Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man få astma av å røyke? 

Jeg har røyka i noen år, og røyker ganske mye... Jeg trives med det, og har ingen ønske om å slutte! Men den siste tiden har jeg fått en sånn rar følelse i brystet, som om jeg ikke får trekt pusten ordentlig. Er kortpustet og har følelsen av "klump i halsen"...

Kan det være at jeg har fått astma? Eller kan det være noe annet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er noen år? Ja, tror røyking kan utløse astma. Du bør også tenke på Kols og lungekreft. Ta deg en tur til legen. Som oftest er det jo ikke noe alvorlig😊

Anonymkode: 81dae...2bc

Skrevet

Har vel røyka i 4 år nå! 😊 

Huff, legen... Da får jeg sikkert bare beskjed om at jeg må slutte å røyke. 😠

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nora-00 skrev:

Har vel røyka i 4 år nå! 😊 

Huff, legen... Da får jeg sikkert bare beskjed om at jeg må slutte å røyke. 😠

Ok, det var jo ikke så lenge. Ja, du får sikkert beskjed om det, men er jo uansett du som bestemmer. Det er jo en risikosport for helsa at du røyker, så en helsesjekk kan vært lurt😊 Kjipt om d skulle forverre seg til noe alvorlig, bare fordi du ikke vil til legen.

Anonymkode: 81dae...2bc

Gjest Krigerunge
Skrevet

Vell, man hører ofte om mennesker som har blitt kvitt astmaen sin etter at de sluttet å røyke, så kanskje det ligger noe i det? 

Skrevet

Røyking skader og påvirker kroppen din og dem rundt deg - det vet vi alle.
Selv om det kanskje ikke er astma, kols, lungekreft så samler det seg mye slim/tjære i lungene og resten av respirasjonssystemet. Siden du ikke ønsker å slutte så er det godt mulig det blir verre over tid og andre symptomer utvikler seg. Ikke se bort fra at det kan være andre ting enn røyking som gjør det også. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nora-00 skrev:

Kan man få astma av å røyke? 

Jeg har røyka i noen år, og røyker ganske mye... Jeg trives med det, og har ingen ønske om å slutte! Men den siste tiden har jeg fått en sånn rar følelse i brystet, som om jeg ikke får trekt pusten ordentlig. Er kortpustet og har følelsen av "klump i halsen"...

Kan det være at jeg har fått astma? Eller kan det være noe annet?

Røyking kan føre til først og fremst kols men ogå astma og enda verre lungekreft. 

Hvorfor tror du det står advarsel på alt av røykepakninger? 

Astma er problemer med å puste ut ikke innpusten så her er det nok enten en missforståelse eller kanskje sykdomsangst du sliter med. Legg bort røyken, det er ikke alt vi trives med vi kan gjøre. Særlig ikke det vi vet er skadelig for oss er temmelig uinteligent å drive på med.

Anonymkode: 72147...a70

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Røyking kan føre til først og fremst kols men ogå astma og enda verre lungekreft. 

Hvorfor tror du det står advarsel på alt av røykepakninger? 

Astma er problemer med å puste ut ikke innpusten så her er det nok enten en missforståelse eller kanskje sykdomsangst du sliter med. Legg bort røyken, det er ikke alt vi trives med vi kan gjøre. Særlig ikke det vi vet er skadelig for oss er temmelig uinteligent å drive på med.

Anonymkode: 72147...a70

Ja, jeg vet jo at det ikke er lurt å røyke! Men jeg har ikke lyst og motivasjon til å slutte nå! Syns det er godt med røyk, og jeg trives som røyker! Da vil jeg fortsette med det en stund til, selvom du mener at det er uintelligent! 

Skrevet

Kan problemene med pusten komme av at jeg røyker en del mer nå i ferien, enn til vanlig? At det blir bedre igjen når jeg røyker mindre?

AnonymBruker
Skrevet
Den 24.7.2016 at 12.59, Warchild skrev:

Vell, man hører ofte om mennesker som har blitt kvitt astmaen sin etter at de sluttet å røyke, så kanskje det ligger noe i det? 

Du blir ikke kvitt astmaen, men symptomene blir bedtydelig bedre hvis du slutter å røyke.

Anonymkode: 00e0c...3c7

Skrevet

Symptomene du beskriver kan minne om påbegynnende kols eller astma, men for all del det kan være noe helt annet. Hva som faktisk feiler deg kan er det legen din som kan finne ut av. 

Om du aldri har hatt astmaplager før så vil jeg si det er lite trolig at du har fått astma nå. Det er langt mer vanlig å utvikle kols i voksen alder. 

Her kan du sjekke om du er i faresonen for å utvikle kols: http://aktivmedkols.no/boer-du-oppsoeke-lege/ta-testen/

Men ta turen til legen du.

AnonymBruker
Skrevet

Kols er noe du virkelig ikke vil ha. Du kveles sakte til døde. Helt grusomt! :(

Anonymkode: b9b6e...f72

AnonymBruker
Skrevet

Å nei, røyking dreper!

Fortell oss noe vi ikke vet:fnise:

Anonymkode: 84f03...df4

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke du som lagde en tråd en stund tilbake om at du hadde begynt å røyke...? Det er ikke kult, det er flaut.

Anonymkode: 2b23a...34e

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke du som lagde en tråd en stund tilbake om at du hadde begynt å røyke...? Det er ikke kult, det er flaut.

Anonymkode: 2b23a...34e

Jo, det er kult å røyke... Dødskult! 😝 Er jo derfor jeg gjør det! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...