Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minsten her i huset er 17 mnd, og er som regel veldig flink til å spise brødskiva si.

Men hvis han får f.eks egg eller gulost på, så spiser han opp pålegget og nekter å spise brødbiten. Jeg sier at han må spise opp brødbiten før han får neste bit, men da kaster han brødbiten på gulvet. Tar jeg den opp igjen, og sier at han må spise brødet først, så går den i bakken igjen. Da har jeg dytta stolen hans litt unna bordet, og da renner tårene i strie strømmer. Igjen gjentar vi runden med brødbit som blir kasta på gulvet. Så setter jeg han på gulvet, og sier at da får han ikke mat. Da løper han bort til kjøleskapsdøra og gråter. 

Skal jeg la han få alle bitene på en gang, og la han spise pålegget? Skal jeg fortsette slik jeg har gjort? Det er jo tydelig at han er sulten, men sta. Eller skal han bare få smørbart pålegg? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Del skiva i 2 eller 4, server og la ham ordne selv. Gi gjerne kun smørepålegg en liten periode mens du innfører dette - det er lettere å håndtere for ham. 

Her i huset har barnet hele veien stått fritt til å spise alt pålegget før hun begynner på skiva, men det blir ikke nytt pålegg/ny skive/annen servering før hele skiva er borte. 

Anonymkode: feb95...7ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, Sly skrev:

Hvorfor MÅ han spise brød?

For eksempel fordi barn, som er veldig mye i aktivitet, har behov for jevnlig påfyll av karbohydrater. Og fordi (grovt, som jeg regner med er det som stort sett gis til barn) brød inneholder en rekke nyttige næringsstoffer. Barn skal ikke settes på lavkarbodiett.

Til TS: jeg har en på 20 mnd som nylig har begynt litt som din. Det vi gjør, er å ikke gi etter selv om hun hyler, skriker og bærer seg i sinne over å ikke få nytt pålegg. Vi forklarer bare igjen og igjen at det ikke blir mer mat før brødskiven er spist opp. Vi gir forøvrig også en del smørepålegg, men det "løser" hun ved å skrape det av med hendene eller tennene :rolleyes: 

Uansett, vi gir oss som sagt ikke, og nå, etter å ha vært konsekvente i et par uker ser vi at hun har begynt å skjønne at hele brødskiva må spises, ikke bare pålegget. Og dersom hun nekter å spise annet enn pålegget til frokost pleier hun omtrent uten unntak å "ta det igjen" ved å spise ekstra mye (som oftest brødskiver) til lunsjen noen timer senere.

Anonymkode: 0ae64...095

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

La han spise det han ønsker. Egg og ost er uansett mye sunnere enn brød. Dette hadde jeg virkelig ikke laget noe nummer ut av.

Anonymkode: 885b0...f02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La han spise det han ønsker. Egg og ost er uansett mye sunnere enn brød. Dette hadde jeg virkelig ikke laget noe nummer ut av.

Anonymkode: 885b0...f02

Å bare la barn spise det de selv ønsker til enhver tid er den aller beste oppskriften på kresne barn :) 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Høres kanskje teit ut, men hva med å ta en pepperkakeform og stensilere ut en figur av brødskiva? Det gjør jo brødskiva litt mer morsom

"Vil du ha hjertebrød, brødgris eller brødmann med ost?" 

Anonymkode: d8a4e...b71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bytte brødtype eller kutte ut brød i et par dager? Man blir fort matlei og det kan man føle på selv også, jeg spiser nesten ikke brød selv. Lag smoothies med masse vitaminer, proteiner og sunne karbohydrater. Tilby grøt, havregrøt i yoghurt og bær? Finnes masse alternativer, finner også en del om en ser på hva barn som er veganere spiser

Anonymkode: 83f14...2b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

For eksempel fordi barn, som er veldig mye i aktivitet, har behov for jevnlig påfyll av karbohydrater. Og fordi (grovt, som jeg regner med er det som stort sett gis til barn) brød inneholder en rekke nyttige næringsstoffer. Barn skal ikke settes på lavkarbodiett.

Til TS: jeg har en på 20 mnd som nylig har begynt litt som din. Det vi gjør, er å ikke gi etter selv om hun hyler, skriker og bærer seg i sinne over å ikke få nytt pålegg. Vi forklarer bare igjen og igjen at det ikke blir mer mat før brødskiven er spist opp. Vi gir forøvrig også en del smørepålegg, men det "løser" hun ved å skrape det av med hendene eller tennene :rolleyes: 

Uansett, vi gir oss som sagt ikke, og nå, etter å ha vært konsekvente i et par uker ser vi at hun har begynt å skjønne at hele brødskiva må spises, ikke bare pålegget. Og dersom hun nekter å spise annet enn pålegget til frokost pleier hun omtrent uten unntak å "ta det igjen" ved å spise ekstra mye (som oftest brødskiver) til lunsjen noen timer senere.

Nå finnes det andre karbohydratkilder en standard brødskive da ;) Så barn MÅ ikke spise brød, det er helt riktig. Norge er en typisk brødnasjon, lite kreative der. Ikke alle er kjempeglad i brød, heller ikke barn. 

Anonymkode: 3d2ac...dab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å bare la barn spise det de selv ønsker til enhver tid er den aller beste oppskriften på kresne barn :) 

Ingen sa enhver tid, men det er jo ikke slik at barn på død og liv må spise brødskiver dersom de ikke vil ha det.  Finnes alternativer til typisk brødmat

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen sa enhver tid, men det er jo ikke slik at barn på død og liv må spise brødskiver dersom de ikke vil ha det.  Finnes alternativer til typisk brødmat

men er det ikke litt lurt å venne barn til brød mtp skole og barnehage osv hvor det er vanlig å ha det til lunsj?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Vesentlig skrev:

men er det ikke litt lurt å venne barn til brød mtp skole og barnehage osv hvor det er vanlig å ha det til lunsj?

Jeg tror heller på variasjon jeg da. Samme gjelder jo meg selv. Har en på 20 mnd, tidvis plukker han også av og spiser bare pålegget. Da varierer jeg meg noe annet en periode, det finnes jo mye å velge i. Neste gang han blir tilbudt brød er det fort interessant igjen. 

Skrevet (endret)

Si at det ikke blir mer mat før alt på fatet er spist opp. Hvis han kaster brødskiva tar du bare bort maten og avslutter måltidet. Da skjønner han tegninga kjapt. 

Neste gang kan du jo legge noen ekstra osteskiver på fatet, eller servere bare egg, særlig om ungen er lei av brød. Jeg synes det er veldig greit hvis barna spiser mer egg enn brød, men det betyr ikke at de kan kontrollere måltidet ved å kaste det de ikke vil ha på gulvet.

Endret av Sushi
Skrivefeil
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Smørepålegg. Egg ved siden av. Del opp, legg alt på talerkenen og på han ordne opp selv. Ikke mer pålegg før skiv er spist opp. Den kampen du beakriver hadde jeg ikke orka. 

Anonymkode: ef928...ce1

• Liker 2
Skrevet

Variasjon, variasjon, variasjon! Har selv en fireåring som er vanskelig å få til å spise, noe hun har vært siden fødselen! 

Det som fungerer her er å variere. Brød, polarbrød, knekkebrød, havregrøt, frokostblanding, speilegg osv. 

Skrevet

Smørepålegg og brød kuttet i småbiter. Vet ikke hvorfor, men jeg husker faktisk selv at jeg syntes det smakte mye bedre når mamma en sjelden gang gjorde det når jeg var barn 😄. 

AnonymBruker
Skrevet

For min del fungerer ingen av de rådene som andre gir her.

Men, vi har fortsatt i samme spor hele veien med at han får tilbudt det vi spiser(eksempelvis brødskive) - og resultatet er som oftest at brødskiven sjeldent har blitt spist overhodet(og det gjelder all annen mat også forsåvidt). 

Men, nå som han er 2,5 så har han begynt å skjønne konseptet med avtaler og "dersom du først spiser ditt og datt så får du pållegget/blåbær etc etterpå" - og så gjentar vi "først X, så Y". Og det vi vil han skal spise(brødet, middagen, havregrynen eller hva) serveres ikke sammen med det vi vet han ender opp med å spise alene.

Det funker ikke på vanlige porsjoner, så vi må nøye oss med at han spiser opp eksempelvis 1 skive istedetfor 2, og så får han osten etterpå.

Dette hadde ikke funket på den alderen ditt barn er på, litt fordi de ikke helt klarer skjønne hva "etterpå" betyr i praksis alltid. Så foreløpig hadde jeg kun tatt smørbart dersom det funker, så noen biter med annet pålegg etter han har spist det smørbare.

Negative sanksjoner kan føre til matnekt lenge hos barn som ikke vanligvis er matglade - så hos oss forsøker vi utelukkende positive assosiasjoner.

Ikke la barnet kunne ta fra hverandre brød/pålegg(altså ikke server ting som kan det) - og ikke vær streng med "nei nå får du gå fra bordet" osv - det kan slå veldig feil ut og skape vegring hos enkelte barn.

Anonymkode: 3b8d1...156

Skrevet

Jeg tror det er viktig at så små barn får spise det de liker. Da får de utvikle ekte matglede og forbinder måltidene med noe positivt, i stedet for at de nærmest skal presses og lures til å spise noe de ikke synes er godt. De spytter jo ut det de ikke liker på refleks, eller kaster det på gulvet fordi de ikke forbinder det med mat. Barna våre (og til delt vi voksne) har aldri vært noen store brødspisere, og de har fått lov til å velge bort brød når de ikke har villet ha det. De er store nå og spiser brød, men mer som tilbehør til annen mat. Tradisjonelle brødmåltider med brødskiver og pålegg har vi omtrent aldri her i huset. Det er mye annet sunt og godt man kan spise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...