jeiods Skrevet 25. juli 2016 #1 Skrevet 25. juli 2016 Hei Er veldig interessert i å starte på legestudiet, men har for dårlige karakterer. Må da enten velge en annen utdanning som jeg ikke brenner like mye for, eller dra til utlandet for å studere. Kan nevne at jeg har bare 4ere og 5ere i alle fagene (R1, Kjemi 1, Biologi 1 og Fysikk 1 + at jeg tenker å ta R2, Engelsk og Kjemi 2 VG3). Har sett på noen alternativer, men er åpen for andre muligheter. Dersom jeg blir å gå for legestudiet tror jeg at jeg blir å velge Polen eller 1+5 studiet til Bjørknes, men er veldig usikker på det. Har også sett litt på alternative utdanninger, de studiene jeg har sett mest på er da bioingeniør (da jeg elsker realfagene) og sykepleien (da jeg elsker å jobbe med mennesker). Vet ikke hvordan mulighetene for å kombinere studiene er, da jeg ikke tror jeg ville ha klart å jobbe med bare ene yrket resten av livet. Vurderer sterkt å ta et friår etter VGS for å jobbe (både som frivillig i et u-land og ikke-frivillig med funksjonhemmede mennesker/barn her hjemme). Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre istedenfor medisinstudiet? Eventuelt andre tips.
Persephone Skrevet 25. juli 2016 #2 Skrevet 25. juli 2016 I fjor var det veldig mange av de som ikke kom inn på medisin som hadde søkt seg inn på farmasi på andrevalg. De hadde tenkt å ta et år der for å prøve å søke seg inn på medisin året etter siden legemidler har tross alt mye med legeyrket å gjøre. Det ser ut til at de har overtalt mange av dem til å bli på farmasi da. Men har du vurdert den veien?
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2016 #3 Skrevet 25. juli 2016 10 minutter siden, jeiods skrev: Hei Er veldig interessert i å starte på legestudiet, men har for dårlige karakterer. Må da enten velge en annen utdanning som jeg ikke brenner like mye for, eller dra til utlandet for å studere. Kan nevne at jeg har bare 4ere og 5ere i alle fagene (R1, Kjemi 1, Biologi 1 og Fysikk 1 + at jeg tenker å ta R2, Engelsk og Kjemi 2 VG3). Har sett på noen alternativer, men er åpen for andre muligheter. Dersom jeg blir å gå for legestudiet tror jeg at jeg blir å velge Polen eller 1+5 studiet til Bjørknes, men er veldig usikker på det. Har også sett litt på alternative utdanninger, de studiene jeg har sett mest på er da bioingeniør (da jeg elsker realfagene) og sykepleien (da jeg elsker å jobbe med mennesker). Vet ikke hvordan mulighetene for å kombinere studiene er, da jeg ikke tror jeg ville ha klart å jobbe med bare ene yrket resten av livet. Vurderer sterkt å ta et friår etter VGS for å jobbe (både som frivillig i et u-land og ikke-frivillig med funksjonhemmede mennesker/barn her hjemme). Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre istedenfor medisinstudiet? Eventuelt andre tips. Sykepleie er ganske fjernt fra medisin så det er kanskje noe å vurderer om du vil noe annet enn medisin?. Det er et omsorgsyrke hovedsaklig. Hvis det er medisin/realfag du liker ville jeg heller dratt til Polen. Bioingeniør er også veldig spennende. Du kan jo bli forsker eller jobbe på lab på sykehus med det. Anonymkode: 9fe7a...ae7 2
jeiods Skrevet 25. juli 2016 Forfatter #4 Skrevet 25. juli 2016 4 minutter siden, Persephone skrev: I fjor var det veldig mange av de som ikke kom inn på medisin som hadde søkt seg inn på farmasi på andrevalg. De hadde tenkt å ta et år der for å prøve å søke seg inn på medisin året etter siden legemidler har tross alt mye med legeyrket å gjøre. Det ser ut til at de har overtalt mange av dem til å bli på farmasi da. Men har du vurdert den veien? Vet at jeg ikke blir å komme meg inn på medisin med mindre jeg tar opp flere fag.. Har sett på farmasi tidligere, men der blir det isåfall delen hvor man forsker på nye medisiner som jeg er interessert i. Vet ikke hvor aktuelt det er innen det studiet, er vel mest ideelt å ha doktorgrad i medisin da..?
jeiods Skrevet 25. juli 2016 Forfatter #5 Skrevet 25. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Sykepleie er ganske fjernt fra medisin så det er kanskje noe å vurderer om du vil noe annet enn medisin?. Det er et omsorgsyrke hovedsaklig. Hvis det er medisin/realfag du liker ville jeg heller dratt til Polen. Bioingeniør er også veldig spennende. Du kan jo bli forsker eller jobbe på lab på sykehus med det. Anonymkode: 9fe7a...ae7 Er i en ganske sterk mellomfase mellom de forskjellige yrkene, føler jeg. Og det er medisinyrket som treffer mest på de forskjellige punktene.
Persephone Skrevet 25. juli 2016 #6 Skrevet 25. juli 2016 1 minutt siden, jeiods skrev: Vet at jeg ikke blir å komme meg inn på medisin med mindre jeg tar opp flere fag.. Har sett på farmasi tidligere, men der blir det isåfall delen hvor man forsker på nye medisiner som jeg er interessert i. Vet ikke hvor aktuelt det er innen det studiet, er vel mest ideelt å ha doktorgrad i medisin da..? Hvis du vil forske på nye medisiner er mastergrad eller doktorgrad i farmasi ideelt. Det var akkurat denne ruta jeg ønsket (og fortsatt egentlig ønsker) å ta. Kom desverre ikke inn hverken i år eller fjor på uio, så nå har jeg endt opp med informatikk i stedet. Men ja, farmasi i seg selv er utrolig spennende og til å anbefale, men vil du forske anbefaler jeg deg uio og ikke høyskole. Jeg gikk nesten et år på bachelor farmasi på HiOA og hadde planer om å søke meg inn på uio i år. På HiOA hadde de veldig fokus på å jobbe på apotek, noe som var helt feil for meg og drepte alt som heter motivasjon. Men spennende og gøy kan jeg love deg at fagfeltet er.
Sapientia Skrevet 25. juli 2016 #7 Skrevet 25. juli 2016 (endret) Hvis du ikke nødvendigvis MÅ jobbe med mennesker så kan du studere biologi, etter grunnfag sikte deg inn på fysiologi og biokjemi. Da vil du ha mye av de samme fagene som et medisinstudie men en mer forskningsrettet utdanning hvis du går veien til master og evt PhD etter det. Selv har jeg studert biologi (og har grad) men grunnet dårlig arbeidsmarked studerer jeg nå farmasi. Farmasi er for meg et helt ypperlig fag, men ikke hva jeg hadde valgt om det var medisin jeg helst ville studert. Ang utdanning i utlandet har jeg hørt at det er noen reformer på vei som gjør at du må være obs på hvor du kan studere for å være autorisert i Norge etter endt utdanning. Vet ikke om engelskspråklige utdanninger i Polen blir påvirket av dette. Endret 25. juli 2016 av Sapientia 1
jeiods Skrevet 25. juli 2016 Forfatter #8 Skrevet 25. juli 2016 7 minutter siden, Persephone skrev: Hvis du vil forske på nye medisiner er mastergrad eller doktorgrad i farmasi ideelt. Det var akkurat denne ruta jeg ønsket (og fortsatt egentlig ønsker) å ta. Kom desverre ikke inn hverken i år eller fjor på uio, så nå har jeg endt opp med informatikk i stedet. Men ja, farmasi i seg selv er utrolig spennende og til å anbefale, men vil du forske anbefaler jeg deg uio og ikke høyskole. Jeg gikk nesten et år på bachelor farmasi på HiOA og hadde planer om å søke meg inn på uio i år. På HiOA hadde de veldig fokus på å jobbe på apotek, noe som var helt feil for meg og drepte alt som heter motivasjon. Men spennende og gøy kan jeg love deg at fagfeltet er. Er den delen av forskning jeg er mest interessert i, men føler jeg trekker meg litt unna da det ikke blir noen form for pasientkontakt.. Blir mest sannsynlig å søke på UiT, så langt de har studiet jeg ønsker å gå.
jeiods Skrevet 25. juli 2016 Forfatter #9 Skrevet 25. juli 2016 2 minutter siden, Sapientia skrev: Hvis du ikke nødvendigvis MÅ jobbe med mennesker så kan du studere biologi, etter grunnfag sikte deg inn på fysiologi og biokjemi. Da vil du ha mye av de samme fagene som et medisinstudie men en mer forskningsrettet utdanning hvis du går veien til master og evt PhD etter det. Selv har jeg studert biologi (og har grad) men grunnet dårlig arbeidsmarked studerer jeg nå farmasi. Farmasi er for meg et helt ypperlig fag, men ikke hva jeg hadde valgt om det var medisin jeg helst ville studert. Ang utdanning i utlandet har jeg hørt at det er noen reformer på vei som gjør at du må være obs på hvor du kan studere for å være autorisert i Norge etter endt utdanning. Vet ikke om engelskspråklige utdanninger i Polen blir påvirket av dette. Er det jeg føler jeg brenner mest for, men så har jeg jobbet en stund i bolig for funksjonshemmede barn og trives kjempe godt der. Er så usikker på om jeg vil trives fulltid i et labratorium, selv om jeg virkelig synes det er interessant..
Sapientia Skrevet 25. juli 2016 #10 Skrevet 25. juli 2016 Ser den. En på mitt nåværende studie (farmasi) sluttet av den grunnen at vedkommende følte det ble for lite pasient/menneskelig kontakt og startet på fysioterapi. Er det noe du kunne tenkt deg?
sonush Skrevet 25. juli 2016 #11 Skrevet 25. juli 2016 33 minutter siden, jeiods skrev: Hei Er veldig interessert i å starte på legestudiet, men har for dårlige karakterer. Må da enten velge en annen utdanning som jeg ikke brenner like mye for, eller dra til utlandet for å studere. Kan nevne at jeg har bare 4ere og 5ere i alle fagene (R1, Kjemi 1, Biologi 1 og Fysikk 1 + at jeg tenker å ta R2, Engelsk og Kjemi 2 VG3). Har sett på noen alternativer, men er åpen for andre muligheter. Dersom jeg blir å gå for legestudiet tror jeg at jeg blir å velge Polen eller 1+5 studiet til Bjørknes, men er veldig usikker på det. Har også sett litt på alternative utdanninger, de studiene jeg har sett mest på er da bioingeniør (da jeg elsker realfagene) og sykepleien (da jeg elsker å jobbe med mennesker). Vet ikke hvordan mulighetene for å kombinere studiene er, da jeg ikke tror jeg ville ha klart å jobbe med bare ene yrket resten av livet. Vurderer sterkt å ta et friår etter VGS for å jobbe (både som frivillig i et u-land og ikke-frivillig med funksjonhemmede mennesker/barn her hjemme). Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre istedenfor medisinstudiet? Eventuelt andre tips. Hva enn du gjør, revurder Polen i hvert fall. Det er noe greier med legestudiet i Polen og turnus og manglende autorisasjon. Har ikke satt meg inn i det, men tror at det var noe med at man må være ferdig lege i Polen (inkl turnustjeneste) for å få autoriasjon i Norge. Det var forslag om at turnustjeneste i NOrge for Polske studenter skulle utgå. For å være helt ærlig så har jeg ikke satt meg inn i det, så jeg vet ikke hva det endte med. Google det og les. Les også denne linken: http://legeforeningen.no/Student/Norsk-medisinstudentforening/Nyheter/2016/INFORMASJON-OM-MULIGE-ENDRINGER-AV-MEDISINSTUDIET-I-POLEN/ 1
jeiods Skrevet 25. juli 2016 Forfatter #12 Skrevet 25. juli 2016 Har også vurdert å ta f.eks. Bioingeniør, farmasi eller lignende, for så å ta noen ekstra vakter nå og da på en eller annen institusjon dersom mulig. Men vet ikke hvor ideelt det vil være i det lengre løpet.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2016 #13 Skrevet 25. juli 2016 Hvis medisin er det mest spennende for deg, så ville jeg heller dratt til utlandet. Jeg har studert medisin i Norge, jobber nå som lege på sykehus og forsker ved siden av. Startet med forskning under studiet og tok doktorgrad kort tid etter at jeg var ferdig. Siden du både elsker realfag og å jobbe med mennesker, får du vanskelig de samme mulighetene ved å velge et annet studie. Etter endt medisinstudium har du veldig mange muligheter, vil du jobbe på laboratorium kan du også det. Bare vær obs på reglene for turnustjeneste i Norge når du velger studieland. Anonymkode: a315b...036 2
jeiods Skrevet 25. juli 2016 Forfatter #14 Skrevet 25. juli 2016 1 minutt siden, sonush skrev: Hva enn du gjør, revurder Polen i hvert fall. Det er noe greier med legestudiet i Polen og turnus og manglende autorisasjon. Har ikke satt meg inn i det, men tror at det var noe med at man må være ferdig lege i Polen (inkl turnustjeneste) for å få autoriasjon i Norge. Det var forslag om at turnustjeneste i NOrge for Polske studenter skulle utgå. For å være helt ærlig så har jeg ikke satt meg inn i det, så jeg vet ikke hva det endte med. Google det og les. Les også denne linken: http://legeforeningen.no/Student/Norsk-medisinstudentforening/Nyheter/2016/INFORMASJON-OM-MULIGE-ENDRINGER-AV-MEDISINSTUDIET-I-POLEN/ Er EKSTREMT usikker når det kommer til utlandet, det skal sies. Bikker mere mot alternative utdanninger her i Norge.
