Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har vært kjæreste med en kjempesnill gutt nå i noen måneder, og vi er 20 og 23. Problemet er at han oppfører seg på er litt rart til tider... I situasjoner hvor han er den "dominante" (eller bare at jeg ikke er det) er han glad og normal. Han er en veldig gentleman og liker å "ta vare" på meg.. Men føler han blir litt "satt ut" når vi kommer i situasjoner hvor jeg er den "bedre". Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hvorfor jeg opplever dette, håper noen skjønner. Jeg er f.eks. odontologi student og han er snekker, jeg fikk veldig gode karakterer på VGS og han fikk dårlige. Og han kan ikke svømme, og det blir liksom litt tydelig siden jeg har vært aktiv med svømming. Det er også småting som jeg merker han blir litt sukkete av, som jeg får til men ikke han. Jeg er litt redd for at dette er en dealbreaker for ham (for det er det absolutt ikke for meg), og jeg vil ikke miste ham... 

Anonymkode: 4ba7f...9be

Skrevet

De fleste menn er sånn...De vil ha damer som er dumme...en vennine av meg gjør seg selv dummere for typen sin for han er som din,blir furt om hun er "bedre"i noe enn han,så da spør hun han om ting da og han svarer og hu sier "Åh? Er det sånn?" "Det visste jeg ikke" "Du er så smart"osv selvom hun vet svaret....så du kan kanskje bruke den taktikken da eller få han til å bli voksen?

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hvorfor han er slik? Tror du det handler om usikkerhet, eller at det er mer at han har et behov for å alltid være best?

Hvordan reagerer han når du er flinkere enn han i noe? Blir han sint, sur, sutrete, trekker seg tilbake?

Anonymkode: 3c2c3...5d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvorfor han er slik? Tror du det handler om usikkerhet, eller at det er mer at han har et behov for å alltid være best?

Hvordan reagerer han når du er flinkere enn han i noe? Blir han sint, sur, sutrete, trekker seg tilbake?

Mer at han ikke sier noenting, men at han trekker seg tilbake ja og stemningen blir littegrann mer alvorlig.. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan det skyldes at du har en tendens til å gjøre ting på en måte som nærmest tvinger andre til å føle seg litt underlegne??Som f.eks. å kalle en helt alminnelig tråd om underlegenhet innad i et forhold, for 'hypergami'.

Anonymkode: bad91...13f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mer at han ikke sier noenting, men at han trekker seg tilbake ja og stemningen blir littegrann mer alvorlig.. 

Ok. Men du vet ikke årsaken bak det?

Det er vel ikke helt bra om du skal føle deg dårlig fordi du er flink til noe eller har mer kunnskap enn han på noen områder. Det hadde vel vært litt dumt om du må late som du er mindre enn du er for at han ikke skal surve.

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

De fleste menn er sånn...De vil ha damer som er dumme...en vennine av meg gjør seg selv dummere for typen sin for han er som din,blir furt om hun er "bedre"i noe enn han,så da spør hun han om ting da og han svarer og hu sier "Åh? Er det sånn?" "Det visste jeg ikke" "Du er så smart"osv selvom hun vet svaret....så du kan kanskje bruke den taktikken da eller få han til å bli voksen?

Er veldig synd at det skal være slik, for jeg er ikke dum og vil heller ikke gå gjennom livet å late som jeg er det... Og jeg har vært veldig forsiktig i det siste på å ikke få meg i et "bedre lys"... F.eks. hvis han sier ting jeg vet er feil, sier jeg ikke noe på det, så lenge det ikke er en big deal.. Vi skulle også hoppe i fallskjerm ilag sist uke, men han backet ut i siste liten :P Jeg har gjort det før.. Og jeg merker stemningen når "jeg kan, men ikke han".. Det er ikke store greier i det hele tatt for meg, men lurer på hvordan det kommer til å gå hvis forholdet vårt blir mer seriøst??

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det skyldes at du har en tendens til å gjøre ting på en måte som nærmest tvinger andre til å føle seg litt underlegne??Som f.eks. å kalle en helt alminnelig tråd om underlegenhet innad i et forhold, for 'hypergami'.

Anonymkode: bad91...13f

Ahahaha, det tenkte jeg ikke over... Off jeg visste ikke helt hva jeg skulle ha til overskrift, så det ble "hypergami"... Men skjønner veldig godt poenget ditt ja.. 

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ahahaha, det tenkte jeg ikke over... Off jeg visste ikke helt hva jeg skulle ha til overskrift, så det ble "hypergami"... Men skjønner veldig godt poenget ditt ja.. 

Det er du som er den hypergame, den overlegne. Kjæresten din er hypogam, underlegen. Du henviser kanskje til deg selv i overskriften, da er den jo riktig.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Endret av a l'orange
  • Liker 1
Gjest PetterPanne
Skrevet

What. Det er da normalt at ingen kan være best i alt. Kanskje han burde ta en snakk med egoet sitt, og be det roe seg litt ned.

Hypergami hadde forøvrig vært om du forlot han for en bedre mann, eller motsatt. Hypergami er brukt i tilfeller hvor man søker etter en bedre partner, og hele tiden oppgraderer. Også kjent som å "gifte seg oppover".

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, PetterPanne skrev:

What. Det er da normalt at ingen kan være best i alt. Kanskje han burde ta en snakk med egoet sitt, og be det roe seg litt ned.

Hypergami hadde forøvrig vært om du forlot han for en bedre mann, eller motsatt. Hypergami er brukt i tilfeller hvor man søker etter en bedre partner, og hele tiden oppgraderer. Også kjent som å "gifte seg oppover".

Det jeg mente med overskriften var egentlig at det er vanligst i forhold, at menn tjener mer og har høyere utdanning enn kvinnen :P Og om at det er omvendt i vårt forhold, vil være en dealbreaker for ham..

Skrevet (endret)

Endret av a l'orange
Skrevet (endret)

Endret av a l'orange
Gjest PetterPanne
Skrevet
10 minutter siden, a l'orange skrev:

Nja. Sånn som jeg forstår ordet, så er det tradisjonelt en betegnelse på noe man gjør bare en gang, dvs. den ene gangen man gifter seg; at man da gifter seg med en av høyere status eller klasse ift. hva man selv har hatt gjennom livet. Men i vår seriemonogame verden kan man jo alltids slå sammen ordene, til å gjelde at man stadig gifter seg høyere og høyere opp. Problemet da er at vi mangler de mange nyanserte klasseskillene, og status er noe som mange ser - svært! - ulikt på, så da forsvinner kanskje en del av morroa ned i sluket ;) 

Klassereiser er blitt en slags DIY-greie. Jeg ser ikke bort fra at det finnes en youtube om hvordan man gjør det.

Sånn sett synes jeg det er kult at man drar frem dette ordet som - sikkert flere enn meg - måtte google for å finne ut hva betydde :)

Dette er ikke noe engangstilfelle nei. Hypergami ligger latent hos alle. Men som oftest hos kvinner av en eller annen grunn. Disse PUA gutta mener jo at alle kvinner er hypegame. De dropper mannen så fort han faller under en viss grad, og hopper til en annen. Og så sier de at de har mistet følelser for mannen. Fakta er at hypergamiet er i full sving.

Annonse
Skrevet (endret)

Endret av a l'orange
Gjest PetterPanne
Skrevet
Et øyeblikk siden, a l'orange skrev:

Allright, men nå er ikke jeg noen bekjennende PUA-tilhenger, så akkurat det vet jeg lite om. Jeg er tildels enig i at kvinner ikke ønsker å henge med noen de ser ned på. Men jeg er ikke ubetinget enig i at dette er alder, penger og karriere. Når samfunnet endrer seg, endrer kvinners preferanser seg i takt med det.

Og det er vel nokså kjappe løsninger det fokuseres på i PUA-land; easy come easy go, samlebånds-deiting, et evig spill med flest mulig aktører? Dersom man skal se litt større på hva som har høy status i de fleste samfunn, så er røtter, opprinnelse, tilhørighet, langsiktighet, ting som tar tid, stadig tilbakevendende temaer. Hel ved. Dersom man ikke kan tilby hel ved, da er det jo ikke noe rart om damene hopper fra kvist til kvist?

Til det første du skrev: kvinner vil til enhver tid føle at hun har kapret den beste mannen hun har mulighet til i livet sitt. Uavhengig av hvilke kriterier det er. Hun må FØLE det. 

Til det andre der så syns jeg du ordlegger deg uhyre vanskelig her. Jeg sier jo da ikke at PUA er veien å gå, jeg sa bare at ordet hypergami brukes veldig ofte blant disse. Hypergami blir brukt som forklaring når en dame dumper deg for en bedre mann. Jeg skjønner jo godt at damer hele tiden vil oppgradere, det er jo slik som du sier, de ser på menn som kvister, og hopper til neste kvist når sjansen byr seg. 

I og med at det aldri har vært lettere å komme i kontakt med andre menn, så hopper de mer enn før.

Skrevet (endret)

Endret av a l'orange
  • Liker 1
Gjest PetterPanne
Skrevet
1 minutt siden, a l'orange skrev:

Ok, da misforsto jeg nok litt. Men jeg mener uansett at kjappe løsninger regnes som lavstatus. Det å holde på samme mannen, er i seg selv noe som forbindes med høy status, mens det å fly fra den ene til den andre forbindes med lav. Det å hoppe vil derfor medføre en slags statusmessig inflasjon. De sosialt smarteste kvinnene vil ikke hoppe på før de vet, eller hoppe av før de må.

Jepp

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, PetterPanne skrev:

Snakk for deg selv. Jeg er faktisk best i alt

Anonymkode: c346e...973

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...