AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #1 Skrevet 21. juli 2016 Jeg bare så her inne at det var en som hadde laget en tråd og med et bilde av hvor hun hadde blitt bitt av flått. Det er helt likt som det jeg fikk da jeg var liten, rundt 10 år tror jeg at jeg var. Jeg satt på do og husker veldig godt at jeg oppdaget det da jeg satt der og kikket på lårene mine. Der var det noe som jeg forstod ikke var myggestikk selv om det lignet. Jeg var veldig redd for sykdom på den tiden, og jeg husker pappa satt og leste avisen og det stod "livsfarlig" på forsiden på avisen. Der var det et bilde av et bein eller arm og så var det helt likt det jeg hadde. Stort rødt merke som kom etterhvert, men jeg ble så skremt og ville aldri si ifra til foreldrene mine at jeg hadde dette rare "merket" på låret. Det ble i løpet av noen månender veldig stort merke der, og i dag har jeg et veldig spesielt arr der (ca. 2 cm) .. Det er et stort arr hvor man på en måte kan se rett inn i blodet mitt, et arr uten "Hud" ... Hva tror dere at dette var? Og burde jeg nevne dette for lege? Jeg sliter med sykdom (ME) og dårlig immunforsvar blant annet. Hvis dette har vært et flåttbitt, og det aldri har vært fjernet, lever flåtten da inne i meg, eller er den borte/død? Anonymkode: 4ea9d...efa
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #2 Skrevet 22. juli 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare så her inne at det var en som hadde laget en tråd og med et bilde av hvor hun hadde blitt bitt av flått. Det er helt likt som det jeg fikk da jeg var liten, rundt 10 år tror jeg at jeg var. Jeg satt på do og husker veldig godt at jeg oppdaget det da jeg satt der og kikket på lårene mine. Der var det noe som jeg forstod ikke var myggestikk selv om det lignet. Jeg var veldig redd for sykdom på den tiden, og jeg husker pappa satt og leste avisen og det stod "livsfarlig" på forsiden på avisen. Der var det et bilde av et bein eller arm og så var det helt likt det jeg hadde. Stort rødt merke som kom etterhvert, men jeg ble så skremt og ville aldri si ifra til foreldrene mine at jeg hadde dette rare "merket" på låret. Det ble i løpet av noen månender veldig stort merke der, og i dag har jeg et veldig spesielt arr der (ca. 2 cm) .. Det er et stort arr hvor man på en måte kan se rett inn i blodet mitt, et arr uten "Hud" ... Hva tror dere at dette var? Og burde jeg nevne dette for lege? Jeg sliter med sykdom (ME) og dårlig immunforsvar blant annet. Hvis dette har vært et flåttbitt, og det aldri har vært fjernet, lever flåtten da inne i meg, eller er den borte/død? Anonymkode: 4ea9d...efa Flåtten suger blod til den er "mett," og deretter slipper den taket i deg. Flått kan ikke leve inne i menneskekropper. Ja, du bør nevne det for legen din. Anonymkode: c6d06...d6b
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #3 Skrevet 22. juli 2016 Borreliose. Flåtten slapp da den ble mett, så den trenger du ikke bekymre deg for. Kom deg til legen, du.http://nhi.no/livsstil/reisemedisin/sykdommer/borreliose-flattbitt-1737.html Siterer: Behandling Formålet med behandlingen er å bli kvitt infeksjonen og å forebygge komplikasjoner. Borrelia-bakterien er følsom for en rekke typer antibiotika. Vanligvis gis vanlig penicillin i tablettform. Dersom man får behandling i det første stadiet (kun erytema migrans), vil en 2-ukers kur føre til helbredelse. Dersom sykdommen tidlig spres til andre deler av kroppen, brukes litt mer bredspektret antibiotikum, og kuren strekkes til 3 uker. Også denne behandlingen fører til helbredelse, men noen kan ha litt plager i lengre tid etter behandlingen. I unntakstilfeller dukker sykdommen først opp lang tid (måneder til år) etter flåttbittet. Dersom det foreligger lammelser eller betydelig grad av smerter, kan man se at plagene kan vedvare også etter gjennomført behandling. Men også i dette sene stadiet ser det ut til at 3 ukers behandling med antibiotika direkte i blodet er tilstrekkelig for å knekke infeksjonen. Men plagene kan vedvare lenge etter at infeksjonen er behandlet. Anonymkode: 7fd21...ffd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå