H80 Skrevet 22. juli 2016 #1 Skrevet 22. juli 2016 Hei, Jeg har en oppvaskmaskin med forskjellige vaskeprogram. Det hardeste vasker på 70 grader C og symbolet viser gryter. Jeg har noen andre program som viser lavere temperatur og med symboler som viser glass osv, men hvorfor kjøre på disse? Er de mer skånsomme mot vinglassene mine? Hvis de bruker noe mindre energi, bryr jeg meg lite om dette da det uansett ikke koster mer enn ca 1 kr i strøm å kjøre en oppvaskmaskin. Om det koster 80 eller 110 kroner i året bryr jeg meg lite om.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #2 Skrevet 22. juli 2016 Vinglass og krystall skal ikke i oppvaskemaskinen har jeg fått streng beskjed om. En stor krystall bolle klarte jegmå ødelgge ved at den sprakk. Men ellers bruker jeg bare 70 graderen nå, fordi den tar kortere tid og fordi det tar noen dager mellom hver gang vi kjører maskinen. Har du derimot akndre ting enn krystall som du er redd for, så kjører du lavere temperatur eller håndvasker. Gryter med teflonbelegg særlig Tefal blir fort stygt i oppvaskmaskinen. Party grytene fra Høiang tåler mer etter min erfaring. Nye Woll stekepanner håndvasker vi. Så du må se litt på hva du har og hvor redd du er for bruksslitasje på tingene dine. Anonymkode: 9d5fd...767 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #3 Skrevet 22. juli 2016 Vel, det er flere grunner til det. Har du sett glass som har mistet glansen og fått sånn hvitt lag? Det er fordi sterk varme har ødelagt glasset og laget riper i det. Da vil såpen sette seg i disse ripene. Ja, tynne vinglass skal ikke kjøres på et 70 graders program. De ulike redskapene og servise-delene tåler altså forskjellig. Noe er mer skjørt. Anonymkode: 6b952...db6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #4 Skrevet 22. juli 2016 Kjører alt på 70, alltid. Med mindre det er vinglass. Anonymkode: b68dc...d5f
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #5 Skrevet 22. juli 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vinglass og krystall skal ikke i oppvaskemaskinen har jeg fått streng beskjed om. En stor krystall bolle klarte jegmå ødelgge ved at den sprakk. Men ellers bruker jeg bare 70 graderen nå, fordi den tar kortere tid og fordi det tar noen dager mellom hver gang vi kjører maskinen. Har du derimot akndre ting enn krystall som du er redd for, så kjører du lavere temperatur eller håndvasker. Gryter med teflonbelegg særlig Tefal blir fort stygt i oppvaskmaskinen. Party grytene fra Høiang tåler mer etter min erfaring. Nye Woll stekepanner håndvasker vi. Så du må se litt på hva du har og hvor redd du er for bruksslitasje på tingene dine. Anonymkode: 9d5fd...767 Hvorfor håndvasker dere Woll stekepannene? Vi tar vår rett i oppvaskmaskinen. Nå kjører vi eco-program da, tror det er 50 graders vask, om jeg husker riktig. Den ser like fin ut etter to år, og er i oppvaskmaskinen i hvert fall 3-4 ganger per uke (med unntak av sommeren, hvor vi griller mye). Anonymkode: 13305...41d
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #6 Skrevet 22. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor håndvasker dere Woll stekepannene? Vi tar vår rett i oppvaskmaskinen. Nå kjører vi eco-program da, tror det er 50 graders vask, om jeg husker riktig. Den ser like fin ut etter to år, og er i oppvaskmaskinen i hvert fall 3-4 ganger per uke (med unntak av sommeren, hvor vi griller mye). Anonymkode: 13305...41d Fordi vi er redd de blir fortere slitt, og vil,at de skal vare en stund. I tillegg tar de mye plass i oppvaskmaskinennselv om håndtakene kan taes av. De koster jo og en del. Anonymkode: 9d5fd...767
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå