Gå til innhold

Utveksling - kort fra NAV?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Reiser på utveksling til USA om noen uker, og jeg får støtte fra Lånekassen. Har vært på utveksling en gang før. Da fikk jeg et kort i posten fra NAV, men jeg husker ikke helt hva det gjaldt. Denne gangen har jeg fått et kort fra HELFO. Er det et kort fra NAV jeg mangler her, altså skal en fortsatt ha med seg et eller annet fra NAV når en reiser på utveksling?

Anonymkode: 4c7ae...f72

Skrevet

Nei, ikke noe du trenger i USA. Det viktige der er din egen forsikring. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakker du om det blå helsetrygdekortet for å få rett til legehjelp på lik linje med borgerne i det landet du skal til? Det gjelder bare i EU/eøs Land og under ingen omstendigheter i USA. Der må du tegne privat forsikring, og den kan jeg love deg at er dyr! Ring et forsikringsselskap du vil bruke og forklar hva og hvor du skal. 

Anonymkode: 1d1fd...6cd

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakker du om det blå helsetrygdekortet for å få rett til legehjelp på lik linje med borgerne i det landet du skal til? Det gjelder bare i EU/eøs Land og under ingen omstendigheter i USA. Der må du tegne privat forsikring, og den kan jeg love deg at er dyr! Ring et forsikringsselskap du vil bruke og forklar hva og hvor du skal. 

Anonymkode: 1d1fd...6cd

Skrem nå ikke vettet av en ung student som skal på utveksling! Studenter drar på utveksling stadig vekk, og de har jo råd til å betale forsikring? Har selv barn som har studert årevis i utlandet (ikke i Europa), og de kjøpte forsikring som var spesielt tilpasset studenter. Husker ikke nå hvor det ble gjort, men skjekk info hos ANSA. Du må også bekrefte at du fortsatt vil være medlem av folketrygda hvis du er utenlands mer enn 12 mnd, men det gjelder vel ikke trådstarter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...