Gå til innhold

Lover og regler vedr flytting når foreldre ikke bor sammen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn med en eks som ikke har kontakt med barnet. Vi bodde sammen da barnet kom, og har da delt foreldreansvar (?). Ikke så god på disse reglene. Tror det er noe som heter fast bosted, og samvær? At foreldregreia liksom er tredelt?

Barnet bor hos meg, og det er altså intet samvær. Barnefar har nå uttalt til en bekjent av meg, at han vil kreve samvær når barnet blir 5, fordi han er lei av å betale bidrag for et barn han ikke ser (og grunnen til at han ikke ser barnet, er at det er så "mye styr når de er små, de husker det ikke allikevel"...

Jeg ønsker å flytte til min hjemkommune før barnet begynner på skolen. Der har jeg familie og nettverk. Det er vanskelig å få jobb der, jeg har holdt på med dette en stund, uten hell. 

Bør jeg melde flytting nå, før far krever samvær? Kan han hindre meg på nåværende tidspunkt?

Hvis ikke, når trenger jeg fars samtykke for å flytte?

Hjemkommunen er ca 40 minutters kjøring fra der jeg bor nå. Det vil altså ikke hindre far i å se barnet, men hverdager blir vanskelig. 

Anonymkode: f883b...025

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

AnonymBruker
Skrevet

Meld flytting nå, du. Men han kan uansett ikke hindre deg å flytte innad i landet selv etter at han har begynt med samvær.

Anonymkode: c7fa8...448

AnonymBruker
Skrevet

Tror du må gi tre ukers varsel før flytting har jeg lest ett eller annet sted. Men uansett så kan du flytte hvor du vil i Norge så lenge det ikke umuligjør samvær. Og til og med flyturer umuligjør ikke samvær, så da gjør ikke 40 min med bil det heller.

Anonymkode: ec6b8...dab

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bare flytte. For ordens skyld kan du jo gi beskjed..

Anonymkode: c55d2...72a

AnonymBruker
Skrevet

OK. Så han kan ikke hindre meg i å flytte, selv om han har begynt samvær? Det er altså ingen hast med å melde flytting? Jeg er litt redd for å miste barnehageplass her jeg bor nå, om jeg melder flytting til hjemkommunen b

Skrevet

Hei TS. Varsle 6 uker før flytting skriftlig til far (er tryggest ).Har dere samværs avtale skal ny på plass.

Far kan kreve stopp I flytting. Dette inntil retten har gitt midlertidig klarsignal tilflytting. Senere kommer saken opp permanent. Dete hvis far leverer inn krav innen 6 uker. Ofte gjort gjennom advokat.

Du bestemmer det daglige ved som registert bosteds-forelder, også hvor barnet skal bo og få på skole. Du plikter underrette far pm viktige hendinger I barnets liv.

Du finner dette I Barnelova.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meld flytting nå, du. Men han kan uansett ikke hindre deg å flytte innad i landet selv etter at han har begynt med samvær.

Anonymkode: c7fa8...448

,an kan ikke etter folkeregisterloven melde flytting til et sted der man faktisk ikke bor. Der manntar sin døgnhvil flest netter i uken er der man skal være folkeregistrert. 

Og går fat til søksmål fordi mor vanskeliggjør samvær, vil det komme frem at mor "jukser" med adresse/bosted noe som ikke taler til mors fordel. Man er to om å lage barn, da bør barn og ha rett på to foreldre - tolk dette som dere vil.

Anonymkode: 3f356...c1a

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Peter007 skrev:

Hei TS. Varsle 6 uker før flytting skriftlig til far (er tryggest ).Har dere samværs avtale skal ny på plass.

Far kan kreve stopp I flytting. Dette inntil retten har gitt midlertidig klarsignal tilflytting. Senere kommer saken opp permanent. Dete hvis far leverer inn krav innen 6 uker. Ofte gjort gjennom advokat.

Du bestemmer det daglige ved som registert bosteds-forelder, også hvor barnet skal bo og få på skole. Du plikter underrette far pm viktige hendinger I barnets liv.

Igjen, bare tull på deg. Det er snakk om 40 min kjøring og ikke 40 timer. Det vil ikke ha noe innvirkning på evt samvær. Jeg flyttet selv 1,5t unna bf. Så lenge ungen er folkeadresert på ts er det null stress.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

OK. Så han kan ikke hindre meg i å flytte, selv om han har begynt samvær? Det er altså ingen hast med å melde flytting? Jeg er litt redd for å miste barnehageplass her jeg bor nå, om jeg melder flytting til hjemkommunen b

Du mister barnehageplass om du melder flytting ja, fordi det er bostedskommunen som er pliktig til åskaffe barn barnehageplass. Og igjen du kan ikke melde flytting til en annen adresse enn den du faktisk bor på. Det er som å bruke falskt navn. 

Anonymkode: 3f356...c1a

Skrevet (endret)
Den 22.7.2016 at 1.01, AnonymBruker skrev:

Igjen, bare tull på deg. Det er snakk om 40 min kjøring og ikke 40 timer. Det vil ikke ha noe innvirkning på evt samvær. Jeg flyttet selv 1,5t unna bf. Så lenge ungen er folkeadresert på ts er det null stress.

Tull? Hva er problemet? 

Dette er regelverket. Ikke noe mer enn det jeg har gjengitt. .

At TS. får bosted om var vil prøve stans er ganske sikkert. Men det har jeg heller ikke benektet. .

Litt av en jente gjeng med såpekokere her.

Endret av Peter007
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Peter007 skrev:

Tull? Hva er problemet? 

Dette er regelverket. Ikke noe mer enn det jeg har gjengitt. .

At TS får bosted om var vil prøve stans er ganske sikkert. Men det har jeg heller ikkebenektet. .

Litt av en jente gjeng med såpekokere her.

Igjen, så lenge ikke det nye bostedet er så langt unna at det forpurrer samvær er det bare å flytte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Per dags dato er det 6 ukers varslingsfrist ved flytting, dette gjelder begge foreldrenen uavhengig av hvem barnet bor med. 

Barneloven er for tiden under vurdering, og blant annet dette med flytting er noe som står på agendaen til å endres på. Om det går gjennom eller ei er det ingen som vet, men de blå blå er utilregnelig nok til å komme med en lov som kan si at begge foreldre må godkjenne flytting av barn.

Hvorfor ikke flytte nå TS? La barnet blir kjent i området og med andre barn i området FØR skolen starter siden du allerde planlegger å flytte??

Anonymkode: 41142...8aa

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, så lenge ikke det nye bostedet er så langt unna at det forpurrer samvær er det bare å flytte.

Les deg opp på regelverket. Jeg har gjengitt så får TS. gjøre som hun skal. Hun klarer lese Barnelova.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Peter007 skrev:

Les deg opp på regelverket. Jeg har gjengitt så får TS. gjøre som hun skal. Hun klarer lese Barnelova.

Som sagt, jeg flyttet selv 1,5 time unna bf med vår felles sønn for 1,5 år siden. Så lenge ukke flyttingen forpurrer samvær er det bare å flytte.

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Peter007 skrev:

Dette er da feil

Dersom den andre foreldre motsetter seg flytting må det tas inn for retten, men før det kan tas inn for retten må man via familivernkontor for å få meklingsattest.

Å tro at dette skjer på 6 uker er som å tro på julenissen.

Så lenge det ikke er noe samvær, så er varslingsplikten så som så. Hensikten med varslingen er å få mulighet til å justere gjeldende samvær.

Og dersom ts velger å si i fra uka før flytting, så vil ikke det gi noen former for konsevenser med dagens regelverk.

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, jeg flyttet selv 1,5 time unna bf med vår felles sønn for 1,5 år siden. Så lenge ukke flyttingen forpurrer samvær er det bare å flytte.

Har jeg skevet noe annet? Ikke annet enn at det skal varsles etter regelverket. 

Skulle det komme en innsigelse på flyttingen of den ikke skader samvær eller barnet vil flyttingen kunne gjennomføres. 

Skrevet

Dette er da feil

Dersom den andre foreldre motsetter seg flytting må det tas inn for retten, men før det kan tas inn for retten må man via familivernkontor for å få meklingsattest.

Så lenge det ikke er noe samvær, så er varslingsplikten så som så. Hensikten med varslingen er å få mulighet til å justere gjeldende samvær.

Og dersom ts velger å si i fra uka før flytting, så vil ikke det gi noen former for konsevenser med dagens regelverk.

Ja mekling må foreligge før alle rettslige barnefordelingssaker. Dette er standard. Jeg kan ikke ta med alle detaljer. Men meklingen holder før den ordinære rettstvist. Den midlertidige kan meldes med en gang til rettssystemet og skal behandles raskt. Etter dette kommer en ordinær barnefordelingssak. En ordinær sak tar lang tid. Forøvrig må den andre parten reise sak om bosted barn. Det er denne muligheten som er. Ikke stoppe selve flyttingen eventuelt barn. 

Skrevet

Dette er da feil

Ja det et ingen sanksjonsmuligheter I dag fra det offentlige Norge. Det et at av problemene med dagens regelverk. Men BV. Er svært interessert om det er gjentagelser som skjer rundt barnets muligheter til samvær. Så om brudd meldes blir det registrert. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Per dags dato er det 6 ukers varslingsfrist ved flytting, dette gjelder begge foreldrenen uavhengig av hvem barnet bor med. 

Barneloven er for tiden under vurdering, og blant annet dette med flytting er noe som står på agendaen til å endres på. Om det går gjennom eller ei er det ingen som vet, men de blå blå er utilregnelig nok til å komme med en lov som kan si at begge foreldre må godkjenne flytting av barn.

Hvorfor ikke flytte nå TS? La barnet blir kjent i området og med andre barn i området FØR skolen starter siden du allerde planlegger å flytte??

Hvis jeg flytter nå, sliter jeg med henting og levering i barnehagen ved siden av full jobb, siden det er 40 min kjøring hver vei til jobben. Derfor trenger jeg å finne jobb nær hjemstedet først. Kan få litt hjelp fra familie, men ikke hver dag. Ikke lett å få ting til å gå opp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...