AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #1 Skrevet 24. juli 2016 Først må jeg få sagt at det ikke er tull, ikke troll eller hva annet noen måtte tro. - vi var på tur og registrerte at det var flått som kom på oss der vi gikk men ikke i min villeste fantasi kunne jeg tenkt meg det var så mange! Vi kostet av oss underveis, hunden var i sjøen etpar ganger og først på vei tilbake når vi møtte etpar boxere innså vi hvor mye flått det var snakk om da de var dekket på brystregionen og du så dem veldig godt. Eierene lo og sa at dette var elt normalt, de bodde der - hundene var behandlet så flåtten satte seg ikke på deres hunder Først når vi kom hjem, etter å ha plukket en stund kom vi til at dette måtte dokumenteres så vi tok bilde av "vannbadet" flåtten fikk (da var det vel ca 300 av dem) og en bekjent som er dyrlege skrev på bildet som jeg la ut på FB med advarsel til andre som evt vil gå samme turen at en slik mengde kan gjøre dyret syk og at vi burde ta kontakt med Veterinær, så vi ringte selvsagt vet lokalt men denne mente det var nok å plukke. Siden Hunden var og på nytt ble behandlet med Expot Vet ville det gå helt fint. Dette er en JRT (Jack Russel Terrier) så den er ikke så stor. Er det noen her som vet noe eller har erfaring fra lignende? Anonymkode: 67de8...9c7
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #2 Skrevet 24. juli 2016 Har flåtthalsbånd på hundene så vi unngår problemet. Anonymkode: 7831c...07f
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #3 Skrevet 24. juli 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har flåtthalsbånd på hundene så vi unngår problemet. Anonymkode: 7831c...07f regner med du fikk med deg at jeg skrev at hunden ER behandlet, men i tilfelle du ikke leste alt; vi behandler jevnlig etter anvisning fra dyrlege. Anonymkode: 67de8...9c7
Carrot Skrevet 24. juli 2016 #4 Skrevet 24. juli 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har flåtthalsbånd på hundene så vi unngår problemet. Anonymkode: 7831c...07f virker dette halsbådet bedre enn den reseptbelagte TS skriver de bruker mener du?
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #5 Skrevet 24. juli 2016 Et øyeblikk siden, Carrot skrev: virker dette halsbådet bedre enn den reseptbelagte TS skriver de bruker mener du? Ja! Utvilsomt. Men det er en fordel å kjøpe det som tåler vann. Koster litt mer, men virker bedre og hele sommeren og til langt utpå høsten. Dråper bak på nakken har nesten ingen effekt i forhold. Vi bor i et flåttområde og her er det kun halsbåndene som virker. Anonymkode: 7831c...07f
Carrot Skrevet 24. juli 2016 #6 Skrevet 24. juli 2016 Jeg er nok uenig meg deg og enig med veterinærene som skriver ut tabletter / dråper. Halsbånd kjøpt over disk har ikke tilsvarende virkestoffer, det er derfor de er i "fri handel" og ikke reseptbelagt..
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #7 Skrevet 24. juli 2016 Brukte halsbåndene på mine katter. Fikset litt på dem så de hadde lås som løsnet om de satte seg fast bare så det er sagt. Dette funket helt utmerket når jeg bodde på en ly utenfor Molde hvor det var tusenvis med flått utenfor døren bare (ja overdrivelse men dere ser tegninga). Dråpene funket ikke på dem, Anonymkode: 91d4c...6a4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #8 Skrevet 24. juli 2016 kan man bruke begge deler? Hvilket merke er best på halsbånd? Anonymkode: 67de8...9c7
Carrot Skrevet 24. juli 2016 #9 Skrevet 24. juli 2016 Jeg kjenner ikke halsbånd eller det merket TS skriver at de bruker, vi bruker Frontline på våre dyr, og da denne til hund; http://www.felleskatalogen.no/medisin-vet/dyreeier/pil-frontline-vet-merial-576646 Jeg har aldri plukket flått av hverken hunden eller katten etter at vi startet med dette for ca ti år siden, forutsatt at man behandler som forskrevet. Vi kjøpte dette hjemme i UK og kjente det derfra, men jeg tror man også får det via veteriær her i Norge siden det er listet i felleskatalogen. Du kan lese mer om det her om du ønsker; http://uk.frontline.com/Pages/Default.aspx
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #10 Skrevet 24. juli 2016 5 timer siden, Carrot skrev: Jeg kjenner ikke halsbånd eller det merket TS skriver at de bruker, vi bruker Frontline på våre dyr, og da denne til hund; http://www.felleskatalogen.no/medisin-vet/dyreeier/pil-frontline-vet-merial-576646 Jeg har aldri plukket flått av hverken hunden eller katten etter at vi startet med dette for ca ti år siden, forutsatt at man behandler som forskrevet. Vi kjøpte dette hjemme i UK og kjente det derfra, men jeg tror man også får det via veteriær her i Norge siden det er listet i felleskatalogen. Du kan lese mer om det her om du ønsker; http://uk.frontline.com/Pages/Default.aspx Det er det vi bruker også. Reseptbelagt i Norge, men reseptfritt i Sverige der vi bor. Anonymkode: 7831c...07f
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #11 Skrevet 24. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er det vi bruker også. Reseptbelagt i Norge, men reseptfritt i Sverige der vi bor. Anonymkode: 7831c...07f Unnskyld. Jeg var litt rask. Det er halsbåndet fra Frontline vi bruker, ikke dråpene. Anonymkode: 7831c...07f
Carrot Skrevet 24. juli 2016 #12 Skrevet 24. juli 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld. Jeg var litt rask. Det er halsbåndet fra Frontline vi bruker, ikke dråpene. Anonymkode: 7831c...07f Det har vel samme type virkestoff? Ser Exspot har permetrin mens Frontline har et annet, prisen på frontline er også dyrere, mens Scalibor (?) halsbånd er ennå dyrere igjen. Fordelen med dråper er jo at det ikke er giftig for barn eller andre dyr mens halsbånd sprer giften ved berøring.. Exspot har en til to dagers virketid, Frontline 2 - 3 mens halsbåndet har en uke i følge en artikkel på friluftsliv.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå