Gå til innhold

Til edikkdama/mannen!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Den 24.7.2016 at 23.48, AnonymBruker skrev:

Kan du/ dere slutte å råde folk til å ødelegge hus og heim og vaskemaskinene sine ved å bruke edikk bl.a. i vaskemaskina?  :sinna:

På forhånd takk! 

Anonymkode: 5dbfd...3cb

Du trodde vel ikke på det? :fnise:

Endret av fuglekvinnen__
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Skyllemiddelet inneholder jo samme stoffet som i eddikk bare uten den fæle lukten, hvorfor ikke bruke skyllemiddel? 

Det lukter ikke eddik av klærne etter vask. Det lukter bare rent.

For min del bruker jeg heller eddik fordi jeg ikke liker den parfymeaktige lukten av skyllemiddel, og fordi eddik er mye billigere. Jeg synes egentlig det er god nok grunn, i tillegg til at man ikke trenger å bekymre seg for tøyet eller helse/miljø: http://www.klikk.no/mote/altfordamene/mote/article848716.ece

• Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, Bodillen skrev:

Det lukter ikke eddik av klærne etter vask. Det lukter bare rent.

For min del bruker jeg heller eddik fordi jeg ikke liker den parfymeaktige lukten av skyllemiddel, og fordi eddik er mye billigere. Jeg synes egentlig det er god nok grunn, i tillegg til at man ikke trenger å bekymre seg for tøyet eller helse/miljø: http://www.klikk.no/mote/altfordamene/mote/article848716.ece

Eddik koster mye mye mer enn skyllemiddel, og siden eddik og skyllemiddel har samme ingrediensene er det likegyldig for miljøet og helsen.

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, Zenobia skrev:

Kan jeg få se den kjemiske reaksjonen? Ketoner kan fremstilles gjennom oksidasjon av sekundære alkoholer. Prosessen krever et sterkt oksidasjonsmiddel, for eksempel kaliumdikromat, eller en annen reagent som inneholder Cr(IV). Alkoholen oksideres ved koking med tilbakeløp i sur løsning. For eksempel oksideres 2-propanol til propanon (aceton):

Eddiksyre: (Etansyre) CH3COOH (fabelaktig at det fremdeles sitter)

Sitronsyre:  CH2(COOH)•COH(COOH)•CH2(COOH)  (måtte slå opp)

Aceton: (2-propanon) (CH3)2CO

Jeg ser bare to syrer, jeg. Hvordan blir de til et keton?

Til å komme med en så bastant påstand, forventer jeg at du forklarer den reaksjonen.

:popcorn:

Haha, kan ikke kjemi, men regner med du slæmma den i trynet på den bastante AB'en nå! Skulle vært mulig å plusse flere gang :lol:

Anonymkode: d7284...e4a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev:

Du trodde vel ikke på det? :fnise:

Trodde på hva?

Jeg håper i hvertfall at alle holder edikkflaskene :skaal: til :kokk: matlagning,

og lar :husarbeid: få være i fred for edikk!

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Trodde på hva?

Jeg håper i hvertfall at alle holder edikkflaskene :skaal: til :kokk: matlagning,

og lar :husarbeid: få være i fred for edikk!

Det du selv skriver i hovedinnlegget. :)

Skrevet
2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Eddik koster mye mye mer enn skyllemiddel, og siden eddik og skyllemiddel har samme ingrediensene er det likegyldig for miljøet og helsen.

Jøss, hvor handler du? En halv liter eddik koster rundt 25 kroner, og man trenger ikke bruke mer enn en spiseskje pr vask. 

Hvor i alle dager har du det fra at eddik og skyllemiddel inneholder det samme? Parfyme? Fargestoffer? Tilsetninger som kan fremkalle allergi eller hormonforstyrrelser? :klo: Er det er forsøk på å være morsom, eller?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, fuglekvinnen__ skrev:

Det du selv skriver i hovedinnlegget. :)

At edikk er skadelig for vaskemaskiner m.m?

Jo, det er faktisk sant.

Skrevet

Jo, det er faktisk sant.

Hvorfor har du gjort det da? Skjønte du ikke at det kanskje ikke var så lurt? :P

Skrevet

Jo, det er faktisk sant.

Hvor har du det fra?

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, fuglekvinnen__ skrev:

Hvorfor har du gjort det da? Skjønte du ikke at det kanskje ikke var så lurt? :P

Nei, jeg har ikke gjort den dumheten. For noen måneder siden var det noen som anbefalte edikk til det ene og det andre, men heldigvis var det noen kloke hoder på KG som kom med riktige opplysninger :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke gjort den dumheten. For noen måneder siden var det noen som anbefalte edikk til det ene og det andre, men heldigvis var det noen kloke hoder på KG som kom med riktige opplysninger :)

:tommelsmil:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Bodillen skrev:

Hvor har du det fra?

Fra bl.a. kloke hoder på KG

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra bl.a. kloke hoder på KG

Åååå, kloke hoder på KG, du! Akkurat.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Bodillen skrev:

Hvor har du det fra?

Bl.a. her:

"

"

Dette er en artikkel uten kildehenvisning til faglige vurdering av anbefalingene av eddikbruk.

Særlig det som er skrevet om fjerning av mugg holder ikke faglig mål.

Lilleborg har svart meg på en mail om bruk av eddik at dette ikke er et vaskemiddel.

Vawkemaskinas bruksanvisning står det klart og tydelig at eddik skader og ikke skal i maskina."

"

AnonymBruker
Skrevet

Link

Skrevet
6 minutter siden, Bodillen skrev:

Jøss, hvor handler du? En halv liter eddik koster rundt 25 kroner, og man trenger ikke bruke mer enn en spiseskje pr vask. 

Hvor i alle dager har du det fra at eddik og skyllemiddel inneholder det samme? Parfyme? Fargestoffer? Tilsetninger som kan fremkalle allergi eller hormonforstyrrelser? :klo: Er det er forsøk på å være morsom, eller?

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/tilbehor-og-andre-hvitevarer/SOFTLANOUTDXL/softlan-ultra-outdoor-fresh-skyllemiddel-1500-ml

1.5 liter for 39 kroner. 

Mener hovedingrediensen i skyllemiddel er samme greia som eddik består av, men klarer ikke å finne en kilde på det nå.

Jeg er ikke allergisk mot skyllemiddel og hormonhysteriet til forbrukerrådet er basert på en setning tatt ut av kontekst fra en flere hundre sider lang rapport. De er kunnskapsløse og farlige når de omtaler hormonforstyrrende stoffer. De har jo allerede klart å presse fram endringer som har gjort folk syke, de burde skamme seg.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bl.a. her:

"

"

Dette er en artikkel uten kildehenvisning til faglige vurdering av anbefalingene av eddikbruk.

Særlig det som er skrevet om fjerning av mugg holder ikke faglig mål.

Lilleborg har svart meg på en mail om bruk av eddik at dette ikke er et vaskemiddel.

Vawkemaskinas bruksanvisning står det klart og tydelig at eddik skader og ikke skal i maskina."

"

Kan du heller linke til tråden?

Jeg har aldri i mitt liv lest i en bruksanvisning til vaskemaskin at man ikke kan bruke eddik i den fordi det vil ødelegge maskinen. Og jeg har hatt noen maskiner.

(Forresten, du tenker ikke at det blir litt sånn bukken og havresekken-problematikk når man spør en produsent av skyllemiddel om man ikke heller ble bruke eddik til denslags?)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Bodillen skrev:

Åååå, kloke hoder på KG, du! Akkurat.

Ja, blandt annet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...