AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #1 Skrevet 22. juli 2016 Vi var en gjeng som ble bedt til middag hos ei veninne. Vi var 6 stk til sammen. Det var 1kg kjøtt strimler, 2 poser bil in bag, en pose saus og en liten bolle med salat. Vi ble ikke mette og vertinne og vert forsynte seg selv først på andre runde så da var det ikke nok til oss 4 andre. Vi stod (ganske sultne etter fleste runde hvor vi var sparsomme, vi så det var lite mat) med talerkbene våre og kikket på restene.... 2 kjøttbiter, en spiseskje ris igjen og litt saus hvis man skrapte i bunnen av kjelen. Vi dro så sultne og endte opp med pølse på Statoil på turen hjem. Vi hadde en biltur på nesten 3 timer hver veg... veninne skrøt av sin vellykkede middagsfest, men det var altfor lite mat. Burde vi si noe I dette tilfellet? Anonymkode: b48e4...21f
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #2 Skrevet 22. juli 2016 Dere sto og kikket på restene? Ingen forsynte seg, men dere taket for maten, protesterte ikke da hun skrøt, og dro heller i stillhet og kjøpte pølse på Statoil? Anonymkode: e9e2c...8a5 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #3 Skrevet 22. juli 2016 "Har dere en runde til med mat til oss også?" Kunne dere sagt etter at vertskapet (uhøflig) hadde forsynt seg selv med 2. runde. Anonymkode: 95179...7b1 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #4 Skrevet 22. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere sto og kikket på restene? Ingen forsynte seg, men dere taket for maten, protesterte ikke da hun skrøt, og dro heller i stillhet og kjøpte pølse på Statoil? Anonymkode: e9e2c...8a5 Nei vi begynte å fordele av det som var igjen. Men vi stod en stund og bare så forbauset på restene. Det er I ettertid hun skrøt ikke under selve middagen. Når hun spurte om vi var forsynt svarte en av oss at ja vi hadde skrapet der som var igjen. Men tror ikke hun fort helt. Anonymkode: b48e4...21f
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #5 Skrevet 22. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Har dere en runde til med mat til oss også?" Kunne dere sagt etter at vertskapet (uhøflig) hadde forsynt seg selv med 2. runde. Anonymkode: 95179...7b1 Joda det kunne vi. Det ble liksom litt kleint hele greia. Vertene spratt opp og tok mere mat. Vi fikk beskjed om å ta mer "spis spis spis " sa hun... De må ha hørt at vi stod å fordelte det som var igjen. Det eneste vi ikke tok var bunnskrapet av sausen. Anonymkode: b48e4...21f
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #6 Skrevet 22. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei vi begynte å fordele av det som var igjen. Men vi stod en stund og bare så forbauset på restene. Det er I ettertid hun skrøt ikke under selve middagen. Når hun spurte om vi var forsynt svarte en av oss at ja vi hadde skrapet der som var igjen. Men tror ikke hun fort helt. Anonymkode: b48e4...21f Da ble det en misforståelse da? "Å være forsynt" betyr å ikke ønske mer mat.,.. Anonymkode: 95179...7b1 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #7 Skrevet 22. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei vi begynte å fordele av det som var igjen. Men vi stod en stund og bare så forbauset på restene. Det er I ettertid hun skrøt ikke under selve middagen. Når hun spurte om vi var forsynt svarte en av oss at ja vi hadde skrapet der som var igjen. Men tror ikke hun fort helt. Anonymkode: b48e4...21f Her skulle dere svart at dere ikke var forsynt. Det er ikke rart at hun tror det, så lenge èn av dere svarte ja, og de to andre ikke sa noe. Anonymkode: 6baa0...832 3
Hvalen Skrevet 22. juli 2016 #8 Skrevet 22. juli 2016 Jeg hadde definitivt nevnt det. Kan du ikke bare si at neste gang så får hun lage mer mat pga det smakte så godt. Og du skulle ønske at du fikk spise deg mett og gjerne forsyne deg flere ganger. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #9 Skrevet 22. juli 2016 Jeg kunne faktisk ha funnet på å servere den mengden til 6 personer. Vi er to voksne og et barn på 6 år i husholdningen og for oss så er det nok med en pakke strimlet kjøtt (450 g) og en pose boil in bag ris. Det blir alltid igjen mat så jeg lurer mer på om dere kanskje spiser mer enn normalt? Anonymkode: 7b161...2e0 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #10 Skrevet 22. juli 2016 Vel, det er lett å si i ettertid at man burde sagt fra. Men det er ikke så lett der og da. Jeg var på besøk hos noen som er likedan. Gjerrige som fy på maten, tallerknene er bånnskrapt og etterpå skryter de av seg selv over hvor flinke de er til å beregne maten. De spør ikke om vi som er på besøk er forsynt heller, jeg vil tippe de egentlig vet at svaret er nei. Jeg er ikke nær nok til at det er min business å kommentere, vi ser dem ikke så ofte heller. Anonymkode: e9e2c...8a5 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #11 Skrevet 22. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kunne faktisk ha funnet på å servere den mengden til 6 personer. Vi er to voksne og et barn på 6 år i husholdningen og for oss så er det nok med en pakke strimlet kjøtt (450 g) og en pose boil in bag ris. Det blir alltid igjen mat så jeg lurer mer på om dere kanskje spiser mer enn normalt? Anonymkode: 7b161...2e0 Oj! Vi er to voksne og to barn i småskoler og vi må ha opp mot 1 kg kjøtt til måltidet. kommer an på type kjøtt pg tilbehør seøvfølgelig, kjøttdeig går det kjapt 1 kg av... Anonymkode: 2a402...54d 2
Gjest Juami Skrevet 22. juli 2016 #12 Skrevet 22. juli 2016 Ville nok ikke sagt noe i ettertid, i og med at en svarte ja på at dere var forsynt. Dette må nesten tas der og da når dere får spørsmålet, for da får i alle fall vertene mulighet til å fikse det ved å servere noe annet. Men om dette gjentar seg en annen gang så kan dere si i fra.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #13 Skrevet 22. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kunne faktisk ha funnet på å servere den mengden til 6 personer. Vi er to voksne og et barn på 6 år i husholdningen og for oss så er det nok med en pakke strimlet kjøtt (450 g) og en pose boil in bag ris. Det blir alltid igjen mat så jeg lurer mer på om dere kanskje spiser mer enn normalt? Anonymkode: 7b161...2e0 Man skal vel beregne 250g kjøtt pr voksne person? Da hadde 1kg kjøtt vært nok til 4 voksne. Du sier en pose boil in bag er nok til 2 voksne og 1 barn. Vi bar 6 voksne og 2 poser. En liten salat. Og etter 3 timer i bil er man sulten. Vi spiser helt ordinært. Kanskje dere er småspist? Anonymkode: b48e4...21f 11
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #14 Skrevet 22. juli 2016 2 minutter siden, Juami skrev: Ville nok ikke sagt noe i ettertid, i og med at en svarte ja på at dere var forsynt. Dette må nesten tas der og da når dere får spørsmålet, for da får i alle fall vertene mulighet til å fikse det ved å servere noe annet. Men om dette gjentar seg en annen gang så kan dere si i fra. Vi var jo litt redd for å såre henne og. Var første gang vi møtte mannen hennes så vi var vel litt for forsiktige. Kanskje neste gang hvis det blir aktuelt. Anonymkode: b48e4...21f
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #15 Skrevet 22. juli 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kunne faktisk ha funnet på å servere den mengden til 6 personer. Vi er to voksne og et barn på 6 år i husholdningen og for oss så er det nok med en pakke strimlet kjøtt (450 g) og en pose boil in bag ris. Det blir alltid igjen mat så jeg lurer mer på om dere kanskje spiser mer enn normalt? Anonymkode: 7b161...2e0 Ja, og da ser du da at dette blir for lite? Dere er to voksne som spiser en pose boil in bag. (en seksåring er småspist, regnes ikke med) Da skjønner du at to poser blir for lite på seks voksne? Det burde minst være tre etter din målestokk da. Og minst tre pakker strimlet kjøtt. Du må jo gange deres egen mengde med tre, ikke med to, for dere er bare to voksne. Anonymkode: 56d7d...090 15
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #16 Skrevet 22. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skal vel beregne 250g kjøtt pr voksne person? Da hadde 1kg kjøtt vært nok til 4 voksne. Du sier en pose boil in bag er nok til 2 voksne og 1 barn. Vi bar 6 voksne og 2 poser. En liten salat. Og etter 3 timer i bil er man sulten. Vi spiser helt ordinært. Kanskje dere er småspist? Anonymkode: b48e4...21f I en kjøttgryte på 6 pers bør man i alle fall beregne 1200 kg, og jeg bruker alltid å beregne litt mer når jeg har gjester, for man vet jo aldri. Anonymkode: 0bf47...53b 9
melatonin Skrevet 22. juli 2016 #17 Skrevet 22. juli 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kunne faktisk ha funnet på å servere den mengden til 6 personer. Vi er to voksne og et barn på 6 år i husholdningen og for oss så er det nok med en pakke strimlet kjøtt (450 g) og en pose boil in bag ris. Det blir alltid igjen mat så jeg lurer mer på om dere kanskje spiser mer enn normalt? Anonymkode: 7b161...2e0 Det er normalt å regne 250 til 300g kjøtt pr gjest pluss tilbehør. Høres ut som om dere spiser mindre enn normalen. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #18 Skrevet 22. juli 2016 Det bør være så mye mat at man kan by på 3. runde for de som ønsker det! Anonymkode: 95179...7b1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #19 Skrevet 22. juli 2016 Det bør være så mye mat at man kan by på 3. runde for de som ønsker det! (For å være sikker på at alle blir forsynt) Anonymkode: 95179...7b1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #20 Skrevet 22. juli 2016 Det er normalt å spise mye mer enn en "slankeporsjon", når man er invitert til middagsselskap. Det er forskjell på hverdag og fest. Og i selskap blir man oftest sittende lengre tid ved bordet også. Jeg er vant med at det er så mye mat at vertskapet byr på 3. runde. Anonymkode: 95179...7b1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå