Gå til innhold

Hvorfor blir noen gravide mye raskere enn andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da var nok en gang enda en pp over og ender som alltid i at TR dukker opp. Nå har vi prøvd i 7 mnd, og begynner å bli veldig utålmodige. Jeg vet at det kan ta opptil 1 år å bli gravid, men hvis man kan bli gravid på egen hånd hvorfor tar det da så lang tid? Det er 25% sjanse hver mnd, men nå har det gått 7 mnd, begynner ikke da sjansen for å  bli gravid liten? Hva er grunnen til at det går mellom 1-3 mnd hos noen, mens andre flere mnd? Er det eggkvaliteten eller hva er det? Det må være noen grunner for det! Jeg har eggløsning hver mnd ifølge el test, og jeg har ikke gått på noe som helst hormonelle prevensjon på 3 år, er i bra form og middels slank så det spiller ikke inn. Sædkvaliteten til mannen er testet og den var visst super bra! Så jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så stor forskjell på hvor fort man blir gravide !!?? Trodde det skulle gå med en gang, men der tok jeg vist feil. 

Anonymkode: f9e6f...b45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Par som passer bedre sammen genetisk.

Anonymkode: 6ccb0...0ee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje, men hvorfor er det noen par som blir gravide med en gang med ett barn, mens det tar mye lenger tid å unnfange et annet barn?

Anonymkode: d06b9...e7a

AnonymBruker
Skrevet

Kvaliteten på eggene og sædcellene har nok en del å si også.

Dette varierer nok også fra gang til gang.

Anonymkode: ea46c...700

Skrevet

Sikkert genetisk det der, tror i alle fall det. Mamma hadde prbl. men jeg har hatt det lett. Er nok noe arvemessig, min tante har også hatt lett for å få sine, samt min mormor.

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er mye flaks/uflaks med i bildet også....

Anonymkode: be1b8...4bc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alder har også noe å si..

Anonymkode: a33fb...ff3

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alder har også noe å si..

Enig i disse. Vi er bare dyr, men velger partner og tid vi får barn etter andre preferanser enn biologi.

Og jeg tror langvarig bruk av hormonprevensjon setter ned fruktbarheten. 

Anonymkode: d9c79...736

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom man treffer nøyaktig på eggløsning så er det ca 25 % sjanse den enkelte måned, altså 75 % sjanse for at man ikke treffer. Ikke så veldig rart det kan ta litt tid, synes jeg da. Videre regner man med at mange spontanaborter skjer svært tidlig, slik at kvinnen ikke merker noe til det (med menstruasjon). Man hører jo oftest om de som enten det har klaffet for med en gang eller de som må prøve svært lenge, mens svært mange er sikkert midt på treet også. Vi brukte ca 7 prøveperioder :) 

Anonymkode: 3ffeb...25c

• Nyttig 1
Skrevet

Alt skal klaffe. Sunn sæd skal møte bra egg, og celledeling skal skje som normalt, egget skal være i livmoren når cellene er så mange at egget "klekkes" fra skallet og fester seg i livmorveggen. Hormoner skal være i riktig nivå, egget må feste seg til rett timing for at kroppen skal skru av menstruasjon, egget kan falle ut, det gule legemet som dannes på eggstokken som slapp egget kan være liten/store eller ikke produsere nok hormon. 

Det du spør om er hvorfor noen slår to seksere på terningen første gang, mens andre trenger ti forsøk. Og noen har ubalansertr terninger og klarer det ikke uten litt hjelp. At jeg og mannen ble gravide og brukte ett år på førstemann og et par måneder på andremann når vi er eldre, taler også for dette. Men det alene er ikke nok bevis, så jeg mener det ikke slik. Alder, kvalitet osv spiller absolutt en rolle. Men jeg svarer mest på vegne av de friske. 

Alt skal klaffe. Ikke bare ti ting, eller ti ting. Men kanskje hundrede hormonnivåer, timinger, kvaliteter og reaksjoner skal stemme 100%. Derfor kan det ta litt tid. Fortsett å slå terninger. For fertile par som har sex under eggløsningen er sjansen for å bli gravid hver syklus større enn å slå sekser på én terning. 

• Liker 4
Gjest Jessica
Skrevet

Jeg har blitt gravid første gang 2 ganger , og den ene måtte det 2 måneder til. Min søster og flere kvinner i familien sliter med å bli gravide og par av dem er faktisk ufrivillig barnløse.  Jeg vet ikke helt om det er biologisk jeg da, men her spiller kanskje kjemi,flaks, alder, god kvalitet på både egg og sædceller osv. Lykke til 😊

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i disse. Vi er bare dyr, men velger partner og tid vi får barn etter andre preferanser enn biologi.

Og jeg tror langvarig bruk av hormonprevensjon setter ned fruktbarheten. 

Anonymkode: d9c79...736

Tror eller vet? Jeg har gått på hormonprevensjon i 20 år fra jeg var 16 og ble gravid på første forsøk da jeg sluttet. Og da var jeg 35. Kan vel like gjerne være sånn at man ikke bruker opp egg?

Tror dere faktisk det er sånn at man genetisk passer sammen? Jeg tenker at det har mer med fruktbarhet å gjøre? Hvis jeg ser bakover i slekta hadde oldemor 14 unger og farmor hadde 10 eller noe. Slik har det vært på samboers side også, at kvinnene i hans slekt har hatt mange barn med unntak av en av oldemødrene som kun hadde ett.

Lykke til TS, håper det snart klaffer for deg også! :)

Anonymkode: 6ada0...17b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror eller vet? Jeg har gått på hormonprevensjon i 20 år fra jeg var 16 og ble gravid på første forsøk da jeg sluttet. Og da var jeg 35. Kan vel like gjerne være sånn at man ikke bruker opp egg?

Tror dere faktisk det er sånn at man genetisk passer sammen? Jeg tenker at det har mer med fruktbarhet å gjøre? Hvis jeg ser bakover i slekta hadde oldemor 14 unger og farmor hadde 10 eller noe. Slik har det vært på samboers side også, at kvinnene i hans slekt har hatt mange barn med unntak av en av oldemødrene som kun hadde ett.

Det er kjent at man genetisk kan passe/ikke passersammen

Anonymkode: eee10...2fb

• Liker 1
Skrevet

Måtte få assistanse i form av medisiner med eksen. Brukte to år på bli gravid. Med min nye samboer prøvde vi ikke en gang, men på grunn av sykdom måtte jeg kutte ut p-pillene en måned. Vi praktiserte da "hoppe av i svingen"- metoden, men den måneden ble jeg gravid 😜

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som ikke ble gravid med samboeren sin, de prøvde i mange år. Det samme gjorde en kompis av meg med en annen dame, men de ble heller aldri med barn. Det ble slutt for begge på hver sin kant, og de ble sammen med hverandre (venninnen og kompisen min), de ville jo begge ha barn, og spiren satt på første forsøk og barnet ble født 10 måneder etter de ble sammen🙈🙊 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare eggkvalitet, men sædkvalitet. Man må matche. 

Jeg vet ikke om mannen har supersæd, eller om jeg har superegg, men jeg blir gravid på 1.-2.forsøk. Det er ikke bare morro det heller, må være uhyre forsiktig med prevensjon...

Anonymkode: ea854...545

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest at det ble forsket på at kvinnekropp kunne bli "fiendelig" mot sæd fra en mann som hun har levd lenge sammen med uten å føde hans barn. Altså sånn type vanlig par som har vært sammen lenge og hun gikk på p-piller, før de bestemte seg å ha barn. Utvikler en slags immunitet mot mannen. Jeg mener jeg leste det, men husker ikke hvor.. Men det kunne være forklaring hvorfor kvinne kan bli raskt gravid etter å bytte partner. Men det kan jo også være at ufrivillig barnløshet skyldtes den andre part.. 

Og ellers er jeg enig med Havrekjeksen, jeg tror det er mye tilfeldigheter som spiller inn. Vi brukte for eksempel lang tid på vår første, men kort tid på vår andre..

Anonymkode: b5d0e...dc9

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar :) 

Vi får vel bare fortsette å prøve å satse på at den sitter innen det iallefall har gått 12 pp. Jeg håper selvfølgelig mest på å bli gravid sånn at babyen er her innen mai-august. Så kjenner jeg blir litt stressa for å få det til. 

Er rart det der åssen alt skal klaffe, er vel noe med det som gjør at det kan ta tid ja sikkert :) 

Anonymkode: f9e6f...b45

AnonymBruker
Skrevet
Den 26. juli 2016 at 15.37, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk en del som det absolutt ikke er noe galt med men de blir ikke gravide sammen, så går de fra hverandre og får barn hver for seg...

Anonymkode: 26b4c...266

Skrevet

Altså, mye av dette har sammenheng med statistikk, samt at mange har ganske urealistiske forventninger med tanke på hvor lang (kort) tid det skal ta før en blir gravid. Det at man ikke blir gravid innen to-tre måneder skyldes ikke nødvendigvis det at to stykker ikke passer sammen eller at man har fertilitetsproblemer - av og til har man rett og slett uflaks gang etter gang. Har nevnt dette i en annen post her på forumet tidligere, men klipper og limer litt til glede for nye lesere.

Sannsynligheten for at du blir gravid er statistisk sett 100 % minus sannsynligheten for at du ikke blir gravid hver måned. Med andre ord betyr ikke 20 % sannsynlighet for å bli gravid per måned at det er 100 % sannsynlighet for å bli gravid etter fem måneder.

Dersom man antar at dere er vanlige, friske, fertile folk med ca 20 % sannsynlighet for graviditet hver måned (og dermed 80 % sjanse for å ikke bli gravide hver måned), blir sannsynlighet for å bli gravid etter 2, 3, etc måneder som følger:

Etter 1 måned: 100 % - 80 % = 20 %

Etter 2 måneder: 100 % - (80*80) % = 36 %

Etter 3 måneder: 100 % - (80^3) % = 48,8 %

Etter 4 måneder: 59 %

Etter 5 måneder: 67,2 %

Etter 6 måneder: 73,8 %

Etter 7 måneder: 79 %

Etter 8 måneder: 83,2 %

Etter 9 måneder: 86,6 %

Etter 10 måneder: 89,3 %

Etter 11 måneder: 91,4 %

Etter 12 måneder: 93,1 %

Som du ser er det sannsynlig at man blir gravid innen et år dersom man er fertil, men det er på ingen måte noen garanti for dette heller. Man får aldri 100 % sannsynlighet, det er alltid en sjanse for at man ikke får det til selv etter lang tids prøving, til tross for at det ikke er noe galt. Dette er nok også grunnen til at man skal forsøke selv i et år før man blir henvist til utredning for barnløshet.

Sannsynligheten for å bli gravide innen et år sies vel å være ca 90 % om jeg ikke husker feil (har ikke tid til å spore opp noen kilde i farta, så ta gjerne dét tallet med en klype salt). Det skyldes nok også at det er en del som ikke har normal fertilitet blant den gjengen som sitter igjen etter et år og ikke har blitt gravide - regnestykket blir med andre ord ikke helt rett når man har forsøkt i fryktelig mange måneder (da snakker jeg 12 + måneder), da man i så fall nok har andre forutsetninger enn det regnestykket la til grunn.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...