Gå til innhold

Er mitt barn en i statistikken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter her og har lite å gjøre. Så jeg kom plutselig til å tenke på en ting. 

Litt bakgrunn historie: Jeg har to jenter. Stor aldersforskjell mellom de. Begge jentene fikk tilgang til samme læring. Fra de var ca 2 år, fikk laminerte bokstaver for å lære seg bokstaver. Ingen press, vi bare brukte kortene i lek. Etterhvert kom det å lære seg bokstavlyder og bruke de som hjelpemiddel i diktat jeg ga henne. Tall og regnestykker kom og var helt uproblematisk å gjøre. Alt dette før de begynte på skolen. 

Før dere begynner å TA meg på det så vil jeg bare si at begge to elsket å jobbe med det. Jeg bare gjorde det tilgjengelig og introduserte de for det. Ofte så ville de ikke legge seg en gang før de hadde gjort "leksene". 

Nå til saken: Min eldste ble født til tida, og har nesten aldri vært særlig syk, kanskje litt feber i ny og ne. Hun ble ammet i 1,5 år (mest kos på slutten), og har vært skoleflink. Hun var tidlig moden for alder. 

Nr to ble født prematur (gr svangerskapsforgiftning), hadde liten fødselsvekt for gestasjonsalder (eller hvordan staves det egentlig). Hun sleit med amming, jeg brukte lang tid og skjold for at hun skal kunne ta tak. Jeg pumpet og gå på flaske også. Jeg gjorde alt jeg kunne i 3 mnd før jeg måtte gi tapt fordi det begynte å gå utover psyken min og en unge som grein fordi hun var sulten. Jeg vet ikke men det var ihvertfall vanskelig periode. Jeg begynte med grøt ved 3 mnd og MME fra da. Stor forskjell fra hun eldste. Min yngste hadde helt lik "oppdragelse" frem til  2 klasse, ift søsteren. Hun utviklet så epilepsi, med tilhørende skolevansker. Hun er også litt umoden og "barnslig" ift alderen. 

Jeg vet selvsagt at barn er to forskjellige individer og kan være forskjellig fra hverandre, men jeg tenker likevel på om situasjon rundt hennes fødsel og mindre amming og MM, kan være årsaken til hennes situasjon nå. Prematuritet og lite MM føre til diagnoser deriblant epilepsi og som igjen fører til umodenhet og skolevansker      Tenker jo også på om jeg kunne  unngått dette ved fortsatt "jobbe" med amming (selv om det var hard jobbing og lite søvn i de 3 mnd det varte).

Lurer bare på om det kan være en viss sammenheng. Jeg vet at forskning sier mye, men noen som har opplevd det selv. 

Jeg sammenligner forøvrig aldri barna mine, eller gjør forskjellig på de utover det normale, hun ene er i kategori voksen og hun andre i kategori tweens. 

Anonymkode: 35156...970

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Premature barn er senere med det meste, trenger ofte mer trygghet og ro og er "annerledesbarn". Selv premature tvillinger er ulike. Den ene kan slite med ting den andre tar glatt. 

,eld deg inn i prematurforeningen så får du et litt annet syn på saken og hjelp og støtte fra mennesker med premature barn. 

Anonymkode: 9ceb9...774

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på 4 år som er prematur også pga svangerskapsforgiftning han han hadde veldig lav  fødselsvekt etter hvilken uke han ble født i. Han fikk også bare mme på flaske, men han hadde tatt igjen en "normalfødt" baby på 6 mnder kontroll, og har alltid ligget foran på alt fra motorikk til språk og skrev navnet sitt og alle bokstaver før han var 3 år.

Så at prematur alltid er senere er feil. Selv om mange er det.

De kan jo også bare være forskjellige da.

Anonymkode: 9e6a6...2e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gutt på 4 år som er prematur også pga svangerskapsforgiftning han han hadde veldig lav  fødselsvekt etter hvilken uke han ble født i. Han fikk også bare mme på flaske, men han hadde tatt igjen en "normalfødt" baby på 6 mnder kontroll, og har alltid ligget foran på alt fra motorikk til språk og skrev navnet sitt og alle bokstaver før han var 3 år.

Er forsåvidt enig med deg. Men som jeg skrev i HI, så var hun helt fin frem til hun begynte i 2. Kl. 

Men det kan være at de bare utviklet seg forskjellig selv om starten var lik. 

Anonymkode: 35156...970

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge prematurforskning viser ofte forskjellene seg når barnet begynner på skolen. Men da vil det og være av betydning om barnet er født i desember eller januar, samme år. Fordi et januarbarn er eldre ved skolestart enn ett desemberbarn. Det er heller ikke bare ferdigheter som går på tenkning/løsning at saker ved stillesitting men også motoriske ferdigheter disse barna kan henge etter på, noe en særlig vil se når de blir eldre og er mer sammen med jevngamle barn. 

Anonymkode: 9ceb9...774

• Liker 3
Skrevet

Dette med morsmelk kan du bare legge vekkk, ikke la dette gi deg dårlig samvittighet.

Er nok heller prematur som kan være en del av årsaken. Og en generell forsinket utvikling ses tydligere jo eldre de er. Slingringsrommet for hva vi i vesten anser som "normalt" blir mindre og mindre jo eldre barna blir, og på samme tid forventes det mer av barna jo større de er.

Hvor store skolevansker har barnet? Er det noe du synes, eller satt igang tiltak i skolen? Om sistnevnte ikke er gjort, så starter du der, snakk med klasselærer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Dette med morsmelk kan du bare legge vekkk, ikke la dette gi deg dårlig samvittighet.

Er nok heller prematur som kan være en del av årsaken. Og en generell forsinket utvikling ses tydligere jo eldre de er. Slingringsrommet for hva vi i vesten anser som "normalt" blir mindre og mindre jo eldre barna blir, og på samme tid forventes det mer av barna jo større de er.

Hvor store skolevansker har barnet? Er det noe du synes, eller satt igang tiltak i skolen? Om sistnevnte ikke er gjort, så starter du der, snakk med klasselærer.

Enig i dette. Om du hadde ødelagt deg selv + latt barnet ditt være sultent ved å fortsette å amme, hadde det neppe hatt noen betydning. Annet enn at evt depresjon kunne hatt negativ innvirkning på barnet ditt!

Du bør også være forsiktig med å sammenligne barna dine - det er helt normalt at de er forskjellige, og i enda større grad når det ene er prematurt. 

Anonymkode: f7b31...c1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn får forresten IKKE epilepsi og skolevansker fordi de ikke ammes! Studier som justerer for mors IQ finner at det ikke er noen sammenheng mellom amming og IQ heller. Så slapp av, ikke klandre deg selv! Svangerskapsforgiftning er en livstruende tilstand, det er ikke noe du kunne gjort fra eller til.

Anonymkode: f7b31...c1b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...