Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke å spare.

Jeg henger ikke etter med regninger eller vanlige utgifter. Det får jeg til helt fint, men innen jeg får lønn igjen er det maks 1000,- på kontoen. Jeg tenker alltid at NÅ skal det spares, men det er vanskelig å la pengene bli liggende på sparekontoen..

Det er alltid noe jeg trenger eller har lyst på.. Dessuten elsker jeg å spise sushi (:fnise:) og kjøper det ofte ute. Jeg kjøper meg gjerne en kaffe, og egentlig alt annet jeg vil ha når jeg går på butikken. Vi (bor med mannen) bruker nok mye mer enn gjennomsnittet på god mat fordi vi elsker å lage god mat. Vi ser ikke på prislappen.. Kan også gå ut å ta en pils, som blir til 4 pils hver, mat og taxi... Det blir dyrt i lengden.

Vi tenker på å få barn etterhvert, men jeg vil ha dette i orden først. Da går vi sikkert ned i utgifter på å spise ute, drikke og sånne ting, men samtidig så får vi en liten en som koster sin del av pengene også.

Vi har ikke dårlig råd. Begge har grei inntekt og vi henger som sagt ikke etter på noe vis, men det er fremdeles utrolig dumt av oss å ikke klare å spare!

Har noen noe gode sparetips?

Anonymkode: db126...ec9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva om du automatisk trekker et par tusen fra kontoen din etter lønningsdag? Så blir pengene satt på en konto. Der etter må du gå til banken for å få ut pengene. (Som gjør det litt mer slitsomt å ta ut pengene) :P 

Anonymkode: e260c...8a5

• Liker 2
Skrevet (endret)

Be lønningskontoret om å trekke deg en tussalus eller to ekstra i skatt. Så får du garantert ikke baksmell, og får tilgang til sparepengene utpå sommeren. Enklere å forholde seg til et litt større beløp. Siden kan det gå inn i et aksjefond, boligsparing, etc...

Spareguruene på youtube pleier å si: "Pay yourself first". Har du planer om å spare, så må du ikke satse på å spare det som blir igjen til lønningsdagen. Du bør heller fjerne det du bestemmer deg for å spare på lønningsdagen, slik at det blir vanskeligere for deg å få tak i pengene enn å klappe litt på mobilskjermen. Automatisk trekk til aksjefond, for eksempel. - Eller til en konto uten nettbanktilknytning hos Coop, eller en annen bank enn hvor du har brukskonto?

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har en egen lønnskonto, og fra den trekkes det til

• matkonto (fast trekk per uke)
  • ferier
  • ting til huset (ny gressklipper, møbler og lignende) (2 kontoer).
  • Klær, sminke, hudpleie, frisør og trening
  • pensjon (fond)
  • ferieleilighet (fond)
  • regningskonto (har regnet ut hvor mye penger det går hvert år, og så rører vi ikke de pengene, så vi har til de månedene det går ekstra mye penger. Trekker også ekstra for å nedbetale på lån).
  • Barnetrygden spares i fond

Som du ser har jeg/vi fire fond. Jeg har også 6 kontoer der jeg setter inn penger hver måned.

For å finne ut hvor mye penger som skal gå til hva, satte jeg opp et budsjett. Veldig praktisk.

Skrevet

Skriv budsjett og gi deg selv LITT rom for utskeielser. Ha automatisk trekk, og hvis du syntes det er vanskelig å la pengene stå kam det være en idé å ha sparekonto i annen bank. Da ser du ikke pengene, pluss at det tar noen dager å overføre, og da gidder du kanskje ikke det for småsummer :)

Selv har jeg sparekonto i Santander. De hadde bedre rente, fritt uttak, og jeg ser ikke pengene. Koen ganger glemmer jeg faktisk at jeg har penger der i det hele tatt :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror TS er en av de som aldri har opplevd å slite økonomisk. Da pleier slike ting å falle på plass av seg selv.

Siden alt er bra nå, så går det sikkert slik også i framtiden TS?

Anonymkode: 74f74...2c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, liljene skrev:

Jeg har en egen lønnskonto, og fra den trekkes det til

• matkonto (fast trekk per uke)
  • ferier
  • ting til huset (ny gressklipper, møbler og lignende) (2 kontoer).
  • Klær, sminke, hudpleie, frisør og trening
  • pensjon (fond)
  • ferieleilighet (fond)
  • regningskonto (har regnet ut hvor mye penger det går hvert år, og så rører vi ikke de pengene, så vi har til de månedene det går ekstra mye penger. Trekker også ekstra for å nedbetale på lån).
  • Barnetrygden spares i fond

Som du ser har jeg/vi fire fond. Jeg har også 6 kontoer der jeg setter inn penger hver måned.

For å finne ut hvor mye penger som skal gå til hva, satte jeg opp et budsjett. Veldig praktisk.

Kan du forklare litt nærmere? :) Nå er ikke jeg TS, men jeg synes det er litt vanskelig å fordele utgiftene med én brukskonto, og jeg kunne godt tenke meg å ha en separat konto til boligutgifter, andre faste utgifter, matutgifter + resterende. Det blir altså tre kontoer. Jeg har holdt litt tilbake på dette da jeg har tenkt at det kanskje er litt snodig å gjøre dette, men kanskje jeg bare skal legge denne tanken fra meg.

Anonymkode: f4951...7f4

Skrevet

Følger denne :a034::)

Skrevet

Du har en lønnskonto, der lønna kommer inn.

Så lager du en konto i nettbanken som du kaller brukskonto. Regn ut hvor mye penger du trenger per måned, og legg inn et autotrekk. Jeg kan legge inn faste trekk i min nettbank selv.

Lag deretter en konto som du kaller boligutgifter, og regn ut hvor mye du trenger per år. Del deretter på 12, så finner du tallet, og så vil du alltid ha penger når det er måneder med mye utgifter. Legg inn et autrotrekk dagen du får lønn, og så trekker du alt derfra. 

Lag deretter en konto for matutgifter. Legg inn et autotrekk fra lønnskontoen hver uke. For eksempel 2000,-. Jeg trekker den 12., 19., 26., og 2. og 9.

Jeg synes det er mye enklere å ha oversikt på denne måten.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror TS er en av de som aldri har opplevd å slite økonomisk. Da pleier slike ting å falle på plass av seg selv.

Siden alt er bra nå, så går det sikkert slik også i framtiden TS?

Anonymkode: 74f74...2c9

TS her!

Joda, men samtidig. OM det skulle komme en stor utgift så har vi ingen buffer. Det er litt flaut egentlig, for vi har mer enn nok penger til å kunne hatt det. Hvis vi skal pusse opp, dra på en lenger ferie, få barn eller havne i en økonomisk knipe så er det jo klart at det er greit å ha en fin sum oppspart. 

Anonymkode: db126...ec9

AnonymBruker
Skrevet

Først kan det være lurt å få en oversikt på hvor pengene faktisk går. Enkelte nettbanker lagrer kjøp i ulike kategorier (mat og dagligvarer, apotek/helse, avgifter osv), og det kan du ta utgangspunkt i. For et mer detaljert bilde, så kan dere bruke kontoutskriftene for f.eks. 3 eller 6 mnd tilbake i tid. Regn sammen hvor mye dere har brukt på mat og dagligvarer, spise ute, taxi/transport, fritid osv. Da er det lettere å se hvor dere bør kutte. Kanskje føles det litt kjipt å bli direkte konfrontert med hvor mye dere faktisk bruker på sushi, øl og taxi? Bli enige om hvor mye dere bør spare. Dersom begge har greie inntekter, bør dere minimum kunne spare 5000 kr hver mnd. De første 18 mnd i jobb, sparte mannen min og jeg 20 000 kr hver mnd. Vi hadde fast trekk fra min lønnskonto og inn på sparekonto, og savnet aldri de pengene. Nå sparer vi litt mindre (et sted mellom 5000 - 10 000 kr i mnd), og vi føler at vi lever godt. Det krever litt i begynnelsen, men så blir det faktisk ganske gøy å spare.  

Anonymkode: 79102...b4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...