PrincessConsuela Skrevet 22. juli 2016 #1 Skrevet 22. juli 2016 Har lyst å eksperimentere litt på kjøkkenet og vil dermed prøve å lage eget syltetøy som holder seg litt lengre enn bare noen dager. Istedenfor å kjøpe forskjellige bær på butikken, kan jeg bruke frosne bær? Kan det frysnes igjen etter det har blitt varmebehandlet? Noen med gode oppskrifter?
caroprins Skrevet 22. juli 2016 #2 Skrevet 22. juli 2016 Jeg vokste opp i en tid da kjøpesyltetøy ikke fantes i butikken før jeg ble ganske stor så det å plukke å høste bær selv og lage eget syltetøy var den eneste måten å få syltetøy på.Jeg lager mye syltetøy selv av forskjellige bær . Jeg gjør det enkelt. 1 kg bær og 500 gram farin. Kokes opp og la småkoke til man ser at bærere er most på en måte. Ikke helt most da men myke og kokt. Til rips som er sure så går det mer farin. Når det gjelder rips lager jeg saft i utgangspunktet. Og bruker denne videre til å lage gele. Deilig til forskjellige kjøttmiddager. Ellers så rører jeg rips og farin , nok til at det blir skikkelig søtt og lager vaniljesaus ved siden av. Det er god dessert. Solbær gir nydelig syltetøy. Bruker det også I sauser til vilt og and. Plommer, ta ut steinene, kok opp, tilsett sukker og kjør samme fremgangsmåte som beskrevet under. Epler. Skrell og ta ut kjernehuset. Kok opp med litt vann til det er most og tilsett sukker og kok opp igjen. Blir eplemos. Eventuellt Putt de I en saft koker. Kok opp saften etterpå med farin og det blir gele. Sure kirsebær er fantastisk godt syltetøy. Ta ut steiner før koking. Av rabarbra lager du godt syltetøy også. Jeg har mye sukker pluss litt vaniljesukker oppi her . Har jeg plukket blåbær rører jeg disse med sukker uten noen koking. Det av bær som jeg ikke bruker blir fryst til en annen gang. blåbærpannekaker, skive med rørte blåbær og Blåbærpai med vaniljesaus er deilig det. Tyttebær fryser jeg også, og rører porsjonsvis med sukker . Bruker til kjøttmiddager. Molter. Fryser . Tar opp etter hvert. Jeg bruker disse til moltekrem men man kan fint lage syltetøy også. Av bærene så siler jeg av saften og legger det faste av syltetøyet oppi et rent og varmet syltetøyglass. Så heller jeg i og blander saften i den mengden som passer for at det blir en grei konsistens på syltetøyet. På den måten trenger jeg ikke bruke certo for stivelse. Resten av saften heller jeg på et annet glass. Veldig godt til is hvis det er jordbær eller bringebær. Er det mye saft så kan man koke den opp og vispe inn noen oppbløtte gelantinplater så får man gele eller man kan blande inn litt Potetsmel og lage kompott eller tykne den med litt Maizenna og få en deilig saus til f.eks sjokoladefondant. Ved siden av pålegg så bruker jeg også eplegele istedenfor hvitvin der det skal være i matretter da jeg ikke er glad i hvitvinsmaken. Mange forskjellige muligheter med forskjellige type safter . Sånn rent generelt så gjelder det at man tilpasset sukker mengde etter hvor søte eller sure bærere er og selvfølgelig ens egen smak. Forskjellig typer epler og plommer har jo forskjellig søthetsgrad avhengig av hva slags,type det er og her må man også tilpasse sukker mengde etter søthetsgrad på frukten. Når det gjelder frysing så fryser jeg rips, solbær, jordbær og bringebær, rabarbra og plommer og tar opp porsjonsvis og lager syltetøy av det. Da blir det ikke så mye på en gang . Epler holder seg lenge på glass i kjøleskap og kirsebær spiser jeg opp med en gang. Hjemmelaget syltetøy er enkelt, godt og uten tilsetningstoffer .
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #3 Skrevet 22. juli 2016 8 timer siden, PrincessConsuela skrev: Har lyst å eksperimentere litt på kjøkkenet og vil dermed prøve å lage eget syltetøy som holder seg litt lengre enn bare noen dager. Istedenfor å kjøpe forskjellige bær på butikken, kan jeg bruke frosne bær? Kan det frysnes igjen etter det har blitt varmebehandlet? Noen med gode oppskrifter? Jupp. Ikke noe problem å refryse syltetøy. Min "oppskrift": ta bær og frukt etter smak og behag. Ha gjerne i krydder. Jordbær&chili, gulrot&kardemomme eller plomme&muskatt er kjempegodt. Putt i en panne og kok opp. Tilsett sukker til du synes smaken er ok (dersom syltetøyet skal hermetiseres må du ha i minimum 300 g per kg bær/frukt. Dersom det skal i kjøleskap holder det med 200 g per kg. Dersom det skal fryses trenger du ikke ha i noe sukker.) Ha i pektin til konsistensen er som du liker den. Avkjøl. Anonymkode: 82bf9...32f 1
PrincessConsuela Skrevet 23. juli 2016 Forfatter #4 Skrevet 23. juli 2016 Den 7/22/2016 at 10.06, caroprins skrev: Jeg vokste opp i en tid da kjøpesyltetøy ikke fantes i butikken før jeg ble ganske stor så det å plukke å høste bær selv og lage eget syltetøy var den eneste måten å få syltetøy på.Jeg lager mye syltetøy selv av forskjellige bær . Jeg gjør det enkelt. 1 kg bær og 500 gram farin. Kokes opp og la småkoke til man ser at bærere er most på en måte. Ikke helt most da men myke og kokt. Til rips som er sure så går det mer farin. Når det gjelder rips lager jeg saft i utgangspunktet. Og bruker denne videre til å lage gele. Deilig til forskjellige kjøttmiddager. Ellers så rører jeg rips og farin , nok til at det blir skikkelig søtt og lager vaniljesaus ved siden av. Det er god dessert. Solbær gir nydelig syltetøy. Bruker det også I sauser til vilt og and. Plommer, ta ut steinene, kok opp, tilsett sukker og kjør samme fremgangsmåte som beskrevet under. Epler. Skrell og ta ut kjernehuset. Kok opp med litt vann til det er most og tilsett sukker og kok opp igjen. Blir eplemos. Eventuellt Putt de I en saft koker. Kok opp saften etterpå med farin og det blir gele. Sure kirsebær er fantastisk godt syltetøy. Ta ut steiner før koking. Av rabarbra lager du godt syltetøy også. Jeg har mye sukker pluss litt vaniljesukker oppi her . Har jeg plukket blåbær rører jeg disse med sukker uten noen koking. Det av bær som jeg ikke bruker blir fryst til en annen gang. blåbærpannekaker, skive med rørte blåbær og Blåbærpai med vaniljesaus er deilig det. Tyttebær fryser jeg også, og rører porsjonsvis med sukker . Bruker til kjøttmiddager. Molter. Fryser . Tar opp etter hvert. Jeg bruker disse til moltekrem men man kan fint lage syltetøy også. Av bærene så siler jeg av saften og legger det faste av syltetøyet oppi et rent og varmet syltetøyglass. Så heller jeg i og blander saften i den mengden som passer for at det blir en grei konsistens på syltetøyet. På den måten trenger jeg ikke bruke certo for stivelse. Resten av saften heller jeg på et annet glass. Veldig godt til is hvis det er jordbær eller bringebær. Er det mye saft så kan man koke den opp og vispe inn noen oppbløtte gelantinplater så får man gele eller man kan blande inn litt Potetsmel og lage kompott eller tykne den med litt Maizenna og få en deilig saus til f.eks sjokoladefondant. Ved siden av pålegg så bruker jeg også eplegele istedenfor hvitvin der det skal være i matretter da jeg ikke er glad i hvitvinsmaken. Mange forskjellige muligheter med forskjellige type safter . Sånn rent generelt så gjelder det at man tilpasset sukker mengde etter hvor søte eller sure bærere er og selvfølgelig ens egen smak. Forskjellig typer epler og plommer har jo forskjellig søthetsgrad avhengig av hva slags,type det er og her må man også tilpasse sukker mengde etter søthetsgrad på frukten. Når det gjelder frysing så fryser jeg rips, solbær, jordbær og bringebær, rabarbra og plommer og tar opp porsjonsvis og lager syltetøy av det. Da blir det ikke så mye på en gang . Epler holder seg lenge på glass i kjøleskap og kirsebær spiser jeg opp med en gang. Hjemmelaget syltetøy er enkelt, godt og uten tilsetningstoffer . Blir sulten nå Men da fryser du altså ikke syltetøyet etterpå? Har ikke mulighet til å plukke selv og tenker at fryste bær fra butikken er like bra som ferske bær fra butikken, i allefall på vår matbutikk..
PrincessConsuela Skrevet 23. juli 2016 Forfatter #5 Skrevet 23. juli 2016 Den 7/22/2016 at 17.06, AnonymBruker skrev: Jupp. Ikke noe problem å refryse syltetøy. Min "oppskrift": ta bær og frukt etter smak og behag. Ha gjerne i krydder. Jordbær&chili, gulrot&kardemomme eller plomme&muskatt er kjempegodt. Putt i en panne og kok opp. Tilsett sukker til du synes smaken er ok (dersom syltetøyet skal hermetiseres må du ha i minimum 300 g per kg bær/frukt. Dersom det skal i kjøleskap holder det med 200 g per kg. Dersom det skal fryses trenger du ikke ha i noe sukker.) Ha i pektin til konsistensen er som du liker den. Avkjøl. Anonymkode: 82bf9...32f Spenstig! Kanel hadde kanskje vært godt også..? Hvorfor minimum 300g/kg? Og med hermetisert mener du i steriliserte glass? Må kanskje lese meg litt opp på dette nå
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2016 #6 Skrevet 23. juli 2016 Fryste bær fra butikken er ikke noe særlig til syltetøy. Jeg kommer nå fra skogen og har med meg hjem årets nye blåbær. De er satt på laveste varme i en fire lites kaserolle. Der skal de stå og kose seg en times tid, med litt røring inni mellom. Jeg er ikke god på å rense blåbær og lager derfor gele. Når det har kokt saften ut av bærne tømmer jeg gradvis alt fra gryta i et dørslag og lar det stå og renne av over natta. Så måler jeg opp mengden saft og tisetter tilsvarende mengde sukker og koker opp. Det er noe med år ikke rører og å la det koke i riktig tid, som jeg ikke husker men bruker Ingrid Espelig Hovig sin rødrutete kokebok og oppskriften der på ripsgele. (Boka kan lånes på biblioteket.) Kunsten å få syltetøy til å holde seg er å lage i små glass, og å koke glassene og lokkene enten i stekovnen eller i gryte på komfyren før bruk. Ikke søle på glasskanten, bruk sil, og å fylle glassene omtrent helt opp, står det en til to mm igjen før det renner over så er det ok. Når lokket er skrudd på, snur du glassene på hodet og lar dem stå helt i ro på benken til alt er kaldt. Deretter setter du dem kaldt enten i kjøleskap eller i en kald kjellerbod. Fulle glass må ikke fryses, da sprekker de. Skal du fryse så fyll glassene bare 2/3 opp. Gele er ikke egnet til frysing. Men jeg tror jeg har en plastboks i frysen fra 2015 med gwle som fortsatt er delvis stiv. De beste bærene til syltetøy og gele er de som er helt nye av året da de inneholder mest pektin som gjør syltetøy og gele stiv. Det finnes kunstigmtisetningspulver ol. I butikken men det bruker ikke jeg. Hjemmelaget syltetøy skal ikke inneholde noe annet enn sukker, spør du meg. Anonymkode: 2ccab...9b5
caroprins Skrevet 24. juli 2016 #7 Skrevet 24. juli 2016 8 timer siden, PrincessConsuela skrev: Blir sulten nå Men da fryser du altså ikke syltetøyet etterpå? Har ikke mulighet til å plukke selv og tenker at fryste bær fra butikken er like bra som ferske bær fra butikken, i allefall på vår matbutikk.. Nei jeg fryser ikke syltetøy som er laget av frosne bær. Lager mindre porsjoner slik at vi spiser det opp. Om du kjøper en kurv med ferske jordbær på butikken så kan du begynne med å lage syltetøy av denne. Eventuellt bringebær som jeg ser at de har nå. Til høsten er eplene billig så da tar du en pose av de og prøver på det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå