AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #1 Skrevet 21. juli 2016 Jeg spiser i hovedsak mer enn jeg burde, og er derfor lettere overvektig. Problemet er at jeg ikke klarer å spise mindre. Frokost går bra, men når jeg har spist middag så vil jeg bare ha mer mat og da blir det alltid til at jeg går rundt og småspiser på ting resten av dagen. Jeg klarer å la være å gå rundt å småspise dersom jeg lar være å begynne å spise, men det kan jeg jo ikke akkurat gjøre. Jeg vet ikke hvordan jeg skal løse dette, noen forslag? Anonymkode: d6283...c53
veraa94 Skrevet 21. juli 2016 #2 Skrevet 21. juli 2016 - ikke ha usunne alternativer (sjokolade, brus, potetgull) tilgjengelig for småspising. - ha mange alternativer som har et lavt energiinnhold tigljengelig, som du kan knaske på (typ gulrot, epler, melon, selleri, kinakål, brokkoli osv). - puss tennene og bruk munnskyll - alt smaker piss etter det! 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #3 Skrevet 21. juli 2016 7 minutter siden, veraa94 skrev: - ikke ha usunne alternativer (sjokolade, brus, potetgull) tilgjengelig for småspising. - ha mange alternativer som har et lavt energiinnhold tigljengelig, som du kan knaske på (typ gulrot, epler, melon, selleri, kinakål, brokkoli osv). - puss tennene og bruk munnskyll - alt smaker piss etter det! Det er vanligvis ikke usunne ting jeg småspiser på, men jeg har uansett ikke mulighet til å ikke ha det tilgjengelig da andre i husstanden spiser dette nesten daglig. Har epler og melon lavt energiinnhold? Har alltid tenkt at all frukt har ganske høyt kaloriinnhold. Anonymkode: d6283...c53
linsejesus Skrevet 21. juli 2016 #4 Skrevet 21. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarer å la være å gå rundt å småspise dersom jeg lar være å begynne å spise, men det kan jeg jo ikke akkurat gjøre. Anonymkode: d6283...c53 Jo, selvsagt kan du det Det er ikke farlig å faste. Du kan faste to av fem dager ("fasting" på 5:2-dietten pleier å bety at du spiser litt også på fastedagene, f.eks masse grønnsaker til kvelds), 16 timer i døgnet (populært kjent som Leangains-dietten), etc. Mange mange måter å gjøre det på. Det er en myte at du MÅ ha frokost, eller at du nødvendigvis funker best hvis du spiser med det samme du står opp. Mennesker er ikke laget for å spise hele tiden som vi gjør i dag. Man skal ikke trekke steinalder-filosofien for langt, men en ting som er rimelig sikkert er at de ikke spiste frokost. Selv blir jeg veldig fort sulten igjen hvis jeg spiser frokost. Jeg spiser ikke før jeg er ferdig på jobb, dvs en type leangains-diett. Har aldri følt meg bedre.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #5 Skrevet 21. juli 2016 1 minutt siden, linsejesus skrev: Jo, selvsagt kan du det Det er ikke farlig å faste. Du kan faste to av fem dager ("fasting" på 5:2-dietten pleier å bety at du spiser litt også på fastedagene, f.eks masse grønnsaker til kvelds), 16 timer i døgnet (populært kjent som Leangains-dietten), etc. Mange mange måter å gjøre det på. Det er en myte at du MÅ ha frokost, eller at du nødvendigvis funker best hvis du spiser med det samme du står opp. Mennesker er ikke laget for å spise hele tiden som vi gjør i dag. Man skal ikke trekke steinalder-filosofien for langt, men en ting som er rimelig sikkert er at de ikke spiste frokost. Selv blir jeg veldig fort sulten igjen hvis jeg spiser frokost. Jeg spiser ikke før jeg er ferdig på jobb, dvs en type leangains-diett. Har aldri følt meg bedre. Jeg er vanligvis veldig sulten om morgenen da, så derfor spiser jeg frokost. Anonymkode: d6283...c53
linsejesus Skrevet 21. juli 2016 #6 Skrevet 21. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vanligvis veldig sulten om morgenen da, så derfor spiser jeg frokost. Anonymkode: d6283...c53 Ja, men det har kanskje sammenheng med at du "alltid" har spist frokost? Du blir sulten på de tidspunktene magen er vant til å få mat. Men det kan du endre i løpet av ganske få dager. For min del tok det to(!) døgn før jeg ikke var sulten om morgenen mer.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #7 Skrevet 21. juli 2016 Har du prøvd å ta deg en treningsøkt en time eller to etter middag (altså når maten har sunket)? Hvis du gjør det og tenker at du kan belønne deg selv med noe etterpå vil du både oppnå at du har mindre tidsrom å spise (den tiden du trener), du er mer tørst enn fysen på mat etterpå og du forbrenner mer av det du spiser slik at du ikke legger så lett på deg. Det hjelper i alle fall meg når jeg har kommet inn i en dårlig vane å trene etter middag og før kveldskosing setter inn. Og man sover bedre og føler seg mer vel 🙂Kondistrening funker best. Anonymkode: 6b006...d64
linsejesus Skrevet 21. juli 2016 #8 Skrevet 21. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er vanligvis ikke usunne ting jeg småspiser på, men jeg har uansett ikke mulighet til å ikke ha det tilgjengelig da andre i husstanden spiser dette nesten daglig. Har epler og melon lavt energiinnhold? Har alltid tenkt at all frukt har ganske høyt kaloriinnhold. Anonymkode: d6283...c53 Frukt inneholder sukker, men ikke i nærheten av så mye som f.eks sjokolade. Juice bør du unngå, der er like mye sukker som i brus. Men for å lage et glass juice trenger du kilovis av frukt, så du klarer ikke å spise på deg så mange kalorier med frukt. Dessuten er det veldig sunt, masse vitaminer og mange har mye fiber som metter godt, pære f.eks. Hiv innpå!
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #9 Skrevet 21. juli 2016 1 minutt siden, linsejesus skrev: Ja, men det har kanskje sammenheng med at du "alltid" har spist frokost? Du blir sulten på de tidspunktene magen er vant til å få mat. Men det kan du endre i løpet av ganske få dager. For min del tok det to(!) døgn før jeg ikke var sulten om morgenen mer. Det er det nok ikke, ettersom jeg ikke alltid har spist frokost. Tror det handler mer om at jeg for tiden står opp ganske seint på dagen. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd å ta deg en treningsøkt en time eller to etter middag (altså når maten har sunket)? Hvis du gjør det og tenker at du kan belønne deg selv med noe etterpå vil du både oppnå at du har mindre tidsrom å spise (den tiden du trener), du er mer tørst enn fysen på mat etterpå og du forbrenner mer av det du spiser slik at du ikke legger så lett på deg. Det hjelper i alle fall meg når jeg har kommet inn i en dårlig vane å trene etter middag og før kveldskosing setter inn. Og man sover bedre og føler seg mer vel 🙂Kondistrening funker best. Anonymkode: 6b006...d64 Jeg bruker å trene 5-6 ganger i uka, enten om kvelden eller morgenen. Anonymkode: d6283...c53
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #10 Skrevet 21. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det nok ikke, ettersom jeg ikke alltid har spist frokost. Tror det handler mer om at jeg for tiden står opp ganske seint på dagen. Jeg bruker å trene 5-6 ganger i uka, enten om kvelden eller morgenen. Anonymkode: d6283...c53 Merker du forskjell på appetitten om du trener morgen el kveld? Begge deler er jo kjempebra og 5-6 gg i uken er MYE, kan det hende du ikke spiser nok til lunch eller middag da? Eller ikke får i deg nok proteiner? Kan være veldig mye mer mettende med feks skinke rullet med ost og ikke noe annet, enn diverse karbohydrater Anonymkode: 6b006...d64
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #11 Skrevet 21. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Merker du forskjell på appetitten om du trener morgen el kveld? Begge deler er jo kjempebra og 5-6 gg i uken er MYE, kan det hende du ikke spiser nok til lunch eller middag da? Eller ikke får i deg nok proteiner? Kan være veldig mye mer mettende med feks skinke rullet med ost og ikke noe annet, enn diverse karbohydrater Anonymkode: 6b006...d64 Ikke egentlig, annet enn at når jeg trener om morgenen blir jeg mer sulten den dagen og om jeg trener på kvelden blir jeg mer sulten dagen etter. Anonymkode: d6283...c53
himmeloghav Skrevet 23. juli 2016 #12 Skrevet 23. juli 2016 (endret) Den 21. juli 2016 at 19.06, AnonymBruker skrev: Jeg spiser i hovedsak mer enn jeg burde, og er derfor lettere overvektig. Problemet er at jeg ikke klarer å spise mindre. Frokost går bra, men når jeg har spist middag så vil jeg bare ha mer mat og da blir det alltid til at jeg går rundt og småspiser på ting resten av dagen. Jeg klarer å la være å gå rundt å småspise dersom jeg lar være å begynne å spise, men det kan jeg jo ikke akkurat gjøre. Jeg vet ikke hvordan jeg skal løse dette, noen forslag? Anonymkode: d6283...c53 Drikk vann før, ved måltidet og etterpå eller fyll opp magen med grønnsaker. Når du er mett orker du ikke mat. Endret 23. juli 2016 av himmeloghav
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2016 #13 Skrevet 23. juli 2016 2 timer siden, himmeloghav skrev: Drikk vann før, ved måltidet og etterpå eller fyll opp magen med grønnsaker. Når du er mett orker du ikke mat. Jo, jeg gjør nok det. Slet på en måte litt med bulimi tidligere, og har derfor problemer med å av og til vite når jeg er mett eller ikke. Anonymkode: d6283...c53
Zouk Skrevet 24. juli 2016 #14 Skrevet 24. juli 2016 Den eminente boken: https://www.cappelendamm.no/_spis-med-glede-susie-orbach-9788202215163
Gjest Bond Skrevet 25. juli 2016 #15 Skrevet 25. juli 2016 Hei TS, Du beskriver historikk med spiseforstyrrelser. Husk at her på forumet kan du aldri vite hvem som svarer og gir råd. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. Da du beskrivet historikk med spiseforstyrrelser er det bedre om du får et kvalifisert svar fra helsepersonell. Bond, forumansvarlig
Anbefalte innlegg