Gå til innhold

Slanking-Spisepress...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk Kverula!

Du skjønte akkurat det jeg mente.

Jeg har valgt å være åpen om at jeg slanker meg fordi jeg ville slippe at folk ikke skal si jeg må smake på dit og dat. Jeg tenkte det at med at jeg er åpen for å si det slipper jeg spørsmål om hvorfor jeg spiser lite eller at jeg velger å kjøre bil. (For da er jeg iallefall gravid da hvis jeg velger å kjøre på en fest!)

Mange er synes jeg er tøff og respekterer det. Men det er forbløffende mange som også sier det at hvis du bare tar litt eller bare gjør det i dag så har ikke det noe å si....

Poenget mitt er at det valget må jeg ta. Og da jeg har vært ærlig på det, synes jeg folk kan holde munn i steden for å mase om at jeg kan da bare ta den biten der, sausen der eller 2 glass vin...

Hvorfor kan de ikke bare respektere at jeg ikke ønsker??? :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
...

:klem: fordi de har bestemt at du skal ha lyst på! og da er du visst uhøflig om du faktisk ikke har det. :roll:

folk respekterer ikke engang at man ikke spiser det man ikke tåler, så det er mye rare meninger ute å går. :ler:

Skrevet

Noen må bare "nøde". Men dersom du har smakt litt på noe av det som serveres så får de heller bare ha det så godt, det er min mening!

Skrevet

:klem: fordi de har bestemt at du skal ha lyst på! og da er du visst uhøflig om du faktisk ikke har det. :roll:

folk respekterer ikke engang at man ikke spiser det man ikke tåler, så det er mye rare meninger ute å går. :ler:

Det du beskrev tidligere her, aline - at folk ikke en gang har forståelse for at man ikke TÅLER - det er jo rett og slett helt helt utrolig. :roll:

K

Skrevet

Altså - jeg har ikke et råd for å unngå "spisetvang", for jeg synes faktisk at folk bør forstå og respektere at man ikke vil ha. Man tvinger jo ikke røyk på folk som nettopp har sluttet å røyke heller.

Men hvis man gjerne vil unne seg litt ekstra i advents- og juletiden, er det jo en ide og sette opp aktivitetsnivået litt. Gå hjem fra fest, ta trappene, en ekstra svømmetur etc. I julen er ihvertfall jeg en del i aktivitet, skiturer, spark, gåturer og foretrekker det istedet for å ikke smake alle de gode tingene.

Piglet

Skrevet

Veldig, veldig fornuftig, Piglet! For det er utrolig hva man kan unne seg hvis man bare øker aktiviteten!

Kurslederen vår sa imidlertid at vi burde passe på å øke aktiviteten FØR utskeielsen, ellers var det lett å la det gå i glemmeboken - og det har hun nok rett i! :wink:

K

Skrevet

Jeg har også oplevs spisemas under slankekur. Og det synes jeg er vanskelig, for noe av grunnen til at jeg har trengt slanking er jo nettopp at jeg liker slik mat, og jeg er lett å be. Viljestyrken er svak. og den blir IKKE bedre av mas. Det er vanskelig nok å begrense seg uten mas, for min del.

Gjest Litjmæ
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen, men til enda større grad så er det vel meg selv kanskje, som føler at jeg må smake litt, delvis for ikke å være uhøflig og delvis fordi det ofte ser godt ut :oops:

Hvordan klarer dere alle sammen å være så sterke da?

Mener å huske at jeg leste på GR sine sider at smågodt regnet de 30 kcal pr ting' date=' da ødelegger du ikke særlig om du tar en ting. å spise ti ting vil gjøre noe, men en? neppe.[/quote']

Ojojojojoj så mange kalorier det blir i en pose da... :o

Skrevet

Opplyser du om at du slanker deg så ber du nesten om kommentarer. Å "synde sammen" på godtefronten er jo blandt de mest grunnleggende aktivitetene i kvinnelig bonding. Å nøde gjester er dessuten god norsk takt og tone, akkurat som det er god tone for en gjest å takke nei et par ganger før en likevel forsyner seg fordi det jo var så nydelig. Slike dyptgående høflighetsskikker er tusen ganger sterkere enn enhver opplysning om GR og respekt for individuelle valg.

Og helt ærlig synes jeg det er uhøflig å komme som gjest og informere verten om at man ikke skal ha ditt og ikke datt, med mindre det er snakk om allergi/intoleranse, sukkersyke eller andre patologiske grunner. Du skal være bra tung før det blir patologisk! Verten har anstrengt seg, arbeidet for å finne på noe ekstra godt å by på og arbeidet for å lage det, og hvis en gjest går på Atkins, en annen på GR, en tredje ikke tåler gluten og en fjerde er imot landbruksnæringens utnytting av dyr og så videre og så videre - da er det ikke mye moro å invitere. Da får du heller gå på restaurant.

Og å treffes ute er jo en fin måte å unngå dilemmaet på. Du kan bestille det du ønsker, la være å spise spesielt fetende ting ved å si rett ut at det ikke smakte uten å fornærme vennene - alt sammen uten å behøve å forsvare deg med at du slanker deg.

På buffetserveringer kan man jo bare ta for seg av det som er forholdsvis magert og la det andre være.

Når du må stille opp hjemme hos folk, kan du likeledes forsyne deg godt av grønnsakene, drikke vann (du kjører jo, såklart...), ta sausen ved siden av kjøtt/poteter slik at du tar litt men ikke får i deg stort av den, og så vider i den duren. Desserter kan være vanskelig, men hvis den inneholder noe med frukt og noe med fløte/is/pudding er det bare å ta mye frukt og lite annet, og evt la være å spise fløtekomponenten og heller rote litt i den med skjeen så den ikke ser urørt ut. Alt dette kan du gjøre uten å lage noe oppstuss, uten å ta opp saken, uten å gå inn i noen diskusjoner.

Andres følelser er ikke mindre viktige enn dine, vet du, så det gjelder å finne diskrete måter å gjøre alle til lags på...

Skrevet

Her er vi nok ikke helt enig glaciera.

Poenget mitt er jo ikke det at jeg ikke har smakt på ting. Poenget mitt er at jeg spiser mindre og sunnere men jeg har da smakt på maten!

Det jeg mener er faktisk at de kan la vær å si "ta en bit til" "smak på dette også da" etc.

Hadde noen vært på besøk til meg og en slanket seg og en annen hadde allergi. Så hadde jeg da ikke blitt fornærmet for det om de spiste lite! Og hadde jeg visst det på forhånd hadde jeg heller prøvd å hjelpe enn å kritisere!

Det eneste jeg mener er jo det at jeg ønsker å bli respektert for mitt valg.

Og jeg synes sammenligningen med de som slutter å røyke er veldig god.

Du sitter ikke å blåser røyk midt i ansiktet og maser på at de skal ta en på en som prøver å slutte!

Skrevet

man kan jo bare slenge med når man blir bedt også, at "jeg jobber med kostholdet og slanking, så du trenger ikke lage all verdens." ;)

om verten da ALLIKEVEL lager søte og feite kaker, så må verten tåle at besøkendet ikke forsyner seg!!

når man sier ifra til og med på forhånd, så er det unødvendig å lage noe man VET at besøkendet ikke spiser!!

og man er en minst like god vert dersom man da følger dette og lager istand ett skikkelig fruktfat eller noe i stedenfor. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...