig mange foreldre er? 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #20 Skrevet 26. juli 2016 En kjørelærer som får den minste misstanke om at eleven bruker ulovlige stoffer vil rapportere dette videre og eleven vil få sperrefrist. Å tro at man kan skjule rusmissbruk for omberdenen er temmelig naivt. Er der mye fravær på vgs så er nok også dette rapportert videre til OT og gjerne rapportert videre. Det kan godt være denne prsonen alt på grunn av sitt rusmissbruk alt har fått sperrefrist på førerkort. Ja, hasj er både ulovlig stoff og rusmiddel som gir sperrefrist på førerkort. En annen ting er at en rusmisbruker har ingenting i trafikken å gjøre. Blir vedkommende i tillegg tatt for ruskjøring så mister han sertifikatet glatt uansett påståtte egne ferdigheter. Få ungdommennpå rett kjøl, rusfri og med brukbare skoleprestasjoner og så kan dere begynne å tenke på om han kan eller bør ferdes bak et ratt i trafikken. Og ts, dette er neppe et barn, barn kjører ikke bil. Ungdommer over 16 år har lov å øvelseskjøre når de ikke har sperrefrist. Anonymkode: cdf90...73d 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå