AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #1 Skrevet 24. juli 2016 Tenkte at nå som jeg har blitt 24 år så skulle jeg trappe ned på smiley når jeg sender meldinger. Det gjorde jeg, og jeg oppfatta at for eksempel jenta sender mindre smiley tilbake og er mye mer avvisende på melding. Det funket dårlig, følte det ble litt dårlig stemning. Så begynte jeg å sende meldinger med smiley, ofte smiley, og jeg mottar det samme tilbake og mye mer respons. Er dette rart eller ? Jeg er gutt forresten. Har smiley så stor effekt på folk? Anonymkode: e92b3...d52
Polly Ester Skrevet 24. juli 2016 #2 Skrevet 24. juli 2016 Jeg er kanskje i overkant "kosemose", men jeg syns det er hyggelig og koselig med smileys i hvert fall. Hadde det vært lite å få så hadde jeg tenkt at han ikke var noen sånn "kosemose" som meg og derfor heller ikke sendt noen. Ikke for å være tverr, men fordi jeg prøver å matche den jeg chatter med. Ellers har jeg ei venninne på Messenger som ikke er noen smiley-person, men til meg sender hun fordi jeg sender til henne. Så, svar på det du egentlig spør om. Jeg syns ikke det er rart at du får bedre respons når du sender smileys. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #3 Skrevet 24. juli 2016 Vet ikke, men på sonans nettgymnas ble vi oppfordret til å bruke litt smileys i forumet så innleggene skulle få en vennligere atmosfære. Har nok en positiv effekt Anonymkode: 361a3...9c5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #4 Skrevet 24. juli 2016 På et kurs lærte jeg at det skrevne ord tolkes mer negativt enn sender har tenkt. Et svar jten smily tolkes mer nøytralt og i værste tilfelle som surt. Dette kurset omhandlet ikke dating, men uformell nundebehandling som i en kundechat for eksrmpel. De oppfordra til å bruke smily, særlig var dette viktig om drn man skreiv med hadde brukt smimy først. Ja, i skriftlig kommuninasjon er bruk av smily viktig faltisk. Ikke overdreven bruk selvsagt, men for at beskjeden ikke skal tolkes som nøytral eller negstiv bør en bruke smily. Anonymkode: a4aef...1aa 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #5 Skrevet 24. juli 2016 Jeg blir litt skeptisk når folk bruker for mye smiley. En her og der er greit, men en på slutten av hver setning blir i overkant. Men jeg merker jeg bruker det mer til folk som bruker det mye, da jeg har intrykk av at de noen ganger tror man er sur eller at det er noe galt om det ikke er en eneste smiley. Anonymkode: 3ae77...45e
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #6 Skrevet 24. juli 2016 Jeg er så idiot at jeg tenkte at nå skal jeg kutte ut smiley til folk, bruke det minimalt og opptre som "voksen".. I ettertid ser jeg det bare er tull og funker ikke for meg. Nå sender jeg smiley til jenter som jeg kutta ut å sende smiley til, og det er mye bedre respons! Mottar smilet tilbake også :-D Anonymkode: e92b3...d52 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #7 Skrevet 24. juli 2016 ...må legge til at jeg tror at man lettere oppfattes som sur om man slutter å bruke smiley , spesielt når man alltid har brukt smiley! Usaklig tråd fra meg forresten, måtte bare ta det opp gøy å høre hva andre tenker også TS Anonymkode: e92b3...d52
Arktis Skrevet 24. juli 2016 #8 Skrevet 24. juli 2016 Vanskelig å være sjarmerende på melding uten smiley. Lett å virke uengasjert, alvorlig og småsur. 4
Gjest Jessica Skrevet 24. juli 2016 #9 Skrevet 24. juli 2016 Jeg bruker overdrevet mye smiley, og måten andre vet at jeg er sur på er fravær av smiley 😂 Men ja, det blir hyggeligere med litt smiley i kommunikasjon med andre
Gjest Raindrops Skrevet 24. juli 2016 #10 Skrevet 24. juli 2016 (endret) Smileys har absolutt effekt. Til og med professorene mine på universitetet bruker smileyer når de mailer med meg, noe som egentlig har overrasket meg litt siden det ligger nærmere formell kommunikasjon, og de fleste har tippet 50. Synes forøvrig også dette med bruk av punktum er litt artig: https://www.washingtonpost.com/news/speaking-of-science/wp/2015/12/08/study-confirms-that-ending-your-texts-with-a-period-is-terrible/ Endret 24. juli 2016 av Raindrops
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #11 Skrevet 24. juli 2016 Fra nå av blir det smiley omtrent hele tiden! TS :D Anonymkode: e92b3...d52 1
