Gå til innhold

Hva er det som skjer ? Overgrep ?

Anbefalte innlegg

Gjest Subbeline
Skrevet

Har vært i et forhold i mange år. Har en nydelig sønn. Kort fortalt, ved 2 anledninger tidligere har min sambo hatt sex med meg mens jeg har vært full. Siste gangen analt. Våknet da det var "#¤%& vondt. Vet jeg ikke skulle blitt så full, men det kan jo skje den beste. Jeg var ikke aktivt med, og føler dette er voldtekt.

Har hatt en del andre problemer, og søkte derfor hjelp hos familievernkontoret. skulle lære oss å kommunisere og alt dette. Forholdet var langt nede, og vi var begge instilt på å reparere forholdet.

Denne helgen skjer det igjen, stor interesse for å prøve analt. Jeg har presisert tidiligere at dette ikke er godt til meg. Jeg vil ikke bli pula i 2-ern. Hadde drukket litt, men ikke mye. Skal likevel prøve hvor langt han kan gå......

Sitter her å følger meg skitten, overkjørt, provosert, lei meg og sint. Det må da gå an å holde seg til en avtale ????

Hvorfor gjør han dette ? Sier han er veldig glad i meg, og vil gjøre alt for vårt forhold. Ja ha ???????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har tydeligvis store problemer med å respektere dine grenser.

Du må bare være tydelig og fortelle at analt samleie er noe du ikke ønsker - og så må du rett og slett slutte å drikke så mye at du ikke har kontroll over deg selv.

Det at du er full gir ikke mannen din noen rett til å utnytte deg, men ved å bli så full fratar du deg selv muligheten til å beskytte deg selv. Den muligheten bør du ikke gi slipp på så lenge mannen din oppførerer seg slik du sier.

På den annen side ser jeg ikke på et forslag om å prøve analsex som et overgrep! Om mannen din respekterte at du sa nei, så har du da ingen grunn til å føle deg hverken sint, skitten eller noe av det andre du ramser opp.

Gjest Subbeline
Skrevet

Hei Brunhilde

Takk for svar. Kanskje er jeg naiv, men jeg trodde at min kropp er min kropp, uansett om jeg er full eller ikke ?

Du sier:

Du må bare være tydelig og fortelle at analt samleie er noe du ikke ønsker - og så må du rett og slett slutte å drikke så mye at du ikke har kontroll over deg selv.

Jeg har sagt klart og tydelig at analt samleie er noe jeg ikke ønsker. Er ikke redd for å prøve nye ting, men dette var altså ikke noe som appelerte da det var vondt. Har ingen motforestillinger mot det.

Jeg drikker ikke mye (kanskje derfor det blir litt mye enkelte ganger), men hormoner, stress og annet kan gjøre at du renner over.

Skal det virkelig være slik at vi aldri kan "miste kontrollen" for da kan vi ikke sette grenser ? Grensene var satt.

Ønsker ikke å overreagere - men føler att dette er galt.

Forresten så sier min sambo det samme. Han mener dette var ett overtramp.

Mitt spørsmål er fremdeles, hvorfor gjør enkelte menn dette ? Blodet forsvinner fra hjernen og kåtskapen tar overhånd eller ????????? :tunge1:

Ønsker virkelig å forstå dere menn litt bedre.

Skrevet
Har vært i et forhold i mange år. Har en nydelig sønn. Kort fortalt, ved 2 anledninger tidligere har min sambo hatt sex med meg mens jeg har vært full. Siste gangen analt. Våknet da det var "#¤%& vondt. Vet jeg ikke skulle blitt så full, men det kan jo skje den beste. Jeg var ikke aktivt med, og føler dette er voldtekt.

Det er ikke noe du føler, det er voldtekt.

Du får selv bestemme hva du vil gjøre med det. Jeg vet at for egen del, hverken kan eller vil, være sammen med en slik mann.

Skrevet

Ja, det er et overgrep, en voldtekt.

Og du har jelt rett, din kropp er din kropp, uansett tilstand!

Og du lå jo ikke der med hvem som helst heller, men med mannen din, han som du egentlig skulle kunne føle mest tillit til av alle!

Han hadde ingen rett til å gjøre dette mot deg!

Vanskelig å forstå hvorfor. Jeg har vært ute for det samme.

Selv om han var så snill og grei ellers, og elsket meg over alt i verden (som han sa), er han nå eksen min.

Mye fordi han aldri ga opp forsøkene, samme hvor sint jeg ble, eller hvor mye jeg forklarte at jeg ikke likte det.

Skrevet

Det her er helt klart et overtramp. Han kan IKKE forsyne seg som han vil om du er aldri så full. Det som gjør dette ekstra ille er at han er den personen i denne verden som skal beskytte og ta vare på deg. Det er han som skal passe på deg og sørge for at du er trygg og har det bra og dersom det skulle skje at du blir for full, så er det hans jobb å få deg trygt hjem. Han skal ikke utnytte situasjonen.

Hvordan kan du ha tillitt til ham igjen? Når du alltid må sove med ett øye åpent. Når du aldri vet hva han kan finne på dersom du ikke følger med? Det blir slitsomt å ha "fienden" i huset. Man har behov for i hvertfall og føle trygghet i sitt eget hus.

Gjest Subbeline
Skrevet

Takk for svar.

Godt å føle at andre forstår, og få tilbakemelding på at dette ikke er å overreagere. Betyr veldig mye akkurat nå.

Som jeg fortalte har vi en nydelig sønn. Han er meget sterkt knyttet til sin far, og visa versa. Når det er barn innblandet, føler jeg at vi som voksne bør tenke oss godt om før vi ev. skiller lag. Noe jeg har problemer med akkurat nå. Har mest lyst til å pakke kofferten, ta med vår sønn og dra.

Noe holder tilbake. Jeg er veldig glad i min sambo, og vet han er glad i meg.

Han har tatt fullt ansvar for hva som skjedde, og sier også at han tar fullt ansvar i å lære å "beherske" seg.

Hva tror dere ? Kan en mann lære seg til å tenke med hodet istedet for "dikken" ? Han har tilbudt seg å søke profesjonell hjelp - noe jeg forsåvidt har krevd i alle tilfelle.

Noen med erfaring på dette punktet, kan slike ting læres ?

Gjest Anonymous
Skrevet
Ja, det er et overgrep, en voldtekt.

Og du har jelt rett, din kropp er din kropp, uansett tilstand!

Ut fra det som er beskrevet her er dette langt fra noen voldtekt. For at det skal være en voldtekt må et element av tvang/vold være med i bildet.

At det er et overtramp i forhold til hennes tillit til han, og hennes grenser er noe annet.

Skrevet

Ut fra det som er beskrevet her er dette langt fra noen voldtekt. For at det skal være en voldtekt må et element av tvang/vold være med i bildet.

At det er et overtramp i forhold til hennes tillit til han, og hennes grenser er noe annet.

Er det ikke voldtekt når hun våkner av at det gjør vondt i 2'ern fordi han holder på med henne? :o

Det er vel dette som får betegnelsen uaktsom voldtekt, tenker jeg.

Skrevet

Tullling!

Sex med en person som ikke er bevisst/kan samtykke er ulovlig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det ikke voldtekt når hun våkner av at det gjør vondt i 2'ern fordi han holder på med henne? :o

Det er vel dette som får betegnelsen uaktsom voldtekt, tenker jeg.

Nei, det er ikke voldtekt - les bedre hva hun skrev; "ved 2 anledninger tidligere har min sambo hatt sex med meg mens jeg har vært full. "

Gjest Anonymous
Skrevet

Tullling!

Sex med en person som ikke er bevisst/kan samtykke er ulovlig.

Så om du bestemmer deg for å overraske samboer/mann med sex en morgen - så er det i realiteten en voldtekt?

Skrevet

Nei, det er ikke voldtekt - les bedre hva hun skrev; "ved 2 anledninger tidligere har min sambo hatt sex med meg mens jeg har vært full. "

Poenget her er at hun ikke samtykket til sex.

Skrevet

Så om du bestemmer deg for å overraske samboer/mann med sex en morgen - så er det i realiteten en voldtekt?

Ikke hvis han er våken og med på det.

Jeg hadde blitt dritforbanna hvis han hadde prøvd seg på noe mens jeg sov. Jeg har gjort det slutt med en x pga av en lignende sak som hovedinnlegger.

Og angrer ennå på at jeg ikke anmeldte det.

Det er folk som har blitt dømt for voldtekt på sovende personer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Poenget her er at hun ikke samtykket til sex.

Det er ikke noe krav til at en person må samtykke på en klar måte. Det er derimot et krav at den som blir voldtatt gir uttrykk for at sexen ikke skjer med hennes/hans samtykke.

Når det gjelder bevisstløshet så er det grensetilfeller - om han har dopet deg ned, for så å ha sex med deg - så er det en voldtekt.

Om man drikker seg dritings, tar med en person hjem og legger seg naken i senga og sex forekommer. Uansett om du sover eller ikke så vil du i form av alle foranledende handlinger inngitt samtykke til seksuell aktivitet. All tidligere rettspraksis viser at fyll ikke fritar deg ikke for ansvar.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke hvis han er våken og med på det.

Jeg hadde blitt dritforbanna hvis han hadde prøvd seg på noe mens jeg sov. Jeg har gjort det slutt med en x pga av en lignende sak som hovedinnlegger.

Og angrer ennå på at jeg ikke anmeldte det.

Det er folk som har blitt dømt for voldtekt på sovende personer.

Poenget er at dette skjer med mange - både kvinner og menn - og i utgangspunktet er det noe mange liker.

Om det derimot er snakk om en person som utnytter en slik situasjon til å gå over grenser så er det veldig negativt - men det vil sannsynligvis ikke være noen voldtekt i juridisk forstand.

Medmindre de har dopet ned vedkommende så kjenner jeg ikke en eneste sak hvor noen er blitt dømt for voldtekt i en slik sak - hvor det ikke er blitt brukt tvang eller vold i tillegg.

Skrevet

Les en gang til:

Kort fortalt, ved 2 anledninger tidligere har min sambo hatt sex med meg mens jeg har vært full. Siste gangen analt. Våknet da det var "#¤%& vondt.

Utifra hennes forklaring var hun full, og sov. Sannsynligvis var grunnen til at han kunne gå så langt uten at hun våknet at man sover tyngre når man har drukket. Hun var med andre ord ute av stand til å motsette seg handlingen, og dette er voldtekt.

Fra straffeloven:

§ 192. Den som  

a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd, eller  

B) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller  

c) ved vold eller ved truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv,  

straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år.

Gjest gjest -meg
Skrevet

Dette er voldtekt...

Det at det skjer i et forhold gjør det bare mer grusomt..

Ble selv vodtatt gjentatte ganger ( jeg var edreu ) i et forhold. Jeg våket av at han holdt på med meg - yttallige ganger.

Hva jeg sa for å protestere gjalp ikke. Han sa han skulle slutte, men gjorde det ikke likevel, derfor flyttet jeg fra han, med mang en tårer, protester, truselr fra hans side.

Skrevet
Hei Brunhilde

Takk for svar. Kanskje er jeg naiv, men jeg trodde at min kropp er min kropp, uansett om jeg er full eller ikke ?

Det er klart det er din kropp, har du fått inntrykk av at jeg mener noe annet?

Du sier:

Du må bare være tydelig og fortelle at analt samleie er noe du ikke ønsker - og så må du rett og slett slutte å drikke så mye at du ikke har kontroll over deg selv

Jeg har sagt klart og tydelig at analt samleie er noe jeg ikke ønsker. Er ikke redd for å prøve nye ting, men dette var altså ikke noe som appelerte da det var vondt. Har ingen motforestillinger mot det.

Kanskje jeg skulle skrevet FORTSETTE å være klar og tydelig - men om du drikker lite eller mye spiller ingen rolle, kan du ikke stole på den du bor sammen med bør du la være å drikke deg full!

Jeg drikker ikke mye (kanskje derfor det blir litt mye enkelte ganger)' date=' men hormoner, stress og annet kan gjøre at du renner over. [/quote']

Renner det over er det FOR mye, om det så bare er et glass det er snakk om!

Å miste kontrollen og å sette grenser kan faktisk ikke forenes. Les hva du skriver, så forstår du kanskje det selv?

Selvfølgelig er det galt, noe de fleste andre som har sar bekrefter.

Samtidig mener jeg at du har ansvar for deg selv, og hvis du VET at mannen din forgriper seg på deg når du er full, ja så syns jeg du bør la være å drikke.

Du må gjerne være uenig, men det handler om valg her, og hva du velger vil ha konsekvenser.

Skrevet

TULL

§ 192. Den som

a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd, eller

B) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller

c) ved vold eller ved truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv,

straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år.

Når han gjør dette mot henne mens hun sover, er det VOLDTEKT. Ingenting annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...