Gå til innhold

Har katten orm?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en Bengal katt, 8 år gammel. Adopterte han for noen mnd siden. Har vært hos vetrinær da vi fikk han, og alt så bra ut.

Han tigger veeeldig, uansett hva vi spiser! Men det er ikke alt han vil ha, og det er skjelden han faktisk får noe også. Han får tørrfor, og av og til våtfor - sistnevte sluuker han. Er mest inne, går ut kanskje annen hver dag, og er ute i alt fra 5 min til 1 time. Forrige eier sa også at han liker seg best inne.

Han er veldig tynn, og var dette da vi fikk han. Jeg lurer på om han kan ha orm. Såvidt jeg får med meg spiser han godt (vi har tre katter, som alle deler matskål)

Det er ingen andre symptomer enn tynn. Vi ser ingenting i avføringen, han klør ikke i baken, og oppfører seg relativt normalt for katt å være :)

Anonymkode: c93fe...834

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legger til at han tygger mye gress når han er ute!

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en Bengal katt, 8 år gammel. Adopterte han for noen mnd siden. Har vært hos vetrinær da vi fikk han, og alt så bra ut.

Han tigger veeeldig, uansett hva vi spiser! Men det er ikke alt han vil ha, og det er skjelden han faktisk får noe også. Han får tørrfor, og av og til våtfor - sistnevte sluuker han. Er mest inne, går ut kanskje annen hver dag, og er ute i alt fra 5 min til 1 time. Forrige eier sa også at han liker seg best inne.

Han er veldig tynn, og var dette da vi fikk han. Jeg lurer på om han kan ha orm. Såvidt jeg får med meg spiser han godt (vi har tre katter, som alle deler matskål)

Det er ingen andre symptomer enn tynn. Vi ser ingenting i avføringen, han klør ikke i baken, og oppfører seg relativt normalt for katt å være :)

Er venn med en eldre innekatt som nå får spesial/tørrmat mot begynnende nyreproblemer. Er svært tynn, mye annet ligner også, men veterinæren har vel sjekket katten din.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Astralianorway skrev:

Er venn med en eldre innekatt som nå får spesial/tørrmat mot begynnende nyreproblemer. Er svært tynn, mye annet ligner også, men veterinæren har vel sjekket katten din.

Han ble sjekket hos vetrinær da vi fikk han, ca 3-4 mnd siden. Var min samboer som var der. Men jeg antar hun sjekket det som burde sjekkes.. Hun kommenterte at han var tynn. men det ble ikke igangsatt noe tiltak for dette..

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han ble sjekket hos vetrinær da vi fikk han, ca 3-4 mnd siden. Var min samboer som var der. Men jeg antar hun sjekket det som burde sjekkes.. Hun kommenterte at han var tynn. men det ble ikke igangsatt noe tiltak for dette..

Hvis katten ikke legger på seg: - ta det opp neste gang. Nyrene er Achilleshælen til (altfor) mange katter. Dere bruker vel spesialfor for innekatter allerede.

Skrevet

Han kan ha orm, skader ikke å gi ham en ormekur.

Ellers kan dere også gi ham høyenergifor.

AnonymBruker
Skrevet

alle kattene er kastrert/sterilisert, så vi bruker mest hills tørrfor for kasterte katter. 

vi har en utekatt, en innekatt (går ut veldig skjeldent, og da bare på terassen) og så har vi denne bengal katten. 

må gjerne til vetrinæren da.. er så drit at det koster så mye :(:(

Skrevet

Du kan bare be veterinæren om en ormekur, du får vanligvis en resept på det uten å ha med katten (jeg bare ringer min dyrlege, så skriver han ut en til meg).  Lurt å gi alle ormekur, de kan smitte hverandre.

For for kastrerte katter har lite fett så kattene ikke skal legge på seg, så jeg ville vurdert å kjøpe noe annet. Jeg har alltid to typer for til kattene. Nå har ene min blitt litt tynn og får Royal Canin Outdoor, håper hun legger på seg av det.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, håper det holder. Såvidt jeg har skjønt er de blitt så strenge at de skal sjekke om katten faktisk har orm før den før kur.. Men jeg får ringe å høre!

Kanskje vi skal vurdere forbytte! :)

Skrevet
Den Monday, July 25, 2016 at 12.42, AnonymBruker skrev:

Ja, håper det holder. Såvidt jeg har skjønt er de blitt så strenge at de skal sjekke om katten faktisk har orm før den før kur.. Men jeg får ringe å høre!

Kanskje vi skal vurdere forbytte! :)

Nei, det er ikke sant. Katter skal ta ormekur hver 3 mnd, og dyrlegen behøver ikke se katten. Bare kontakt dyrlegen og be om ormekur. Du får resept og henter kuren på apoteket. Jeg betaler 140 kroner for resepten.  Resepten gjelder for 3 ganger. Så etter ca 3 mnd skal katten vår ha neste kur.  

Men hvis katten er så tynn, ville jeg byttet for til den.  Fór til steriliserte inneholder jo færre kalorier.  Ville gitt den egen matskål og latt den spise for seg selv.  

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, tirben skrev:

Nei, det er ikke sant. Katter skal ta ormekur hver 3 mnd, og dyrlegen behøver ikke se katten. Bare kontakt dyrlegen og be om ormekur. Du får resept og henter kuren på apoteket. Jeg betaler 140 kroner for resepten.  Resepten gjelder for 3 ganger. Så etter ca 3 mnd skal katten vår ha neste kur.  

Men hvis katten er så tynn, ville jeg byttet for til den.  Fór til steriliserte inneholder jo færre kalorier.  Ville gitt den egen matskål og latt den spise for seg selv.  

slik var det før. dyr bør ikke gå på ofte kuren hvis de ikke har orm, de kan bli resistente. er ingen vetrinærer her som er villig til å gi meg resept uten å se katten først, evt ta med avføringsprøve. så da er du 'heldig' med din vetrinær... 

Skrevet

Her gir de meg resept om jeg ber om det. Men jeg har en fast dyrlege som kjenner meg.

Men å gi hver 3 mnd er for ofte. Vet det ofte står i pakningvedlegget, men de vil selge så mye som mulig. Jeg gir maks en gang i året.  Det er et problem at ormene blir immune mot middelet om det blir brukt for mye av det, og om det skjer har vi ingenting å bruke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...