Leanfear Skrevet 25. juli 2016 #1 Skrevet 25. juli 2016 Hei.Har nettopp kjøpt hus i nord-norge på 144 kvm P-rom over 2 etasjer. Huset ligger et par hundre meter fra sjøen og temperaturen på vinteren ligger på det laveste rundt minus 15 grader. Huset er dyrt å varme opp slik som det er nå 32 000 kw i snitt, så tenker at varmepumpener tingen. Luft til luft er det aktuelle. Jeg ser det er en hel haug med pumper der ute på markedet og har lest endel tester men er usikker hvordan pumpene er i bruk kontra det som står oppført at de skal levere i følge testene, i testene virker det ikke som om de har testet dem i praksis. Jeg lurer for det første på hva som er billigste og beste måten å få tak i varmepumpe og få den montert? Er det beste å kontakte en lokal montør å få pakkepris eller bør jeg finne tilbud på pumper på nett, bestille og leie inn noen lokale montører til å montere for meg? Så hadde det vært flott med tips til kjøp av varmepumpe og ting man bør tenke på. Ønsker også tips til gode pumper som ikke koster skjorta og som leverer et godt resultat uten å bråke alt for mye. Tusen takk for hjelp!
minsinn Skrevet 25. juli 2016 #2 Skrevet 25. juli 2016 Jeg investerte i varmepumpe for 3-4 år siden, det har jeg ikke angret på en dag. Jeg bor også i nord, huset mitt er på 137 kvm oppvarma areal, og i dag har jeg kun varmepumpen som fyring, ved siden av varmekabler i baderomsgulvet og på et av rommene i kjelleren. På de kaldeste dagene, når utetempen kryper ned mot -15/-20, bruker jeg i tillegg en liten panelovn på kjøkkenet, men ellers er det nok med varmepumpen. Jeg har vedovn også, men den blir for det meste brukt til kosefyring. Jeg investerte i varmepumpen i løpet av det første året jeg bodde i huset mitt, så jeg har ikke et helt år som sammenligningsgrunnlag for strøm, men så en markant nedgang på månedene før og etter monteringen. Det var i begynnelsen av desember, og selv med julebakst og grundig vaskemaskinbruk i desember var strømregningen adskillig lavere enn den var i måneden før. Jeg valgte ikke den billigste løsningen, men valgte å gå for kvalitet, og for garanti på monteringen, så jeg kjøpte det hele som pakkeløsning via lokal montør. Min varmepumpe er Mitsubishi sin gulvmodell. Den gir varm og god varme, god styring (blant annet med automatisk nattsenking) og - ikke minst - den er stillegående! Flere av vennene mine har også varmepumper, og det er spesielt lydnivået vi merker forskjellen på. Noen varmepumper bråker faktisk såpass mye at det er en god selskapssamtale kan bli en utfordring. Det jeg vil tipse som ting å tenke på er derfor: Lydnivå - spesielt på innedel, men også på utedel (det er ikke hyggelig å bli bråkmakeren i nabolaget). Ytelsen må man tenke på: hvor stort areale kan den dekke, hvordan er husets innredning med tanke på egnethet for varmepumpe: Er det en etasje? Er det åpen innredning, dvs. åpne dører/åpninger mellom rommene? Vil varmlufta kunne sirkulere greit? Driftsikkerhet for merket man velger: Er merket kjent for å vare og vare og vare og vare, eller er det et merke som er kjent for å si "takk for seg" etter relativt kort tid? Hvordan er det ev med service-/reparasjonsmuligheter? Prisen betyr selvsagt en del, men det er ikke verdt å kjøpe en billigutgave som ikke fungerer optimalt. Da er det bedre å legge litt mer penger i kjøpet og få ei pumpe man blir svært fornøyd med. Jeg betalt 28000 for hele pakka, inkludert montering. Det har jeg kanskje tatt inn i strømsparing til nå, og pumpa har en forventet levealder på ennå 12 år. Med på kjøpet fikk jeg også en faglig vurdering av hvor egnet huset mitt var for varmepumpe, og på hvilken type varmepumpe som ville egne seg for huset mitt. Lykke til med investeringen!
Leanfear Skrevet 25. juli 2016 Forfatter #3 Skrevet 25. juli 2016 Takk for godt svar! Mange gode tips og mye å tenke på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå