Gå til innhold

Hvordan lager DU pasta carbonara?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal lage dette til middag og det florerer jo av oppskrifter på det vide nettet. Hvordan er din versjon? 

Anonymkode: 5ed65...934

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten fløte for å holde tradisjonen videre :) Den deilig kremete konsistensen kommer helt nydelig fra egget og osten.

Uten å oppdage Gennaro Contaldo hadde jeg aldri hatt en så stor kjærlighet for italiensk mat, så hvordan han lager sin Carbonara er hvordan jeg lager min :hjerte: Enkelt, kjapp og utrolig godt 

Gennaro`s mentor Antonio Carluccio har også helt lik versjon

Men må innrømme at jeg veldig sjelden har Guanciale og Pecorino ost. Isteden bruker jeg en veldig fin Parmesan og Prociutto eller bacon noen ganger. Kan anbefale denne Prosciuttoen http://www.parmashop.com/english/parma-ham/prosciutto-di-parma-pdo-piece-seasoned-months-vacuum-packed-weighing-a.html og Parmesanen fra samme side. Jeg har bestilt masse der i over et år nå og har aldri blitt skuffet :) Ekte Parmesan og skinke levert til Norge på noen få dager!

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, John_Felipe skrev:

Uten fløte for å holde tradisjonen videre :) Den deilig kremete konsistensen kommer helt nydelig fra egget og osten.

Uten å oppdage Gennaro Contaldo hadde jeg aldri hatt en så stor kjærlighet for italiensk mat, så hvordan han lager sin Carbonara er hvordan jeg lager min :hjerte: Enkelt, kjapp og utrolig godt 

Men må innrømme at jeg veldig sjelden har Guanciale og Pecorino ost. Isteden bruker jeg en veldig fin Parmesan og Prociutto eller bacon noen ganger. Kan anbefale denne Prosciuttoen http://www.parmashop.com/english/parma-ham/prosciutto-di-parma-pdo-piece-seasoned-months-vacuum-packed-weighing-a.html og Parmesanen fra samme side. Jeg har bestilt masse der i over et år nå og har aldri blitt skuffet :) Ekte Parmesan og skinke levert til Norge på noen få dager!

Tommel opp for denne 👍

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør det slik:  steker opp endel bacon som er kuttet i småbiter.   Koker pasta i en gryte og noen grønne erter i en annen.  Bruker de frosne i pose.

Så surrer jeg løk og hvitløk,  blankt i litt olje i en gryte.  Legger i en terning kyllingbuljong. Heller i fløte og revet mozarellaost. 

Putter oppi de stekte bacon bitene,  pastaen og ertene.  Heller i mere fløte om det blir for tykt . Gies et lite oppkok.

Tilslutt tilsetter jeg 2 eggeplommer og rører inn i sausen.

er sikkert ikke identisk pasta carbonara men i alle fall veldig godt.

Skrevet

Koker pasta. ofte talagiatelle. og lar dette kjøle seg litt ned i dørslag. steker chili, hvitløk og løk i en stor gryte. har i masse smør, og steker champignon i skiver. Steker kyllingfilet i strimler i en stekepanne ved siden av, og legger dette til side. steker så bacon i små biter, og legger til side. har et vispet egg over pastaen og rører godt rundt. har fløte og parmesanost, salt, pepper og persille over løkblandingen, og lar dette koke opp. har oppi pastaen og blander godt. har så oppi kylling og bacon og blander litt også serverer jeg det med godt brød, og evt ruccola ved siden av.

Skrevet

Koker pasta og steker bacon

Visper sammen 2 hele egg og 1 eggeplomme sammen med revet pepper og et par never revet parmasan. Tar i ca 0.5dl av kokevannet fra pastaen. 

Blander bacon sammen med pastaen og rører i eggeblandingen. 

Revet parmasan og et dryss pepper på toppen ved servering. 

• Liker 3
Skrevet

Min er litt spesiell:

Steker bacon, hvitløk og champignon i litt smør el olje. Når det er stekt, heller jeg over litt hvitvin og lar det frese bort alkoholen.

Tar dette ut. Steker så kyllingen. Har resten av det andre oppi når kyllingen er stekt ferdig. Heller på fløte og koker det inn,  smaker til med muskattnøtt/blomme, salt og pepper. Kutter opp vårløk el purre og har over.  

Koker opp vann med litt salt. Har i fersk taglitelle, rasper opp parmesan ost.

Når pastaen er ferdig og carbonara'n er lett avkjølt (ikke koker lengre). Tilsetter jeg et egg i carbonaraen og heller dette over taglitellen. Over der, revet parmesan ost. Jeg må ha et lite glass hvitvin til :lur: I helgen, litt mer vin  :plystre:

AnonymBruker
Skrevet
Den 30.7.2016 at 6.32, cardinal2015 skrev:

Koker pasta. ofte talagiatelle. og lar dette kjøle seg litt ned i dørslag. steker chili, hvitløk og løk i en stor gryte. har i masse smør, og steker champignon i skiver. Steker kyllingfilet i strimler i en stekepanne ved siden av, og legger dette til side. steker så bacon i små biter, og legger til side. har et vispet egg over pastaen og rører godt rundt. har fløte og parmesanost, salt, pepper og persille over løkblandingen, og lar dette koke opp. har oppi pastaen og blander godt. har så oppi kylling og bacon og blander litt også serverer jeg det med godt brød, og evt ruccola ved siden av.

5 timer siden, Coronas skrev:

Min er litt spesiell:

Steker bacon, hvitløk og champignon i litt smør el olje. Når det er stekt, heller jeg over litt hvitvin og lar det frese bort alkoholen.

Tar dette ut. Steker så kyllingen. Har resten av det andre oppi når kyllingen er stekt ferdig. Heller på fløte og koker det inn,  smaker til med muskattnøtt/blomme, salt og pepper. Kutter opp vårløk el purre og har over.  

Koker opp vann med litt salt. Har i fersk taglitelle, rasper opp parmesan ost.

Når pastaen er ferdig og carbonara'n er lett avkjølt (ikke koker lengre). Tilsetter jeg et egg i carbonaraen og heller dette over taglitellen. Over der, revet parmesan ost. Jeg må ha et lite glass hvitvin til :lur: I helgen, litt mer vin  :plystre:

Begge disse oppskriftene (og enkelte andre i tråden) høres kjempegode ut, og jeg hadde antakelig vært i himmelen om jeg fikk det servert hos dere, men ingen av dem har noe med carbonara å gjøre.

(Sorry, dette er en av kjepphestene mine. Jeg skjønner ikke hvorfor man absolutt må ta i bruk navn på klassiske retter på mat som står så godt på egne ben. Det blir bare begrepsutvanning og forvirring av det. For meg er det omtrent som å lage omelett og kalle det quiche. Hvorfor ikke kalle det "Coronas spesialpasta" e.l. i stedet?)   

Anonymkode: 62097...1a7

• Liker 7
Skrevet

Bruker alltid Antonio Carluccios oppskrift :spise:

Skrevet

Freser opp kuttet hvitløk og sjalottløk, tar stekepannen av varmen og heller oppi oppkuttede soltørkede tomater i små biter. 
Koker opp pasta i lettsaltet vann og legger på pannen med løken og tomatene. 
Lager sausen av eggeplommer og synnøve finden gouda ost, med salt, pepper og pastavann
Blander sammen i varm panne til jeg oppnår riktig konsistens.

Også veldig godt å ha sopp eller erter i :) 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begge disse oppskriftene (og enkelte andre i tråden) høres kjempegode ut, og jeg hadde antakelig vært i himmelen om jeg fikk det servert hos dere, men ingen av dem har noe med carbonara å gjøre.

(Sorry, dette er en av kjepphestene mine. Jeg skjønner ikke hvorfor man absolutt må ta i bruk navn på klassiske retter på mat som står så godt på egne ben. Det blir bare begrepsutvanning og forvirring av det. For meg er det omtrent som å lage omelett og kalle det quiche. Hvorfor ikke kalle det "Coronas spesialpasta" e.l. i stedet?)   

Betyr ikke carbonara kjøtt eller i dette tilfellet bacon? Man kan vel kalle min oppskrift for carbonara light og litt noe annet ;) For det inne holder noen av komponentene i en carbonara he he 

"Carbonara is an Italian pasta dish from Rome based on eggs, cheese, bacon, and black pepper. " Jeg ønsker bare min med litt mer proteiner og smak. Men den originale er veldig god den også :wow:

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Coronas skrev:

Betyr ikke carbonara kjøtt eller i dette tilfellet bacon? Man kan vel kalle min oppskrift for carbonara light og litt noe annet ;) For det inne holder noen av komponentene i en carbonara he he 

"Carbonara is an Italian pasta dish from Rome based on eggs, cheese, bacon, and black pepper. " Jeg ønsker bare min med litt mer proteiner og smak. Men den originale er veldig god den også :wow:

Carbonara betyr kullbrenner, altså noe á la kullbrennerens pasta. :) 

Etter min mening forandrer du (og mange andre) oppskriften så mye at den ikke lenger er en carbonara, men jeg er fullt klar over at jeg kjemper en tapt kamp, altså. Godt høres det ut uansett, og det er jo det aller viktigste. :Nikke:

(Privatpersoner får mye slakk, altså. :) Men om jeg får kylling hvis jeg bestiller carbonara på restaurant blir jeg snurt. :opplyser:)

• Liker 2
Skrevet
Den 22.7.2016 at 17.49, John_Felipe skrev:

Jaaaa akkurat sånn pappa lærte meg det!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Etter min mening forandrer du (og mange andre) oppskriften så mye at den ikke lenger er en carbonara, men jeg er fullt klar over at jeg kjemper en tapt kamp, altså. Godt høres det ut uansett, og det er jo det aller viktigste. :Nikke:

(Privatpersoner får mye slakk, altså. :) Men om jeg får kylling hvis jeg bestiller carbonara på restaurant blir jeg snurt. :opplyser:)

:fnise: Godt ikke jeg driver restaurant. Men hva skal jeg kalle den da? Husker ikke hvordan jeg fikk den oppskriften, men det var i forbindelse med carbonara he he. Kan kalle den Coronas kyllingspesial :kaklehone:

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket google translate og da kom det opp at det betyr bacon and eggs :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet

Steker bacon, koker pasta og erter og blander alt sammen i stekepannen når det er ferdig. Hiver deretter over fløte og blander inn parmesanost. Har hendt at jeg har brukt eggeplommer i også, men syns ikke det gjør noe særlig forskjell på smaken. Bruker enten penne eller tagliatelle.

Anonymkode: ad291...494

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Coronas skrev:

Sjekket google translate og da kom det opp at det betyr bacon and eggs :vetikke:

Det er nok fordi det er litt vanligere med pasta carbonara enn kullbrennere for tiden. :) På italiensk er egg uovo, og carbonara lages visst opprinnelig ikke med bacon i det hele tatt, men med enten guanciale (svinekjake) eller pancetta. Google oversetter bacon med enten bacon eller pancetta, men pancetta er ikke helt det samme. Google translate er ellers ikke 100 % til å stole på, spesielt når det gjelder ord med flere betydninger. Leddet "carbon" i carbonara har sannsynligvis samme opprinnelse som karbon, altså kull. Det er visst forresten ingen som vet sikkert hvor navnet egentlig kommer fra, det er mange teorier i tillegg til kullbrennerens pasta. :)   

(*puh* Her stakk interessen for språk seg frem i tillegg til matinteressen og Italia-interessen, gitt. Sorry! :fnise:)

• Liker 3
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok fordi det er litt vanligere med pasta carbonara enn kullbrennere for tiden. :) På italiensk er egg uovo, og carbonara lages visst opprinnelig ikke med bacon i det hele tatt, men med enten guanciale (svinekjake) eller pancetta. Google oversetter bacon med enten bacon eller pancetta, men pancetta er ikke helt det samme. Google translate er ellers ikke 100 % til å stole på, spesielt når det gjelder ord med flere betydninger. Leddet "carbon" i carbonara har sannsynligvis samme opprinnelse som karbon, altså kull. Det er visst forresten ingen som vet sikkert hvor navnet egentlig kommer fra, det er mange teorier i tillegg til kullbrennerens pasta. :)   

(*puh* Her stakk interessen for språk seg frem i tillegg til matinteressen og Italia-interessen, gitt. Sorry! :fnise:)

Ja, se det ja :) Da lærte jeg noe nytt i dag også :5:  Språk og mat er veldig interessant :Nikke: må ikke unnskylde deg for det he he. Google translate er morsom noen ganger hihi

Skrevet

Jeg koker pasta mens jeg freser pancetta eller bacon i små biter sammen med litt løk og hvitløk i panne. Visper sammen egg (av og til bare plommen, av og til hele egget, av og til en blanding). Blander inn MASSE pamesan og pepper i eggemiksen.

Heller av nesten alt vannet av pastaen, men lar litt være igjen. Lar den være i den varme kjelen men ikke over varme. Blander i egg/parmesan og rører godt sammen. Har det over på en tallerken og legger bacon/pancetta/løk over.

I nødstilfeller bruker jeg skinke i stedet for pancetta/bacon og tilsetter sopp eller annet, litt ettersom hva jeg har.

AnonymBruker
Skrevet

Setter pasta på kok og freser litt bacon i stekepannen. Visper 3 eggeplommer sammen med litt salt, sort pepper og masse parmesanost. Rører alt sammen etter pastaen er ferdigkokt.

Anonymkode: f28c9...75b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...