Lutetium 71 Skrevet 21. juli 2016 #1 Del Skrevet 21. juli 2016 Hvordan ville du gått frem for legge igjen et eller annet tegn på at her har noen eller noe vært, som ikke skulle være her? Husk at dette "noe" må overleve i noenlunde stand til å fortsatt være tolkbart, selv om 65 millioner år har passert. Kjør debatt (og spekulering). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #2 Del Skrevet 21. juli 2016 Jeg ville laget et byggverk av stein, oppe på en høyde, som var utformed på en bestemt måte, med en beskjed til fremtiden Anonymkode: ff11d...cc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #3 Del Skrevet 21. juli 2016 Eller enda bedre: Et veggmaleri inne i en solid hule/ grotte Anonymkode: ff11d...cc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #4 Del Skrevet 21. juli 2016 Jeg tror at selv den minste endring i fortiden får enorme konsekvenser frem i tid. Bare mitt nærvær i prehistorisk tid kan være nok til at menneskeheten aldri oppstår. Kanskje like greit Anonymkode: 5b912...784 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #5 Del Skrevet 21. juli 2016 Legge noe på Nordpolen, som absolutt ikke hører hjemme der Anonymkode: ff11d...cc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 21. juli 2016 Forfatter #6 Del Skrevet 21. juli 2016 Det eldste hulemaleriet har overlevd er tja.. 40000 år? En fjert i forhold til 65 millioner år. Steinskulpturer? Ok, men hva med forvitring og platetektonikk? Nordpolen i dag er ikke hva den var. Rent bortsett fra at tingene må holde seg noenlunde intakt så lenge: Hvordan skal man forsikre seg om at artiifaktene/sporene faktisk blir funnet? 65 millioner år folkens, millioner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #7 Del Skrevet 21. juli 2016 Lutetium 71 skrev (På 21.7.2016 den 20.38): Det eldste hulemaleriet har overlevd er tja.. 40000 år? En fjert i forhold til 65 millioner år. Steinskulpturer? Ok, men hva med forvitring og platetektonikk? Nordpolen i dag er ikke hva den var. Rent bortsett fra at tingene må holde seg noenlunde intakt så lenge: Hvordan skal man forsikre seg om at artiifaktene/sporene faktisk blir funnet? 65 millioner år folkens, millioner. Ekspander Takk for fin tilbakemelding! Kanskje vi kunne lagt igjen noe på månen da? Anonymkode: ff11d...cc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #8 Del Skrevet 21. juli 2016 Kan jeg dumpe meg selv i en myr og satse på at skjelettet holder seg til de finner meg igjen? Anonymkode: 6e6fb...de8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #9 Del Skrevet 21. juli 2016 Funnet kadavre av tre typer dinoer og mikset beina inn til et uforståelig monster på steingrunn og dekket med sandsendimenter i tykke lag og håpet på å lage fossiler. Brukt små bein fragmenter til å signere verket med "TLDR; LOL" et sted. Anonymkode: c81fd...411 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2Bhonest Skrevet 25. juli 2016 #10 Del Skrevet 25. juli 2016 Skrevet en kjempebeskjed i sanden på månen. Til tross for alle kratrene der, så er det nok den eneste plassen man kunne plassere noe som skulle vare i 65 millioner år. Ingen plass på jorden har holdt seg så lenge.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 25. juli 2016 #11 Del Skrevet 25. juli 2016 (endret) Første innfall: Noe radioaktivt med lang halveringstid. Skal komme tilbake med mere, eller drodle videre selv. Sjekket stoffer med lang halveringstid: Uran og Vismut. Her snakker vi hhv. 4,5 mrd og 10 i 19. år (Vet ikke hvordan jeg får hevet skrift her). En tolkbar gjenstand i disse materialene ville overleve 65 mill år uten å endres nevneverdig. Men hvor?? Jordkloden endrer seg jo på så mange år. Endret 25. juli 2016 av Zenobia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fredsmegleren Skrevet 25. juli 2016 #12 Del Skrevet 25. juli 2016 Lagt igjen noe radioaktivt med lang halveringstid, men igjen dette ville nok blitt vanskelig å tolke som et tegn på menneskelig tidsreising 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 25. juli 2016 #13 Del Skrevet 25. juli 2016 (endret) Kan du utdype problemstillingen/dramaet? Noen legger igjen noe I DAG som tidsreisende (tilbake i tid) 65 mill år fra nå av finner? Hvis de reiser i tid, trenger jo ikke gjenstanden å vare spesielt lenge? Den trenger bare å eksistere når de tidsreisende dropper innom. Eller: Noen har lagt igjen noe for 65 mill år siden, som tidsreisende I DAG reiser 65 mill år tilbake og finner. Men da gjelder jo det samme? Det er noe som er uklart her. Tror jeg har gått meg bort i tidsmaskinen Hvis du er ute etter noe som skal vare i 65 mill år, for at noen skal komme innom om 65 mill år og skjønne at her har det vært noe som ikke skulle vært her for 65 mill år siden, snakker vi jo ikke tidsreiser Og skal de som kommer innom, skjønne at gjenstanden var her for 65 mill år siden? Jeg tar for meg den siste forståelsen, altså at om 65 mill år finner noen dette som ikke skulle vært her. Materiale har jeg valgt, men sted?! Hvordan ser Jorden ut om 65 mill år? Nei, nå logger jeg av (kanskje) Endret 25. juli 2016 av Zenobia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 26. juli 2016 Forfatter #14 Del Skrevet 26. juli 2016 (endret) Zenobia skrev (På 25.7.2016 den 21.35): Kan du utdype problemstillingen/dramaet? Noen legger igjen noe I DAG som tidsreisende (tilbake i tid) 65 mill år fra nå av finner? Hvis de reiser i tid, trenger jo ikke gjenstanden å vare spesielt lenge? Den trenger bare å eksistere når de tidsreisende dropper innom. Eller: Noen har lagt igjen noe for 65 mill år siden, som tidsreisende I DAG reiser 65 mill år tilbake og finner. Men da gjelder jo det samme? Det er noe som er uklart her. Tror jeg har gått meg bort i tidsmaskinen Hvis du er ute etter noe som skal vare i 65 mill år, for at noen skal komme innom om 65 mill år og skjønne at her har det vært noe som ikke skulle vært her for 65 mill år siden, snakker vi jo ikke tidsreiser Og skal de som kommer innom, skjønne at gjenstanden var her for 65 mill år siden? Jeg tar for meg den siste forståelsen, altså at om 65 mill år finner noen dette som ikke skulle vært her. Materiale har jeg valgt, men sted?! Hvordan ser Jorden ut om 65 mill år? Nei, nå logger jeg av (kanskje) Ekspander Nå overtenker du. Vitsen er å legge igjen noen slags spor, som arkeologer kan finne etter 65 millioner år. Det kan være noe spesialgreier du tar med deg fra nåtiden, eller det kan være noe du lager når du har hoppet 65 millioner år bak i tid. Skrev ikke noe om hva du selv gjør, det kan være tidsmaskinen konker ut etter et så massivt hopp bak i tid, og du er nødt til å bli værende der i fortiden, og bli en del av artifakten om du er heldig. Eller du kan kanskje droppe av noe i fart, for så å ta turen hjem til vår tid igjen (sikkert en nyttig strategi for å unngå å bli dinosaur-mums). Uansett, det kan være lurt å forberede seg litt. Er det f.eks noen egnede arkeologi-digs man kan droppe "noe" i, og håpe at de finner dette "noe" i nåtiden? Da må man i såfall finne ut hvor den aktuelle plassen befant seg for 65 millioner år siden og legge i fra seg dette "noe" der. Men man må påregne massiv erosjon og korrosjon (om det er laget av metall) av dette "noe" man legger der. Å legge ting/spor igjen på månen er slett ikke dumt. Man regner med at fotsporene etter månelandingen er like fine idag, 47år etter. Dette fordi månen hverken har atmosfære, værsystemer, vulkanisme eller platetektonikk. Det eneste som virker inn på ting som ligger der er solvinden og mikrometeoritter. Å plassere det på strategiske steder (f.eks 50m fra der Neil Armstrong kommer til å hoppe ut) vil hjelpe på. Det er kanskje litt "juks" å dra inn månen, siden det ikke er her, men der. Men det er en plass mennesker har vært i det minste* *Og, hey, kan man faktisk lage en tidsmaskin, vil nok den teknologiske utviklingen være såpass oppdatert at man kan lage tidsmaskinen lufttett og utstyre den med et enkelt life support system. For ikke å snakke om at tidsmaskinen allerede må være utstyrt med en eller annen homing teknologi som kan regne ut hvor jorda (og månen) fysisk ER for 65 millioner år siden (husk at jorda aldri står stille, hverken i forhold til seg selv, sola, Melkeveien eller resten av universet) Endret 26. juli 2016 av Lutetium 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 26. juli 2016 #15 Del Skrevet 26. juli 2016 Lutetium 71 skrev (På 26.7.2016 den 20.46): Nå overtenker du. Vitsen er å legge igjen noen slags spor, som arkeologer kan finne etter 65 millioner år. Det kan være noe spesialgreier du tar med deg fra nåtiden, eller det kan være noe du lager når du har hoppet 65 millioner år bak i tid. Ekspander Du trenger ikke å være nedlatende for det? Uansett, får se om jeg leser videre i morgen. Logger av nå (forsøk I). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 26. juli 2016 Forfatter #16 Del Skrevet 26. juli 2016 Zenobia skrev (På 26.7.2016 den 20.54): Du trenger ikke å være nedlatende for det? Uansett, får se om jeg leser videre i morgen. Logger av nå (forsøk I). Ekspander ?? Det var ikke ment nedlatende i det hele tatt, overtenker ofte ting selv, ser ofte ikke at det enkle ofte er det man bør begynne med (occams razor om du vil). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #17 Del Skrevet 26. juli 2016 Jeg tror vi hadde funnet ut at alt vi hadde lært var feil. At T-Rex var brun og grønn. At brontosaurus var grå og ikke grønn. At dinosaurene døde av napalm bomber. At både idianere og titaner eksisterte samtidig som neandertalere. Og at de eksisterte samtidig som dinosaurer. Det er feil men. Det er funnet fossile fotavtrykk fra både menneske og dinosaur samtidig. Det er og funnet bilde av stegosaurus i ankvorwat tempelet. Alså hugget inn i stein. Vi hadde sikkert og lært at Atlantis faktisk eksisterte. Anonymkode: 0b688...cda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 27. juli 2016 #18 Del Skrevet 27. juli 2016 Lutetium 71 skrev (På 26.7.2016 den 21.03): ?? Det var ikke ment nedlatende i det hele tatt, overtenker ofte ting selv, ser ofte ikke at det enkle ofte er det man bør begynne med (occams razor om du vil). Ekspander 0K, det var jo i grunnen ulikt deg. Skal se hva jeg kan finne på når jeg ser på saken igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå