AnonymBruker Skrevet 25. juli 2016 #21 Skrevet 25. juli 2016 Hvis du har lyst til å studere medisin, men "nøyer" deg med å bli sykepleier tror jeg du kan risikere å bli bitter og tenke på at du ikke ble lege hver gang du samarbeider med de. Det er helt vanlig å måtte ta opp fag i et år eller to for å komme inn på medisin, hvis det er det du vil. Jeg anbefaler deg å jobbe, ta opp fag og stuere medisin hvis det er det du vil. Anonymkode: 2ddce...d07
jeiods Skrevet 25. juli 2016 Forfatter #22 Skrevet 25. juli 2016 3 minutter siden, sonush skrev: Kunne det være en ide å ta sykepleie? Da kan man jobbe med både funksjonshemmede og "friske" syke, både barn og voksne. Sykepleie er mye mer enn å vask og stell. Sykepleie er definitivt med i diskusjonen, men så er det ikke noe som helst mulighet (som jeg har funnet ut) for å forske innen det yrket..
jeiods Skrevet 25. juli 2016 Forfatter #23 Skrevet 25. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har lyst til å studere medisin, men "nøyer" deg med å bli sykepleier tror jeg du kan risikere å bli bitter og tenke på at du ikke ble lege hver gang du samarbeider med de. Det er helt vanlig å måtte ta opp fag i et år eller to for å komme inn på medisin, hvis det er det du vil. Jeg anbefaler deg å jobbe, ta opp fag og stuere medisin hvis det er det du vil. Anonymkode: 2ddce...d07 Tenker også det. Blir dessverre litt for mange 4ere for at jeg blir å klare å ta opp fagene. Har alt for liten motivasjon til å gjøre det også. Derfor jeg heller vurderer utlandet.
sonush Skrevet 25. juli 2016 #24 Skrevet 25. juli 2016 2 minutter siden, jeiods skrev: Mener Ungarn er en av 1+5 landene, hvor man tar første året i Norge og de neste 5 i utlandet. Tror det blir førstevalget av studie dersom det blir utlandet, da får jeg ett år i Norge for å "forberede" meg litt på hva jeg har i vente. Jeg tror du har rett. Kjenner et par stykker som gikk rett fra vgs til denne 1+5, og reiste nå til Ungarn. 1 minutt siden, jeiods skrev: Sykepleie er definitivt med i diskusjonen, men så er det ikke noe som helst mulighet (som jeg har funnet ut) for å forske innen det yrket.. Er det virkelig lege du vil, så bør du gå for det, og gjøre det som er nødvendig. Studerer du noe annet (inkl sykepleie) så kan du angre på det senere. Bedre å bare kjøre på med en gang. Forskning er vel mer lege greie, men sykepleierne har også egne ting som de utforsker innen sykepleie og skriver vitenskapelige artikler om. Altså innenfor sitt felt.
jeiods Skrevet 25. juli 2016 Forfatter #25 Skrevet 25. juli 2016 12 minutter siden, sonush skrev: Jeg tror du har rett. Kjenner et par stykker som gikk rett fra vgs til denne 1+5, og reiste nå til Ungarn. Er det virkelig lege du vil, så bør du gå for det, og gjøre det som er nødvendig. Studerer du noe annet (inkl sykepleie) så kan du angre på det senere. Bedre å bare kjøre på med en gang. Forskning er vel mer lege greie, men sykepleierne har også egne ting som de utforsker innen sykepleie og skriver vitenskapelige artikler om. Altså innenfor sitt felt. Med forskning, så tenker jeg innen medisin - nye medisiner, forske på sykdommer (spesielt de mer ukjente/sjeldne) og sånt. Blir nok et friår for å tjene + spare opp mest mulig penger, slik at jeg får gått 1+5 studiet uten noen økonomiske problemer 2
sonush Skrevet 26. juli 2016 #26 Skrevet 26. juli 2016 37 minutter siden, jeiods skrev: Med forskning, så tenker jeg innen medisin - nye medisiner, forske på sykdommer (spesielt de mer ukjente/sjeldne) og sånt. Blir nok et friår for å tjene + spare opp mest mulig penger, slik at jeg får gått 1+5 studiet uten noen økonomiske problemer Da bør virkelig satse på det. Det jeg absolutt aldri pleier å anbefale folk er å gjøre et forsøk, og hvis ikke det går, så kan man alltid omskolere seg. Hvis du vet at det er veien du har lyst til gå, så er det bedre at du bruker et par år x-tra, og går for det med en gang. (Hvis du skjønner hva jeg mener)
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #27 Skrevet 26. juli 2016 Ser at du har fått mange svar i tråden, men ville bare dele en link til andre helse-relaterte studier som finnes i Norge: http://www.uib.no/mofa/studieprogram Anonymkode: 393a1...70a
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #28 Skrevet 26. juli 2016 Jeg ville dratt til utlandet Kjenner ei som studerte i Tyskland og hun fikk jobb med en gang hun kom hjem. Virker nesten som Norge satser på at mange tar utdannelsen sin i utlandet, hvis ikke hadde det vært altfor få leger her! Er vel legemangel allerede.. Uansett! I utlandet vil du lære språk også Synes det høres morsomt ut. Hadde jeg var 19 år igjen hadde jeg vurdert det samme .. Anonymkode: b4cc8...9be
jeiods Skrevet 26. juli 2016 Forfatter #29 Skrevet 26. juli 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville dratt til utlandet Kjenner ei som studerte i Tyskland og hun fikk jobb med en gang hun kom hjem. Virker nesten som Norge satser på at mange tar utdannelsen sin i utlandet, hvis ikke hadde det vært altfor få leger her! Er vel legemangel allerede.. Uansett! I utlandet vil du lære språk også Synes det høres morsomt ut. Hadde jeg var 19 år igjen hadde jeg vurdert det samme .. Anonymkode: b4cc8...9be Har veldig lyst å studere i Tyskland, men de har ikke studiet på engelsk.. Men vi får se hvor jeg havner til slutt
jeiods Skrevet 26. juli 2016 Forfatter #30 Skrevet 26. juli 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser at du har fått mange svar i tråden, men ville bare dele en link til andre helse-relaterte studier som finnes i Norge: http://www.uib.no/mofa/studieprogram Anonymkode: 393a1...70a Takk :D
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #31 Skrevet 26. juli 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville dratt til utlandet Kjenner ei som studerte i Tyskland og hun fikk jobb med en gang hun kom hjem. Virker nesten som Norge satser på at mange tar utdannelsen sin i utlandet, hvis ikke hadde det vært altfor få leger her! Er vel legemangel allerede.. Uansett! I utlandet vil du lære språk også Synes det høres morsomt ut. Hadde jeg var 19 år igjen hadde jeg vurdert det samme .. Anonymkode: b4cc8...9be Det er ikke legemangel i Norge, det mangler en del spesialister, men nyutdannede hjelper ikke på det. Det er kamp om de stillingene som er (med mindre du vil bli fastlege i ytre gokk i nord norge), og overproduksjonene av leger kommer fortsatt til å gjøre arbeidsmarkedet tøft i årene som kommer. Anonymkode: cc8f5...5ac 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #32 Skrevet 26. juli 2016 Uansett hva du velger - ikke sats på medisin i Polen: http://www.ansa.no/artikler/ansa-frarader-medisinstudier-i-polen/ Anonymkode: cbe6e...5f1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #33 Skrevet 26. juli 2016 Sakset: Tidligere fikk studenter på den norske medisinutdanningen autorisasjon som lege etter at de hadde fullført turnustjeneste. Denne