AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #1 Del Skrevet 24. juli 2016 Hei, jeg har en facebookvenninne som bor i samme by som meg. Vi snakker om alt muligrart og fra tid til annen så sier hun at hun er ensom og ønsker å ha noen å være med. Samtidig så ønsker hun aldri å finne på noe når jeg spør. Eller hun kan være med på cafe 2-3 ganger i året, men da er det jeg som pusher henne. Det er jo klart at hun ønsker å ha noen andre å henge med enn meg, men hvorfor klager hun til meg at hun er ensom? Jeg prøver jo å trøste og gir henne forslag til hvordan hun kan få nye venninner, men samtidig så er det jo vanskelig for meg å ha sympati med en som sier i praksis sier at "ensomhet er ille, men det er bedre enn å være med deg". Så hun får jo hverken en venninne av meg eller ordentlig sympati. Utenom det så er hun en helt grei facebookvenninne og jeg har heldigvis andre venninner så det er ikke et stort problem for meg. Jeg har ikke turt å spørre henne om det. Men noen av dere på KG som forstår hvorfor hun klager til meg at hun er ensom` Anonymkode: 9cb35...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #2 Del Skrevet 24. juli 2016 Tja, det kan jo være at hun har kommet i et mønster som det er vanskelig å komme ut av. Man må jo som regel ta en del aktive valg for å opprettholde sosiale relasjoner. Muligens har hun kommet i en komfortabel situasjon der hun er litt tiltaksløs og "lat", men samtidig mistrives hun med å ha det slik. Det er vanskelig å si. Jeg forstår imidlertid at du synes det er litt rart at hun forteller deg at hun er ensom samtidig som hun ikke tar hånden din når du strekker den ut til henne. Neste gang hun forteller at hun er ensom kan du jo spørre litt forsiktig om det. Hva hun skulle ønske var annerledes for eksempel. Godt at du har andre venner forresten. Anonymkode: 9b1ca...42f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 24. juli 2016 #3 Del Skrevet 24. juli 2016 Du er jo en hyggelig person da,som tilbyr vennskap. Ikke ta det personlig at hun ikke vil,for det kan være at hun har fått en sperre,eller sosial angst? Jeg vet ikke,men det handler nok ikke om deg,tror jeg da,for dere snakker jo på fb,hun betror deg ting,så det tyder på at hun syns du er ok. De færreste innrømmer at de er ensomme selv om mange er,så det virker som om hun stoler på deg da. Prøv å spør henne om hva/hvem hun savner når hun nevner ensomheten,eller om du kan pendle samtalen inn på det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #4 Del Skrevet 24. juli 2016 Høres veldig rart ut at dere prater på facebook men at hun ikke vil møte deg? Sikker på at du snakker sant nå? Anonymkode: 10394...71d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 24. juli 2016 #5 Del Skrevet 24. juli 2016 Jeg tenker som NotNaomi; det kan hende at hun ønsker mer kontakt, ønsker å komme seg mer ut, ønsker å ha flere i livet sitt eller ønsker å ha deg mer i livet sitt, men at hun ikke tør? Kanskje hun ikke føler seg komfortabel med å gå ut blant masse folk? Kanskje dere kan finne på ting hjemme hos deg f.eks? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #6 Del Skrevet 24. juli 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Tja, det kan jo være at hun har kommet i et mønster som det er vanskelig å komme ut av. Man må jo som regel ta en del aktive valg for å opprettholde sosiale relasjoner. Muligens har hun kommet i en komfortabel situasjon der hun er litt tiltaksløs og "lat", men samtidig mistrives hun med å ha det slik. Anonymkode: 9b1ca...42f Jeg tror nok dette er sannheten. Det er nok mange av oss som kan være litt tiltaksløse - legger planer fredag kveld og når den faktisk kommer og du er sliten etter en lang dag er det veldig mye mer fristende å bare ta på seg joggebuksen og sette på Netflix. Jeg har sett masse "memes" på nettet som harselerer rundt dette med hvor deilig det er med kansellerte avtaler o.l. For noen er dette verre enn andre, kanskje spesielt hvis man har tilbragt mye tid alene. Det blir en ond sirkel, for sosialt samvær er mer anstrengende når du ikke har det ofte. Hva slags unnskyldninger kommer hun med når du tar initiativ til ting? Anonymkode: 22a93...883 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #7 Del Skrevet 24. juli 2016 Har en sånn kompis, har daglig kontakt med han. Men møtes så sjelden. Og han klager ofte over at han sitter bare hjemme og kjeder seg, har ingen venner. Selv om jeg tilbyr meg ofte å finne på noe med han. Og de gangene vi er sammen, har vi det jo gøy og. Men vet at han sliter med sitt, og da er det sikkert et veldig stort tiltak å komme seg ut. Det blir vel lettere å bare sitte inne. Anonymkode: 26c29...ebf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #8 Del Skrevet 24. juli 2016 Hvordan har hun det økonomisk forresten? Jeg vet med meg i hvert fall, at jeg har lyst til å finne på ting, men noen ganger må jeg bare svare nei fordi jeg aldri har råd til å være med på noenting. Anonymkode: 58e4b...ce1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #9 Del Skrevet 24. juli 2016 Det er mulig hun har sosial angst. Hun ønsker kontakt. Men når det kommer til stykke, og det faktisk er noen som vil møte henne, så tør hun ikke/synes det blir mye styr/vet ikke hva hun skal si e.l. Kanskje hun ønsker å ha muligheten til å ha en stor knippe folk å spørre om vil være med på noe. Altså utvide nettverket, men uten å ha tenkt så langt som hva hun skal gjøre når dette kommer på plass. Selv sitter jeg her og synes det er kjedelig at "de fleste jeg kjenner" er bortreist på ferie. 10-15 stk. Hvor mange av disse ville jeg uansett møtt disse ukene? 2 eller 3 kanskje? Hvor ofte? En gang eller to kanskje. Har jeg tatt kontakt med de få som ikke er bortreist? Nei, bortsett fra en. Sitter bare og dasser alene hjemme. Anonymkode: a52f9...6f7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #10 Del Skrevet 24. juli 2016 Hei, takker for svar. Tror det er flere grunner til at hun er ensom og sikkert alle grunnene dere nevner. Hun sliter med sitt, hun har dårlig råd, hun er tiltaksløs, osv. Men ja jeg tilbyr jo henne aktiviteter som ikke trenger å koste henne noe og går vi tur i parken så er det alltid hun som vil at vi skal spise på cafe. Hun snakker ofte om at hun må få skaffet seg nye venninner. Så tenker vel at hun ikke har sosial angst, for hadde hun hatt det så hadde det vel vært greiere å være med meg som hun har vært med tidligere enn å prøve å få nye venninner? Når det er sagt så er ikke jeg den eneste hun ikke vil være med, hun har sluttet å være med en del tidligere venninner også. De kjenner ikke jeg, men hun har fortalt meg at hun ikke ønsker å se dem lenger. Der har hun også brent alle broer ved å ha stygge krangler så de er ikke aktuelle lenger uansett. Men igjen synes det spesielle er at hun klager over det sosiale til meg som har lyst til å finne på ting med henne. Forstår man ønsker å sutre litt selv om man er tiltaksløs, men spesielt å gjøre det til meg. TS Anonymkode: 9cb35...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #11 Del Skrevet 24. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så tenker vel at hun ikke har sosial angst, for hadde hun hatt det så hadde det vel vært greiere å være med meg som hun har vært med tidligere enn å prøve å få nye venninner? Tanken på å være sosial, få nye venner og starte litt på nytt kan jo eksistere selv om man har sosial angst. Man kan tenke at ting kanskje vil gå bra, så lenge det bare er tanker. Tror jeg ville spurt rett ut jeg. Det kan jo være så mange grunner til at hun vil omgås folk, men ofte sier nei når du spør. Har hun det nokså kjipt i perioder er det naturlig at hun trekker seg unna. Når hun har det bedre er det kanskje utfordrende å omgås folk igjen. Anonymkode: a52f9...6f7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #12 Del Skrevet 24. juli 2016 Hun høres ut som meg, og fra mitt ståsted så er jeg veldig sjenert og ønsker ikke være til bry. De få gangene jeg har blitt bedt med på noe av bekjente så føler jeg at de bare spør av medlidenhet. Det er ikke lett å bryte mønsteret når man har blitt vant med å være alene uten venner, uansett hvor ensom man er og faktisk ønsker å få venner. Anonymkode: 3f5f8...eb6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. juli 2016 #13 Del Skrevet 24. juli 2016 Din venninne kunne i prinsippet vært meg. Jeg klager i perioder ofte over at jeg er "Vigdis Venneløs" her jeg bor og hvis noen herfra da hadde villet ha meg med på noe, og jeg visste de hadde hørt (eller snarere lest) klagene, så vlle jeg antatt at det var tale om medlidenhet: "La oss ta med stakkars ensomme Cata ut en kveld." Ettersom medlidenhetsvenner ikke er noe jeg ville ønsket, så hadde jeg avslått høflig, men bestemt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #14 Del Skrevet 26. juli 2016 Ta med deg en pizza og et smil og ring på døren hennes Er hun tiltaksløs og vant til å være alene, så kan det være vanskelig å komme seg ut. Anonymkode: fc6e8...375 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #15 Del Skrevet 27. juli 2016 Hei. Tar denne som anonym gir den du skriver om kunne vært meg. Jeg er og ensom, men når muligheten tilbyr seg og jeg blir invitert ut så er det akkurat som at detter en sperre som gjør at det er vanskelig å forlate huset eller det som er kjent. Jeg inviter meg at jeg er sliten og må hvile eller noe. Jeg har litt sosial angst og blir usikker ute blandt folk. Jeg er introvert og liker små grupper med folk jeg kjenner helst bare 1-3 pers. Liker å få besøk om jeg vet om det litt før, og liker å få bekreftelser på at vedkommende liker å være med meg. Hadde vedkommende sittet med tlf mye så hadde jeg tenkt at det er noen mer spennende hun heller vil være med. Det er ganske vondt å ha det slik og gjør det ikke for å være vanskelig for noen. Håper at dette kan gi litt innsikt.. selvfølgelig så trenger hun ikke være like lost som meg da. Anonymkode: 70608...424 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglekvitter__ Skrevet 28. juli 2016 #16 Del Skrevet 28. juli 2016 (endret) Den 24.7.2016 at 3.29, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har en facebookvenninne som bor i samme by som meg. Vi snakker om alt muligrart og fra tid til annen så sier hun at hun er ensom og ønsker å ha noen å være med. Samtidig så ønsker hun aldri å finne på noe når jeg spør. Eller hun kan være med på cafe 2-3 ganger i året, men da er det jeg som pusher henne. Det er jo klart at hun ønsker å ha noen andre å henge med enn meg, men hvorfor klager hun til meg at hun er ensom? Jeg prøver jo å trøste og gir henne forslag til hvordan hun kan få nye venninner, men samtidig så er det jo vanskelig for meg å ha sympati med en som sier i praksis sier at "ensomhet er ille, men det er bedre enn å være med deg". Så hun får jo hverken en venninne av meg eller ordentlig sympati. Utenom det så er hun en helt grei facebookvenninne og jeg har heldigvis andre venninner så det er ikke et stort problem for meg. Jeg har ikke turt å spørre henne om det. Men noen av dere på KG som forstår hvorfor hun klager til meg at hun er ensom` Anonymkode: 9cb35...c24 Kanskje det er en face-rape? Har opplevd dette selv at noen jeg har hatt med datamaskinen til har sittet og svart for meg på face. At noen har køddet og skrevet: "Hjelp - jeg har ingen venner, jeg hater folk og har flytta inn på tranum transittmottak, noen som vil komme på besøk" osv. Jeg lo godt jeg, så hvis det er tilfellet ville jeg ringt og sjekket for det høres ut som noen merkelige svar. Hun kan ha logget inn med telefonnumret sitt, ha en tilkoblet applikasjon til både face, telefonen og applikasjonen slik at du får svarene gitt inne i fra kommentarene til et dataspill facebook har? Noen trives også med å bare ha facebookvenner og vil ikke noe mer enn det. Endret 28. juli 2016 av fuglekvinnen__ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #17 Del Skrevet 28. juli 2016 Den 24.7.2016 at 3.29, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har en facebookvenninne som bor i samme by som meg. Vi snakker om alt muligrart og fra tid til annen så sier hun at hun er ensom og ønsker å ha noen å være med. Samtidig så ønsker hun aldri å finne på noe når jeg spør. Eller hun kan være med på cafe 2-3 ganger i året, men da er det jeg som pusher henne. Det er jo klart at hun ønsker å ha noen andre å henge med enn meg, men hvorfor klager hun til meg at hun er ensom? Jeg prøver jo å trøste og gir henne forslag til hvordan hun kan få nye venninner, men samtidig så er det jo vanskelig for meg å ha sympati med en som sier i praksis sier at "ensomhet er ille, men det er bedre enn å være med deg". Så hun får jo hverken en venninne av meg eller ordentlig sympati. Utenom det så er hun en helt grei facebookvenninne og jeg har heldigvis andre venninner så det er ikke et stort problem for meg. Jeg har ikke turt å spørre henne om det. Men noen av dere på KG som forstår hvorfor hun klager til meg at hun er ensom` Anonymkode: 9cb35...c24 Det er ikke sikkert at hun er så pokkers ensom som hun vil ha det til. Det hun bruker deg til er en klagemur! Jeg har en slik venninne selv. og hun klager til alle vennene sine, for hun føler at ingen bryr seg om henne, hun har ingen å gå på byen med eller reise på tur med, og når noen inviterer henne, nei da er det gale, og hun har ikke tid og de bryr seg ikke om henne og bla bla.... Så det har endt med at folk er så lei av sutringen hennes at de har sluttet å invitere henne, så nå er hun vel bare enda mer ensom. Anonymkode: 75ce6...820 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #18 Del Skrevet 28. juli 2016 Ts, spør du ofte om å finne på noe? Jeg har hatt en jeg kjenner som nå i 2uker i ferien, som har blitt spurt hver eneste dag om å finne på noe, når jeg har sagt sannheten at jeg ikke er i form eller bare vil slappe av alene hjemme, for jeg en melding ett par timer senere om hvordan formen er, så nå har begynt å juge å si at har andre planer,da jeg er lei maset, og pga maset ikke har lyst til å møtes. Jeg har en annen jeg kjenner som gjerne spør ett par ganger i uken, også i perioder jeg har gitt besjed om at jeg ikke kan, og har også dukket om uanmeld og uinvitert på ting de vet jeg skal på. Som igjen gjør at lysten til å gjøre noe minker veldig. Disse folka er veldig hyggelig mennesker,men det er slitsomt fordi man har også andre venner eller har lyst på alene tid. Anonymkode: ed1c2...b8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #19 Del Skrevet 28. juli 2016 Den 24. juli 2016 at 3.39, AnonymBruker skrev: Tja, det kan jo være at hun har kommet i et mønster som det er vanskelig å komme ut av. Man må jo som regel ta en del aktive valg for å opprettholde sosiale relasjoner. Muligens har hun kommet i en komfortabel situasjon der hun er litt tiltaksløs og "lat", men samtidig mistrives hun med å ha det slik. Det er vanskelig å si. Jeg forstår imidlertid at du synes det er litt rart at hun forteller deg at hun er ensom samtidig som hun ikke tar hånden din når du strekker den ut til henne. Neste gang hun forteller at hun er ensom kan du jo spørre litt forsiktig om det. Hva hun skulle ønske var annerledes for eksempel. Godt at du har andre venner forresten. Anonymkode: 9b1ca...42f Kanskje hun har sosial angst og problemer med å lage avtaler/ være ute blant folk... Anonymkode: ba21b...b06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattugla Skrevet 29. juli 2016 #20 Del Skrevet 29. juli 2016 Er hun singel? Kanskje hun egentlig føler seg ensom i den forstand at hun har lyst på en kjæreste, men føler at det er vanskelig å snakke om det og dekker det til som savn etter venner? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå