AnonymBruker Skrevet 23. juli 2016 #1 Skrevet 23. juli 2016 Jeg har en vintage veske i skinn som trenger å rengjøres fordi den lukter litt vondt, men jeg vet ikke hvordan jeg skal fjerne lukten? Holder det med å bare vaske over den med en våt klut? Vil jo ikke ødelegge den heller! Anonymkode: 13f00...382
Lykkehjerte Skrevet 23. juli 2016 #2 Skrevet 23. juli 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en vintage veske i skinn som trenger å rengjøres fordi den lukter litt vondt, men jeg vet ikke hvordan jeg skal fjerne lukten? Holder det med å bare vaske over den med en våt klut? Vil jo ikke ødelegge den heller! Anonymkode: 13f00...382 Husker ikke hva det heter, men sånn bitte små som regel hvite poser lukkede med gelekuler inni, som ofte ligger inni jakkelommer eller vesker/bager som nye, eller skoesker, for å unngå fukt. Har hørt at burde man spare på, fordi de trekker til seg vond lukt fra eks sko, og kan brukes om og om igjen. De nøytraliserer lukten. Man kan jo få kjøpt tilsvarende, men er ofte parfymerte og avgir lukt, derfor vil jeg tro at de andre er bedre? Og gratis! Tenker at om det skal fungere, putt vesken i en pose, eller kanskje putetrekk som er luftigere, og legg ved noen små slike poser, og la ligge over natten eller noe? Har du ingen slike, man kaster jo vanligvis disse, så kan du kanskje høre om familie og venner tilfeldigvis har tatt vare på noen. Ellers ypperlig mulighet for å ta en shoppingrunde, for å få nye klær/sko med slike "do not eat" poser i! Tror nesten ikke jeg ville tatt sjansen på å vaske over med våt klut på en vintage veske, tror ikke det ville tatt vekk lukten som har satt seg heller. Hadde en skinnjakke en gang i tiden med samme problem, hang den i et åpent luftig rom, og tok i grunn dagevis, men lukten avtok mer og mer, og ble til slutt vekk. Men husker det tok lang tid altså, for var inne på tanken å kaste den.
Paeonia Skrevet 24. juli 2016 #3 Skrevet 24. juli 2016 Ettersom hva lukten kommer av kan du 1. Legge den i fryseren, det dreper eventuelle bakterier som har satt seg i vesken. Pakk den inne i en plastpose for å hindre at den blir våt av isen 2. Skinnrens. Dette får du tak i på skobutikker. 3. Kjøpe poser/kuler som dufter rent og dreper bakterier. Dette kan du også få tak i på skobutikker. Leser over at noen foreslår sånne små hvite poser som ligger i nye varer. Dette er til å trekke til seg fukt og ikke lukt. Hvis posene blir fuktige nok lekker de en gul væske, så det ville jeg ikke lagt i en lys veske hvertfall
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #4 Skrevet 24. juli 2016 Minusgrader dreper dessverre ikke bakterier... Anonymkode: f644d...fef 1
Lykkehjerte Skrevet 25. juli 2016 #5 Skrevet 25. juli 2016 (endret) 9 timer siden, Paeonia skrev: Ettersom hva lukten kommer av kan du 1. Legge den i fryseren, det dreper eventuelle bakterier som har satt seg i vesken. Pakk den inne i en plastpose for å hindre at den blir våt av isen 2. Skinnrens. Dette får du tak i på skobutikker. 3. Kjøpe poser/kuler som dufter rent og dreper bakterier. Dette kan du også få tak i på skobutikker. Leser over at noen foreslår sånne små hvite poser som ligger i nye varer. Dette er til å trekke til seg fukt og ikke lukt. Hvis posene blir fuktige nok lekker de en gul væske, så det ville jeg ikke lagt i en lys veske hvertfall Svarer her også Er veldig klar over at de posene i utgangspunktet er til for å trekke til seg fukt! Men de kan i tillegg fjerne vond lukt, og det er det ikke alle som vet! Derfor kom jeg med det tipset! Om du leste innlegget mitt, står det at de trekker til seg fukt, men at det også trekker til seg vondt lukt, de nøytraliserer den! Nytt råd som jeg har fått høre, som kanskje kunne hjelpe på vesken. Likevel forskjell på brukte joggesko og veske, slett ikke sikkert det virker på vesken! Ser du foreslår poser/kuler fra skobutikker, det er nettopp denne effekten som de har, som disse posene jeg snakker om også har, visst nok, i tillegg er det gratis! Google på nettet, så finner du tipset! Sånn ellers vil jeg si at det uansett nok er enklere å kjøpe, enn å få samlet opp de hvite små, for de man kaster man jo fortløpende! Skinnrens høres nok lurt ut, tror jeg ville selv ha puttet den først i frysen , det er jo kjempe lurt, da skal jo vesken være fin etter en natt der, om det er bakterier som skaper lukten! Endret 25. juli 2016 av Lykkehjerte 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2016 #6 Skrevet 25. juli 2016 2 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Svarer her også Er veldig klar over at de posene i utgangspunktet er til for å trekke til seg fukt! Men de kan i tillegg fjerne vond lukt, og det er det ikke alle som vet! Derfor kom jeg med det tipset! Om du leste innlegget mitt, står det at de trekker til seg fukt, men at det også trekker til seg vondt lukt, de nøytraliserer den! Nytt råd som jeg har fått høre, som kanskje kunne hjelpe på vesken. Likevel forskjell på brukte joggesko og veske, slett ikke sikkert det virker på vesken! Ser du foreslår poser/kuler fra skobutikker, det er nettopp denne effekten som de har, som disse posene jeg snakker om også har, visst nok, i tillegg er det gratis! Google på nettet, så finner du tipset! Sånn ellers vil jeg si at det uansett nok er enklere å kjøpe, enn å få samlet opp de hvite små, for de man kaster man jo fortløpende! Skinnrens høres nok lurt ut, tror jeg ville selv ha puttet den først i frysen , det er jo kjempe lurt, da skal jo vesken være fin etter en natt der, om det er bakterier som skaper lukten! Anonymkode: 73765...853
Paeonia Skrevet 25. juli 2016 #7 Skrevet 25. juli 2016 Et øyeblikk siden, Lykkehjerte skrev: Svarer her også Er veldig klar over at de posene i utgangspunktet er til for å trekke til seg fukt! Men de kan i tillegg fjerne vond lukt, og det er det ikke alle som vet! Derfor kom jeg med det tipset! Om du leste innlegget mitt, står det at de trekker til seg fukt, men at det også trekker til seg vondt lukt, de nøytraliserer den! Nytt råd som jeg har fått høre, som kanskje kunne hjelpe på vesken. Likevel forskjell på brukte joggesko og veske, slett ikke sikkert det virker på vesken! Ser du foreslår poser/kuler fra skobutikker, det er nettopp denne effekten som de har, som disse posene jeg snakker om også har, visst nok, i tillegg er det gratis! Google på nettet, så finner du tipset! Sånn ellers vil jeg si at det uansett nok er enklere å kjøpe, enn å få samlet opp de hvite små, for de man kaster man jo fortløpende! Skinnrens høres nok lurt ut, tror jeg ville selv ha puttet den først i frysen , det er jo kjempe lurt, da skal jo vesken være fin etter en natt der! Posene jeg snakker om et et eget produkt med lukthemmende virkning, ikke det samme som de små posene som ligger i nye varer Forøvrig vet ikke kulene forskjell på vond og ikke-vond lukt. Dersom noe nøytraliseter lukt tar den all lukt. Et duftmolekyl er er duftmolekyl
Lykkehjerte Skrevet 25. juli 2016 #8 Skrevet 25. juli 2016 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Minusgrader dreper dessverre ikke bakterier... Anonymkode: f644d...fef Minusgrader dreper bakterier, det er en velkjent måte å "vaske" ting på, som ikke kan vaskes, eller som er vanskelige å rengjøre, eller mengde. Eks flere barnehager bruker dette på vinterstid mht rengjøring av innelekene, de har lekene ute over natten, ved minusgrader. Kan dog være at minusgradene må være oppe i en viss mengde da. Sjekket kjapt og overfladisk på nett nå, viser seg å ikke stemme? Æsj og fysj da, til de barnehagene som bruker denne metoden?! Kulden dreper midd, men ikke bakterier, slik jeg så. Aldri trodde jeg, at jeg skulle skrive på forum om dette temaet! Nei, nå kapitulerer jeg og overlater herved til ekspertene å svare på dette! Endret 25. juli 2016 av Lykkehjerte Lagt til
Paeonia Skrevet 25. juli 2016 #9 Skrevet 25. juli 2016 2 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Minusgrader dreper bakterier, det er en velkjent måte å "vaske" ting på, som ikke kan vaskes, eller som er vanskelige å rengjøre, eller mengde. Eks flere barnehager bruker dette på vinterstid mht rengjøring av innelekene, de har lekene ute over natten, ved minusgrader. Kan dog være at minusgradene må være oppe i en viss mengde da. Også skal det sies at kulde ikke dreper alt. Noen går bare i dvale, og våkner igjen når det blir varmt igjen. Det avhenger av bakterietypen om den dør eller ei. Også er det jo ikke sikkert lukten kommer av bakterier i det hele tatt. Men det er jo verdt et forsøk
Lykkehjerte Skrevet 25. juli 2016 #10 Skrevet 25. juli 2016 6 minutter siden, Paeonia skrev: Posene jeg snakker om et et eget produkt med lukthemmende virkning, ikke det samme som de små posene som ligger i nye varer Forøvrig vet ikke kulene forskjell på vond og ikke-vond lukt. Dersom noe nøytraliseter lukt tar den all lukt. Et duftmolekyl er er duftmolekyl Noen som har funnet ut at det har samme virkning, og delt tipset på nett, som lurt og gratis! (som sagt om du googler det, finner du nok tipset) Har hørt det fra flere, men ikke prøvd selv, ikke samlet på de posene ennå! Men kan skrive her, etter jeg har prøvd, om det funket! Om jeg får somlet meg til å prøve da! Kanskje litt samme tipskategorien som å bleke tennene ved å pusse dem med bakepulver, tennene blir hvitere, men hva gjør det på sikt?! Er ingen ekspert på dette, men regner med i alle fall med at TS får orden på sin veske av dine tips, syns de var gode! Håper det, synd om vintagevesken ikke skulle kunne brukes!
Lykkehjerte Skrevet 25. juli 2016 #11 Skrevet 25. juli 2016 17 minutter siden, Paeonia skrev: Også skal det sies at kulde ikke dreper alt. Noen går bare i dvale, og våkner igjen når det blir varmt igjen. Det avhenger av bakterietypen om den dør eller ei. Også er det jo ikke sikkert lukten kommer av bakterier i det hele tatt. Men det er jo verdt et forsøk Det er sant! Ville forsøkt det selv!
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2016 #12 Skrevet 25. juli 2016 Den Saturday, July 23, 2016 at 23.46, Lykkehjerte skrev: Husker ikke hva det heter, men sånn bitte små som regel hvite poser lukkede med gelekuler inni, som ofte ligger inni jakkelommer eller vesker/bager som nye, eller skoesker, for å unngå fukt. Har hørt at burde man spare på, fordi de trekker til seg vond lukt fra eks sko, og kan brukes om og om igjen. De nøytraliserer lukten. Man kan jo få kjøpt tilsvarende, men er ofte parfymerte og avgir lukt, derfor vil jeg tro at de andre er bedre? Og gratis! Tenker at om det skal fungere, putt vesken i en pose, eller kanskje putetrekk som er luftigere, og legg ved noen små slike poser, og la ligge over natten eller noe? Har du ingen slike, man kaster jo vanligvis disse, så kan du kanskje høre om familie og venner tilfeldigvis har tatt vare på noen. Ellers ypperlig mulighet for å ta en shoppingrunde, for å få nye klær/sko med slike "do not eat" poser i! Tror nesten ikke jeg ville tatt sjansen på å vaske over med våt klut på en vintage veske, tror ikke det ville tatt vekk lukten som har satt seg heller. Hadde en skinnjakke en gang i tiden med samme problem, hang den i et åpent luftig rom, og tok i grunn dagevis, men lukten avtok mer og mer, og ble til slutt vekk. Men husker det tok lang tid altså, for var inne på tanken å kaste den. De posene der inneholder stoffer som er svært helseskadelige. Det har vært tatt opp på tv. De bør kastes som spesialavfall og ikke samles på. Stoffet i seg selv er forbudt. Vesken bør leveres inn på et renseri skal du få den bra. Forhør deg i en seriøs veskebutikk om hvor der du bor eller om de har andre forslag/produkter i butikken. Å tukle med eddik og all verdens andre gode råd kan i verste fall ødelegge vesken i beste fall få den til å lukte så folk stikker av når vesken er i nærheten. Anonymkode: ee1ba...cc0
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2016 #13 Skrevet 25. juli 2016 33 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Minusgrader dreper bakterier, det er en velkjent måte å "vaske" ting på, som ikke kan vaskes, eller som er vanskelige å rengjøre, eller mengde. Eks flere barnehager bruker dette på vinterstid mht rengjøring av innelekene, de har lekene ute over natten, ved minusgrader. Kan dog være at minusgradene må være oppe i en viss mengde da. Sjekket kjapt og overfladisk på nett nå, viser seg å ikke stemme? Æsj og fysj da, til de barnehagene som bruker denne metoden?! Kulden dreper midd, men ikke bakterier, slik jeg så. Aldri trodde jeg, at jeg skulle skrive på forum om dette temaet! Nei, nå kapitulerer jeg og overlater herved til ekspertene å svare på dette! Detteer det mest skremmende og uvitende jeg noen gang har lestmpå kg. Når man jobber i laboratorier med mikrobiologi bakterier, virus og i sær muggsopper så fryses disse ned til mange minusgrader for å bevare dem. Og kulde dreper heller ikke midd, den bedøver midden slik at den,lettere slipper taket ved støvsuging. I midlertid er ikke midden den som er "farlig" eller allergifremkallende for mennesker men middens avføring. Alt dette drepes/fjernes ved god vask på minst 60 grader. Og hva har midden med vesken å gjøre? Der er neppe midd i den, men skitt etter bruk. Anonymkode: ee1ba...cc0
Lykkehjerte Skrevet 25. juli 2016 #14 Skrevet 25. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De posene der inneholder stoffer som er svært helseskadelige. Det har vært tatt opp på tv. De bør kastes som spesialavfall og ikke samles på. Stoffet i seg selv er forbudt. Vesken bør leveres inn på et renseri skal du få den bra. Forhør deg i en seriøs veskebutikk om hvor der du bor eller om de har andre forslag/produkter i butikken. Å tukle med eddik og all verdens andre gode råd kan i verste fall ødelegge vesken i beste fall få den til å lukte så folk stikker av når vesken er i nærheten. Anonymkode: ee1ba...cc0 Der ser du! Men om stoffet i seg selv er forbudt, så hadde de ikke kunne hatt det her i landet da? Er det lenge siden? De har ikke byttet ut kulene etter det? Har personlig ved en anledning ringt giftmiddelsentralen, heter det ikke det tro, ang innholdet i posene, altså de små kulene. Fikk beskjed om at de var helt ufarlige og gir ikke giftskader ved inntak. Det er ikke dermed sagt at jeg skriver dette som fakta, jeg skriver bare det jeg har fått vite. Takk for opplysningen, ser til tider svært lite på tv og ikke fått dette med meg! Må presisere at jeg aldri har anbefalt eddik eller noe som kan skade vesken?!
Lykkehjerte Skrevet 25. juli 2016 #15 Skrevet 25. juli 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Detteer det mest skremmende og uvitende jeg noen gang har lestmpå kg. Når man jobber i laboratorier med mikrobiologi bakterier, virus og i sær muggsopper så fryses disse ned til mange minusgrader for å bevare dem. Og kulde dreper heller ikke midd, den bedøver midden slik at den,lettere slipper taket ved støvsuging. I midlertid er ikke midden den som er "farlig" eller allergifremkallende for mennesker men middens avføring. Alt dette drepes/fjernes ved god vask på minst 60 grader. Og hva har midden med vesken å gjøre? Der er neppe midd i den, men skitt etter bruk. Anonymkode: ee1ba...cc0 Det var godt å høre at mitt innlegg var det mest skremmende og uvitende som du har lest her på KG! For da kan man med trygghet sluke alle svar her i alle tråder helt rått, eller? At minusgrader dreper bakterier, er jeg ikke alene om å tenke, flere som har hørt og lært det. Betyr ikke at det er den fulle sannhet for det! Som jeg skrev, er det en velkjent metode hos flere å eks legge leker ute over natten i minusgrader. Da jeg skrev det, var det ikke et bastant svar, om du leser det igjen! Så sjekket jeg raskt på nett, og fant skriverier som jeg leste overfladisk, som jeg skrev, og fant ut annet. Skrev det jeg fant! Syns du det er skremmende å dele noe man har hørt, for så å sjekke det opp, og dele at det ikke stemte? Og dele det man så leste? Skremmende at jeg innrømmet at jeg var uvitende i feltet ved å "kapitulere" og gi ekspertene oppgaven å svare? Hm.. Stod for øvrig på nett at kulde derper midd. Påstår likevel ikke at det er den eneste og fulle sannhet! Forskjell på det, eller hva? Dessuten som du skriver, hva har midd med vesken å gjøre? Det har med innlegget jeg svarte på, og ikke direkte med vesken å gjøre nei! Les innleggene mine, så vil du skjønne sammenhengen! Blir litt som om jeg nå spør deg, hva i alle dager da middens avføring og vask på 60grader med vesken å gjøre?! Ingenting selvsagt, men tenker det var et relevant svar i forhold til at jeg nevnte midd i en sammenheng! Eller? Det er slik på diskusjonsforum, tenker jeg da, at man diskuterer og kommer med innspill, uten at man nødvendigvis må ha utdannelse på området der man svarer? Har lært meg til at enkelte har en aggressiv framtoning i sine svar her på KG, og tenker at det har man sin rett til,for de som ønsker det, og det uansett er med på å skape diskusjon, noe som vel er hele poenget med et diskusjonsforum, så lenge det ikke blir overdrevent ufint og usaklig? Så takk for ditt innspill til meg!
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #16 Skrevet 26. juli 2016 Takk for mange tips! Nå ligger den i fryseren over natten, hvis det ikke hjelper så går jeg til veskebutikk eller skobutikk. Kan også hende jeg spør hos en skomaker.. Hva enn som kan hjelpe Anonymkode: 13f00...382
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå