Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av julediskusjonen begynte jeg å gruble litt. Hva er det egentlig som gjør at vi ser på et forhold som mer eller mindre seriøst? Hvilke tegn ser du etter fra kjæresten for å finne ut om han vil noe seriøst med forholdet? Hva merker du på deg selv når du har gått inn i et forhold og vet at det er seriøst, til forskjell fra et forhold som kanskje er hyggelig og morro en periode, men som aldri kan bli seriøst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man diskuterer fremtidsplaner, ønsker å feriere sammen, deltar i hverandres hverdag (ikke bare kosen) og vil sette seg i gjeld sammen er man seriøse, mener jeg..

Gjest Ninakanin
Skrevet

Ja denne tråden kan bli bra :)

For meg er forholdet seriøst når man bor sammen, betaler regninger sammen, prater om fremtiden som noe man skal dele. Når man er ung kan forholdet være seriøst om man for eksempel leter etter leilighet som man har tenkt å kjøpe sammen, for tanken bak er jo kjernen i forholdet. Så selv om man ikke har den store gjelden ennå, så kan jo forholdet være seriøst fordi man har tenkt å gjøre det :)

Man er seriøs når man elsker kjæresten sin og ikke vil gjøre noe for å sette forholdet i fare, fordi man er redd for å miste den ene personen man vil dele livet sitt med!

Når man har en felles forståelse for hva som er viktig og prioritert i forholdet. Hva som er riktig for i ett forhold trenger ikke nødvendigvis å være normen for resten av verdens forhold! Hvis den ene parten har veeeeldig lyst å feire jul sammen med kjæresten sin, mens kjæresten ikke er klar for det, så er nok ikke forholdet til dette fiktive paret like solid og i den mening seriøst som et annet par som heller ikke feirer jul sammen men hvor det er gjensidig enighet om at det er den riktige avgjørelsen på grunn av hva det nå måtte være av årsaker!

Wow, lang setning, sorri :)

Sikkert flere kriterier, men det kommer jeg ikke på nå :)

Skrevet

Når man elsker hverandre, og planlegger å tilbringe resten av livet sammen :hjerte:

Skrevet
Når man elsker hverandre' date=' og planlegger å tilbringe resten av livet sammen :hjerte:[/quote']

Tror du det er noen tegn på at begge mener dette, bortsett fra at de sier det? Hvordan kan den ene parten vite at den andre faktisk mener det og ikke bare sier det?

Er det viktig at man prioriterer enkelte ting, som å bo sammen, eie noe sammen, gjøre spesielle ting sammen?

Skrevet

For meg er det seriøst når man feirer jul sammen :tunge1:

Sorry, jeg bare MÅTTE !!

Skrevet
For meg er det seriøst når man feirer jul sammen :tunge1:

Sorry, jeg bare MÅTTE !!

Hadde vært fint om du kunne svare ordentlig også?

Skrevet

Jeg har erfaring med både useriøse og seriøse forhold. Forskjellen er at i de useriøse ble det ALDRI snakket om følelser, vi planla aldri mer en to dager frem i tid (satt litt på spissen) og jeg viste aldri hvor jeg hadde dem.

I forholdet jeg er i nå, så planlegger vi ekteskap, barn, ferier, og rett og slett det å være SAMMEN uansett hva som skjer. DET er det jeg mener er et seriøst forhold, at begge to satser på en fremtid sammen.

Skrevet

Hadde vært fint om du kunne svare ordentlig også?

Vet du hva, for meg er det faktisk en indikator på hvor viktig man er for hverandre. Men for meg er julaften den viktigste dagen i året, så det er der det ligger.

Skrevet
Vet du hva' date=' for meg er det faktisk en indikator på hvor viktig man er for hverandre. Men for meg er julaften den viktigste dagen i året, så det er der det ligger.[/quote']

Det tror jeg de fleste har fått med seg nå ;-)

Men du har vel noen andre "kriterier" også for hva som avgjør hvor seriøst et forhold er?

Uansett hvor viktig julaften er, så er det tross alt bare en av 365 dager i året! Jeg vil tippe at det som skjer de øvrige 364 dagene er viktigere, selv for deg?

Skrevet

Vet du hva, for meg er det faktisk en indikator på hvor viktig man er for hverandre. Men for meg er julaften den viktigste dagen i året, så det er der det ligger.

Ja, jeg har skjønt det. Men er det det eneste saliggjørende, det er vel egentlig det jeg spør om. Og er et forhold nødvendigvis seriøst selv om man feirer jul sammen? Og har man nødvendigvis ikke et seriøst forhold dersom man ikke feirer jul sammen (eller ikek feirer jul i det hele tatt, er jo ikke alle jula betyr noe for). og dersom jula er en slik indikator, er det da andre ting som også er denne typen indikator, for eksempel hus eller bil eller hund eller ferie eller planer eller noe helt annet? Det virker som du har sterke meninger her, så det hadde vært artig med et litt grundigere svar :)

Skrevet

For meg er julen den viktigste tiden i året. Det er tiden for kjærlighet, familietradisjoner og høytid. Ingen andre dager i året er viktigere for meg enn julaften, fordi den for meg står for det kristne budskapet om trygghet og kjærlighet til hverandre.

Å si at en hund kan knytte folk sammen får meg til å riste på hodet, men jeg er ikke spesielt gladi dyr, en kan vel trygt si at dyr bryr meg midt bak, så for meg blir det idiotisk at et kreatur kan binde folk sammen.

Det samme med en feriereise. Jeg kan ikke fordra å reise på ferie, og gjør det bare når jeg absolutt må. Jeg slapp heldigvis unna å reise til syden, slik min mann og min datter gjør om tre uker -uten meg fordi jeg heller vil dra på jobb og være hjemme.

Så å si at en feriereise binder folk sammen blir like idiotisk i mine øyne, fordi jeg ikke skjønner hva som er så fantastisk med å dra på ferie.

En eller annen nevnte å skaffe seg felles gjeld.

Da begynner vi å snakke. Å skaffe seg felles gjeld i en bolig som binder partene sammen er et realt skritt i riktig retning når det gjelder seriøsitetsgrad i mine øyne. Å skaffe seg felles gjeld på bil blir det ikke. Igjen setter jeg familieverdiene i høysetet, fordi det er det som betyr noe -i mine øyne.

Å forlove seg på ekte vis, det vil si enten ved et frieri der den ene spør og får ja, eller en blir enige om at en skal inngå ekteskap, og der det blir satt en reell dato i overskuelig fremtid er også naturligvis med på å øke graden av seriøsitet.

Skrevet

Men å være gift, vente barn sammen, men så mene att andre ting er viktigere enn julen, gjør att forholdet ikke er seriøst??

Syns ærlig talt det er ganske barnslig å måle hele seriøsiteten på ett forhold på julen!!!!

DET er umodent i mine øyne!

Skrevet
Men å være gift, vente barn sammen, men så mene att andre ting er viktigere enn julen, gjør att forholdet ikke er seriøst??

Syns ærlig talt det er ganske barnslig å måle hele seriøsiteten på ett forhold på julen!!!!

DET er umodent i mine øyne!

Hva mener du "måler" seriøsen i et forhold da? Hva mener du tydelig viser at et forhold ikke er seriøst?

Skrevet

For meg er det å vite at man stiller opp for hverandre uansett, og at man har noen av de samme målene og fremtidsønskene noe av grunnlaget for å anse et forhold som seriøst. Samtidig tror jeg man må ha nogenlunde lik grunnleggende tankegang når det gjelder de store spørsmålene her i livet. For meg er dette hovedsaklig det som får et forhold til å vare, og som gjør at jeg har troen på forholdet.

Selvfølgelig kan man "drite seg ut" og tro at et forhold er seriøst (det gjør man vel når man kjøper hus, gifter seg og får barn sammen) som siden viser seg å ikke vare likevel. Det sier jo skilsmissetallene noe om.

K

Skrevet

Fakse

Jeg mente bare att man ikke kunne måle seriøsiteten på ett forhold på om hva man gjorde i julen!

Jeg vil si ting som giftemål, barn etc viser att man er seriøse. Sier ikke det seg selv?

Om man lager ribbe, og pakker inn presanger, go går i julemiddag sammen, har da ingen ting med saken å gjøre??

Hvis man måler sitt forhold etter hvor mye rudolf, nisser, pakker og skomaker andersen betyr for begge, da lever man i en la la verden.

Skrevet
Fakse

Jeg mente bare att man ikke kunne måle seriøsiteten på ett forhold på om hva man gjorde i julen!

Jeg vil si ting som giftemål, barn etc viser att man er seriøse. Sier ikke det seg selv?

Det er jo det jeg spør om :) Folk krangler så fillene fyker, så det sier seg tydeligvis ikke selv hva de forskjellige mener gjør at et forhold er seriøst. Og siden dette er "min" tråd vil jeg heller høre hva du mener om saken enn at du er uenig med andre brukere.

Mener du at et forhold er useriøst dersom man ikke gifter seg? Dersom man ikke får barn?

Mener du at det er andre ting enn giftemål og barn som viser at et forhold er seriøst?

Er det noen ting som MÅ være til stede i et seriøst forhold? Er det noen ting som ikke er nødvendige, men som viser at forholdet er seriøst dersom det er til stede?

Skrevet

Ser man på en framtid sammen, mener jeg er forhold er seriøst, giftemål og barn eller ikke.

Skrevet
Ser man på en framtid sammen' date=' mener jeg er forhold er seriøst, giftemål og barn eller ikke.[/quote']

+

Skrevet

Kanskje når man innlemmer partneren i familien? Når han får hilse på mor, stemor, far, stefar og resten av min noe "ustrukturerte" familie? Og når han faktisk viser at han vil bli kjent med dem, fordi han vet at han nødvendigvis må forholde seg til dem siden vi er "seriøse".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...