jeiods Skrevet 25. juli 2016 Forfatter #15 Skrevet 25. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvis medisin er det mest spennende for deg, så ville jeg heller dratt til utlandet. Jeg har studert medisin i Norge, jobber nå som lege på sykehus og forsker ved siden av. Startet med forskning under studiet og tok doktorgrad kort tid etter at jeg var ferdig. Siden du både elsker realfag og å jobbe med mennesker, får du vanskelig de samme mulighetene ved å velge et annet studie. Etter endt medisinstudium har du veldig mange muligheter, vil du jobbe på laboratorium kan du også det. Bare vær obs på reglene for turnustjeneste i Norge når du velger studieland. Anonymkode: a315b...036 Er det jeg også tenker, med medisinstudiet kan man velge å gå så ekstremt mange veier. Men så er det det med å få utdanningen godkjent, og om jeg faktisk blir å klare 6 år i utlandet..
sonush Skrevet 25. juli 2016 #16 Skrevet 25. juli 2016 1 minutt siden, jeiods skrev: Er EKSTREMT usikker når det kommer til utlandet, det skal sies. Bikker mere mot alternative utdanninger her i Norge. Jeg er ganske biased når det kommer til sykepleie. Er barnesykepleier selv, og elsker jobben min. Kunne ikke tenke meg noe annet enn den jobben jeg har. Verdens beste arbeidsplass, med verdens beste kollegaer og verdens skjønneste pasietgruppe.
jeiods Skrevet 25. juli 2016 Forfatter #17 Skrevet 25. juli 2016 Et øyeblikk siden, sonush skrev: Jeg er ganske biased når det kommer til sykepleie. Er barnesykepleier selv, og elsker jobben min. Kunne ikke tenke meg noe annet enn den jobben jeg har. Verdens beste arbeidsplass, med verdens beste kollegaer og verdens skjønneste pasietgruppe. Kan jeg uten tvil tenke meg. Jobber som sagt i bolig for funksjonshemmede barn selv, og stortrives der hadde det ikke vært for at jeg har jobbet der og sett hvor godt jeg trives med å jobbe med mennesker også, så hadde jeg nok uten tvil valgt et forskningsrettet studie.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2016 #18 Skrevet 25. juli 2016 6 minutter siden, jeiods skrev: Er det jeg også tenker, med medisinstudiet kan man velge å gå så ekstremt mange veier. Men så er det det med å få utdanningen godkjent, og om jeg faktisk blir å klare 6 år i utlandet.. Det er, og vil fortsatt være, mange land hvor du får utdanningen godkjent og kan søke turnus i Norge. Ungarn er et sikkert kort. Du klarer 6 år i utlandet hvis du vil! Anonymkode: a315b...036
sonush Skrevet 25. juli 2016 #19 Skrevet 25. juli 2016 Kunne det være en ide å ta sykepleie? Da kan man jobbe med både funksjonshemmede og "friske" syke, både barn og voksne. Sykepleie er mye mer enn å vask og stell. 1
jeiods Skrevet 25. juli 2016 Forfatter #20 Skrevet 25. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er, og vil fortsatt være, mange land hvor du får utdanningen godkjent og kan søke turnus i Norge. Ungarn er et sikkert kort. Du klarer 6 år i utlandet hvis du vil! Anonymkode: a315b...036 Mener Ungarn er en av 1+5 landene, hvor man tar første året i Norge og de neste 5 i utlandet. Tror det blir førstevalget av studie dersom det blir utlandet, da får jeg ett år i Norge for å "forberede" meg litt på hva jeg har i vente.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå