Gå til innhold

Slanking-Spisepress...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg går nå på Grete Roede kurs. Og synes det er kjempemorro. Og alt går ganske bra.

MEn siden det er før jul er det masse som skjer. Årsfester, bursdager etc. Så det blir mye bort og spise.

Det er ikke bare enkelt for å si det sånn!

Jeg synes selv at jeg er ganske flink til å holde meg i tøylene. Og har valgt å si i fra at jeg går på slikt kurs slik at de jeg er hos skal forstå hvorfor jeg spiser utvalgte ting og lite!

Alikevel føler jeg et visst press. For alle kommer med setninger som "Du kan vel unne deg litt" Og "det går vel bra hvis du tar/gjør sånn bare i dag"

Og av og til virker noen til og med litt fornærmet hvis jeg ikke gjør det. Andre virker som får dårlig samvittighet for seg selv hvis jeg ikke gjør det.

Jeg er jo ikke ute etter å være smålig eller uhøflig men skal jeg ta hensyn til dette, vil jeg jo ikke gå ned noen ting. Og jeg klarer ikke helt å ikke ta meg nær av det heller.

Noen andre som har opplevd slik? Evt har en mening om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp - nå har jeg ikke gått på grethe Roede, men det er der jo en klassisk holdning.

Det er da ikke så farlig akkurat nå - og det er garantert de samme menneskene som sier "det er jo bare å kutte ut å spise det og det og det så går man jo ned i vekt" :roll:

Det beste er nok å smile tålmodig av dem, nikke forstående og gjøre det som passer deg best. Stå på! :wink:

Skrevet

Du kan jo nesten ikke ta hensyn til alle andre og ikke deg selv. Det er hardt og stikker i samvittigheta, men verdt det når du går på vekta.

Har ei "svigermor" (kaller a det, vi er ikke gift da) som er sånn. Helt sinnsykt. "denne bare må du smake på, du kan jo bare ta litt" men du veit at når dama slenger 3 kaker og sjokoladebolle på bordet og mener litt av alt så går jo ikke det.

Blei skikkelig irritert på henne en dag da vi var der på besøk. Vi hadde spist middag før vi dro og skulle bare innom med noe. Mens vi var der kom hu hjem fra jobb og skulle da ha seg litt mat, selvfølgelig. Spurte om vi ville ha, men nei, svarte vi høflig siden vi ikke var sultne. Tror du ikke dama satt seg ned for å spise så kommer denne "syns det er skikkelig dårlig gjort at dere ikke vil spise sammen med meg".

Sorry, da ble jeg irritert og forklarte at jeg kan ikke spise hele tia, ikke var sulten, ikke ønska noe mat og prøver å komme meg ned i vekt, men det er jammen ikke så lett.

Så du må bare si ifra, kan ikke gå rundt å få dårlig samvittighet fordi du vil ned i vekt. Det går jo ikke og det tror jeg alle de folka vil skjønne dersom de legger litt godvilje til.

Drikk rødvin istede for øl til mat og sånn, + lettbrus.

Så får du bare si når andre sier at du kan unne deg litt at "nei, jeg kan ikke det for da får jeg ikke de resultatene jeg vil ha og som jeg har jobbet for" Det burde jo stoppe dem...

Lykke til og føler med deg ... :roll:

Skrevet

Jeg velger å ikke fortelle at jeg går på GR kurs! Da slipper jeg slike forståsegpåere kommentarer :sjarmor: !

Skrevet

Jeg går også på GR-kurs, og jeg gruer meg til den tida vi skal inn i nå framover - med julefeiring, selskaper, venninnetreff og festligheter. Det er alltid så mye godt som kommer på bordet i disse tider, og det er ikke lett å skulle takke nei til det meste.

Heldigvis er det flere i min familie som holder på med kurs nå, så jeg møter i hvertfall forståelse fra den kanten.

Det jeg syns er det verste med å være på slankern, er ikke det at jeg må la være å spise - det er det som du beskriver Olse, at noen får dårlig samvittighet for at DE spiser det jeg ikke kan ta, mens andre igjen ikke skjønner hvorfor jeg ikke kan ta bare litt av ditt og litt av datt.

Hadde jeg hatt vekta jeg ønsker og ikke vært på slankern så hadde jo det vært det en måte å gjøre det på - men for å oppnå resultater så kan man ikke gå utover den vanlige dagsmenyen.

Selvom det er vanskelig å si bestemt nei og få forståelse for det, så tror jeg det er det som er løsningen. Forklare at man har en meny å forholde seg til og at all kosen ikke er verdt fordi man da ikke får de resultatene man ønsker seg.

Håper du møter forståelse, Olse - og uansett: Gjør som DU SELV har bestemt!

K

Skrevet

jeg har det sånn i forhold til endel ting jeg ikke tåler, jeg sier ifra at jeg gjerne bare holder meg til vann å drikke f.eks, fordi jeg ikke tåler så mye annet, også blir folk nesten sure.... :roll::ler: DE føler seg som dårlig vertinner dersom jeg ikke tvangsdrikker noe jeg blir dårlig av.

driver også med endring av kosthold og dårlige vaner, og kommer til å holde godt på de gode vanene selv om noen kanskje blir skuffet.

Når noen sier at "du kan vel bare idag", så kan du jo si ifra, at det er så mye som skjer nå før jul, at dersom du skulle unne deg "bare idag" hver gang du var med på noe, så hadde du like godt kunnet slutte hele kurset. med et lite blunk etterpå.

folk er sånn, finn det som passer for deg og situasjonen. Jeg velger "løsning" litt etter situasjon. Noen tar ikke nei for nei, selv om de vet jeg blir SYK av tingene. så noen ganger gjør jeg bare som Suzy sier, jatter med og forsyner meg uten å egentlig drikke/spise mer en nipper av det. andre ganger sier jeg klart ifra og lar være.

Skrevet

Kjenner meg igjen her, ja. Det er særlig problematisk på jobben. Det er mye kaker og sjokolade her, og det blir kommentert hvis man lar skåla gå forbi: "er du flink du, da?" Nei, jeg er ikke "flink"! (Jeg gidder ikke si det, men jeg passer på å mumle noe om at jeg bare passer litt på akkurat nå).

Det er ikke å være "flink", det er å slanke seg. Det motsatte av flink er det jo ingen som vil være, og jeg vil ikke påstå at de som kan kose seg ikke er flinke. Snarere tvert imot! Det er viktig å kunne kose seg - med god samvittighet.

Det at jeg slanker meg denne høsten betyr ikke at alle andre bør gjøre det samme. På ingen måte!

Jeg har bare sagt det til ei venninne at jeg slanker meg (og hun har et godt og avslappet forhold til kropp), ellers holder jeg det for meg selv. Det er ikke meningen å minne folk om at de er misfornøyde med seg selv. De har som oftest ingen grunn til å være det, heller.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Typisk at de som kommer med slike komentarer ofte har litt for mange kilo selv! De føler seg sikkert litt utilpass som "trykker i trynet" mens du åpent prøver å holde linjene. Men det er jo ikke din feil at de har dårlig samvittighet for at de ikke er like sunne selv!

Jula er jo slankeres mareritt. Det vil nok bare bli verre og verre jo nærmere nyttår du kommer, men vent til januar du! Da er det 2 millioner damer i Norge med skinnende nye forsetter, og misunner deg som ligger et halvt år i forveien!!! ;)

Skrevet

Men er ikke dette en ting de fokuserer på på disse kursene da? At man faktisk skal øve seg på å ta litt. Problemet til en jojo-slanker er jo at vedkommende enten spiser "ingenting" eller alt for mye. Ingen blir feite av å spise litt kake i et selskap eller litt god saus på en middag. Jeg tror det er en utrolig viktig egenskap å faktisk kunne kose seg med nettopp litt av ting som ikke er så sunnt. Mener jeg har hørt den uttalelsen fra Jeanette Roede, at det er ingenting som er forbudt, og det er måtehold som er nøkkelen. Om man lever i en slags askese når man slanker seg må overgangen til et normalt kosthold bli utrolig merkelig.

Basert på disse uttalelsene fra de som vet hva de driver med ville jeg oppfatte en gjest som overhode ikke ville smake på hverken kaker eller mat som utrolig uhøfflig. Ville overhode ikke reagert på at noen tok et lite stykke og ikke forsynte seg to ganger, men at man må la være å spise enkelte ting fordi man går på kurs må da rett og slett være en grov missforståelse?

Skrevet
Men er ikke dette en ting de fokuserer på på disse kursene da? At man faktisk skal øve seg på å ta litt. Problemet til en jojo-slanker er jo at vedkommende enten spiser "ingenting" eller alt for mye. Ingen blir feite av å spise litt kake i et selskap eller litt god saus på en middag. Jeg tror det er en utrolig viktig egenskap å faktisk kunne kose seg med nettopp litt av ting som ikke er så sunnt. Mener jeg har hørt den uttalelsen fra Jeanette Roede, at det er ingenting som er forbudt, og det er måtehold som er nøkkelen. Om man lever i en slags askese når man slanker seg må overgangen til et normalt kosthold bli utrolig merkelig.

Basert på disse uttalelsene fra de som vet hva de driver med ville jeg oppfatte en gjest som overhode ikke ville smake på hverken kaker eller mat som utrolig uhøfflig. Ville overhode ikke reagert på at noen tok et lite stykke og ikke forsynte seg to ganger, men at man må la være å spise enkelte ting fordi man går på kurs må da rett og slett være en grov missforståelse?

Du har rett i at man på kurs blir fortalt at man ikke skal kutte ut alt som er usunt. Det er viktig å bli kjent med hvor mye man egentlig putter i seg av kalorier når man fx spiser et kakestykke. Det er ikke noe mål i seg selv å avstå fra alt søtt og godt, det kommer man uansett ikke til å gjøre når man er ferdig på kurs likevel. Vi har 350 kcal pr uke som vi kan bruke på hva som helst - også kaker/snacks. Men når det er sagt, så er ikke 350 kcal veldig mye når det er snakk om slike matvarer!

Det at man tar et lite kakestykke eller saus på maten er ikke en stor synd - men fram mot jul så kan jo dette bli et tema opptil flere ganger i uka, og da blir faktisk et lite kakestykke her og en sjokoladebit der til ganske mange kalorier etterhvert - og da uteblir faktisk vektnedgangen. Og vi som betaler for å gå på kurs er vel egentlig ikke interessert i ikke gå ned noe de ukene som kurset står på.

Men som sagt - det å lære seg å ta litt og tillate seg godsaker til en viss grad er en del av kurset, ja.

K

Skrevet
...Basert på disse uttalelsene fra de som vet hva de driver med ville jeg oppfatte en gjest som overhode ikke ville smake på hverken kaker eller mat som utrolig uhøfflig. Ville overhode ikke reagert på at noen tok et lite stykke og ikke forsynte seg to ganger' date=' men at man må la være å spise enkelte ting fordi man går på kurs må da rett og slett være en grov missforståelse?[/quote']

men spør du da først gjesten om hvor mange ganger før i uka h*n har tillatt seg å "smake bare litt"?

dersom det er tredje/fjerde tingen vedkommende er med på på ei uke, som vel kan skje nå i juletider og man er sosial, så SKAL man faktisk ikke ALLTID smake litt av alt. Ikke om man vil ned i vekt!!

Jeg kan skjeie ut en gang i blandt jeg, smake litt her og der, men det må jo faktisk være når det passer meg, ikke andre.

dersom man MÅ spise kaker/snop når man drar på besøk, så får man være usosial istedenfor da eller? dersom man faktisk prøver å jobbe med seg selv?

Gjest Ninakanin
Skrevet

Man kan jo lyve.. Si "neitakk jeg ble stappmett på den gode middagen!" hvis man takker nei til dessert, eller si "jeg har litt mageknip i dag, så jeg tror jeg forsyner meg litt sparsomt av den deilige middagen din!".

Lyve med et smil er da ikke uhøflig :)

Skrevet
dersom det er tredje/fjerde tingen vedkommende er med på på ei uke, som vel kan skje nå i juletider og man er sosial, så SKAL man faktisk ikke ALLTID smake litt av alt. Ikke om man vil ned i vekt!!

Det er stor forskjell på å smake ingenting og på å smake litt av alt. Jeg sa ikke og mente ikke at man burde smake litt av alt, det blir jo fort veldig mye dersom man er på julebord og det blir buffet. Men å ikke smake noe i det hele tatt når man er gjest hos noen som har ordnet til mat fordi de får gjester, ja det synes det er uhøflig. Om det er snakk om svigermor som man er innom fire ganger i uka og som alltid skal servere kaker selv om man sier at man slanker seg, så blir det jo selvfølgelig noe annet. Det er også forskjell på å være gjest hos noen sjelden eller ofte, og det er forskjell på om folk bare setter frem kjøpekake og sjokolade, eller om de har lagt arbeid i det de serverer. Jeg synes det blir spesielt uhøfflig dersom det er noen man ser sjelden og noen som har lagt mye arbeid i det de serverer. Har opplevd det selv, det er derfor jeg nevener det.

Skrevet

men dersom det er fjerde anledningen på ei uke, og man har smaker litt på kaka ett sted, sjokoladen ett annet sted, fløtesausen ett tredjested, hjemmebakt kake fjerde sted, ser du ikke at det faktisk blir litt mye for en som faktisk skal ned i vekt?

jeg har vært i situasjonen (ikke pga slankern) mange ganger, og endt opp med å "smake litt" fordi det klart gis signaler om at ellers er man direkte ufin, noe som ressulterer i at jeg helst ikke drar dit igjen, fordi jeg vet at jeg ikke kan styre ting selv uten å virkelig lage en stor sak!!

å endre livsstil kan være akkurat like viktig for noen!

så da får man si nei til å komme på besøk eller bli med på happeninger da, dersom man MÅ smake litt på noe på alle stedene man drar.

Dersom det å MÅTTE smake litt hvert sted innebærer at man ødelegger ett helt opplegg man var godt inne i, synes du det bare er rett?

Skrevet
men dersom det er fjerde anledningen på ei uke, og man har smaker litt på kaka ett sted, sjokoladen ett annet sted, fløtesausen ett tredjested, hjemmebakt kake fjerde sted, ser du ikke at det faktisk blir litt mye for en som faktisk skal ned i vekt?

At man fire ganger i uka er hos privatpersoner som man er hos sjelden og som alle har lagt mye arbeid ned i det de serveres høres totalt urealistisk ut. Skjer det deg ofte? Det skjer aldri meg, og heller ingen som jeg vet om.

Skrevet

I advent- og juletida er det faktisk ikke så veldig uvanlig at det er mange sammenkomster med tilhørende mat...

Derfor er denne tida ekstra vanskelig for min del, i hvertfall! :wink:

K

Skrevet
At man fire ganger i uka er hos privatpersoner som man er hos sjelden og som alle har lagt mye arbeid ned i det de serveres høres totalt urealistisk ut. Skjer det deg ofte? Det skjer aldri meg, og heller ingen som jeg vet om.

Det er ikke så ofte dette skjer meg, men det er ikke uvanlig at vi har gjester/er gjester så mange ganger pr. uke. Nettopp pga slankingen synes jeg det er bedre å invitere hjem til oss, for da kan jeg velge selv hva jeg vil servere/spise.

Skrevet

Smart :)

Min erfaring er at gjester ofte setter pris på å få servert sunn snacs når de er på besøk, enten de slanker seg eller ikke.

Gjest Anonymous
Skrevet

Også var det dette med planlegging da. Det er mulig å bruke andre "rasjoner" til dette. Bløtkake kan fx bli melkerasjon. Vet man at man skal ut, så kan man spare litt av kaloriene (selv om de ikke anbefaler å gjøre det hele tiden). Og måtehold er også viktig. Mener å huske at jeg leste på GR sine sider at smågodt regnet de 30 kcal pr ting, da ødelegger du ikke særlig om du tar en ting. å spise ti ting vil gjøre noe, men en? neppe.

Skrevet

Dette mer "rasjonering" er et godt tips, gjest! Jeg tror det blir utveien for min del i julestria. Det å flytte om på måltider - å spare middagen til man skal bort (men likevel ikke være SULTEN når man drar), spare kosemerker til en bestemt anledning osv.

Det å sette seg inn i hvor mye man faktisk kan ta av ulike ting er også et godt tips - da klarer man kanskje å holde kontroll på hvor mye man egentlig kan unne seg.

Det jeg kanskje tror trådstarter savner, er litt støtte og forståelse fra folk rundt seg for at hun ikke tar så mye av det som blir servert, og for at hun blir lei av "press" og det å hele tiden måtte forklare. Det er ikke gøy å måtte takke nei - og selvom man er åpen om slankinga si, så føler i hvertfall jeg til tider at jeg blir lei å fortelle det - for da kommer man inn på temaet NOK en gang...Man blir litt lei etterhvert.

K

Og jeg skjønner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...