Gå til innhold

Rørlegger og tabbeforsikring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har et spørsmål  Gjelder skade hos mine foreldre. Hvis en rørlegger installerer vannmåler og uforvarende kommer til å treffe et skjult rør i veggen og lekkasje oppstår. Hvordan skal dette håndteres forsikringsmessig?Rørleggeren vil ikke erkjenne ansvar men skulle ikke tabbeforsikringen som rørleggeren har vært benyttet fra starten slik at huseieren ikke blir skadelidende?Skaden har blitt reparert men med en egenandel på 14000! Har blitt fortalt at selskapet først må søke regress og at dette kan ta opptil flere år før avgjøres

Anonymkode: 191eb...abf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du går enten på egen forsikring som så søker regress hos rørleggerens forsikring. Er ikke rørleggeren enig i regress må det tas ut forliksklage og avgjøres rettslig. 

Anonymkode: 0f91e...fac

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du går enten på egen forsikring som så søker regress hos rørleggerens forsikring. Er ikke rørleggeren enig i regress må det tas ut forliksklage og avgjøres rettslig. 

Må huseier gjøre dette eller selskapet? Er eldre mennesker dette som er for dårlige til å bruke all energi på dette. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Må huseier gjøre dette eller selskapet? Er eldre mennesker dette som er for dårlige til å bruke all energi på dette. 

Ts

Eier ber egen forikringsselskap om hjelp. Avslår rørlegger via eget forsikringsselskap ansvar, kannikke forsikringsselskapet gjøre noe mer. Da er det stevning via forliksklage. Ingen har vel helse til å saksøke noen, den prosessen er like ille uansett alder eller andre ting. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eier ber egen forikringsselskap om hjelp. Avslår rørlegger via eget forsikringsselskap ansvar, kannikke forsikringsselskapet gjøre noe mer. Da er det stevning via forliksklage. Ingen har vel helse til å saksøke noen, den prosessen er like ille uansett alder eller andre ting. 

Da vil jeg jo si man løper en gigantisk risiko ved å hyre en håndverker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og så på en vannmåler de i utgangspunktet selv ikke ville ha men var pålagt av kommunen å installere!

• Liker 1
Skrevet

Rørlegger skal ha sin egen forsikring som dekket dette. Ikke deres forsikring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da vil jeg jo si man løper en gigantisk risiko ved å hyre en håndverker.

Spørsmålet er vel mer om dette er en sak rørleggeren er skyld i, om rørleggeren kommer fra en seriøs bedrift enn om det er en risiko med å hyre fagfolk. En seriøs håndtverker eller andre med tabbeforsikring er opptatt av å rydde opp i sine feil, og ikke å gå fra et ansvar. Så dette er helt klart mot normalen, av en eller annen grunn. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, PoisonIwy skrev:

Rørlegger skal ha sin egen forsikring som dekket dette. Ikke deres forsikring.

Men når rørlegger nekter å bruke sin tabbeforsikring pga egenandelen er så høy .............Kan rørlegger nekte å bruke sin tabbeforsikring? Trodde den skulle brukes uavhengig av om rørlegger erkjenner ansvar eller ikke. Var jo han som fysisk utløste skader og rart at huseier må bære egenandelen ved å bruke sin forsikring. Burde jo vært motsatt

AnonymBruker
Skrevet

Så hvis jeg må ha bilen på verkstedet, og verkstedet med et uhell klarer å kakke sprekk i frontruta, så må jeg bytte glasset å betale med lib egenandel ut av egen lomme? Hadde jeg aldri gått med på, kan ikke tenke meg at rørleggeren ikke har ansvaret her. 

Anonymkode: 400ad...784

Skrevet

Altså. Han kan ikke nekte å bruke den? Hvilket firma kommer han fra? Enkeltmannsforetak? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...