fuglekvitter__ Skrevet 24. juli 2016 #12 Skrevet 24. juli 2016 Hm ... det funker på meg innimellom. Jeg kan bli venner med noen på grunn av en god smiley, eventuelt en kul emoji. Så ja. Jeg bruker det mer og mer for å få frem noen poeng, og noen ganger bruker jeg dem masse for å virkelig presisere hva jeg mener.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #13 Skrevet 24. juli 2016 Man tilpasser seg jo den man sender melding med, så dersom den man snakker med bruker lite smilyer, så bruker man mindre selv. Og motsatt Anonymkode: c8a99...9b2
fuglekvitter__ Skrevet 24. juli 2016 #14 Skrevet 24. juli 2016 34 minutter siden, Jessica skrev: Jeg bruker overdrevet mye smiley, og måten andre vet at jeg er sur på er fravær av smiley 😂 Men ja, det blir hyggeligere med litt smiley i kommunikasjon med andre
Gjest Jessica Skrevet 24. juli 2016 #15 Skrevet 24. juli 2016 1 time siden, fuglekvinnen__ skrev: Hm ... det funker på meg innimellom. Jeg kan bli venner med noen på grunn av en god smiley, eventuelt en kul emoji. Så ja. Jeg bruker det mer og mer for å få frem noen poeng, og noen ganger bruker jeg dem masse for å virkelig presisere hva jeg mener. Noen ganger svarer jeg med bare smileys. Mange 😎😜😁👌🙈
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2016 #16 Skrevet 25. juli 2016 Så lenge man klarer å formulere seg godt i forhold til hva man vil uttrykke har slike ikoner relativt liten betydning. Jeg undrer meg litt over hvordan du skriver når du merker en så betydelig forskjell. Eller så kan det hende at de du skriver med er veldig følsomme når det gjelder hvilke ikoner som brukes eller ikke brukes. Selv synes jeg det er litt slitsomt med mange unødvendige smilefjes og allslags andre ikoner. Heldigvis gjør ingen av vennene mine dette. Jeg bruker sjeldent smilefjes, men det hender det dukker opp en gang i blant. Anonymkode: f5f9b...2ad
Zenobia Skrevet 25. juli 2016 #17 Skrevet 25. juli 2016 Det kompenserer for manglende mimikk, eventuelt kroppsspråk. Når vi snakker til en person ansikt til ansikt, kan vi også oppfatte nonverbale signaler. I skriftlig form mangler disse. Snarvei til å farve budskapet. I en telefonsamtale er det, om jeg husker riktig, forsket på og bekreftet at de som aktivt brukte gester/kropp, hadde bedre (mer effektiv?) kommunikasjon enn de som bare snakket. Selv om altså samtalepartneren i den andre luren ikke så noe av dette. Sikkert 10-15 år siden jeg hørte dette, og har dessverre ikke noen lenke. Kommunikasjon er mer enn ord!
kjekknosen Skrevet 25. juli 2016 #18 Skrevet 25. juli 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenkte at nå som jeg har blitt 24 år så skulle jeg trappe ned på smiley når jeg sender meldinger. Det gjorde jeg, og jeg oppfatta at for eksempel jenta sender mindre smiley tilbake og er mye mer avvisende på melding. Det funket dårlig, følte det ble litt dårlig stemning. Så begynte jeg å sende meldinger med smiley, ofte smiley, og jeg mottar det samme tilbake og mye mer respons. Er dette rart eller ? Jeg er gutt forresten. Har smiley så stor effekt på folk? Anonymkode: e92b3...d52 Smileys har stor effekt på folk ja. :-)
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2016 #19 Skrevet 25. juli 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenkte at nå som jeg har blitt 24 år så skulle jeg trappe ned på smiley når jeg sender meldinger. Det gjorde jeg, og jeg oppfatta at for eksempel jenta sender mindre smiley tilbake og er mye mer avvisende på melding. Det funket dårlig, følte det ble litt dårlig stemning. Så begynte jeg å sende meldinger med smiley, ofte smiley, og jeg mottar det samme tilbake og mye mer respons. Er dette rart eller ? Jeg er gutt forresten. Har smiley så stor effekt på folk? Anonymkode: e92b3...d52 Når du prater med folk i real life og hvis de da hadde hatt følelsesløse ansikt og lite kroppsspråk ? Blir ikke ingen smileys mye av det samme ? Anonymkode: ca75f...6b6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2016 #20 Skrevet 25. juli 2016 Jeg har hørt at sjefen på jobb aldri skal bruke smileys. Stemmer dette? I disse moderne dager mener jeg det er greit med en vanlig smiley. Anonymkode: ed90d...79f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå