Gå til innhold

Hva tror dere er grunnen til at folk ignorerer fakta når det ikke passer til hva de selv tror?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tror dere er grunnen til at folk ignorerer fakta når det ikke passer til hva de selv tror?

Anonymkode: 8fe3a...c5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

'Det passer ikke det jeg tror på eller mener, derfor er det bullshit'. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke hvorfor PK folk ofte ignorerer fakta og bruker autoriteter som deler deres samme politiske syn. For og liksom bekrefte løgnen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Gothminister skrev:

Aner ikke hvorfor PK folk ofte ignorerer fakta og bruker autoriteter som deler deres samme politiske syn. For og liksom bekrefte løgnen.

Du er jo et perfekt eksempel på det jeg snakker om.

• Liker 8
Skrevet

Dette her synes jeg er et interessant tema! :D

AnonymBruker
Skrevet

De som bruker begreper som "PK-folk" og "elite" har jo nettopp en tendens til å ignorere fakta.

Jeg tror dette i stor grad skjer fordi de ikke klarer å forholde seg til kompleksiteten i virkeligheten, og dermed skaper de trygghet gjennom å sementere et verdensbilde som gir dem identitet og betydning. Nettopp derfor trekker konspirasjonsteoriene til seg slike individer; de blir "betydningsfulle" fordi de har oppdaget noe viktig som ikke de andre ser.....

Anonymkode: fa9df...ce8

• Liker 6
Skrevet

Hva er fakta?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Statistikk kan man jo vinkle forskjellig f.eks, så hva er egentlig fakta der? Og hvordan er spørsmålene stilt?

Hvilke fakta er det du tenker på? Det er veldig mye som ikke er fakta-basert. Så det kan jo være derfor folk ikke tror på "fakta". 

Anonymkode: 2028a...044

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo et perfekt eksempel på det jeg snakker om.

Ja det synes du nok. Nå forholder jeg meg kun til fakta og hva er nå fakta? Fakta er ofte en subjektiv oppfatning av ting. Mange, spesielt de politisk korrekte. De tenker ikke selv og må ha autoriteter som liksom kaller seg forskere for og kunne forholde seg til hva de tror er fakta. Nei, det er langt bedre å tenke selv, observere det som skjer og ikke minst. Være skeptisk til staten og autoriteter. De ønsker føringer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som bruker begreper som "PK-folk" og "elite" har jo nettopp en tendens til å ignorere fakta.

Jeg tror dette i stor grad skjer fordi de ikke klarer å forholde seg til kompleksiteten i virkeligheten, og dermed skaper de trygghet gjennom å sementere et verdensbilde som gir dem identitet og betydning. Nettopp derfor trekker konspirasjonsteoriene til seg slike individer; de blir "betydningsfulle" fordi de har oppdaget noe viktig som ikke de andre ser.....

Anonymkode: fa9df...ce8

100% enig

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Petra75 skrev:

Hva er fakta?

Godt spørsmål.

Anonymkode: cad58...845

AnonymBruker
Skrevet

Si at fakta er statistikk som underbygger at noe er 56% mer sannsynlig enn noe annet, skal man da ignorere de resterende 44%ene?

Anonymkode: c66b8...a2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så godt som alle legger mye mer vekt på fakta som støtter deres eget syn enn dem som går imot det. I tillegg er man vanligvis mye mer skeptiske til påstander og fakta som motgår det, mens man la være å sjekke dem som støtter det. Det kalles confirmation bias. Det finnes også mange andre psykologiske effekter som spiller inn, se "See also" på samme side. På den måten ender begge sider i en konflikt med å mene at de har fakta på sin side.

Det er når du får servert påstander som gjør at du tenker at "ja, det er det jeg alltid har trodd" at du må jobbe for å være ekstra kritisk, og det vil ofte føles direkte ekkelt å være det. Det du er uenig i går det helt av seg selv å være kritisk til.

Anonymkode: 7a64c...929

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette lurer jeg også på!

Dersom noen skriver ett eller annet piss, og jeg (eller noen andre) skriver at de tar helt feil. Det spiller ingen rolle om jeg har rett, og jeg legger ved fleire forskjellige lenker / statistikk eller kjente fakta. Folk nekter jo å tro på dette uansett, utelukkende fordi det ikke passer med deres egne meninger og synspunkter!

"Dette motstrider den meningen jeg har / tror på. Så jeg nekter å tro på det du skriver"

0g så bare avfeier de alle mulige argumenter, som alle andre kommer med!

Anonymkode: 73812...452

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du grunnen er at politiet ikke vil høre på vitner, ikke undersøke fakta og dømmer folk  for påstander de kommer med? Prestisje! Vil ikke tape ansikt. Både fra domstolen og fra politietes side. 

Anonymkode: 280b3...f64

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du grunnen er at politiet ikke vil høre på vitner, ikke undersøke fakta og dømmer folk  for påstander de kommer med? Prestisje! Vil ikke tape ansikt. Både fra domstolen og fra politietes side. 

Har du blitt tatt av politiet for å gjort noe ulovlig ?

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi sannheten er subjektiv. Derfor skiller politiet vitner som har sett det samme og politiet får ulike forklaringer. Fordi fakta ikke er fakta. Det er nettopp det de som legger ut linker med påstander fra autoriteter må lære seg. Forskning er ikke fakta, statistikk er ikke fakta.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Gothminister skrev:

Fordi sannheten er subjektiv. Derfor skiller politiet vitner som har sett det samme og politiet får ulike forklaringer. Fordi fakta ikke er fakta. Det er nettopp det de som legger ut linker med påstander fra autoriteter må lære seg. Forskning er ikke fakta, statistikk er ikke fakta.

Jeg har ivertfall lært at psykologer tolker ting akuratt som de vil så det samme gjelder sikkert politi.

Anonymkode: 8df83...553

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ivertfall lært at psykologer tolker ting akuratt som de vil så det samme gjelder sikkert politi.

Anonymkode: 8df83...553

Det er riktig det. Både psykologer og psykiatere tolker ting subjektivt. Derfor vil mange oppleve og få ulike diagnoser, eller ingen diagnoser. Vi husker alle ABB. Psykiatri og psykologi er ingen vitenskap. Likt som tolkninger av samfunnet. Alt er subjektivt.

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom noen skriver ett eller annet piss, og jeg (eller noen andre) skriver at de tar helt feil. Det spiller ingen rolle om jeg har rett, og jeg legger ved fleire forskjellige lenker / statistikk eller kjente fakta. Folk nekter jo å tro på dette uansett, utelukkende fordi det ikke passer med deres egne meninger og synspunkter!

Det kan like godt være at det er du som tar feil fordi du har bestemt deg for hva du vil tro og ikke klarer å se svakhetene i det du mener er god dokumentasjon.

Anonymkode: 7a64c...929

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...