ordningen ble endret i 2012, og studenter på den norske medisinutdanningen får i dag autorisasjon når de fullfører medisinutdanningen på universitetet. Autorisasjon som lege er et krav for å begynne på turnustjenesten i Norge. En rekke land i EU/EØS har ikke tilstrekkelig praksis i studiet til å bli godkjent av Helsedirektoratet. Studenter som uteksamineres fra EU-landene Danmark, Irland, Island, Italia, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Polen, Portugal, Sverige og Storbritannia etter 1.1.2019 kan ikke regne med å få autorisasjon i Norge uten først å ha fått autorisasjon i studielandet. Dette betyr at studentene må være forberedt på å oppfylle alle landets krav til autorisasjon inkludert avgitt og bestått språkeksamen og praksistjeneste der det er relevant. I de fleste tilfeller vil du kunne ta turnus i studielandet og deretter søke om autorisasjon i Norge, men det nye språkkravet i Polen gjør at studenter må beherske polsk på et svært høyt nivå for å kunne ta turnus der. Da den norske medisinutdanningen ble omgjort, fikk ANSA gjennomslag for en overgangsordning som gjorde at studenter som har fullført medisinutdanningen i disse landene allikevel kan gjennomføre turnus i Norge og få autorisasjon. Dette unntaket utløper 1.1.2019. http://www.ansa.no/artikler/ansa-frarader-medisinstudier-i-polen/ Anonymkode: cbe6e...5f1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #34 Skrevet 26. juli 2016 Jeg bare så at bioingeniør var nevnt i denne tråden, og ville bare si at en venninne har den utdannelsen, og jobber på et stort sykehus i norges 3dje største by, og for det meste så tar hun blodprøver. That`s it. Anonymkode: f6fb8...24c
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #35 Skrevet 26. juli 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sakset: Tidligere fikk studenter på den norske medisinutdanningen autorisasjon som lege etter at de hadde fullført turnustjeneste. Denne ordningen ble endret i 2012, og studenter på den norske medisinutdanningen får i dag autorisasjon når de fullfører medisinutdanningen på universitetet. Autorisasjon som lege er et krav for å begynne på turnustjenesten i Norge. En rekke land i EU/EØS har ikke tilstrekkelig praksis i studiet til å bli godkjent av Helsedirektoratet. Studenter som uteksamineres fra EU-landene Danmark, Irland, Island, Italia, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Polen, Portugal, Sverige og Storbritannia etter 1.1.2019 kan ikke regne med å få autorisasjon i Norge uten først å ha fått autorisasjon i studielandet. Dette betyr at studentene må være forberedt på å oppfylle alle landets krav til autorisasjon inkludert avgitt og bestått språkeksamen og praksistjeneste der det er relevant. I de fleste tilfeller vil du kunne ta turnus i studielandet og deretter søke om autorisasjon i Norge, men det nye språkkravet i Polen gjør at studenter må beherske polsk på et svært høyt nivå for å kunne ta turnus der. Da den norske medisinutdanningen ble omgjort, fikk ANSA gjennomslag for en overgangsordning som gjorde at studenter som har fullført medisinutdanningen i disse landene allikevel kan gjennomføre turnus i Norge og få autorisasjon. Dette unntaket utløper 1.1.2019. http://www.ansa.no/artikler/ansa-frarader-medisinstudier-i-polen/ Anonymkode: cbe6e...5f1 Jeg skulle akkurat til å skrive det samme. Av ren nysgjerrighet: ble ikke de som blir ferdigutdannet etter 2019 frarådet fra å utdanne seg i Polen med viten om at ordningen løper ut 1. jan. 2019? Flott at de advarer om dette nå, men de som nå har kommet halvveis i studiet er vel i faresonen for å ikke få autorisasjon. Anonymkode: a859f...48e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #36 Skrevet 26. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle akkurat til å skrive det samme. Av ren nysgjerrighet: ble ikke de som blir ferdigutdannet etter 2019 frarådet fra å utdanne seg i Polen med viten om at ordningen løper ut 1. jan. 2019? Flott at de advarer om dette nå, men de som nå har kommet halvveis i studiet er vel i faresonen for å ikke få autorisasjon. Anonymkode: a859f...48e Endringene i det polske løpet har kommet først nå (jfr språkkravet for å få turnus i Polen), så de har ikke kunnet bli advart tidligere, annet enn med den vanlige advarselen om at man må ta turnustjeneste i Polen og en del andre land før man kan få autorisasjon i Norge. Anonymkode: cbe6e...5f1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå